• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Informacja po spotkaniu z SKAS - 17.10.22 r.

W dniu 17.10.22 r. odbyło się spotkanie z Szefem KAS dot. spraw funkcjonariuszy. Spotkanie dot. spraw pracowniczych jest planowane odrębnie.

W odpowiedzi na pismo ZZ Celnicy PL SKAS poinformował, że chce podnieść normy za wyżywienie do poziomu w innych formacjach.
Z uwagi na fakt, iż wiąże się to z dodatkowymi wydatkami możliwości są takie, że od 1.03.2023 r. norma w wysokości 50% wzrośnie do 8 zł i nie później niż 1.01.2024 r. do 12 zł. Nie później, czyli w zależności od wygospodarowania środków finansowych, które zależą od inicjatyw oszczędnościowych dotyczących realizacji pewnych zadań KAS związanych z informatyzacją. Jest zatem możliwość, że norma wyniesie 12 zł już wcześniej. Norma 100% wyniesie 10 zł od 1.03.2023 r.

Utrzymana i ujednolicona jest stawka za kilometr w podróży służbowej do poziomu wynikającego z rozporządzenia czyli 0,8385 za km przy pojazdach powyżej 900 cm3. Jeżeli nastąpią zmiany stawek w rozporządzeniu to wtedy można będzie wrócić do tematu i obliczeń, czy znajdą się środki na dostosowanie stawek.

Świadczenia motywacyjne tak jak w innych formacjach po 25 i 28,5 latach.
W najbliższym czasie jest zaplanowane spotkanie z ZER MSWiA. ZER ma przedstawić konkretne wyliczenia dla SCS, czy rzeczywiście Państwo w ogólnym rozrachunku nie traci, a nawet być może zyskuje na tym rozwiązaniu. Jeśli to nastąpi wrócimy do tematu.

Nie uzyskaliśmy informacji jednoznacznej od SKAS czy modernizacja będzie od stycznia, czy od marca 2023 r. na analogicznych zasadach jak w budżecie wzrost kwoty bazowej - jeśli projekt ustawy w tym zakresie zostanie finalnie przyjęty.

MF nie jest inicjatorem zmian w art.38 projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023r., ale SKAS wyraził jednoznaczny pogląd, że zgadza się i popiera tą inicjatywę Rządu. Uważa, że jest to słuszny kierunek i sprawiedliwy.
Związek oczywiście nie zgadza się z tym poglądem i poinformował SKAS, że będzie w tej sprawie po prostu lawina pozwów funkcjonariuszy wobec Państwa, którzy czują się nierówno traktowani i wnioskujemy o wykreślenie tego artykułu z projektu. Będziemy też wspierać inne służby mundurowe w działaniach o wykreślenie ww. artykułu.

Wniosek o przyjęcie Uchwały Rady Ministrów w sprawie modernizacji dla KAS na lata 2023-2025 wyszedł w ubiegłym tygodniu z MF do KPRM w celu ujęcia w pracach legislacyjnych Rady Ministrów. Wg SKAS nie ma żadnych zagrożeń, aby modernizacja nie była przyjęta.

Odnośnie dodatków dla DŚ nie widać entuzjazmu SKAS dla tej propozycji. SKAS widzi zasadność motywowania do służby w DŚ poprzez siatkę płac i tryb awansowania. Sprawa nie została jednak zamknięta, gdyż my stale upominamy się o te dodatki i nie zostało wyrażone jednoznaczne NIE, dla tej naszej propozycji. Nie zostało to wciąż policzone i kwestia ta powinna ostatecznie zostać rozstrzygnięta na kolejnym spotkaniu po 10 listopada.

Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu.

Przejścia z US do UCS i tryb art. 150 i kwestia nadawanych stopni.
Związek przedstawił stanowisko środowiska, że sprawa ta budzi ogromne kontrowersje wśród wszystkich funkcjonariuszy, którzy są w służbie w trybie zwykłego naboru zewnętrznego, po przejściu wszystkich jego etapów.
Młody funkcjonariusz nie rozumie dlaczego on będąc w służbie tyle samo czasu, ma jedną belkę a ktoś kto przeszedł z US ma dwie.
Nie jest dla niego argumentem, że ktoś kto przechodzi z US ma np. trzy lata pracy, bo wbrew twierdzeniom MF ma on mniejsze doświadczenie i wiedzę, gdyż bardzo często przechodząc do SCS wykonuje zupełnie inne zadania, z którymi nigdy nie miał nic wspólnego. Ma także mniejszą wiedzę w zakresie realizowanych zadań, bo nie odbył ZKZ. Natomiast osoby młode, które przeszły z US, wielu z nich, chciałoby odbyć kurs ZKZ, ale nie są na taki kurs kierowani. Nie ma także jednolitości jeżeli chodzi o badania lekarskie czy rozmowę kwalifikacyjną, test psychologiczny. Skoro wszyscy będą docelowo pod bronią jest zasadne, aby przechodzili także testy psychologiczne wstępując do służby.
Jest zatem kuriozalna sytuacja rodząca mnóstwo demotywacji. Sprawa powinna zostać uporządkowana i ujednolicona przede wszystkim, bo dzisiaj IASy stosują tutaj dowolność.
Co innego, gdy wstępuje do SCS w trybie art.150 KAS pracownik z ogromnym doświadczeniem w kontroli czy prowadzeniu spraw karnych , np. przez 20 lat i więcej i on przechodząc do np. DŚ robi od razu samodzielnie najcięższe sprawy karne, bo robi dokładnie to samo co w US. To, że otrzyma stopień w korpusie podoficerów nie będzie negowane przez funkcjonariuszy, jeśli nastąpi wyrównanie/nadrobienie zaległości awansowych w myśl zasady
10 lat mł. rachmistrz, 15 lat mł. aspirant, np. 25 lat podkomisarz. Wtedy nie będzie dochodzić do patologicznych sytuacji, że ktoś z 1o latami służby ma cztery belki, ma już duże doświadczenie i realizuje na najwyższym poziomie powierzane mu sprawy, a ktoś z US przychodzi i otrzymuje kilka stopni więcej.Jest to demotywujące, ale nie chodzi o to, by zabierać, ale pochylić się wreszcie i wprowadzić proces wyrównania zaległości awansowych.
MF przyjął to po raz kolejny do wiadomości i do sprawy będziemy wracać.
Proszę o wszelkie uwagi w tym zakresie, bo może nalezy zmodyfikować ww. Wasze głosy, które do nas docierają.

Poruszyliśmy także sprawę nierównych praktyk w poszczególnych IAS-ach w służbie przygotowawczej. Funkcjonariusze spotykając się na kursach widzą różnice w skracaniu służby przygotowawczej w niektórych IAS, w innych nie ma takiej praktyki, albo mianowania na wyższe stopnie już w służbie przygotowawczej, w innych nie ma takiej praktyki. W niektórych IAS kadra zarządziła, że do końca służby przygotowawczej nie będzie żadnego awansu, w innych IAS-ach funkcjonariusze awansują po zaliczeniu egzaminów.

Złożyliśmy wniosek o przedłużenie prawa do używania "starych" sortów mundurowych, gdyż wielu funkcjonariuszy ma je w bdb stanie i są też bdb jeżeli chodzi o jakość. Ważne także jest, że mundury z napisem Służba Celna - te czarne - sprawdzają się w trudnych warunkach kontroli, jak w maszynowniach, ładowniach, itp. w portach. Od 1.01.2023 r. nie będzie już można ich używać.
SKAS nie wyraził zgody na przedłużenie używalności sortów z napisem Służba Celna.

Dodatki kontrolerskie. Wg SKAS Oddziały niekoniecznie powinny mieć wyższy dodatek. Najwyższy wg SKAS i to popieramy winien być w CKK i CZO, DŚ wykonujący kontrolę w terenie. SKAS kładzie nacisk na trudność realizowanych zadań, mniej na uciążliwość. Nie możemy pogodzić się z brakiem zrozumienia dla trudności i stopnia skomplikowania zadań, jakie obok oczywistej uciążliwości są realizowane w OC. W tej sprawie, także innych komórek, Związek wystąpi do MF z odrębnym pismem, uzasadniając szczegółowo charakter służby w OC.
SKAS proponuje zmianę systemu punktacji. Ten, który obowiązuje ni ejest najlepszy. Popieramy i będziemy starać się przy tej okazji zgłaszać uwagi dot. charakteru zadań kontrolnych jakie sa realizowane w poszczególnych komórkach. Zgłaszajcie proszę uwagi do Związku w zakresie punktacji dot. przyznawania dodatków kontrolerskich i zmian jakie powinny w niej się znaleźć. Wg SKAS system ten powinien zostać zdecydowanie uproszczony, co także popieramy.

Trwa już zapowiedziany wcześniej przez SKAS proces pełnego uzbrajania formacji. Zakończenie planowane jest do końca 2026 roku. Wszyscy do 45 roku życia obligatoryjnie.

Są duże środki z zewnątrz dla funkcjonariuszy, dotyczące spraw związanych z BREXITEM. Mają to być comiesięczne świadczenia/dodatki dla OC i innych ew.komórek, które mają styczność ze sprawami z Wielkiej Brytanii. Będzie to podział na IAS w zależności od procentowego udziału tych sprawa GB. Są to środki na dwa lata, ale szczegóły co do podziału na IAS-y i czasu ich rozdysponowywania, będą przedstawione na spotkaniu 19.10. dot. funkcjonowania granicy.

Poruszono jeszcze parę innych spraw, ale z uwagi na brak konkretów ze strony MF nie piszę o nich. Bardzo proszę pytajcie, to dam znać w wolnej chwili czy poruszono daną kwestię, która Was interesuje i co się ewentualnie pojawiło w odpowiedzi. Oczywiście nie zdążyliśmy także poruszyć wielu tematów ważnych, jednak cykl spotkań tych będzie kontynuowany.
Piszcie proszę co w Waszej ocenie należy jeszcze na tych spotkaniach zgłaszać.

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
 
"...To, że otrzyma stopień w korpusie podoficerów nie będzie negowane przez funkcjonariuszy, jeśli nastąpi wyrównanie/nadrobienie zaległości awansowych w myśl zasady
10 lat mł. rachmistrz, 15 lat mł. aspirant, np. 25 lat podkomisarz...."

Sama zasada bardzo okej, tylko proszę pamiętajcie o ucywilnianiach funkcjonariuszach, którzy ponownie stracą na liczeniu lat w służbie, bo byli kilka lat cywilami...
 
Co do kwestii nadawania stopni (odnoszę się tylko do przypadków związanych z art 150 ustawy KAS) nie zgadzam się z powyższym poglądem. Stopień powinien być powiązany tylko i wyłącznie z długością pełnienia służby (ewentualnie odbytych kursów i szkoleń w celu uzyskania stopnia w danym korpusie).
Nie masz służby, zaczynasz od początku "drabinki" stopni, aż sobie daną szarżę wysłużysz. Co innego jeśli chodzi o kompetencje i doświadczenie w pracy - to powinno być docenione odpowiednim stanowiskiem i stażowym. Mówiąc krótko i kolokwialnie, stopień należy i trzeba sobie wysłużyć i zasłużyć, jeśli nie służyłeś/aś wcale/nigdzie to niestety, albo masz służby tyle co "jogurt przydatności do spożycia" zaczynasz od dołu. Kwestia póżniejszych karier w korpusach ma zależeć od wysługi w służbie i zasługi dla służby. Inaczej robi się operetka a nie służba mundurowa. Nic nie stoi na przeszkodzie aby doświadczenie i kompetencje w/wynikające z dotychczasowej PRACY docenić odpowiednio wysokim stanowiskiem i uposażeniem (tym bardziej że stanowiska nie są powiązane z żadnym korpusem). Nic nie mam przeciwko aby fachowiec, który "przychodzi" do służby z cywila otrzymał nawet stanowisko starszego eksperta, ale jeśli nie ma żadnego epizodu służby, jakiegokolwiek wysłużonego stopnia, to niestety, z całym szacunkiem, nie zasługuje na żaden stopień powyżej aplikanta czy starszego aplikanta, ewentualnie mł. rewidenta. Niestety to co jest robione teraz, a zwłaszcza w ciagu ostatnich lat, to cyrk a nie służba, prowadzi do deprecjonowania rangi służby i stopni, oraz wpływa na lekceważące postrzeganie naszej służby przez przedstawicieli innych formacji. Od razu przypomina mi się przypadek pani dyrektor IC z Łodzi, która wydała pagony oficerskie aplikantom w poczcie sztandarowym, aby lepiej wyglądali. Przepraszam, ale nie. Nie i jeszcze raz nie.
 
"Odnośnie dodatków dla DŚ nie widać entuzjazmu SKAS dla tej propozycji. SKAS widzi zasadność motywowania do służby w DŚ poprzez siatkę płac i tryb awansowania. Sprawa nie została jednak zamknięta, gdyż my stale upominamy się o te dodatki i nie zostało wyrażone jednoznaczne NIE, dla tej naszej propozycji. Nie zostało to wciąż policzone i kwestia ta powinna ostatecznie zostać rozstrzygnięta na kolejnym spotkaniu po 10 listopada."

-
No dobrze, ale innej siatki płac i trybu awansowania SKAS również nie wdrożył, zatem jest to tylko mydlenie oczu.
 
W dniu 17.10.22 r. odbyło się spotkanie z Szefem KAS dot. spraw funkcjonariuszy. Spotkanie dot. spraw pracowniczych jest planowane odrębnie.

W odpowiedzi na pismo ZZ Celnicy PL SKAS poinformował, że chce podnieść normy za wyżywienie do poziomu w innych formacjach.
Z uwagi na fakt, iż wiąże się to z dodatkowymi wydatkami możliwości są takie, że od 1.03.2023 r. norma w wysokości 50% wzrośnie do 8 zł i nie później niż 1.01.2024 r. do 12 zł. Nie później, czyli w zależności od wygospodarowania środków finansowych, które zależą od inicjatyw oszczędnościowych dotyczących realizacji pewnych zadań KAS związanych z informatyzacją. Jest zatem możliwość, że norma wyniesie 12 zł już wcześniej. Norma 100% wyniesie 10 zł od 1.03.2023 r.

Utrzymana i ujednolicona jest stawka za kilometr w podróży służbowej do poziomu wynikającego z rozporządzenia czyli 0,8385 za km przy pojazdach powyżej 900 cm3. Jeżeli nastąpią zmiany stawek w rozporządzeniu to wtedy można będzie wrócić do tematu i obliczeń, czy znajdą się środki na dostosowanie stawek.

Świadczenia motywacyjne tak jak w innych formacjach po 25 i 28,5 latach.
W najbliższym czasie jest zaplanowane spotkanie z ZER MSWiA. ZER ma przedstawić konkretne wyliczenia dla SCS, czy rzeczywiście Państwo w ogólnym rozrachunku nie traci, a nawet być może zyskuje na tym rozwiązaniu. Jeśli to nastąpi wrócimy do tematu.

Nie uzyskaliśmy informacji jednoznacznej od SKAS czy modernizacja będzie od stycznia, czy od marca 2023 r. na analogicznych zasadach jak w budżecie wzrost kwoty bazowej - jeśli projekt ustawy w tym zakresie zostanie finalnie przyjęty.

MF nie jest inicjatorem zmian w art.38 projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023r., ale SKAS wyraził jednoznaczny pogląd, że zgadza się i popiera tą inicjatywę Rządu. Uważa, że jest to słuszny kierunek i sprawiedliwy.
Związek oczywiście nie zgadza się z tym poglądem i poinformował SKAS, że będzie w tej sprawie po prostu lawina pozwów funkcjonariuszy wobec Państwa, którzy czują się nierówno traktowani i wnioskujemy o wykreślenie tego artykułu z projektu. Będziemy też wspierać inne służby mundurowe w działaniach o wykreślenie ww. artykułu.

Wniosek o przyjęcie Uchwały Rady Ministrów w sprawie modernizacji dla KAS na lata 2023-2025 wyszedł w ubiegłym tygodniu z MF do KPRM w celu ujęcia w pracach legislacyjnych Rady Ministrów. Wg SKAS nie ma żadnych zagrożeń, aby modernizacja nie była przyjęta.

Odnośnie dodatków dla DŚ nie widać entuzjazmu SKAS dla tej propozycji. SKAS widzi zasadność motywowania do służby w DŚ poprzez siatkę płac i tryb awansowania. Sprawa nie została jednak zamknięta, gdyż my stale upominamy się o te dodatki i nie zostało wyrażone jednoznaczne NIE, dla tej naszej propozycji. Nie zostało to wciąż policzone i kwestia ta powinna ostatecznie zostać rozstrzygnięta na kolejnym spotkaniu po 10 listopada.

Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu.

Przejścia z US do UCS i tryb art. 150 i kwestia nadawanych stopni.
Związek przedstawił stanowisko środowiska, że sprawa ta budzi ogromne kontrowersje wśród wszystkich funkcjonariuszy, którzy są w służbie w trybie zwykłego naboru zewnętrznego, po przejściu wszystkich jego etapów.
Młody funkcjonariusz nie rozumie dlaczego on będąc w służbie tyle samo czasu, ma jedną belkę a ktoś kto przeszedł z US ma dwie.
Nie jest dla niego argumentem, że ktoś kto przechodzi z US ma np. trzy lata pracy, bo wbrew twierdzeniom MF ma on mniejsze doświadczenie i wiedzę, gdyż bardzo często przechodząc do SCS wykonuje zupełnie inne zadania, z którymi nigdy nie miał nic wspólnego. Ma także mniejszą wiedzę w zakresie realizowanych zadań, bo nie odbył ZKZ. Natomiast osoby młode, które przeszły z US, wielu z nich, chciałoby odbyć kurs ZKZ, ale nie są na taki kurs kierowani. Nie ma także jednolitości jeżeli chodzi o badania lekarskie czy rozmowę kwalifikacyjną, test psychologiczny. Skoro wszyscy będą docelowo pod bronią jest zasadne, aby przechodzili także testy psychologiczne wstępując do służby.
Jest zatem kuriozalna sytuacja rodząca mnóstwo demotywacji. Sprawa powinna zostać uporządkowana i ujednolicona przede wszystkim, bo dzisiaj IASy stosują tutaj dowolność.
Co innego, gdy wstępuje do SCS w trybie art.150 KAS pracownik z ogromnym doświadczeniem w kontroli czy prowadzeniu spraw karnych , np. przez 20 lat i więcej i on przechodząc do np. DŚ robi od razu samodzielnie najcięższe sprawy karne, bo robi dokładnie to samo co w US. To, że otrzyma stopień w korpusie podoficerów nie będzie negowane przez funkcjonariuszy, jeśli nastąpi wyrównanie/nadrobienie zaległości awansowych w myśl zasady
10 lat mł. rachmistrz, 15 lat mł. aspirant, np. 25 lat podkomisarz. Wtedy nie będzie dochodzić do patologicznych sytuacji, że ktoś z 1o latami służby ma cztery belki, ma już duże doświadczenie i realizuje na najwyższym poziomie powierzane mu sprawy, a ktoś z US przychodzi i otrzymuje kilka stopni więcej.Jest to demotywujące, ale nie chodzi o to, by zabierać, ale pochylić się wreszcie i wprowadzić proces wyrównania zaległości awansowych.
MF przyjął to po raz kolejny do wiadomości i do sprawy będziemy wracać.
Proszę o wszelkie uwagi w tym zakresie, bo może nalezy zmodyfikować ww. Wasze głosy, które do nas docierają.

Poruszyliśmy także sprawę nierównych praktyk w poszczególnych IAS-ach w służbie przygotowawczej. Funkcjonariusze spotykając się na kursach widzą różnice w skracaniu służby przygotowawczej w niektórych IAS, w innych nie ma takiej praktyki, albo mianowania na wyższe stopnie już w służbie przygotowawczej, w innych nie ma takiej praktyki. W niektórych IAS kadra zarządziła, że do końca służby przygotowawczej nie będzie żadnego awansu, w innych IAS-ach funkcjonariusze awansują po zaliczeniu egzaminów.

Złożyliśmy wniosek o przedłużenie prawa do używania "starych" sortów mundurowych, gdyż wielu funkcjonariuszy ma je w bdb stanie i są też bdb jeżeli chodzi o jakość. Ważne także jest, że mundury z napisem Służba Celna - te czarne - sprawdzają się w trudnych warunkach kontroli, jak w maszynowniach, ładowniach, itp. w portach. Od 1.01.2023 r. nie będzie już można ich używać.
SKAS nie wyraził zgody na przedłużenie używalności sortów z napisem Służba Celna.

Dodatki kontrolerskie. Wg SKAS Oddziały niekoniecznie powinny mieć wyższy dodatek. Najwyższy wg SKAS i to popieramy winien być w CKK i CZO, DŚ wykonujący kontrolę w terenie. SKAS kładzie nacisk na trudność realizowanych zadań, mniej na uciążliwość. Nie możemy pogodzić się z brakiem zrozumienia dla trudności i stopnia skomplikowania zadań, jakie obok oczywistej uciążliwości są realizowane w OC. W tej sprawie, także innych komórek, Związek wystąpi do MF z odrębnym pismem, uzasadniając szczegółowo charakter służby w OC.
SKAS proponuje zmianę systemu punktacji. Ten, który obowiązuje ni ejest najlepszy. Popieramy i będziemy starać się przy tej okazji zgłaszać uwagi dot. charakteru zadań kontrolnych jakie sa realizowane w poszczególnych komórkach. Zgłaszajcie proszę uwagi do Związku w zakresie punktacji dot. przyznawania dodatków kontrolerskich i zmian jakie powinny w niej się znaleźć. Wg SKAS system ten powinien zostać zdecydowanie uproszczony, co także popieramy.

Trwa już zapowiedziany wcześniej przez SKAS proces pełnego uzbrajania formacji. Zakończenie planowane jest do końca 2026 roku. Wszyscy do 45 roku życia obligatoryjnie.

Są duże środki dla funkcjonariuszy z zewnątrz, dotyczące spraw związanych z BREXITEM. Mają to być comiesięczne świadczenia/dodatki dla OC i innych ew.komórek, które mają styczność ze sprawami z Wielkiej Brytanii. Będzie to podział na IAS w zależności od procentowego udziału tych sprawa GB. Są to środki na dwa lata, ale szczegóły co do podziału na IAS-y i czasu ich rozdysponowywania, będą przedstawione na spotkaniu 19.10. dot. funkcjonowania granicy.

Poruszono jeszcze parę innych spraw, ale z uwagi na brak konkretów ze strony MF nie piszę o nich. Bardzo proszę pytajcie, to dam znać w wolnej chwili czy poruszono daną kwestię, która Was interesuje i co się ewentualnie pojawiło w odpowiedzi. Oczywiście nie zdążyliśmy także poruszyć wielu tematów ważnych, jednak cykl spotkań tych będzie kontynuowany.
Piszcie proszę co w Waszej ocenie należy jeszcze na tych spotkaniach zgłaszać.

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ celnicy PL
A co z prośbą o podjęcie na spotkaniu tematu równoważnika z tytułu dojazdu do miejsca pełnienia służby? Nie był w ogóle omawiany?
 
Świadczenia motywacyjne po 25 i 28,5 latach są w mojej ocenie jakąś atrakcją dla przyjętych od 1.01.2013r., którzy muszą odsłużyć min. 25 lat. Ale mamy też przyjętych do służby wcześniej i system zachęcający do pozostania w służbie powinien obejmować także osoby ze stażem 15 i 20 lat służby.
PS. Wystarczy być może skopiować najnowszy projekt rozp. ws. dodatków stażowych dla Służby Więziennej.
 
W dniu 17.10.22 r. odbyło się spotkanie z Szefem KAS dot. spraw funkcjonariuszy. Spotkanie dot. spraw pracowniczych jest planowane odrębnie.

W odpowiedzi na pismo ZZ Celnicy PL SKAS poinformował, że chce podnieść normy za wyżywienie do poziomu w innych formacjach.
Z uwagi na fakt, iż wiąże się to z dodatkowymi wydatkami możliwości są takie, że od 1.03.2023 r. norma w wysokości 50% wzrośnie do 8 zł i nie później niż 1.01.2024 r. do 12 zł. Nie później, czyli w zależności od wygospodarowania środków finansowych, które zależą od inicjatyw oszczędnościowych dotyczących realizacji pewnych zadań KAS związanych z informatyzacją. Jest zatem możliwość, że norma wyniesie 12 zł już wcześniej. Norma 100% wyniesie 10 zł od 1.03.2023 r.

Utrzymana i ujednolicona jest stawka za kilometr w podróży służbowej do poziomu wynikającego z rozporządzenia czyli 0,8385 za km przy pojazdach powyżej 900 cm3. Jeżeli nastąpią zmiany stawek w rozporządzeniu to wtedy można będzie wrócić do tematu i obliczeń, czy znajdą się środki na dostosowanie stawek.

Świadczenia motywacyjne tak jak w innych formacjach po 25 i 28,5 latach.
W najbliższym czasie jest zaplanowane spotkanie z ZER MSWiA. ZER ma przedstawić konkretne wyliczenia dla SCS, czy rzeczywiście Państwo w ogólnym rozrachunku nie traci, a nawet być może zyskuje na tym rozwiązaniu. Jeśli to nastąpi wrócimy do tematu.

Nie uzyskaliśmy informacji jednoznacznej od SKAS czy modernizacja będzie od stycznia, czy od marca 2023 r. na analogicznych zasadach jak w budżecie wzrost kwoty bazowej - jeśli projekt ustawy w tym zakresie zostanie finalnie przyjęty.

MF nie jest inicjatorem zmian w art.38 projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023r., ale SKAS wyraził jednoznaczny pogląd, że zgadza się i popiera tą inicjatywę Rządu. Uważa, że jest to słuszny kierunek i sprawiedliwy.
Związek oczywiście nie zgadza się z tym poglądem i poinformował SKAS, że będzie w tej sprawie po prostu lawina pozwów funkcjonariuszy wobec Państwa, którzy czują się nierówno traktowani i wnioskujemy o wykreślenie tego artykułu z projektu. Będziemy też wspierać inne służby mundurowe w działaniach o wykreślenie ww. artykułu.

Wniosek o przyjęcie Uchwały Rady Ministrów w sprawie modernizacji dla KAS na lata 2023-2025 wyszedł w ubiegłym tygodniu z MF do KPRM w celu ujęcia w pracach legislacyjnych Rady Ministrów. Wg SKAS nie ma żadnych zagrożeń, aby modernizacja nie była przyjęta.

Odnośnie dodatków dla DŚ nie widać entuzjazmu SKAS dla tej propozycji. SKAS widzi zasadność motywowania do służby w DŚ poprzez siatkę płac i tryb awansowania. Sprawa nie została jednak zamknięta, gdyż my stale upominamy się o te dodatki i nie zostało wyrażone jednoznaczne NIE, dla tej naszej propozycji. Nie zostało to wciąż policzone i kwestia ta powinna ostatecznie zostać rozstrzygnięta na kolejnym spotkaniu po 10 listopada.

Komisje Lekarskie MSWiA. Będą gdy są przejścia w trybie art.150 KAS, z wyłączeniem byłych funkcjonariuszy, bo ci już przeszli w przeszłości badania, a zatem z wyłączeniem ucywilnionych, którzy wracają i z wyłączeniem powrotu do służby po wygaszeniu.

Przejścia z US do UCS i tryb art. 150 i kwestia nadawanych stopni.
Związek przedstawił stanowisko środowiska, że sprawa ta budzi ogromne kontrowersje wśród wszystkich funkcjonariuszy, którzy są w służbie w trybie zwykłego naboru zewnętrznego, po przejściu wszystkich jego etapów.
Młody funkcjonariusz nie rozumie dlaczego on będąc w służbie tyle samo czasu, ma jedną belkę a ktoś kto przeszedł z US ma dwie.
Nie jest dla niego argumentem, że ktoś kto przechodzi z US ma np. trzy lata pracy, bo wbrew twierdzeniom MF ma on mniejsze doświadczenie i wiedzę, gdyż bardzo często przechodząc do SCS wykonuje zupełnie inne zadania, z którymi nigdy nie miał nic wspólnego. Ma także mniejszą wiedzę w zakresie realizowanych zadań, bo nie odbył ZKZ. Natomiast osoby młode, które przeszły z US, wielu z nich, chciałoby odbyć kurs ZKZ, ale nie są na taki kurs kierowani. Nie ma także jednolitości jeżeli chodzi o badania lekarskie czy rozmowę kwalifikacyjną, test psychologiczny. Skoro wszyscy będą docelowo pod bronią jest zasadne, aby przechodzili także testy psychologiczne wstępując do służby.
Jest zatem kuriozalna sytuacja rodząca mnóstwo demotywacji. Sprawa powinna zostać uporządkowana i ujednolicona przede wszystkim, bo dzisiaj IASy stosują tutaj dowolność.
Co innego, gdy wstępuje do SCS w trybie art.150 KAS pracownik z ogromnym doświadczeniem w kontroli czy prowadzeniu spraw karnych , np. przez 20 lat i więcej i on przechodząc do np. DŚ robi od razu samodzielnie najcięższe sprawy karne, bo robi dokładnie to samo co w US. To, że otrzyma stopień w korpusie podoficerów nie będzie negowane przez funkcjonariuszy, jeśli nastąpi wyrównanie/nadrobienie zaległości awansowych w myśl zasady
10 lat mł. rachmistrz, 15 lat mł. aspirant, np. 25 lat podkomisarz. Wtedy nie będzie dochodzić do patologicznych sytuacji, że ktoś z 1o latami służby ma cztery belki, ma już duże doświadczenie i realizuje na najwyższym poziomie powierzane mu sprawy, a ktoś z US przychodzi i otrzymuje kilka stopni więcej.Jest to demotywujące, ale nie chodzi o to, by zabierać, ale pochylić się wreszcie i wprowadzić proces wyrównania zaległości awansowych.
MF przyjął to po raz kolejny do wiadomości i do sprawy będziemy wracać.
Proszę o wszelkie uwagi w tym zakresie, bo może nalezy zmodyfikować ww. Wasze głosy, które do nas docierają.

Poruszyliśmy także sprawę nierównych praktyk w poszczególnych IAS-ach w służbie przygotowawczej. Funkcjonariusze spotykając się na kursach widzą różnice w skracaniu służby przygotowawczej w niektórych IAS, w innych nie ma takiej praktyki, albo mianowania na wyższe stopnie już w służbie przygotowawczej, w innych nie ma takiej praktyki. W niektórych IAS kadra zarządziła, że do końca służby przygotowawczej nie będzie żadnego awansu, w innych IAS-ach funkcjonariusze awansują po zaliczeniu egzaminów.

Złożyliśmy wniosek o przedłużenie prawa do używania "starych" sortów mundurowych, gdyż wielu funkcjonariuszy ma je w bdb stanie i są też bdb jeżeli chodzi o jakość. Ważne także jest, że mundury z napisem Służba Celna - te czarne - sprawdzają się w trudnych warunkach kontroli, jak w maszynowniach, ładowniach, itp. w portach. Od 1.01.2023 r. nie będzie już można ich używać.
SKAS nie wyraził zgody na przedłużenie używalności sortów z napisem Służba Celna.

Dodatki kontrolerskie. Wg SKAS Oddziały niekoniecznie powinny mieć wyższy dodatek. Najwyższy wg SKAS i to popieramy winien być w CKK i CZO, DŚ wykonujący kontrolę w terenie. SKAS kładzie nacisk na trudność realizowanych zadań, mniej na uciążliwość. Nie możemy pogodzić się z brakiem zrozumienia dla trudności i stopnia skomplikowania zadań, jakie obok oczywistej uciążliwości są realizowane w OC. W tej sprawie, także innych komórek, Związek wystąpi do MF z odrębnym pismem, uzasadniając szczegółowo charakter służby w OC.
SKAS proponuje zmianę systemu punktacji. Ten, który obowiązuje ni ejest najlepszy. Popieramy i będziemy starać się przy tej okazji zgłaszać uwagi dot. charakteru zadań kontrolnych jakie sa realizowane w poszczególnych komórkach. Zgłaszajcie proszę uwagi do Związku w zakresie punktacji dot. przyznawania dodatków kontrolerskich i zmian jakie powinny w niej się znaleźć. Wg SKAS system ten powinien zostać zdecydowanie uproszczony, co także popieramy.

Trwa już zapowiedziany wcześniej przez SKAS proces pełnego uzbrajania formacji. Zakończenie planowane jest do końca 2026 roku. Wszyscy do 45 roku życia obligatoryjnie.

Są duże środki z zewnątrz dla funkcjonariuszy, dotyczące spraw związanych z BREXITEM. Mają to być comiesięczne świadczenia/dodatki dla OC i innych ew.komórek, które mają styczność ze sprawami z Wielkiej Brytanii. Będzie to podział na IAS w zależności od procentowego udziału tych sprawa GB. Są to środki na dwa lata, ale szczegóły co do podziału na IAS-y i czasu ich rozdysponowywania, będą przedstawione na spotkaniu 19.10. dot. funkcjonowania granicy.

Poruszono jeszcze parę innych spraw, ale z uwagi na brak konkretów ze strony MF nie piszę o nich. Bardzo proszę pytajcie, to dam znać w wolnej chwili czy poruszono daną kwestię, która Was interesuje i co się ewentualnie pojawiło w odpowiedzi. Oczywiście nie zdążyliśmy także poruszyć wielu tematów ważnych, jednak cykl spotkań tych będzie kontynuowany.
Piszcie proszę co w Waszej ocenie należy jeszcze na tych spotkaniach zgłaszać.

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
"Dodatki kontrolerskie. Wg SKAS Oddziały niekoniecznie powinny mieć wyższy dodatek. Najwyższy wg SKAS i to popieramy winien być w CKK i CZO, DŚ wykonujący kontrolę w terenie."
Uhaha! W CKK u nas najwyższy dodatek kontrolerski dla funkcjonariuszy zajmujących się cłem i akcyzą to ok.150 zł. jeśli to są najwyższe, to się komuś coś pomyliło.
 
Back
Do góry