• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Ustawa zaopatrzeniowa w Sejmie

Rządowy projekt ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji ... trafił do do Sejmu.
Projekt zawiera prawo wyboru emerytury po 25 latach służby pod kątem zaliczenia lat z cywila do emerytury mundurowej albo korzystanie z obecnie obowiązującego rozwiązania prawnego, rozstrzyga kwestię waloryzacji od dnia zwolnienia do dnia wypłaty emerytury oraz skreśla warunek 5 lat wykonywania zadań policyjnych.
W pierwotnej wersji projekt ukazał się bez prawa wyboru oraz bez pozostałych ww. kwestii. Wszystkie one zostały wprowadzone do projektu na skutek działań ZZ Celnicy PL, które zostały zaakceptowane przez MF, zawnioskowane przez resort i ujęte finalnie w projekcie rządowym.
Chcielibyśmy uregulować jeszcze sprawę 25 lat jw. poprzez skrócenie tego okresu, co dotąd nie zostało zaakceptowane.
Wszystkie ZZ SM zabiegają o tę kwestię. Niebawem powinniśmy przekonać się jaki ostateczny kształt projektu uchwali Sejm.
 
Można walczyć o skrócenie lub w alternatywie o limit wieku 55 lub 50 a nawet 45 lat kiedyś to już opisywałem.
Czyli np 25 lat służby lub 55 lat wieku.
Ktos kto przed służba a po szkole średniej pracował 10 lat przy wieku 55 spełni warunek tak samo jak kros po po studiach spełni ten pierwszy w wieku lat 50 ale nie mając stażu pracy do pełnej zatem jeszcze gdzieś 7 lat cywilnej.
Dla kogoś po szkole średniej skróci się o 5 lat.

Pisząc o szkołach średnich czy wyższych przyjolem założenie wstąpienie do służby zaraz po ich czyli upraszczając w wieku 20 25 lat.
 
Chciałbym mieć pewność, że dobrze rozumiem, więc poproszę o wyjaśnienie na moim przykładzie.
Emeryturę mam wypłacaną tylko za lata 1999 - 2020. Ponieważ nadal nie zaliczają nam służby przed tym rokiem 1999, to wszystkie te lata pracy jakie mam udokumentowane do roku 1999, w tej chwili czekają na dotrwanie do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego czyli 65 lat życia. Czy ten rządowy projekt ustawy zakłada możliwość doliczenia mi do obecnej emerytury tych lat już teraz?
 
Chciałbym mieć pewność, że dobrze rozumiem, więc poproszę o wyjaśnienie na moim przykładzie.
Emeryturę mam wypłacaną tylko za lata 1999 - 2020. Ponieważ nadal nie zaliczają nam służby przed tym rokiem 1999, to wszystkie te lata pracy jakie mam udokumentowane do roku 1999, w tej chwili czekają na dotrwanie do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego czyli 65 lat życia. Czy ten rządowy projekt ustawy zakłada możliwość doliczenia mi do obecnej emerytury tych lat już teraz?
Nie, bo nie masz 25 lat służby.
 
Tak. Ogólnie do w dupe mogą sobie wsadzić ten projekt. Jest tak napisany żeby znowu napasać tłuste koty.
Przykład ktoś z powodu inwalidztwa musiał pożegnać się ze służbą i dalej jest kopany oprócz tego że życie go już skopało.
W związkach policyjnych stare wyjadacze siedzą i im dyndają te 25 lat.
Mają ponad 25 lat służby , dodatki od sraczki a młodsi policjanci wkur.......
Dobre wujki z MF - co można się po nich spodziewać ? Wielkie nic.
Prawo wyboru dali. Posikałem się ze szczęścia
Geniusze następny system emerytalny.
 
Ostatnia edycja:
A jak mam rozumieć art. 12 projektu?
Czy on oznacza, że osoby ucywilnione w 2017 i przywrócone do munduru po 3 czy 4 latach będą miały ten okres traktowany jak służbę i policzone do emerytury po 2,6%? Czy wskazując 10 lat do wyliczenia emerytury mogą np wskazać lata 2016-2025? Czy nadal będą miały dziurę, z którą nie wiadomo co zrobić?
 
Oosoby które wróciły do służby, aby dorobić ,,5 lat zadań policyjnych", a mające 15 lat stażu do 2017 roku będą żałować swojej decyzji.
Po zmianach w ustawie:
2) w art.12:

a) uchyla się ust.2,

b) ust.3 otrzymuje brzmienie:

„3. Funkcjonariusz Służby Celnej lub funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, który w dniu zwolnienia ze służby, przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego osiągnął staż służby 15 lat, nabywa prawo do emerytury wdniu osiągnięcia tego stażu niezależnie od przyczyny zwolnienia ze służby, wygaśnięcia czy przekształcenia stosunku służbowego

Wychodzi na to że lepiej było nie wracać do służby bo teraz mogliby by pobierać emeryturę i dalej pracować jako ucywilnieni w KAS. Teraz , przez powrót do służby, pozbawili się tego prawa, dodatkowo mają zerowe lata w 10 letnim wyliczeniu średniej.Dotyczy to tylko tych ucywilnionych którzy mieli już 15 lat stażu w SC.
Szkoda ludzi.
 
Ostatnia edycja:
Oosoby które wróciły do służby, aby dorobić ,,5 lat zadań policyjnych", a mające 15 lat stażu do 2017 roku będą żałować swojej decyzji.
Po zmianach w ustawie:
2) w art.12:

a) uchyla się ust.2,

b) ust.3 otrzymuje brzmienie:

„3. Funkcjonariusz Służby Celnej lub funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, który w dniu zwolnienia ze służby, przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego osiągnął staż służby 15 lat, nabywa prawo do emerytury wdniu osiągnięcia tego stażu niezależnie od przyczyny zwolnienia ze służby, wygaśnięcia czy przekształcenia stosunku służbowego

Wychodzi na to że lepiej było nie wracać do służby bo teraz mogliby by pobierać emeryturę i dalej pracować jako ucywilnieni w KAS. Teraz , przez powrót do służby, pozbawili się tego prawa, dodatkowo mają zerowe lata w 10 letnim wyliczeniu średniej.Dotyczy to tylko tych ucywilnionych którzy mieli już 15 lat stażu w SC.
Szkoda ludzi.
Tak to czytasz? No to po co w takim razie ten zapis? Komu on służy? Ucywilnieni, a potem przywróceni dostaną drugi raz po d...ie?!
 
A jak mam rozumieć art. 12 projektu?
Czy on oznacza, że osoby ucywilnione w 2017 i przywrócone do munduru po 3 czy 4 latach będą miały ten okres traktowany jak służbę i policzone do emerytury po 2,6%? Czy wskazując 10 lat do wyliczenia emerytury mogą np wskazać lata 2016-2025? Czy nadal będą miały dziurę, z którą nie wiadomo co zrobić?
oznacza to że jeżeli przywrócony nie miał lat policyjnych to już tym martwić się nie musi
a ucywilnieni lub zwolnienie którzy nie mieli lat policyjnych po prostu mogą od razu wystąpić o emki z procentami jakie wysłużyli do momentu zwolnienia ze służby.

Jest to bardzo pozytywne pozytywne dla ucywilninych i poprawia bezpieczeństwo i samopoczucie dla nie posiadających.
 
oznacza to że jeżeli przywrócony nie miał lat policyjnych to już tym martwić nie musi
a ucywilnieni lub zwolnienie którzy nie mieli lat policyjnych po prostu mogą od razu wystąpić o emki z procentami jakie wysłużyli do momentu zwolnienia ze służby.

Jest to bardzo pozytywne pozytywne dla ucywilninych i poprawia bezpieczeństwo i samopoczucie dla nie posiadających.
Tu niezaprzeczalnie masz rację i oczywiście z tej zmiany należy się cieszyć!!! Tylko, że luka dalej zostaje i konieczność wyliczania emerytury za lata 2016 i wstecz. Bo kto z tych, którzy mieli w 2017 już 15 lat służby dopracuje po przywróceniu np. w 2021 kolejne 10....
 
oznacza to że jeżeli przywrócony nie miał lat policyjnych to już tym martwić się nie musi
a ucywilnieni lub zwolnienie którzy nie mieli lat policyjnych po prostu mogą od razu wystąpić o emki z procentami jakie wysłużyli do momentu zwolnienia ze służby.

Jest to bardzo pozytywne pozytywne dla ucywilninych i poprawia bezpieczeństwo i samopoczucie dla nie posiadających.
Dziękuję
 
Tu niezaprzeczalnie masz rację i oczywiście z tej zmiany należy się cieszyć!!! Tylko, że luka dalej zostaje i konieczność wyliczania emerytury za lata 2016 i wstecz. Bo kto z tych, którzy mieli w 2017 już 15 lat służby dopracuje po przywróceniu np. w 2021 kolejne 10....
Dlatego rozwiązaniem byłaby zmiana polegająca na liczeniu emerytury z 10 WYBRANYCH lat, wyeliminowałoby to problem przerw w służbie. Problem na razie dotyczy tylko celników, ale w przyszłości dotknie również innych formacji, a dokładniej funkcjonariuszy którzy będą odchodzić na nowych zasadach tj 25 lat służby i wyliczanie z 10 kolejnych lat. Też będą przypadki braku 10 lat ciągiem. Ludzie z różnych powodów mogą mieć przerwy w służbie. Dobrze byłoby tą sprawę uregulować.
 
Tu niezaprzeczalnie masz rację i oczywiście z tej zmiany należy się cieszyć!!! Tylko, że luka dalej zostaje i konieczność wyliczania emerytury za lata 2016 i wstecz. Bo kto z tych, którzy mieli w 2017 już 15 lat służby dopracuje po przywróceniu np. w 2021 kolejne 10....
nie twierdzęże nie ma już nic do zrobienia i że to koniec walki. Jest rachynek krzywd których żadna dłoń nie przekreśli. Chyba ze nie zostanie już nikt .....
 
Dlatego rozwiązaniem byłaby zmiana polegająca na liczeniu emerytury z 10 WYBRANYCH lat, wyeliminowałoby to problem przerw w służbie. Problem na razie dotyczy tylko celników, ale w przyszłości dotknie również innych formacji, a dokładniej funkcjonariuszy którzy będą odchodzić na nowych zasadach tj 25 lat służby i wyliczanie z 10 kolejnych lat. Też będą przypadki braku 10 lat ciągiem. Ludzie z różnych powodów mogą mieć przerwy w służbie. Dobrze byłoby tą sprawę uregulować.
wyznaczenie okresu 10 lat miało na celu likwidację patologii wrzucania krótko przed emką znajomym królika stopni stanowisk dodatków itd. Podwyższających im emkę znacząco na ostatniej prostej.
Zatem taki ruch wydaje się całkiem uczciwy.
Jego konsekwencje są 4
1. załatwili znajomych królika choć trochę
2. osobom którym z jakichś powodów pogorszyła się sytuacja w trakcie służby umożliwiało podjęcie lepszych warunków do emki (znajomy królika zazwyczaj się z biegeim czasu nie pogarsza) Czyli zwykle jacyś byli naczelnicy dyrektorzy ale też obcięci starsi eksperci czy eksperci.
3. Zlikwidowało to "przymus" natychmiastowego odejścia na emki doświadczonych funków którzy pełniąc wyższe stanowiska pozbawiani ich z rożnych powodów czuli presję na znaczące obniżenie emki. (ci też nie są znajomymi królika a przynajmniej już nie w momencie odwoływania)
4. zwykłym kowalskim których kariera rozwijała się od płasko do dynamicznie w górę "bez" dołków ten dystans 10 letni istotnie uśrednia i obniża emkę. I im ten rozwój jest bardziej płaski tym mniej wrażliwy na to uśrednienie

Zatem wydaje się że idea jakichś kolejnych lat jest w porządku względem celu 1 i sprawiedliwym bonusem względem konsekwencji 2 i 3 to wydaje się że sam okres jest po prostu za długi obejmując ponad 30% życia zawodowego w służbie. Moim zdaniem okres ten powinien się mieścić w przedziale 3-5 lat. z naciskiem na 3 lata. łatwiej było by wybrać kolejne lata. cel jeden też byłby osiągnięty. Konsekwencja 4 była by minimalizowane dla 2 i 3 z uwzględnieniem 4 było by to względnie neutralne.

Co do dziur w służbie oczywiście mogli by to wyprostować stosownie konstruując przepisy by o okres dziury był poszerzany przedział wyliczania ale to tylko technikalia. Przy skróceniu do 3 czy nawet 5 lat miało by to mniejsze znaczenie a z drugiej strony dotyczy to praktycznie tylko NAS z cła. Innych służb mundurowych w wsposób oczywisty po prostu nie (łatanie dziur w okresie służy). A przynajmniej nie na taką skalę, i nie z tych powodów przymusu a raczej wyboru (a jak wiadomo volenti non fit iniuria).
 
2 lata 6 miesiecy
raczej od tego momentu co do wyboru metody liczenia % wysługi oczywiście im później tym mniej korzystnie. Jeśli masz wcześniejsze lata pracy:
np 4 to możesz zbilansować tylko 2 służby zatem musisz mieć nie 25 ale 26,5
oczywiście możesz odejść po 25 zbilansować 2 (27) czyli musieć jeszcze dopracować 3 lata zamiast dosłużyć 1,5 roku (więc zaczyna się słabo opłacac)
jeśli masz np wcześniej 7 lat pracy to mając 25 lat służby odrazu mozesz wyjśc na 0
ale jełśi masz np 10 to 3 lata pracy tracisz
lub jełśi niemasz żadnych wcześniejszych lat pracy to mając 25 lat służby musisz albo dosłużyc 3,5 roku albo dopracować 7
Z dopracowanie do produ w ciemno to raczej kłopot przynajmniej jeżeli jest słaba perspektywa na pracę. Bo przynajmniej chocnie lubisz to umiesz i wiesz co masz robić i zostało tylko 3,5 roku.
 
Back
Do góry