Projekt ustawy o Służbie Celno - Skarbowej oraz zmianie niektórych innych ustaw!

FUNKCJONARIUSZE SŁUŻBY CELNO – SKARBOWEJ!


Koleżanki i Koledzy!



Po blisko 6 latach funkcjonowania KAS, każdy funkcjonariusz SCS widzi, że model funkcjonowania służby mundurowej w ramach ustawy o KAS - nie sprawdził się!

Potwierdziły się obawy Sądu Najwyższego wyrażane w procesie legislacyjnym nad ustawą o KAS, że cyt: "nie jest możliwe przeniesienie do ustawy o KAS obecnie obowiązujących regulacji dotyczących stosunków służby funkcjonariuszy, bez zachowania wyodrębnienia zadaniowego i organizacyjnego projektowanej Służby Celno - Skarbowej".

Podobne zdanie wyrażał Szef KAS, następca twórcy KAS, proponując wdrożenie Komendy Głównej SCS. Podał się jednak do dymisji, a zapowiedziany przez Niego proces wprowadzenia Komendy Głównej, został porzucony bez merytorycznego uzasadnienia.



Każda służba mundurowa ma swoją ustawę pragmatyczną i SCS także powinna!



Pamiętając o sukcesie poprzedniego naszego projektu obywatelskiego, wprowadzającego w 2017 r. funkcjonariuszy S.C. i SCS do zaopatrzeniowego systemu emerytalnego zwracamy się

z APELEM

do każdego funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej oraz emerytowanych funkcjonariuszy S.C. i SCS o zaangażowanie w zbiórkę podpisów pod projektem ustawy o SCS! W tym celu załączamy listę/wykaz, prosząc Was jednocześnie o konstruktywne uwagi do projektu ustawy, którą na tym etapie możemy jeszcze poprawiać. Jeżeli zauważycie zatem jakieś niedociągnięcia to informujcie, bo to obszerny projekt i takie mogły wystąpić.

Każdy funkcjonariusz proszony jest o zebranie jak największej liczby podpisów swoich bliskich, znajomych przyjaciół, koleżanek i kolegów oraz ogólnie obywateli RP i przesłanie ich do siedziby Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej, który został powołany w tej sprawie. Adres Komitetu jest tożsamy z adresem Związku Zawodowego Celnicy PL widoczny w stopce pisma.

Tych podpisów każdy powinien zebrać jak najwięcej i nie poprzestawać w ich zbieraniu do końca akcji, co potrwa kilka miesięcy(będziemy mieli trzy miesiące od czasu Postanowienia Marszałka Sejmu). Gdy zbieraliśmy podpisy pod poprzednią ustawą uzyskaliśmy poparcie blisko 200 tys. Obywateli RP. Niektórzy zebrali kilkaset podpisów, a rekordziści przekroczyli tysiąc. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby zebrać aż tyle, zbierz podpisy chociaż w swojej rodzinie i wśród znajomych, ale próbuj i nie poddawaj się i nie ustawaj do końca akcji! Bądź wytrwały, a w trakcie akcji będziemy Was informować i podpowiadać także, gdzie i jak można zbierać podpisy.


Informujcie o inicjatywie i zachęcajcie do działania swoje koleżanki i kolegów ze służby!


Projekt stwarza przede wszystkim nowe mechanizmy efektywniejszego i sprawniejszego zarządzania służbą celem optymalizacji realizowanych ustawowo zadań, ale

wprowadza także m.in.:

- minimalną płacę w SCS na poziomie 2,5 krotności najniższego wynagrodzenia

- likwidację dwóch stopni służbowych i awans po upływie okresu czasu w danym stopniu

- uregulowanie kwestii zaliczenia do wyliczenia emerytury ostatnio pobieranego uposażenia po powrocie do służby po uchyleniu decyzji zwalniającej

- pozwala na wybór sposobu ustalania emerytury, uwzględniając także lata przed 1999 jako równorzędne ze służbą, z prawem wystąpienia z wnioskiem o przeliczenie dla obecnych emerytów oraz zaliczenie lat pracy dla koleżanek i kolegów z UKS, którzy zostali przeniesieni do Służby Celnej lub SCS na mocy ustaw w 2003 i 2017 r.

- wprowadzenie świadczeń i uprawnień tożsamych z innymi służbami, w tym ochrony prawnej w razie oskarżenia funkcjonariusza, pomoc prawna dla pokrzywdzonych funkcjonariuszy, czy uregulowania kwestii lokali mieszkalnych i równoważnika w zamian za brak lokalu

- dodatki orzeczniczy, dochodzeniowo-śledczy, graniczny, instruktorski, morski, kryminalny

- nowe i korzystne zasady czasu trwania urlopu oraz dodatku z tytułu wysługi po 15 latach służby, który niedawno także został wdrożony

- znaczące poprawienie warunków służby funkcjonariuszy poprzez usunięcie lub poprawienie obecnie wadliwie funkcjonujących mechanizmów prawnych (dotyczących przykładowo przenosin, zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych, odwołań od ocen okresowych)

- utworzenie nowego rodzaju nagrody – nagród wynikowych w postaci ułamkowej wartości towarów ujawnionych po prawomocnym zakończeniu właściwego postępowania dotyczącego odpowiednio: orzeczenia przepadku towaru na rzecz Skarbu Państwa, właściwego opodatkowania lub oclenia towaru

- utrzymanie systemu nagród z gwarancją zwiększenia ich wysokości (nagroda roczna, jubileuszowa, za zastępowanie innego nieobecnego w pracy funkcjonariusza)

- poszerzenie istniejącego systemu świadczeń pieniężnych dla funkcjonariuszy (np o świadczenie motywacyjne już po 15 latach służby oraz 25 i 28,5 latach, świadczenie teleinformatyczne, należności za przeniesienie i podróże) oraz gwarantuje szeroki system świadczeń socjalno-bytowowych

- wzrost dodatku z tytułu wysługi do 30%

-uregulowanie kwestii długości urlopu oraz wprowadzenie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego (ze względu na wysługę oraz ze względu na wiek) oraz prawa do urlopów okolicznościowych i zdrowotnych

- wiele innych rozwiązań prawnych z korzyścią dla funkcjonariuszy SCS.


A zatem Koleżanki i Koledzy, działamy tak jak przy poprzednim projekcie obywatelskim, zwieńczonym wielkim sukcesem:


ZACZYNAMY! WSZYSTKO W NASZYCH RĘKACH!


POKAŻMY WSZYSTKIM JAK TO SIĘ ROBI!


ZWYCIĘŻYMY!


Z Pozdrowieniem:

Przewodniczący ZZ Celnicy PL

Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy


Sławomir Siwy

EDYCJA: Projekt ustawy o SCS po uwagach.
 

Attachments

Ostatnia edycja:
przed awansem na mł. aspiranta jest egzamin aspirancki a ty byś chciał taki egzamin przy każdym awansie? Egzminy co do zasady są tylko przy przechodzeniu miedzy korpusami aspiranckimi i oficerskimi, zresztą porównywanie nas do SOP to strzał kulą w płot(służba typowo ochroniarska jak SM) bardziej odpowiada być SG lub Policja (służby porządkowe) bo WP i AW to inny świat.
Myślę, że zapoznaj się z ustawą i zakresem uprawnień operacyjno-rozpoznawczych, bo jest szerszy niż u nas i tam sie bardzo dużo zmieniło... zanim porównasz ich do straży miejskiej....
 
Projekt ustawy o Służbie Celno-Skarbowej

oraz zmianie niektórych innych ustaw


Rozdział 1. Przepisy ogólne.

Art. 1 [Cel i zadania]

1. Ustawa reguluje zadania i organizację Służby Celno-Skarbowej – jednolitej umundurowanej i uzbrojonej formacji, utworzonej w celu ochrony interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienia skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa, jak również ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu towarów na ten obszar oraz wywozu towarów z tego obszaru.

2. Celem Służby Celno – Skarbowej jest także zwalczanie przestępstw i wykroczeń karnych i karno - skarbowych, ochrona zasad zdrowej konkurencji, a także wykonywanie obowiązków określonych w przepisach odrębnych, w szczególności opisanych w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej.

3. Służba Celno-Skarbowa jest samodzielną formacją mundurową, wyodrębnioną ze struktur Krajowej Administracji Skarbowej na mocy niniejszej ustawy.



4. Nazwa „Służba Celno-Skarbowa” oraz znak graficzny Służby Celno-Skarbowej przysługują wyłącznie formacji, o której mowa w ust. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór znaku graficznego Służby Celno-Skarbowej uwzględniając kolorystykę tego znaku wynikającą z tradycji Służby Celnej.
 
Art. 288. [prawo wyboru okresów równorzędnych ze służbą przed datą 14 września 1999 r., zaliczenie okresu ucywilnienia i innych okresów pracy, wybór sposobu ustalenia emerytury]

W ustawie z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straż Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin wprowadza się następujące zmiany:

Ust.1.

1) art. 5 ust. 1 i 1a otrzymuje brzmienie

Art. 5. 1. Podstawę wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku, z zastrzeżeniem ust. 2–5 i art. 33b.

1a. Podstawę wymiaru emerytury funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej, Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej stanowi średnie uposażenie lub wynagrodzenie należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych służby wybranych przez funkcjonariusza, z zastrzeżeniem ust. 3, 4, 5 i art. 33b. Przepisy art. 18f ust. 2– 3 i 5 stosuje się odpowiednio.



Ust.2.

W art. 5 dodaje się ust. 5 .



5.W przypadku, gdy w kolejnych 10 latach kalendarzowych przypada okres służby, w którym funkcjonariuszowi uposażenie nie przysługiwało, do ustalania podstawy wymiaru emerytury uwzględnia się uposażenie należne na ostatnio zajmowanym stanowisku. Wysokość uposażenia na ostatnio zajmowanym stanowisku określa się uwzględniając wzrost wielokrotności przeciętnego uposażenia w służbie we wszystkich poszczególnych latach zwolnienia ze służby.

Ust.3.

W art.13 ust. 1 dodaje się pkt. 8, 9, 10 i 11 oraz dodaje się ust. 4

8) okresy zatrudnienia funkcjonariuszy celnych do dnia 14.09.1999 r. z zastrzeżeniem ust. 4

9) okresy zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w jednostce organizacyjnej KAS na podst. art. 171 ust 1 ustawy z 16 listopada 2016r przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej w wyniku przekształcenia stosunku służby w Służbie Celno-Skarbowej w stosunek pracy do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służby na podst. art. 150 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

10) okresy zatrudnienia pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej i Urzędów Skarbowych, którzy zostali przeniesieni do Służby Celnej, na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy w latach 2003 do 2017 zostali mianowani na funkcjonariuszy Służby Celnej lub Celno - Skarbowej.

11) okresy zatrudnienia w Urzędzie Kontroli Skarbowej funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej, którzy zostali mianowani na funkcjonariuszy Służby Celno - Skarbowej z dniem 1 czerwca 2017 r na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.



4. Okresy, o których mowa w ust. 1 pkt. 8, 9, 10 i 11 uwzględnia się przy ustalaniu prawa do emerytury na wniosek funkcjonariusza.



Ust. 4.

4) w art. 15aa ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Emerytura dla funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, który w dniu zwolnienia ze służby posiada co najmniej 25 lat służby lub okresów z nią równorzędnych, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 1d, 2, 5, 6,7,8,9,10 lub 11, wzrasta również o 1,3% podstawy wymiaru za każdy rok poprzedzających służbę: "



Ust. 5.

5) art. 15 ab otrzymuje brzmienie:

1. Funkcjonariusz, o którym mowa w art. 15aa, ma prawo wyboru sposobu ustalenia emerytury na zasadach i w wysokości określonych w art. 15a albo w art. 15aa albo w art. 15d

2.Oświadczenie o wyborze, o którym mowa w ust. 1, składa się do organu emerytalnego najpóźniej w dniu złożenia wniosku o ustalenie prawa do zaopatrzenia emerytalnego.

3.Emerytowi policyjnemu, któremu ustalono prawo do emerytury w wysokości określonej w art.15a albo art.15d bez uwzględnienia okresów równorzędnych , o których mowa w art.13 ust.1 pkt 6,7,8,9, 10 lub 11 w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przysługuje prawo do złożenia wniosku o ustalenie emerytury według zasady i w wyskokości, o której mowa w art.15aa.



4. W przypadku niedokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, emeryturę ustala się na zasadach i w wysokości określonych w art. 15a albo w art. 15d.



Ust.6.

6) W art.18b ust.2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

zatrudnienia:

a) w komórkach organizacyjnych, o których mowa w art. 11g ust. 1 i 2 oraz art. 36,

b)jako inspektorzy prowadzący czynności dochodzeniowo-śledcze,o których mowa w art.38ust. 4i5 – ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej,

c) członków korpusu służby cywilnej w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w jednostce organizacyjnej KAS na podst. art. 171 ust 1 ustawy z 16 listopada 2016r przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej w wyniku przekształcenia stosunku służby w Służbie Celno-Skarbowej w stosunek pracy do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służby na podst. art. 150 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej,

d) pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej, którzy zostali przeniesieni do Służby Celnej, na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy w latach 2003 do 2017 zostali mianowani na funkcjonariuszy Służby Celnej,

e) w Urzędzie Kontroli Skarbowej funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej, którzy zostali mianowani na funkcjonariuszy Służby Celno - Skarbowej z dniem 1 czerwca 2017 r na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.

Ust.7

7) W art. 18f ust. 2a otrzymuje brzmienie:

2a. W przypadku gdy do okresu kolejnych 10 lat kalendarzowych, o których mowa w ust. 1 i 2, zalicza się okresy wskazane w art. 13 ust. 1 pkt. 6,7, 8, 9, 10 i 11 oraz 18b ust. 2 pkt 3 i 4, do ustalenia podstawy wymiaru emerytury przyjmuje się również wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne, na podstawie przepisów prawa polskiego, przysługujące w tych okresach, obliczone odpowiednio na zasadach określonych w ust. 3. W tym przypadku za roczną kwotę przeciętnego uposażenia funkcjonariusza przyjmuje się roczną kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłoszoną za dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 20 pkt 1 lit. a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W stosunku do okresów przypadających przed dniem 1 stycznia 2003 r. za roczną kwotę przeciętnego uposażenia przyjmuje się roczną kwotę przeciętnego wynagrodzenia w danym roku ogłaszaną corocznie przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

8) W art.18f ust.5 otrzymuje brzmienie:

5.W przypadku gdy funkcjonariusz w ciągu roku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, pełnił również inną służbę uwzględnianą przy ustalaniu prawa do emerytury lub emerytury wojskowej lub wskazał okresy zatrudnienia, o których mowa w art. 18b ust. 2 pkt 3 i 4, stosunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oblicza się proporcjonalnie do poszczególnych okresów służby lub zatrudnienia.
 
Prawo powinno być proste.
Odniosę się tylko do części dotyczącej naliczenia emerytury. Po co brnąć dalej w 10 kolejnych lat? Po co tyle wariantów? Jeśli był ucywilniony to tak, jeśli wywodzi się z UKS to tak, a może z ostatniego uposażenia? Ale z pierdylionem zastrzeżeń. Samym czytaniem można się zmęczyć.
Tylko 10 WYBRANYCH LAT ma sens i przy okazji jest proste.
Ostatnie uposażenie? Może byłoby korzystnym wariantem do wyboru, ale o ile w innych służbach funkcjonariuszom przed odejściem windowało się uposażenie u nas jest ryzyko, że byłyby zakusy, żeby zabrać co tylko można. Jednym by zabrali innym dodali. 10 wybranych lat jest najsprawiedliwsze, najbezpieczniejsze i najbardziej przejrzyste.
 
Nie zrozumiałeś chyba. Ostatnie uposażenie jako doliczane z waloryzacją rokroczną wg wzrostu wielokrotności kwoty bazowej do wymiaru podstawy emerytury za te lata, gdzie funkcjonariusz był zwolniony albo ucywilniony. Czyli tylko w takich sytuacjach - dzisiaj jest zero, więc wziąłbym to w ciemno w ramach kompromisu.
Natomiast rzeczywiście projekt to nie jest kompromis tylko nasza propozycja i 10 wybranych lat jest najprostszym rozwiązaniem. Wciąż możemy zmienić.
Dasz radę zaproponować brzmienie w ww. przepisie art.288?
 
Back
Do góry