Czas urlopu pomału się kończy, więc postanowiłem podsumować moje zeznania przed KŚ ds. VAT i AKCYZY, bo były obszerne i warto scalić w punkty:
1. Służba Celna mogła zatrzymać paliwa wcześniej, ale MF nam nie pozwalał. Funkcjonariusze i przedsiębiorcy alarmowali, a o procederze VAT wiadomo było co najmniej od 2011r. Paliwa np. z Niemiec jechały już od 2004r.
2. Monitoring przewozu paliw i innych towarów wrażliwych chcieliśmy wprowadzić już w 2007, wszystko było gotowe, ale MF nie pozwolił. Monitoring wszedł dopiero w kwietniu 2017r. 10 lat zwłoki MF!!!
3. Brak jakichkolwiek procedur na wywozie, które mogłyby przeciwdziałać wyłudzeniom, a kadra kierownicza jednej z Izb sama udowadniała, że łatwo wyłudzać VAT. Procedur jednak nie wprowadzono.
4. Oparcie na analizie ryzyka, którą wykpiwają przemytnicy, bo pozwala im przekroczyć granicę bez kontroli, jak również ukierunkowuje nas na bezsensowne kontrole.
5. Procedury i wytyczne wprowadzane odgórnie, które ubezwłasnowalniały funkcjonariuszy i uniemożliwiały skuteczne realizowanie zadań ustawowych.
6. Wznowienie importu spirytusu pod postacią koncentratu
7. Ok 1/3 rynku wyrobów tytoniowych to była szara strefa. Podobnie paliwa. Brak skutecznych działań uszczelniających i brak wyposażenia w narzędzia prawne, by funkcjonariusze mogli temu przeciwdziałać. Uszczelnianie bardzo powolne i poprawa dopiero z pocz. 2016r., a o wzroście obrotów suszem tytoniowym wiadomo już od co najmniej 2010.
8. Powolna reakcja MF na luki prawne i gdy już wszyscy alarmują, zamykanie luki i tworzenie nowej.
9. Pozorowanie działań MF, np. zasłanianie się działaniami innego resortu, gdy MF samo może podjąć działania uszczelniające.
10. Brak realnych sukcesów w uszczelnieniu szarej strefy w olejach smarowych, mimo działań od 2010r., a nawet 2009r.
11. Luki w systemie EMCS, który wprowadzonym dopiero w styczniu 2011r., a lukom nie przeciwdziałano.
12. Brak zwalczenia rynku automatów nielegalnych, mimo olbrzymiego nakładu sił funkcjonariuszy ze względu na zepsute prawo.
13. Brak świetleń RTG na wielu przejściach, niewielka ilość prześwietlanych transportów.
14. Niedobory kadrowe, które wg NIK powodują, że zadania ustawowe są realizowane w ograniczonym zakresie, w szczególności w okresie wzmożonego ruchu, co jest na wielu przejściach sytuacją bardzo częstą.
15. Ukierunkowanie Służby Celnej w 2009r. na legalną sferę działalności. Odmowa jej wzmocnienia i ukierunkowanie na tryb administracyjny, gdy z raportów CBŚP wiadomo już było, że rozwija się przestępczość ekonomiczna.
16. Poluzowanie kontroli w składach podatkowych, zniesienie szczególnego nadzoru podatkowego i konieczności informowania o wyrobach w składzie, kiedy wiadomo, że w wielu rozwija się w tym czasie produkcja olejów smarowych, które są wykorzystywane do celów napędowych. Dla zobrazowania produkcja ta sięga w 2016r. ok. 450 mln litrów, a Polska jako kraj potrzebuje może 10 mln litrów. Tylko takie jest zapotrzebowanie Polski na ten towar. Następuje wywóz potężnych ilości do paru krajów, nie będę wymieniał jakich, ale są to kraje, które łącznie trzy, mają takie zapotrzebowanie jak Polska, czyli 10 mln litrów, a jedzie tamponad 200 mln litrów. Wiadomo, że oleje te są spuszczane na stacjach paliw w Polsce, ale MF prowadzi inne działania, na arenie międzynarodowej, nie dając możliwości funkcjonariuszom, by to realnie zatrzymać.
17. Trochę jeszcze mówiłem o wielu innych nieprawidłowościach, ale już też rozmywa się, mimo próby streszczenia, dlatego może wystarczy.
To tak pokrótce.
Mamy wspaniałych, wyszkolonych i profesjonalnych funkcjonariuszy i pracowników, którym gdy tylko pozwoli się działać i wyposaży w odpowiednie narzędzia prawne i sprzęt, są w stanie ograniczyć szarą strefę w każdej dziedzinie.
I najważniejsze, to jest sprawa ponad podziałami politycznymi, gdyż to lobby urzędnicze, ta grupa wysokich urzędników MF i Izb, którzy doprowadzili do tego wszystkiego i są za to współodpowiedzialni poprzez swoje działania i zaniechania, wciąż nie została w pełni zneutralizowana, wciąż wpływa na opóźnienia w uszczelnianiu systemu podatkowego, wciąż działają i wprowadzają w błąd kolejne rządy. Obecnie jest determinacja rządu do walki z tym i dlatego jest poprawa, wciąż jednak jest dużo do zrobienia, o czym alarmują wciąż funkcjonariusze i pracownicy.
To nie jest tylko nasze rozpoznanie tej patologii, którą wyraziliśmy w korespondencji od 2009r.
Prokuratura prowadząc śledztwo w sprawie koncentratu do spryskiwaczy, potwierdziła nasze spostrzeżenia, ale nie znalazła winnych.
Podobnie przedsiębiorcy, ich stowarzyszenia, wskazywały na działania i zaniechania MF przy kształtowaniu prawa, które tworzą luki prawne albo ich nie zamykają tak jak należy - vide zawiadomienia np. ZPP, które chyba nie ruszyło z racji przedawnienia.
Podobnie wielu ekspertów, stawia taką samą diagnozę.
To nieuczciwe lobby urzędnicze wciąż jednak jest silne.
Proszę wszystkich, ponad podziałami politycznymi, o pomoc w walce z tym systemem. Ona wciąż trwa!