Koleżanki i Koledzy
Publikujemy uzasadnienie do wyroku Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 7 października 2021 r. sygn. akt VIII Pa 92/21.
Należy uznać, że kwestia świadectw służby dla ucywilnionych wyniku reformy funkcjonariuszy została kompletnie rozpatrzona przez sądy - vide uchwała SN z 19 lutego 2020 r. (III PZP 7/19) oraz załączony wyrok.
Sąd I instancji kierował się również uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 19 lutego 2020 r. ( sygnatura akt III PZP 17/19), którą w pełni podziela Sad Okręgowy. Z uchwały tej wynika jasno, że istnieje prawna odrębność podstaw zatrudnienia wynikającego ze stosunku administracyjno -prawnego oraz cywilnego tj. pracowniczego. „Pracodawca nie może zadekretować mocą ustawy zmiany stosunku służbowego w stosunek pracy. Sprzeciwia się temu zasada swobody nawiązania stosunku pracy oparta na wolnej woli zatrudniającego ( art. 11 k. p.,). Oznacza to, że również administracja celno-skarbowa nie może „dowolnie” przekształcić służbowego funkcjonariusza, gdyż zmiana stosunku służby to materia ściśle określona w pragmatyce służbowej (ustawie)… Zawarcie umowy o pracę stanowi też klauzulę zakończenia stosunku służbowego. Brak decyzji organu nie oznacza, że nie ustaje stosunek służbowy funkcjonariusza, który przyjął ofertę zatrudnienia”. Oznacza to, że najpierw musi przestać istnieć stosunek służbowy, a dopiero potem może nastąpić nawiązanie stosunku pracowniczego. Rzutuje to bezpośrednio na sytuację funkcjonariusza „ucywilnionego”, który faktycznie przestaje być funkcjonariuszem.
W konsekwencji były funkcjonariusz celny ma prawo do świadectwa służby na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o KAS w związku z art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy PwKAS.”
Mając na względzie powyższe rozważania słusznie Sad I instancji stwierdził, iż stosunek służby w sytuacji przewidzianej w art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy PwKAS ulegał zakończeniu i jest to okres zamknięty. Zatrudnienie pracownicze zaś jest nowym okresem, do którego zalicza się okres poprzedniej służby. Tak ukształtowana ciągłość służby i pracy nie oznacza, że nie ustał stosunek służbowy. Decyduje, bowiem zasadnicza odrębność stosunku służbowego i stosunku pracy.
Przewodniczący ZZ CELNICY PL
Sławomir Siwy
Publikujemy uzasadnienie do wyroku Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 7 października 2021 r. sygn. akt VIII Pa 92/21.
Należy uznać, że kwestia świadectw służby dla ucywilnionych wyniku reformy funkcjonariuszy została kompletnie rozpatrzona przez sądy - vide uchwała SN z 19 lutego 2020 r. (III PZP 7/19) oraz załączony wyrok.
Sąd I instancji kierował się również uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 19 lutego 2020 r. ( sygnatura akt III PZP 17/19), którą w pełni podziela Sad Okręgowy. Z uchwały tej wynika jasno, że istnieje prawna odrębność podstaw zatrudnienia wynikającego ze stosunku administracyjno -prawnego oraz cywilnego tj. pracowniczego. „Pracodawca nie może zadekretować mocą ustawy zmiany stosunku służbowego w stosunek pracy. Sprzeciwia się temu zasada swobody nawiązania stosunku pracy oparta na wolnej woli zatrudniającego ( art. 11 k. p.,). Oznacza to, że również administracja celno-skarbowa nie może „dowolnie” przekształcić służbowego funkcjonariusza, gdyż zmiana stosunku służby to materia ściśle określona w pragmatyce służbowej (ustawie)… Zawarcie umowy o pracę stanowi też klauzulę zakończenia stosunku służbowego. Brak decyzji organu nie oznacza, że nie ustaje stosunek służbowy funkcjonariusza, który przyjął ofertę zatrudnienia”. Oznacza to, że najpierw musi przestać istnieć stosunek służbowy, a dopiero potem może nastąpić nawiązanie stosunku pracowniczego. Rzutuje to bezpośrednio na sytuację funkcjonariusza „ucywilnionego”, który faktycznie przestaje być funkcjonariuszem.
W konsekwencji były funkcjonariusz celny ma prawo do świadectwa służby na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o KAS w związku z art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy PwKAS.”
Mając na względzie powyższe rozważania słusznie Sad I instancji stwierdził, iż stosunek służby w sytuacji przewidzianej w art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy PwKAS ulegał zakończeniu i jest to okres zamknięty. Zatrudnienie pracownicze zaś jest nowym okresem, do którego zalicza się okres poprzedniej służby. Tak ukształtowana ciągłość służby i pracy nie oznacza, że nie ustał stosunek służbowy. Decyduje, bowiem zasadnicza odrębność stosunku służbowego i stosunku pracy.
Przewodniczący ZZ CELNICY PL
Sławomir Siwy
Attachments
-
Wyrok SR we Wrocław IV P 867_20 - świadectwo służby.pdf169,3 KB · Wyświetleń: 449
-
Wyrok SO we Wrocławiu VIII Pa 92_21 - świadectwo służby dla ucywilnionego w maju 2017 r. FSCS.pdf1,1 MB · Wyświetleń: 591
-
świadectwo służby wydane po wyroku SO we Wrocławiu_VIII Pa 92.21.pdf205,2 KB · Wyświetleń: 394
Ostatnia edycja: