• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Ścieżka kariery zawodowej dla FSCS!

Publikujemy pismo skierowane do SKAS, zawierające ścieżkę kariery zawodowej dla funkcjonariuszy SCS wraz z propozycją wyrównania zaniedbań awansowych.
Ścieżka kariery dla pracowników KSC ze względu na odrębną specyfikę i wartościowanie, które obowiązuje w KSC, będzie opracowana osobno.
Otwarci jesteśmy na wszelkie merytoryczne i przemyślane uwagi w ww. zakresie.
 

Attachments

  • celnicy29-22-do SKAS ścieżka awansu.pdf
    211,6 KB · Wyświetleń: 3 605
Ostatnia edycja:
Określenie ścieżki awansu na stopniu jest dość proste. Można np skrócić maksymalny interwał pomiędzy stopniami do roku dla podoficerów młodszych ("belkowców"), do 2 lat dla rachmistrzów, 3 lat dla aspirantów i oficerów młodszych. Stopnie oficerów starszych zastrzegłbym dla wybranych stanowisk kierowniczych np od kierownika działu wzwyż. Stopnie oficerskie zastrzegłbym dla stanowisk eksperckich i kierowniczych.
W służbie stałej nie powinno być szeregowych i młodszych specjalistów.
Dalszy awans stanowiskowy jest trudny do określenia. Czy uzależnić go tylko od stażu? Mam wątpliwości. Po jakimś czasookresie powinien być jeszcze obowiązkiwy awans na st.specjalistę.
Zdecydowana większość mogłaby osiągnąć stanowisko młodszego eksp. Ale czy wszyscy? Uważam, że nie.
No i powinno się zlikwidować nachodzące na siebie widełki stanowiskowe. Może powrócić do grup uposażenia? Np po 2 lub 3 na każdym stanowisku.
 
@garrob Popieram całym sercem wprowadzenie dodatku motywacyjnego już wcześniej. Powinien to być schemat mniej więcej taki:
10 lat 500zł
15 lat 1000zł
20 lat 1500zł
25 lat 2000zł
28,5 lat 2500zł
Chyba, że jeszcze inaczej?
Będę to przedstawiał w innych formacjach, MF i MSWiA, ale miejmy świadomość, że my najpierw musimy wejść w to co obowiązuje. Dlatego nie ujęliśmy rozwinięcia dodatków w tym piśmie. Osobno możemy wystąpić z propozycją włączenia FSCS do MF i MSWiA i wtedy przedstawić też jak to powinno być zmodyfikowane.
Miejmy jednak świadomość, że z MF nie wyjdzie przecież żadna propozycja w tym zakresie, ale my musimy proponować dobre zmiany. Racja.
Doskonała propozycja, zgodna z tym, co pisałem wcześniej.
Jak widać nie tylko ja mam takie zdanie, o czym mogą świadczyć prace w MSWiA

Warto cisnąć też z naszej strony.
 
@AdamDworcow Jestem daleki od wartościowania.
Dlatego nie zgadzam się, że w wielu komórkach nie można osiągnąć eksperta. Możemy rozważać, czy zaproponować przepis, że awans na stanowisku może nastąpić szybciej w zależności od wykonywanych zadań, kwalifikacji i doświadczenia.
 
Doskonała propozycja, zgodna z tym, co pisałem wcześniej.
Jak widać nie tylko ja mam takie zdanie, o czym mogą świadczyć prace w MSWiA

Warto cisnąć też z naszej strony.
Warto i warto jednak wpisać to w ścieżkę. Niech SKAS najwyżej skreśla. My powinniśmy cisnąć :)
 
Odnośnie stopni wklejam wpis funkcjonariusza z krótkim stażem(bo to dla Was jest głównie ta ścieżka kariery i zachęcam Was gorąco do dyskusji), który otrzymałem na maila.
Uważam, że przy wprowadzeniu gwarancji, że awans następuje w tym okresie, jeśli prawidłowo realizujesz swoje zadania i po wprowadzeniu realnej możliwości zaskarżania ocen okresowych, można poniższą propozycję rozważyć.

"Dzień dobry,
w nawiązaniu do poprzedniej wiadomości moja propozycja ścieżki uwzględniająca osoby młode, które mają motywacje do rozwoju i pozostania w szeregach mogła by prezentować się np. tak (pozostając przy obecnych stopniach i uwzględniając po 10 latach pierwszy stopień w grupie aspirantów, a po 20 latach pierwszy stopień oficerski):

Staż w latach - stopnień:
0 = aplikant
1 = starszy aplikant
2 = mł. rewident
3 = rewident
4 = st. rewident
6 = mł. rachmistrz
7 = rachmistrz
8 = st. rachmistrz
10/11 = mł. aspirant
13 = aspirant
16 = st. aspirant
20 = podkomisarz
23 = komisarz
26 = nadkomisarz

Wiadomo, że poprzednie zaniedbania i ścieżka awansów na obecną chwilę w SCS nie jest przejrzysta i niektóre osoby z 15 letnim czy 20 letnim stażem nie osiągnęły nawet stopnia w korpusie aspirantów, ale najwyższy czas skończyć z tymi nieporozumieniami i dostosować ścieżkę kariery głównie do młodych, nowych osób rozpoczynających służbę, tak aby to wyglądało podobnie jak w innych służbach MSWiA, motywowało awansami głównie w początkowym okresie służby do pozostania w SCS i nie zachęcało do ucieczki do innych "lepszych" służb. Jeśli chodzi tutaj o stanowiska tj. specjalista itd. myślę że propozycja wskazana przez Związki jest jak najbardziej w porządku tj. awans na stanowisku przy awansie na stopniu do wyższego z korpusów np. zmiana stopnia ze starszego aplikanta na młodszego rewidenta równała by się ze zmianą stanowiska z młodszego specjalisty na specjalistę, starszego rachmistrza na młodszego aspiranta = zmiana stanowiska ze starszego specjalisty na młodszego eksperta, itd.

Serdecznie pozdrawiam

(aplikant na początku tej krętej ścieżki kariery :D)"

Art. 197. 1. Mianowanie na wyższy stopień służbowy następuje odpowiednio
do zajmowanego stanowiska służbowego, posiadanych kwalifikacji zawodowych
oraz opinii służbowej i nie może nastąpić później niż po odbyciu 5 lat służby
w stopniach: szeregowych, podoficerów i aspirantów, z wyłączeniem stopnia
starszego aspiranta, i nie wcześniej niż po odbyciu służby w stopniu:
1) starszego aplikanta – roku;
2) młodszego rewidenta – roku;
3) rewidenta – roku;
4) starszego rewidenta – roku;
5) młodszego rachmistrza – roku;
6) rachmistrza – roku;
7) starszego rachmistrza – roku;
8) młodszego aspiranta – 2 lat;
9) aspiranta – 2 lat;
10) starszego aspiranta – 2 lat;
11) podkomisarza – 2 lat;
12) komisarza – 2 lat;
13) nadkomisarza – 2 lat;
14) podinspektora – 3 lat;
15) młodszego inspektora – 3 lat;
16) inspektora – 3 lat.
 
"Wiadomo, że poprzednie zaniedbania i ścieżka awansów na obecną chwilę w SCS nie jest przejrzysta i niektóre osoby z 15 letnim czy 20 letnim stażem nie osiągnęły nawet stopnia w korpusie aspirantów, ale najwyższy czas skończyć z tymi nieporozumieniami i dostosować ścieżkę kariery głównie do młodych, nowych osób rozpoczynających służbę, tak aby to wyglądało podobnie jak w innych służbach MSWiA, motywowało awansami głównie w początkowym okresie służby do pozostania w SCS i nie zachęcało do ucieczki do innych "lepszych" służb." Dodałbym tylko, że przy okazji rozmów z MF warto poruszyć też temat tych zaniedbań i jeżeli mamy funkcjonariusza z 7 czy 10 latami stażu w służbie, warto byłoby wyrównać zaniedbania do przedstawionej tabeli. To nadal nie są zawrotne koszty dla MF. Należałoby po prostu wyłapać ile jest przypadków funkcjonariuszy którzy np. po 7 latach mają młodszych rewidentów, a nie jak przedstawiono w tabeli rachmistrzów i przeprowadzić normalizację stopni. Co do osób które zgodnie z tą tabelą posiadają już wyższe stopnie z różnych powodów (możemy mieć osoby po szkołach oficerskich, z innych służb, czy prawidłowo docenionych przez przełożonych itp.), oczywiście nie degradować i nie utrudniać dalszego rozwoju zgodnie z podaną ilością lat służby na kolejny awans w stopniu. Takie rozwiązanie byłoby po 1 sprawiedliwe, a po 2 nikt by na tym nie stracił, więc usatysfakcjonowałoby zapewne wszystkich funkcjonariuszy SCS, począwszy od młodych którzy dopiero zaczynają lub zamierzają aplikować do służby, poprzez średnio-zaawansowanych i doświadczonych.
 
Atakujecie Sławka o takie szczegóły, że głowa BOLI!! Ścieżka jest dobra, problem w tym, żeby Pani Magdalena NICniemogę ją przyjęła do realizacji z całym MF. W tym tkwi problem, a nie w tym czy rachmistrz będzie po 5 czy 7 latach!!! I tak większość z nas ma poniżej tego co przedstawił Sławek, mnie np. daleko do mł. asp., a według ścieżki już powinienem być.
 
MF znowu odpisze, że kwestię awansów i wynagradzania leżą w gestii Dyrektorów IAS i tyle. Tylko MF nie bierze pod uwagę, że wszyscy Starzy poszli już na emki, a młodzi jak zobaczą co tu się dzieje w porównaniu do Policji i Wojska do rzucą papierami i pójdą tam pracować. I co MF kto tu zostanie????
 
Tak dla przypomnienia, hit internetu: premiowanie zaangażowania a nie pasywnego elementu, jakim jest upływ czasu.
 
Ostatnia edycja:
A kto będzie decydował o tym "zaangażowaniu" kierownik, czyli będzie jak do tej pory... znajomi królika awans co roku, a reszta co 4-5 lat w stopniu na marnych stanowiskach. Po to jest właśnie potrzebna ścieżka kariery, żeby było niezależnie od widzimisie przełożonych.
 
MF znowu odpisze, że kwestię awansów i wynagradzania leżą w gestii Dyrektorów IAS i tyle. Tylko MF nie bierze pod uwagę, że wszyscy Starzy poszli już na emki, a młodzi jak zobaczą co tu się dzieje w porównaniu do Policji i Wojska do rzucą papierami i pójdą tam pracować. I co MF kto tu zostanie????
skoro na emki odeszło sporo st.aspirantów i wyżej (co roku), to poszczególne DIASy mogą z kilku takich osób obdarować awansami kilkadziesiąt osób rocznie i jeszcze im kasa zostanie !!!! ktoś kogoś w wała robi !!! tłumaczą się, że takie limity MF daje.
 
Back
Do góry