Projekt ustawy o Służbie Celno - Skarbowej oraz zmianie niektórych innych ustaw!

FUNKCJONARIUSZE SŁUŻBY CELNO – SKARBOWEJ!


Koleżanki i Koledzy!



Po blisko 6 latach funkcjonowania KAS, każdy funkcjonariusz SCS widzi, że model funkcjonowania służby mundurowej w ramach ustawy o KAS - nie sprawdził się!

Potwierdziły się obawy Sądu Najwyższego wyrażane w procesie legislacyjnym nad ustawą o KAS, że cyt: "nie jest możliwe przeniesienie do ustawy o KAS obecnie obowiązujących regulacji dotyczących stosunków służby funkcjonariuszy, bez zachowania wyodrębnienia zadaniowego i organizacyjnego projektowanej Służby Celno - Skarbowej".

Podobne zdanie wyrażał Szef KAS, następca twórcy KAS, proponując wdrożenie Komendy Głównej SCS. Podał się jednak do dymisji, a zapowiedziany przez Niego proces wprowadzenia Komendy Głównej, został porzucony bez merytorycznego uzasadnienia.



Każda służba mundurowa ma swoją ustawę pragmatyczną i SCS także powinna!



Pamiętając o sukcesie poprzedniego naszego projektu obywatelskiego, wprowadzającego w 2017 r. funkcjonariuszy S.C. i SCS do zaopatrzeniowego systemu emerytalnego zwracamy się

z APELEM

do każdego funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej oraz emerytowanych funkcjonariuszy S.C. i SCS o zaangażowanie w zbiórkę podpisów pod projektem ustawy o SCS! W tym celu załączamy listę/wykaz, prosząc Was jednocześnie o konstruktywne uwagi do projektu ustawy, którą na tym etapie możemy jeszcze poprawiać. Jeżeli zauważycie zatem jakieś niedociągnięcia to informujcie, bo to obszerny projekt i takie mogły wystąpić.

Każdy funkcjonariusz proszony jest o zebranie jak największej liczby podpisów swoich bliskich, znajomych przyjaciół, koleżanek i kolegów oraz ogólnie obywateli RP i przesłanie ich do siedziby Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej, który został powołany w tej sprawie. Adres Komitetu jest tożsamy z adresem Związku Zawodowego Celnicy PL widoczny w stopce pisma.

Tych podpisów każdy powinien zebrać jak najwięcej i nie poprzestawać w ich zbieraniu do końca akcji, co potrwa kilka miesięcy(będziemy mieli trzy miesiące od czasu Postanowienia Marszałka Sejmu). Gdy zbieraliśmy podpisy pod poprzednią ustawą uzyskaliśmy poparcie blisko 200 tys. Obywateli RP. Niektórzy zebrali kilkaset podpisów, a rekordziści przekroczyli tysiąc. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby zebrać aż tyle, zbierz podpisy chociaż w swojej rodzinie i wśród znajomych, ale próbuj i nie poddawaj się i nie ustawaj do końca akcji! Bądź wytrwały, a w trakcie akcji będziemy Was informować i podpowiadać także, gdzie i jak można zbierać podpisy.


Informujcie o inicjatywie i zachęcajcie do działania swoje koleżanki i kolegów ze służby!


Projekt stwarza przede wszystkim nowe mechanizmy efektywniejszego i sprawniejszego zarządzania służbą celem optymalizacji realizowanych ustawowo zadań, ale

wprowadza także m.in.:

- minimalną płacę w SCS na poziomie 2,5 krotności najniższego wynagrodzenia

- likwidację dwóch stopni służbowych i awans po upływie okresu czasu w danym stopniu

- uregulowanie kwestii zaliczenia do wyliczenia emerytury ostatnio pobieranego uposażenia po powrocie do służby po uchyleniu decyzji zwalniającej

- pozwala na wybór sposobu ustalania emerytury, uwzględniając także lata przed 1999 jako równorzędne ze służbą, z prawem wystąpienia z wnioskiem o przeliczenie dla obecnych emerytów oraz zaliczenie lat pracy dla koleżanek i kolegów z UKS, którzy zostali przeniesieni do Służby Celnej lub SCS na mocy ustaw w 2003 i 2017 r.

- wprowadzenie świadczeń i uprawnień tożsamych z innymi służbami, w tym ochrony prawnej w razie oskarżenia funkcjonariusza, pomoc prawna dla pokrzywdzonych funkcjonariuszy, czy uregulowania kwestii lokali mieszkalnych i równoważnika w zamian za brak lokalu

- dodatki orzeczniczy, dochodzeniowo-śledczy, graniczny, instruktorski, morski, kryminalny

- nowe i korzystne zasady czasu trwania urlopu oraz dodatku z tytułu wysługi po 15 latach służby, który niedawno także został wdrożony

- znaczące poprawienie warunków służby funkcjonariuszy poprzez usunięcie lub poprawienie obecnie wadliwie funkcjonujących mechanizmów prawnych (dotyczących przykładowo przenosin, zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych, odwołań od ocen okresowych)

- utworzenie nowego rodzaju nagrody – nagród wynikowych w postaci ułamkowej wartości towarów ujawnionych po prawomocnym zakończeniu właściwego postępowania dotyczącego odpowiednio: orzeczenia przepadku towaru na rzecz Skarbu Państwa, właściwego opodatkowania lub oclenia towaru

- utrzymanie systemu nagród z gwarancją zwiększenia ich wysokości (nagroda roczna, jubileuszowa, za zastępowanie innego nieobecnego w pracy funkcjonariusza)

- poszerzenie istniejącego systemu świadczeń pieniężnych dla funkcjonariuszy (np o świadczenie motywacyjne już po 15 latach służby oraz 25 i 28,5 latach, świadczenie teleinformatyczne, należności za przeniesienie i podróże) oraz gwarantuje szeroki system świadczeń socjalno-bytowowych

- wzrost dodatku z tytułu wysługi do 30%

-uregulowanie kwestii długości urlopu oraz wprowadzenie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego (ze względu na wysługę oraz ze względu na wiek) oraz prawa do urlopów okolicznościowych i zdrowotnych

- wiele innych rozwiązań prawnych z korzyścią dla funkcjonariuszy SCS.


A zatem Koleżanki i Koledzy, działamy tak jak przy poprzednim projekcie obywatelskim, zwieńczonym wielkim sukcesem:


ZACZYNAMY! WSZYSTKO W NASZYCH RĘKACH!


POKAŻMY WSZYSTKIM JAK TO SIĘ ROBI!


ZWYCIĘŻYMY!


Z Pozdrowieniem:

Przewodniczący ZZ Celnicy PL

Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy


Sławomir Siwy

EDYCJA: Projekt ustawy o SCS po uwagach.
 

Attachments

Ostatnia edycja:
Jednak w ustawie emerytalnej jesteśmy razem z m.in. z Policją, a nie z zawodowymi żołnierzami, którzy, nawiasem mówiąc, też miewają nienajlepsze sylwetki, zwłaszcza długo służący ;)
Nie chodzi o sylwetkę młodego boga ;-D A o minimalną sprawność, która jest kontrolowana. Zobacz jakie są normy sprawnościowe dla funkcjonariuszy w bardziej zawansowanym, jak na funkcjonariuszy, wieku. Spacer na 1 km. Czas taki, że można przejść wolnym spacerkiem, nawet można zrobić przerwę na papierosa :p Ale jest ta swiadomosc, że coś tam trzeba z siebie dać. Nie z piątku na poniedziałek, tylko w skali roku. W sumie nie wiem, w Policji znieśli okresowe testy ze sprawności fizycznej?
 
W wojsku za pierwszym razem dostaje się negatywną ocenę , za drugim musi być pozytywna. w przeciwnym razie się z takim żołnierzem żegna. U nas też powinny być takie testy. Normy nie muszą być wyśrubowane, ale zmuszające co poniektórych do przygotowania. To służba a nie urząd skarbowy.
O! Bardzo ogólne stwierdzenie...może jakaś informacja o tych żołnierzach ? I te normy, może na wzór górników? P.s. Tylko "gaże" trzeba by poprawić :sneaky:
 
Zatrzyma zwłaszcza tych, co mają chrapkę na stołki ;)
Dokładnie przecież trzeba obsadzić stanowiska Komendanta Głównego i jego zastępców, komendantów wojewódzkich i ich zastępców, całe obsady komendantur głównej i wojewódzkich oczywiście z porządnym stanowiskiem, mnożnikiem i stopniem w końcu w komendanturach nie mogą zasiadać byle rewidenci czy rachmistrzowie- ci ludzie oczywiście nie będą dokonywać odpraw czy jeździć na patrole - oni będą od 3,14eprzenia farmazonów w stylu jaśnie pana gen. (w stanie spoczynku) Cybulskiego- co do problemów awansów- stwierdzono zaniedbania ale nie przedstawiono żadnego rozwiązania, były pomysły na wydzielenie SCS ale nie przedstawiono żadnego rozwiązania- ale pan gen. dostał swój ekstra stopień i po kilku miesiącach s3,14eprzył na emeryturę. Swoją drogą ciekawe jakie stopnie otrzymają ci nowi komendanci i ich zastępcy
 
I szef przeciwko nam 🤦

Tego wywiadu się czytać nie da, co ten człowiek bredzi.
On nawet jednego argumentu logicznego nie potrafi przedstawić na poparcie tej swojej tezy.
 
Nie ma się co dziwić że jest przeciwny secesji celników z KAS-u. Jeśli mundurowi odłączą się od KAS to jego mundur będzie nie do wytłumaczenia. Aby nadal rządzić poborem podatku będzie musiał się ucywilnić. Doświadczy tego co my w 2017 roku. Tyle że nam nikt nie dał wyboru. Gdyby jednak postanowił dowodzić pionem celno-skarbowym to jego szanse na awans mocno by osłabły. Reasumując, utrzymanie obecnego stanu leży tylko i wyłącznie w interesie jednej osoby.
 
W projekcie obywatelskim zaliczamy okres tzw. pauzowania.
Są także rozszerzone dodatki motywacyjne, już po 15 latach, tak jak dodatki z tytułu wysługi.
Będziemy informować o dalszych uprawnieniach ujętych w projekcie.
Zaangażuj się w zbiórkę podpisów!
 
W projekcie obywatelskim zaliczamy okres tzw. pauzowania.
Są także rozszerzone dodatki motywacyjne, już po 15 latach, tak jak dodatki z tytułu wysługi.
Będziemy informować o dalszych uprawnieniach ujętych w projekcie.
Zaangażuj się w zbiórkę podpisów!
Panie Sławku a wiadomo coś na temat podpisów zebranych do tej pory?
 
Witam.

Odpowiadając na uwagi do projektu obywatelskiego ustawy o SCS chcemy dopisać przepis szczegółowy (przepis przejściowy) dot. wyrównania zaległości awansowych w brzmieniu:

1.Komendant Wojewódzki w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy mianuje na wyższe stopnie służbowe wszystkich funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wg następującego schematu:

a) młodszy rachmistrz po odbyciu 4 lat służby

b) rachmistrz po odbyciu 6 lat służby

c) starszy rachmistrz po odbyciu 8 lat służby

d) młodszy aspirant po odbyciu 10 lat służby

e) aspirant po odbyciu 13 lat służby

f) starszy aspirant po odbyciu 16 lat służby

g) podkomisarz po odbyciu 20 lat służby

h) komisarz po odbyciu 25 lat służby


2. Do stażu służby, o którym mowa w ust.1

a) wlicza się wyłącznie okres służby w Służbie Celnej i Służbie Celno-Skarbowej oraz okres służby w innych służbach mundurowych w ramach stosunku administracyjnoprawnego

3. Do stażu służby, o którym mowa w ust.1 nie wlicza się okresu:

a) prowadzenia postępowania karnego przeciwko funkcjonariuszowi o przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego;

b) prowadzenia postępowania karnego skarbowego przeciwko funkcjonariuszowi o umyślne przestępstwo skarbowe;

c) prowadzenia postępowania dyscyplinarnego przeciwko funkcjonariuszowi;

d) za które funkcjonariusz otrzymał negatywną ocenę okresową;

e) nieobecności trwających łącznie co najmniej połowę okresu służby wymaganego do nadania wyższego stopnia służbowego z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego oraz choroby;

f) niepełnienia służby przez co najmniej połowę okresu służby wymaganego do nadania wyższego stopnia służbowego z powodu zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków.

4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku:

a) gdy w postępowaniu dyscyplinarnym funkcjonariusz został uniewinniony albo gdy postępowanie takie zostało umorzone wobec braku ustawowych znamion czynu zabronionego lub niepopełnienia czynu;

b) gdy w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym funkcjonariusz został uniewinniony albo gdy takie postępowanie zostało umorzone ze względu na okoliczności wymienione w art. 17 § 1 pkt 1-2 i 6 Kodeksu postępowania karnego, a także w przypadku uchylenia prawomocnego wyroku skazującego.

5. Jeżeli funkcjonariusz posiada w dniu wejścia w życie ustawy wyższy stopień służbowy, mimo krótszego okresu służby niż wskazany w ust.1, zachowuje swój wyższy stopień

6. Mianowanie na wyższy stopień w korpusie aspirantów i w korpusie oficerów młodszych uzależnione jest od odbycia szkolenia i zdania egzaminu.

7. Komendant Wojewódzki kieruje w terminie 3 miesięcy na kurs aspirancki oraz oficerski każdego funkcjonariusza, który spełnia warunek stażu służby, o którym mowa w ust. 1 pkt. d i g oraz ust.2
Kursy i egzaminy mogą odbywać się w systemie zdalnym lub hybrydowym.


Natomiast zgodnie z prośbą ogółu, w celu przybliżenia do innych formacji, która była wyrażana powszechnie i wielokrotnie, skreślamy dwa stopnie podoficerskie i korpusy i stopnie będą wyglądały następująco w projekcie:

1. W Służbie Celno-Skarbowej obowiązują następujące korpusy i stopnie służbowe:

1) korpus szeregowych Służby Celno-Skarbowej:

a) aplikant,

b) starszy aplikant;


2) korpus podoficerów Służby Celno-Skarbowej:

a) rewident

b) młodszy rachmistrz,

c) rachmistrz,

d) starszy rachmistrz;


3) korpus aspirantów Służby Celno-Skarbowej:

a) młodszy aspirant,

b) aspirant,

c) starszy aspirant;


4) korpus oficerów młodszych Służby Celno-Skarbowej:

a) podkomisarz,

b) komisarz,

c) nadkomisarz;


5) korpus oficerów starszych Służby Celno-Skarbowej:

a) podinspektor,

b) młodszy inspektor,

c) inspektor;


6) korpus generałów Służby Celno-Skarbowej:

a) nadinspektor,

b) generał.



Proszę o sugestie jeszcze do Świąt. Po Świętach wysyłamy projekt.
 
Ostatnia edycja:
Przeglądnałem sobie ustawę innych służb w tym weźmy pod lupę np. SOP i wygląda to tak, pogrubiłem istotne elementy, które mi się podobają. Bardzo fajnie, ze dbają o formę fizyczną i całą resztę. Sam fakt, nazwę rzecz po imieniu "odpierdolenia x lat" i awans, bo mi się należy... CZy ja wiem, czy to dobry kierunek....Osoba mającą awans w końcu coś by znaczyła w tej instytucji.. bo musiała zrobić formę fizyczną, strzelanie i wykazać sie jakąś wiedzą ;). A jak ktoś ma lenia i wystarczy "odpierdolić" no to niech siedzi... awans dla tych, co sie rozwijają po godzinach i dobrze reprezentują służbę. Tylko trzeba by przygotować też jakieś "uczciwe" normy, bo wiek też robi swoje niestety. Ale coś wymagać się powinno.

Art. 116. [Korpusy i stopnie służbowe w SOP]
W SOP obowiązują następujące korpusy i stopnie służbowe:
1)
korpus szeregowych:
a)
szeregowy SOP,
b)
starszy szeregowy SOP;
2)
korpus podoficerów:
a)
kapral SOP,
b)
plutonowy SOP,
c)
sierżant SOP,
d)
starszy sierżant SOP;
3)
korpus chorążych:
a)
młodszy chorąży SOP,
b)
chorąży SOP,
c)
starszy chorąży SOP;
4)
korpus oficerów:
a)
podporucznik SOP,
b)
porucznik SOP,
c)
kapitan SOP,
d)
major SOP,
e)
podpułkownik SOP,
f)
pułkownik SOP,
g)
generał brygady SOP,
h)
generał dywizji SOP.
Art. 117. [Podmioty właściwe w zakresie mianowania funkcjonariuszy na stopnie szeregowego, podoficerskie i podchorążych SOP]
1.
Na stopień szeregowego SOP mianuje się funkcjonariusza z dniem wyznaczenia na stanowisko służbowe.
2.
Na stopnie szeregowych SOP oraz na stopnie podoficerskie SOP i stopnie chorążych SOP mianuje Komendant SOP lub upoważnieni przez niego kierownicy komórek organizacyjnych.
Art. 118. [Podmioty właściwe w zakresie mianowania funkcjonariuszy na stopnie oficerskie i generała SOP]
Na pierwszy stopień oficerski SOP oraz stopień generała brygady SOP i generała dywizji SOP mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Na pozostałe stopnie oficerskie mianuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Art. 119. [Warunki mianowania na stopnie podoficerskie lub chorążych SOP]
1.
Mianowanie na stopnie podoficerskie SOP lub na stopnie chorążych SOP jest uzależnione od opinii służbowej i zajmowanego stanowiska służbowego, a ponadto na stopień:
1)
podoficera SOP - od możliwości zapewnienia stanowiska służbowego zaszeregowanego do stopnia etatowego podoficera oraz od zdania egzaminu podoficerskiego;
2)
chorążego SOP - od możliwości zapewnienia stanowiska służbowego zaszeregowanego do stopnia etatowego chorążego oraz od zdania egzaminu na stopień chorążego.
2.
Na pierwszy stopień chorążego SOP może być mianowany funkcjonariusz, który ukończył co najmniej studia wyższe pierwszego stopnia i uzyskał tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny.
3.
Egzaminy na pierwszy stopień podoficerski i chorążego SOP przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez Komendanta SOP.
4.
Do egzaminu na pierwszy stopień podoficerski może być dopuszczony funkcjonariusz w służbie przygotowawczej i stałej, który posiada:
1)
stopień szeregowego lub starszego szeregowego;
2)
co najmniej roczny staż na zajmowanym stanowisku służbowym;
3)
dobrą opinię służbową.
5.
Do egzaminu na pierwszy stopień chorążego może być dopuszczony funkcjonariusz w służbie stałej, który posiada:
1)
stopień podoficerski co najmniej sierżanta;
2)
co najmniej trzyletni staż na zajmowanym stanowisku służbowym;
3)
wzorową albo bardzo dobrą opinię służbową.
6.
Egzaminy, o których mowa w ust. 1, składają się z następujących części:
1)
teoretycznej;
2)
strzeleckiej;
3)
sprawdzającej sprawność fizyczną.

7.
Część teoretyczną egzaminu przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej, uwzględniając zakres wiedzy administracyjno-prawnej, logistycznej oraz wiedzy z zakresu organizacji działań ochronnych w sposób zapewniający poziom niezbędny do wykonywania obowiązków przez funkcjonariuszy.
8.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisuje komisja egzaminacyjna.
9.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach można mianować na pierwszy stopień podoficerski SOP lub na pierwszy stopień chorążego SOP funkcjonariusza, który nie spełnia warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2.
10.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb powoływania komisji, o której mowa w ust. 3,
2)
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1,
3)
skalę ocen oraz sposób oceny
- mając na względzie terminy i zakresy tematyczne egzaminów oraz ich sprawne i rzetelne przeprowadzenie.
Art. 120. [Warunki mianowania na pierwszy stopień oficerski SOP]
1.
Na pierwszy stopień oficerski SOP może być mianowany funkcjonariusz, który:
1)
ukończył co najmniej studia wyższe drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i uzyskał tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2)
odbył przeszkolenie specjalistyczne zakończone zdaniem egzaminu oficerskiego przed komisją powołaną przez Komendanta SOP.
2.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb powoływania komisji, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
2)
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
3)
skalę ocen oraz sposób oceny
- mając na względzie termin i zakres tematyczny egzaminu oraz jego sprawne i rzetelne przeprowadzenie.
Art. 121. [Warunki mianowania na kolejny wyższy stopień służbowy]
1.
Mianowanie na kolejny wyższy stopień następuje stosownie do zajmowanego stanowiska służbowego, posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz w zależności od opinii służbowej, o której mowa w art. 82 ust. 1.
2.
Mianowanie na stopień nie może jednak nastąpić wcześniej niż po odsłużeniu w stopniu:
1)
kaprala SOP - 2 lat;
2)
plutonowego SOP - 3 lat;
3)
sierżanta SOP - 4 lat;
4)
młodszego chorążego SOP - 3 lat;
5)
chorążego SOP - 4 lat;
6)
podporucznika SOP - 3 lat;
7)
porucznika SOP - 3 lat;
8)
kapitana SOP - 5 lat;
9)
majora SOP - 5 lat;
10)
podpułkownika SOP - 4 lat.
3.
Mianowanie na kolejne wyższe stopnie odbywa się z okazji świąt państwowych oraz święta SOP. W wyjątkowych przypadkach mianowanie może nastąpić w innym terminie.
 
Witam.

Odpowiadając na uwagi do projektu obywatelskiego ustawy o SCS chcemy dopisać przepis szczegółowy (przepis przejściowy) dot. wyrównania zaległości awansowych w brzmieniu:

1.Komendant Wojewódzki w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy mianuje na wyższe stopnie służbowe wszystkich funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wg następującego schematu:

a) młodszy rachmistrz po odbyciu 4 lat służby

b) rachmistrz po odbyciu 6 lat służby

c) starszy rachmistrz po odbyciu 8 lat służby

d) młodszy aspirant po odbyciu 10 lat służby

e) aspirant po odbyciu 13 lat służby

f) starszy aspirant po odbyciu 16 lat służby

g) podkomisarz po odbyciu 20 lat służby

h) komisarz po odbyciu 25 lat służby


2. Do stażu służby, o którym mowa w ust.1

a) wlicza się wyłącznie okres służby w Służbie Celnej i Służbie Celno-Skarbowej oraz okres służby w innych służbach mundurowych w ramach stosunku administracyjnoprawnego

3. Do stażu służby, o którym mowa w ust.1 nie wlicza się okresu:

a) prowadzenia postępowania karnego przeciwko funkcjonariuszowi o przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego;

b) prowadzenia postępowania karnego skarbowego przeciwko funkcjonariuszowi o umyślne przestępstwo skarbowe;

c) prowadzenia postępowania dyscyplinarnego przeciwko funkcjonariuszowi;

d) za które funkcjonariusz otrzymał negatywną ocenę okresową;

e) nieobecności trwających łącznie co najmniej połowę okresu służby wymaganego do nadania wyższego stopnia służbowego z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego oraz choroby;

f) niepełnienia służby przez co najmniej połowę okresu służby wymaganego do nadania wyższego stopnia służbowego z powodu zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków.

4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku:

a) gdy w postępowaniu dyscyplinarnym funkcjonariusz został uniewinniony albo gdy postępowanie takie zostało umorzone wobec braku ustawowych znamion czynu zabronionego lub niepopełnienia czynu;

b) gdy w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym funkcjonariusz został uniewinniony albo gdy takie postępowanie zostało umorzone ze względu na okoliczności wymienione w art. 17 § 1 pkt 1-2 i 6 Kodeksu postępowania karnego, a także w przypadku uchylenia prawomocnego wyroku skazującego.

5. Jeżeli funkcjonariusz posiada w dniu wejścia w życie ustawy wyższy stopień służbowy, mimo krótszego okresu służby niż wskazany w ust.1, zachowuje swój wyższy stopień

6. Mianowanie na wyższy stopień w korpusie aspirantów i w korpusie oficerów młodszych uzależnione jest od odbycia szkolenia i zdania egzaminu.

7. Komendant Wojewódzki kieruje w terminie 3 miesięcy na kurs aspirancki oraz oficerski każdego funkcjonariusza, który spełnia warunek stażu służby, o którym mowa w ust. 1 pkt. d i g oraz ust.2
Kursy i egzaminy mogą odbywać się w systemie zdalnym lub hybrydowym.


Natomiast zgodnie z prośbą ogółu, w celu przybliżenia do innych formacji, która była wyrażana powszechnie i wielokrotnie, skreślamy dwa stopnie podoficerskie i korpusy i stopnie będą wyglądały następująco w projekcie:

1. W Służbie Celno-Skarbowej obowiązują następujące korpusy i stopnie służbowe:

1) korpus szeregowych Służby Celno-Skarbowej:

a) aplikant,

b) starszy aplikant;


2) korpus podoficerów Służby Celno-Skarbowej:

a) rewident

b) młodszy rachmistrz,

c) rachmistrz,

d) starszy rachmistrz;


3) korpus aspirantów Służby Celno-Skarbowej:

a) młodszy aspirant,

b) aspirant,

c) starszy aspirant;


4) korpus oficerów młodszych Służby Celno-Skarbowej:

a) podkomisarz,

b) komisarz,

c) nadkomisarz;


5) korpus oficerów starszych Służby Celno-Skarbowej:

a) podinspektor,

b) młodszy inspektor,

c) inspektor;


6) korpus generałów Służby Celno-Skarbowej:

a) nadinspektor,

b) generał.



Proszę o sugestie jeszcze do Świąt. Po Świętach wysyłamy projekt.
1.
W etapach rekrutacji znalazłem taki zapis:
6) ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Służbie Celno-Skarbowej, badanie
psychofizjologiczne
;

Czy planowany jest wariograf dla wszystkich dołączających jak w SG czy to tylko do wybranych oddziałów?
2.
Może warto zastanowić się nad umiejscowieniem odznaki, aby mogła być noszona w "etui" coś typu policja zamiast na klacie jak strażnik Teksasu
3.
Nie widziałem nigdzie (chyba, że coś pominąłem albo źle zrozumiałem) maksymalnego okresu bez awansu w stopniu, są minimalne ale brak jasno określonego maksymalnego co mam wrażenie może skutkować obchodzeniem tego przepisu przez przełożonych i dalej wiele osób będzie poszkodowanych.
4.
Art. 126 [Umowa na zastępstwo] Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa funkcjonariusza w
czasie jego nieobecności w Służby w związku z przebywaniem na urlopie macierzyńskim, urlopie
na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim, urlopie rodzicielskim lub urlopie
wychowawczym, można w tym celu zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę na czas
określony, obejmujący czas tej nieobecności. -
Czy napewno chcemy, aby cywil mógł zastąpić funkcjonariusza i wykonywać jego obowiązki?
5.
Jeżeli funkcjonariusze mają utrzymywać sprawność fizyczną to przydałyby się częściowe zwroty od zajęć sportowych wyższe niż obecnie 50 zł na rok.
6.

Art. 229 Błędne stopnie rzecznika dyscyplinarnego (major etc.)
7.
Co ze szkoleniami dla nowo zatrudnionych, szkoła, czas jej trwania, przebieg

Z góry przepraszam jak piszę o czymś co jest ujęte w projekcie, ciężko to wszystko ogarnąć
 
1.
W etapach rekrutacji znalazłem taki zapis:
6) ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Służbie Celno-Skarbowej, badanie
psychofizjologiczne
;

Czy planowany jest wariograf dla wszystkich dołączających jak w SG czy to tylko do wybranych oddziałów?
Dobre pytanie. Może warto dla naboru zewnętrznego?
Dla funkcjonariuszy w służbie jest w projekcie tylko dla komórek zajmujących się czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.

2.
Może warto zastanowić się nad umiejscowieniem odznaki, aby mogła być noszona w "etui" coś typu policja zamiast na klacie jak strażnik Teksasu
To w akcie wykonawczym, a nie w ustawie takie szczegóły odznaki.
3.
Nie widziałem nigdzie (chyba, że coś pominąłem albo źle zrozumiałem) maksymalnego okresu bez awansu w stopniu, są minimalne ale brak jasno określonego maksymalnego co mam wrażenie może skutkować obchodzeniem tego przepisu przez przełożonych i dalej wiele osób będzie poszkodowanych.
Wydaje mi się, że jest ok w projekcie ujęte:

Art. 74 [Mianowanie na wyższy stopień służbowy]

1. Mianowanie na wyższy stopień służbowy następuje odpowiednio do zajmowanego stanowiska służbowego, posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz opinii służbowej i nie może nastąpić później niż po odbyciu lat służby w stopniach: szeregowych, podoficerów i aspirantów, z wyłączeniem stopnia starszego aspiranta, i nie wcześniej niż po odbyciu służby w stopniu:

1) starszego aplikanta - roku;
2) rewidenta - roku;
3) młodszego rachmistrza – 2 lat;
4) rachmistrza – 2 lat;
5) starszego rachmistrza – 2 lat;
6) młodszego aspiranta - 3 lat;
7) aspiranta - 3 lat;
8) starszego aspiranta - 2 lat;
9) podkomisarza - 3 lat;
10) komisarza - 4 lat;
11) nadkomisarza - 4 lat;
12) podinspektora - 3 lat;
13) młodszego inspektora - 4 lat;
14) inspektora - 4 lat.


4.

Art. 126 [Umowa na zastępstwo] Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa funkcjonariusza w
czasie jego nieobecności w Służby w związku z przebywaniem na urlopie macierzyńskim, urlopie
na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim, urlopie rodzicielskim lub urlopie
wychowawczym, można w tym celu zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę na czas
określony, obejmujący czas tej nieobecności. -
Czy napewno chcemy, aby cywil mógł zastąpić funkcjonariusza i wykonywać jego obowiązki?
To jest w ustawie o SG i tam nie ma z tym związanych żadnych obaw, więc także w SCS nie powinno być.
5.

Jeżeli funkcjonariusze mają utrzymywać sprawność fizyczną to przydałyby się częściowe zwroty od zajęć sportowych wyższe niż obecnie 50 zł na rok.
To także akt wykonawczy, ale można rozważyć wpisanie jednoznaczne w ustawę, ponieważ akt wykonawczy jest różnie stosowany w poszczególnych IAS, choć przepis przecie jest identyczny dla każdego.

6.

Art. 229 Błędne stopnie rzecznika dyscyplinarnego (major etc.)
Jasne
7.
Co ze szkoleniami dla nowo zatrudnionych, szkoła, czas jej trwania, przebieg
Jest szkoła w projekcie i to będzie na wzór szkoły Policji czy w SG, więc jest to uregulowane.

Dzięki za uwagi.
 
Przeglądnałem sobie ustawę innych służb w tym weźmy pod lupę np. SOP i wygląda to tak, pogrubiłem istotne elementy, które mi się podobają. Bardzo fajnie, ze dbają o formę fizyczną i całą resztę. Sam fakt, nazwę rzecz po imieniu "odpierdolenia x lat" i awans, bo mi się należy... CZy ja wiem, czy to dobry kierunek....Osoba mającą awans w końcu coś by znaczyła w tej instytucji.. bo musiała zrobić formę fizyczną, strzelanie i wykazać sie jakąś wiedzą ;). A jak ktoś ma lenia i wystarczy "odpierdolić" no to niech siedzi... awans dla tych, co sie rozwijają po godzinach i dobrze reprezentują służbę. Tylko trzeba by przygotować też jakieś "uczciwe" normy, bo wiek też robi swoje niestety. Ale coś wymagać się powinno.
Historia w naszej formacji uczy nas, że jak nie zapiszemy maksymalnego okresu, po którym następuje awans obligatoryjnie, jeśli nie podpada się pod przesłanki negatywne wymienione w przepisie, to na awans funkcjonariusze w SC czekali i czekali bez końca, a prawidłowo i z wynikami realizowali zadania.
Po proteście w 2008 r. dopisano do ustawy, że awans następuje po 5 latach. Wprowadzono także stopnie, ale ten przepis o 5 latach okazał się zgubny, gdyż w innych formacjach istnieje zasada, że awans następuje po odbyciu okresu służby wskazanego w przepisie przy każdym stopniu (oczywiście są przesłanki negatywne, czego do tych lat się nie wlicza).
To jest zatem dążenie do zasad obowiązujących w innych formacjach, tylko jak to u nas bywa, trzeba to wpisać wprost w przepis, gdyż z prakyką u nas jest jw.

Dlatego dążymy do tego - vide przepis art.74 w projekcie.
Zresztą zasada taka jest ujęta w polityce awansowej, wieć można powiedzieć, że MF także do tego dąży.
Szkoda, że już mam sygnały z IAS, że niektórzy DIAS mają opory co do tej kwestii. Cóż jesteśmy w KAS i dlatego tak to wygląda. Trudniej tutaj o stosowanie zasad z innych służb mundurowych, stąd konieczna jest precyzyjna regulacja prawna w tym zakresie, a nie tylko "chciejstwo" ujęte w polityce awansowej, które nie wiąże niestety DIAS.

Oczywiście Związek nasz będzie do tego dążył i oczekiwał od DIAS, ale raz jeszcze powtórzę, to jest KAS.
 
Historia w naszej formacji uczy nas, że jak nie zapiszemy maksymalnego okresu, po którym następuje awans obligatoryjnie, jeśli nie podpada się pod przesłanki negatywne wymienione w przepisie, to na awans funkcjonariusze w SC czekali i czekali bez końca, a prawidłowo i z wynikami realizowali zadania.
Po proteście w 2008 r. dopisano do ustawy, że awans następuje po 5 latach. Wprowadzono także stopnie, ale ten przepis o 5 latach okazał się zgubny, gdyż w innych formacjach istnieje zasada, że awans następuje po odbyciu okresu służby wskazanego w przepisie przy każdym stopniu (oczywiście są przesłanki negatywne, czego do tych lat się nie wlicza).
To jest zatem dążenie do zasad obowiązujących w innych formacjach, tylko jak to u nas bywa, trzeba to wpisać wprost w przepis, gdyż z prakyką u nas jest jw.

Dlatego dążymy do tego - vide przepis art.74 w projekcie.
Zresztą zasada taka jest ujęta w polityce awansowej, wieć można powiedzieć, że MF także do tego dąży.
Szkoda, że już mam sygnały z IAS, że niektórzy DIAS mają opory co do tej kwestii. Cóż jesteśmy w KAS i dlatego tak to wygląda. Trudniej tutaj o stosowanie zasad z innych służb mundurowych, stąd konieczna jest precyzyjna regulacja prawna w tym zakresie, a nie tylko "chciejstwo" ujęte w polityce awansowej, które nie wiąże niestety DIAS.

Oczywiście Związek nasz będzie do tego dążył i oczekiwał od DIAS, ale raz jeszcze powtórzę, to jest KAS.
Wszystko rozumiem. Ale nie myślisz, że ten awans obligatoryjny powinien być jeszcze objęty jakimś egzaminem, testem sprawności, strzelaniem? Czyli w projekcie art.74 np. po "odbębnieniu" 3 lat na mł.aspirancie aby dostać aspiranta egzamin sprawności fizycznej, strzelanie + jakiś test wiedzy zależnie od działu w którym pracuje dany funkcjonariusz. I wtedy np. wysyłąmy sobie 20 osób z Polski na 3 dni do otwocka gdzie zaliczają Test wiedzy, sprawność i strzelanie, albo wszystko w 1/2 dni .
 
Wszystko rozumiem. Ale nie myślisz, że ten awans obligatoryjny powinien być jeszcze objęty jakimś egzaminem, testem sprawności, strzelaniem? Czyli w projekcie art.74 np. po "odbębnieniu" 3 lat na mł.aspirancie aby dostać aspiranta egzamin sprawności fizycznej, strzelanie + jakiś test wiedzy zależnie od działu w którym pracuje dany funkcjonariusz. I wtedy np. wysyłąmy sobie 20 osób z Polski na 3 dni do otwocka gdzie zaliczają Test wiedzy, sprawność i strzelanie, albo wszystko w 1/2 dni .
przed awansem na mł. aspiranta jest egzamin aspirancki a ty byś chciał taki egzamin przy każdym awansie? Egzminy co do zasady są tylko przy przechodzeniu miedzy korpusami aspiranckimi i oficerskimi, zresztą porównywanie nas do SOP to strzał kulą w płot(służba typowo ochroniarska jak SM) bardziej odpowiada być SG lub Policja (służby porządkowe) bo WP i AW to inny świat.
 
Back
Do góry