• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Informacja po spotkaniu z SKAS - 17.10.22 r.

W dniu 17.10.22 r. odbyło się spotkanie z Szefem KAS dot. spraw funkcjonariuszy. Spotkanie dot. spraw pracowniczych jest planowane odrębnie.

W odpowiedzi na pismo ZZ Celnicy PL SKAS poinformował, że chce podnieść normy za wyżywienie do poziomu w innych formacjach.
Z uwagi na fakt, iż wiąże się to z dodatkowymi wydatkami możliwości są takie, że od 1.03.2023 r. norma w wysokości 50% wzrośnie do 8 zł i nie później niż 1.01.2024 r. do 12 zł. Nie później, czyli w zależności od wygospodarowania środków finansowych, które zależą od inicjatyw oszczędnościowych dotyczących realizacji pewnych zadań KAS związanych z informatyzacją. Jest zatem możliwość, że norma wyniesie 12 zł już wcześniej. Norma 100% wyniesie 10 zł od 1.03.2023 r.

Utrzymana i ujednolicona jest stawka za kilometr w podróży służbowej do poziomu wynikającego z rozporządzenia czyli 0,8385 za km przy pojazdach powyżej 900 cm3. Jeżeli nastąpią zmiany stawek w rozporządzeniu to wtedy można będzie wrócić do tematu i obliczeń, czy znajdą się środki na dostosowanie stawek.

Świadczenia motywacyjne tak jak w innych formacjach po 25 i 28,5 latach.
W najbliższym czasie jest zaplanowane spotkanie z ZER MSWiA. ZER ma przedstawić konkretne wyliczenia dla SCS, czy rzeczywiście Państwo w ogólnym rozrachunku nie traci, a nawet być może zyskuje na tym rozwiązaniu. Jeśli to nastąpi wrócimy do tematu.

Nie uzyskaliśmy informacji jednoznacznej od SKAS czy modernizacja będzie od stycznia, czy od marca 2023 r. na analogicznych zasadach jak w budżecie wzrost kwoty bazowej - jeśli projekt ustawy w tym zakresie zostanie finalnie przyjęty.

MF nie jest inicjatorem zmian w art.38 projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023r., ale SKAS wyraził jednoznaczny pogląd, że zgadza się i popiera tą inicjatywę Rządu. Uważa, że jest to słuszny kierunek i sprawiedliwy.
Związek oczywiście nie zgadza się z tym poglądem i poinformował SKAS, że będzie w tej sprawie po prostu lawina pozwów funkcjonariuszy wobec Państwa, którzy czują się nierówno traktowani i wnioskujemy o wykreślenie tego artykułu z projektu. Będziemy też wspierać inne służby mundurowe w działaniach o wykreślenie ww. artykułu.

Wniosek o przyjęcie Uchwały Rady Ministrów w sprawie modernizacji dla KAS na lata 2023-2025 wyszedł w ubiegłym tygodniu z MF do KPRM w celu ujęcia w pracach legislacyjnych Rady Ministrów. Wg SKAS nie ma żadnych zagrożeń, aby modernizacja nie była przyjęta.

Odnośnie dodatków dla DŚ nie widać entuzjazmu SKAS dla tej propozycji. SKAS widzi zasadność motywowania do służby w DŚ poprzez siatkę płac i tryb awansowania. Sprawa nie została jednak zamknięta, gdyż my stale upominamy się o te dodatki i nie zostało wyrażone jednoznaczne NIE, dla tej naszej propozycji. Nie zostało to wciąż policzone i kwestia ta powinna ostatecznie zostać rozstrzygnięta na kolejnym spotkaniu po 10 listopada.

Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu.

Przejścia z US do UCS i tryb art. 150 i kwestia nadawanych stopni.
Związek przedstawił stanowisko środowiska, że sprawa ta budzi ogromne kontrowersje wśród wszystkich funkcjonariuszy, którzy są w służbie w trybie zwykłego naboru zewnętrznego, po przejściu wszystkich jego etapów.
Młody funkcjonariusz nie rozumie dlaczego on będąc w służbie tyle samo czasu, ma jedną belkę a ktoś kto przeszedł z US ma dwie.
Nie jest dla niego argumentem, że ktoś kto przechodzi z US ma np. trzy lata pracy, bo wbrew twierdzeniom MF ma on mniejsze doświadczenie i wiedzę, gdyż bardzo często przechodząc do SCS wykonuje zupełnie inne zadania, z którymi nigdy nie miał nic wspólnego. Ma także mniejszą wiedzę w zakresie realizowanych zadań, bo nie odbył ZKZ. Natomiast osoby młode, które przeszły z US, wielu z nich, chciałoby odbyć kurs ZKZ, ale nie są na taki kurs kierowani. Nie ma także jednolitości jeżeli chodzi o badania lekarskie czy rozmowę kwalifikacyjną, test psychologiczny. Skoro wszyscy będą docelowo pod bronią jest zasadne, aby przechodzili także testy psychologiczne wstępując do służby.
Jest zatem kuriozalna sytuacja rodząca mnóstwo demotywacji. Sprawa powinna zostać uporządkowana i ujednolicona przede wszystkim, bo dzisiaj IASy stosują tutaj dowolność.
Co innego, gdy wstępuje do SCS w trybie art.150 KAS pracownik z ogromnym doświadczeniem w kontroli czy prowadzeniu spraw karnych , np. przez 20 lat i więcej i on przechodząc do np. DŚ robi od razu samodzielnie najcięższe sprawy karne, bo robi dokładnie to samo co w US. To, że otrzyma stopień w korpusie podoficerów nie będzie negowane przez funkcjonariuszy, jeśli nastąpi wyrównanie/nadrobienie zaległości awansowych w myśl zasady
10 lat mł. rachmistrz, 15 lat mł. aspirant, np. 25 lat podkomisarz. Wtedy nie będzie dochodzić do patologicznych sytuacji, że ktoś z 1o latami służby ma cztery belki, ma już duże doświadczenie i realizuje na najwyższym poziomie powierzane mu sprawy, a ktoś z US przychodzi i otrzymuje kilka stopni więcej.Jest to demotywujące, ale nie chodzi o to, by zabierać, ale pochylić się wreszcie i wprowadzić proces wyrównania zaległości awansowych.
MF przyjął to po raz kolejny do wiadomości i do sprawy będziemy wracać.
Proszę o wszelkie uwagi w tym zakresie, bo może nalezy zmodyfikować ww. Wasze głosy, które do nas docierają.

Poruszyliśmy także sprawę nierównych praktyk w poszczególnych IAS-ach w służbie przygotowawczej. Funkcjonariusze spotykając się na kursach widzą różnice w skracaniu służby przygotowawczej w niektórych IAS, w innych nie ma takiej praktyki, albo mianowania na wyższe stopnie już w służbie przygotowawczej, w innych nie ma takiej praktyki. W niektórych IAS kadra zarządziła, że do końca służby przygotowawczej nie będzie żadnego awansu, w innych IAS-ach funkcjonariusze awansują po zaliczeniu egzaminów.

Złożyliśmy wniosek o przedłużenie prawa do używania "starych" sortów mundurowych, gdyż wielu funkcjonariuszy ma je w bdb stanie i są też bdb jeżeli chodzi o jakość. Ważne także jest, że mundury z napisem Służba Celna - te czarne - sprawdzają się w trudnych warunkach kontroli, jak w maszynowniach, ładowniach, itp. w portach. Od 1.01.2023 r. nie będzie już można ich używać.
SKAS nie wyraził zgody na przedłużenie używalności sortów z napisem Służba Celna.

Dodatki kontrolerskie. Wg SKAS Oddziały niekoniecznie powinny mieć wyższy dodatek. Najwyższy wg SKAS i to popieramy winien być w CKK i CZO, DŚ wykonujący kontrolę w terenie. SKAS kładzie nacisk na trudność realizowanych zadań, mniej na uciążliwość. Nie możemy pogodzić się z brakiem zrozumienia dla trudności i stopnia skomplikowania zadań, jakie obok oczywistej uciążliwości są realizowane w OC. W tej sprawie, także innych komórek, Związek wystąpi do MF z odrębnym pismem, uzasadniając szczegółowo charakter służby w OC.
SKAS proponuje zmianę systemu punktacji. Ten, który obowiązuje ni ejest najlepszy. Popieramy i będziemy starać się przy tej okazji zgłaszać uwagi dot. charakteru zadań kontrolnych jakie sa realizowane w poszczególnych komórkach. Zgłaszajcie proszę uwagi do Związku w zakresie punktacji dot. przyznawania dodatków kontrolerskich i zmian jakie powinny w niej się znaleźć. Wg SKAS system ten powinien zostać zdecydowanie uproszczony, co także popieramy.

Trwa już zapowiedziany wcześniej przez SKAS proces pełnego uzbrajania formacji. Zakończenie planowane jest do końca 2026 roku. Wszyscy do 45 roku życia obligatoryjnie.

Są duże środki z zewnątrz dla funkcjonariuszy, dotyczące spraw związanych z BREXITEM. Mają to być comiesięczne świadczenia/dodatki dla OC i innych ew.komórek, które mają styczność ze sprawami z Wielkiej Brytanii. Będzie to podział na IAS w zależności od procentowego udziału tych sprawa GB. Są to środki na dwa lata, ale szczegóły co do podziału na IAS-y i czasu ich rozdysponowywania, będą przedstawione na spotkaniu 19.10. dot. funkcjonowania granicy.

Poruszono jeszcze parę innych spraw, ale z uwagi na brak konkretów ze strony MF nie piszę o nich. Bardzo proszę pytajcie, to dam znać w wolnej chwili czy poruszono daną kwestię, która Was interesuje i co się ewentualnie pojawiło w odpowiedzi. Oczywiście nie zdążyliśmy także poruszyć wielu tematów ważnych, jednak cykl spotkań tych będzie kontynuowany.
Piszcie proszę co w Waszej ocenie należy jeszcze na tych spotkaniach zgłaszać.

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
 
SKAS uważa, że w Porozumieniu nie ma mowy o tym, że wypłata od stycznia będzie dla wszystkich, czy tylko dla tych co pozostają w służbie. W związku z tym SKAS wyraził pogląd, że wg Niego nie jest to naruszenie Porozumienia, jeśli funkcjonariusze odchodzący ze służby przed 1 marca nie otrzymają podwyżki, a wszyscy pozostali otrzymają od stycznia. Zaznaczam, że przedstawiano to jako ewentualność, bo nie wyraził się SKAS jednoznacznie co do tej kwestii.
My poinformowaliśmy, że będzie lawina pozwów, bo to jest jawne naruszenie podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa.

Ps. Usunąłem parę postów dwóch użytkowników, które używały języka niegodnego funkcjonariusza i stosowały wulgaryzmy, jak również politykowały. Czegoś takiego nie akceptujemy na forum. Przestrzegam przed tym, bo będziemy musieli w inny sposób powstrzymywać przed zaśmiecaniem forum.
Jak już wcześniej pisałem:
"W Porozumieniu jest jedynie zapis w § 2 ust. 4, że wypłata podwyżek będzie po ogłoszeniu ustawy budżetowej z wyrównaniem od 1 stycznia danego roku. Taki zapis nie określa jednak komu podwyżka będzie przysługiwać. SKAS nie złamie tego porozumienia, gdy zechce dać podwyżki dla ludzi, którzy pozostali w służbie na dzień 1 marca. Oczywiście z wyrównaniem od 1 stycznia .... "

Po akcji z KB można było przyjąć w ciemno, że to samo będzie z WKB, bo jaki interes ma MF w podnoszeniu świadczeń tym, którzy zechcieli odejść na emkę ?

Mnie to już nie grzeje, bo postanowiłem poczekać na realizację tego porozumienia i od wydarzeń w 2024 roku uzależnić dalsze decyzje o pozostaniu w służbie lub nie .
 
W mojej ocenie, to nie jest kwestia, dobrej czy złej woli MF. Tylko przepisów. Jeśli następuje waloryzacja wynagrodzeń (czyli zmiana kwoty bazowej) od konkretnego dnia i dzieje się to "wstecz", to musi objąć osoby zatrudnione/pełniące służbę w okresie od daty waloryzacji (zazwyczaj 1.01) do daty odejścia ze służby/pracy. Uchwała modernizacyjna zakłada natomiast zmianę mnożnika. A to wymaga zmiany (aneksowania) stosunku pracy/stosunku służbowego. Z chwilą odejścia z jednostki (nie ważne, czy na emeryturę, czy z innego powodu) stosunek służbowy/stosunek pracy - wygasa. A - zdaniem sądów - nie można zmieniać stosunku prawnego, po jego wygaśnięciu. Przed podjęciem walki o podwyżki dla osób, które odejdą na EM-kę między 1.01 a datą uruchomienia środków z uchwały - proponowałbym "zdobyć" opinię prawną argumentującą dlaczego podwyżki się tym ludziom należą.
 
Nie był. Równoważnik powinien zostać podniesiony, bo nie był waloryzowany od bardzo dawna, ja bynajmniej nie pamiętam kiedy. Wiem też o kilometrach do granic administracyjnych. Jest taka zasada w prawie, ale dlaczego taka to nie analizowałem. Macie jakąś analizę tego, to piszcie do mnie proszę?
Definicja miejscowości pobliskiej jest w art. 169 KAS. Tam jest mowa o odległości pomiędzy granicami administracyjnymi. W służbach MSWiA (nie sprawdzałem czy we wszystkich) jest tylko kryterium czasu dojazdu publicznym transportem - 2 godz w obie strony
 
B
SKAS uważa, że w Porozumieniu nie ma mowy o tym, że wypłata od stycznia będzie dla wszystkich, czy tylko dla tych co pozostają w służbie. W związku z tym SKAS wyraził pogląd, że wg Niego nie jest to naruszenie Porozumienia, jeśli funkcjonariusze odchodzący ze służby przed 1 marca nie otrzymają podwyżki, a wszyscy pozostali otrzymają od stycznia. Zaznaczam, że przedstawiano to jako ewentualność, bo nie wyraził się SKAS jednoznacznie co do tej kwestii.
My poinformowaliśmy, że będzie lawina pozwów, bo to jest jawne naruszenie podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa.

Ps. Usunąłem parę postów dwóch użytkowników, które używały języka niegodnego funkcjonariusza i stosowały wulgaryzmy, jak również politykowały. Czegoś takiego nie akceptujemy na forum. Przestrzegam przed tym, bo będziemy musieli w inny sposób powstrzymywać przed zaśmiecaniem forum.
A czy ktoś mu wytłumaczył, że nie chodzi o podwyżki dla odchodzących tylko o nową WKB (wielokrotność kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno Skarbowej), której obowiązywanie od 01 stycznia, w sposób jasny i wyraźny (par. 2 pkt 4) wynika z porozumienia?
 
Ostatnia edycja:
"Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu".

Czy dotyczy to również powrotu, ale z naboru "od zera"?
Nie przypuszczam, ale zapytać warto.
 
Na pierwszym spotkaniu już o tym mówiłem. Podawałem nawet przykład Żandarmerii Wojskowej. Tam w DŚ jest dodatek 900zł i w kwietniu była informacja, że wzrośnie do 1350zł.
SKAS zatem ma wiedzę o tym jak podchodzą do tych kwestii w innych służbach.
A czy SKAS ma wiedzę o wysokości dodatków w DŚ? Czy związek występował do DIAS o informację ile osób w komórkach d-ś ma ten dodatek i w jakiej wysokości w stosunku do ogółu pracujących w dś?
 
W mojej ocenie, to nie jest kwestia, dobrej czy złej woli MF. Tylko przepisów. Jeśli następuje waloryzacja wynagrodzeń (czyli zmiana kwoty bazowej) od konkretnego dnia i dzieje się to "wstecz", to musi objąć osoby zatrudnione/pełniące służbę w okresie od daty waloryzacji (zazwyczaj 1.01) do daty odejścia ze służby/pracy. Uchwała modernizacyjna zakłada natomiast zmianę mnożnika. A to wymaga zmiany (aneksowania) stosunku pracy/stosunku służbowego. Z chwilą odejścia z jednostki (nie ważne, czy na emeryturę, czy z innego powodu) stosunek służbowy/stosunek pracy - wygasa. A - zdaniem sądów - nie można zmieniać stosunku prawnego, po jego wygaśnięciu. Przed podjęciem walki o podwyżki dla osób, które odejdą na EM-kę między 1.01 a datą uruchomienia środków z uchwały - proponowałbym "zdobyć" opinię prawną argumentującą dlaczego podwyżki się tym ludziom należą.
niby masz racje ale poczytaj sobie art 38 okołobudżetowej. można można
 
Witajcie.
19.10. odbyło się spotkanie w sprawie sytuacji na granicy. Czekamy na relację naszych przedstawicieli ze Związku, którzy byli obecni.
MF zapowiadał przedstawienie na spotkaniu szczegółów w sprawie pieniędzy otrzymanych w związku z BREXITEM. Z przekazu wynika, że będą to środki od 03.2022 do 12.2022r. i od 01.2023 do 09.2023.
Generalnie MF wciąż nie przekazał konkretów co do kwot.
 
Sytuacja w DS wygląda tak, że są młodzi którzy są młodszymi specjalistami lub specjalistami i mają 2 belki góra 4 a robią sprawy przeznaczone dla ekspertów, chodzą do sądów bez przygotowania, uczą się na własnych błędach, nie może tak być. A ludzie którzy mają wyższy stopień czy stanowisko robią sprawy które powinny być robione przez młodych. Ludzie z realizacji i DS jeżdżą w teren, a oficerowie siedzą za biurkami, jezdzi się na akcje z Policja,.CBSP, SG i wszysycy się dziwią, że tak to u Nas wygląda. DS jest kompanią karną.
 
"Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu".

Czy dotyczy to również powrotu, ale z naboru "od zera"?
Nie przypuszczam, ale zapytać warto.
U nas ucywilnieni powracający do służby przechodzili na nowo wszystkie badania lekarskie kończące się orzeczeniem komisji...były to bezsensownie wydane publiczne pieniądze i zafundowany przez kierownictwo powracającym do służby dodatkowy niepotrzebny stres.
 
Sytuacja w DS wygląda tak, że są młodzi którzy są młodszymi specjalistami lub specjalistami i mają 2 belki góra 4 a robią sprawy przeznaczone dla ekspertów, chodzą do sądów bez przygotowania, uczą się na własnych błędach, nie może tak być.
nie może? a założymy się, że może? jedno, dwa postępowania (bo źle na zakompleksionego i niedouczonego kierownika/kierowniczkę spojrzałeś) przekazane wyżej i okażesz się nieprzydatnym (czego nie życzę z serca całego). trafisz na granicę i jesteś Pan Nikt. wtedy zaczynasz od zera i kariera stoi przed funkcjonariuszem otworem, jak przysłowiowe wrota od stodoły. tylko wejść i czerpać z awansów i nagród.
 
niby masz racje ale poczytaj sobie art 38 okołobudżetowej. można można
Tzw. "ustawy okołobudżetowe" to od lat zwykłe ....... . Określają (zawsze mniej korzystnie niż wynika z przepisów) czasowe zasady dla różnych wskaźników. Stąd masz art. 38 dotyczący kwoty bazowej.
Moja wypowiedź odnosiła się do kwestii modernizacji, bo tylko tu jest pole do negocjacji z SKAS (ustawa okołobudżetowa jest poza właściwością SKAS).
 
Tzw. "ustawy okołobudżetowe" to od lat zwykłe ....... . Określają (zawsze mniej korzystnie niż wynika z przepisów) czasowe zasady dla różnych wskaźników. Stąd masz art. 38 dotyczący kwoty bazowej.
Moja wypowiedź odnosiła się do kwestii modernizacji, bo tylko tu jest pole do negocjacji z SKAS (ustawa okołobudżetowa jest poza właściwością SKAS).
moja również. bo sprawa ostatecznie sprowadzi sie do interpretacji i realizacji. 38 pokazuje że można zrealizować a ostatnia wypowiedź skas że da się zinterpretować. nie mamy Pana płaszcza i co nam pan zrobi.
 
Witajcie.
19.10. odbyło się spotkanie w sprawie sytuacji na granicy. Czekamy na relację naszych przedstawicieli ze Związku, którzy byli obecni.
MF zapowiadał przedstawienie na spotkaniu szczegółów w sprawie pieniędzy otrzymanych w związku z BREXITEM. Z przekazu wynika, że będą to środki od 03.2022 do 12.2022r. i od 01.2023 do 09.2023.
Generalnie MF wciąż nie przekazał konkretów co do kwot.
Czy już coś wiadomo o wysokości dodatku „brexitowego” i terminu wypłaty jego części za bieżący rok?
 
Czy już coś wiadomo o wysokości dodatku „brexitowego” i terminu wypłaty jego części za bieżący rok?
terminu nie ma, ale chyba każdy już się do tego przyzwyczaił... Wysokość... a kto to wie? Przecież jest tyle zmiennych (ilość osób, jaki oddział - wewnętrzny czy graniczny, jakie zadania kto wykonuje... i na końcu: kierownik, naczelnik, lubię nie lubię). Proponuję pytać w oddziale w którym robisz niż na ogólnopolskim forum. Tam szybciej dostaniesz info.
 
Back
Do góry