ZWYCIĘŻYLIŚMY, ZWYCIĘŻYLIŚMY, ZWYCIĘŻYLIŚMY

Witamy,

Sąd Najwyższy 16 marca 2023 r. w sprawie o sygn. akt III PSKP 19/22 oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu od wyroku Sądu Okręgowego w Legnicy z dnia 14 października 2020 r. o sygn. akt V Pa 28/20 - z punktu materialnoprawnego.

Teza merytoryczna: o ucywilnieniu powinny decydować tylko kryteria podmiotowe (przebieg służby i kwalifikacje), a nie organ.

Tego rodzaju rozwiązanie (jak ucywilnienie) jako ukierunkowane na przeniesienie szeregu osób z grona funkcjonariuszy w strefę prawa pracy, nie mogło być pozostawione (i nie jest) tylko w dyspozycji organów administracji skarbowej, bo wówczas ich działania nie podlegałby kontroli w tak istotnej kwestii, jak ustanie jednego stosunku prawnego i powstanie nowego.

Występujące w sprawie zagadnienia prawne wymagają odpowiedzi na pytanie, czy i jakie roszczenia przysługują funkcjonariuszowi Służby Celnej, który wskutek ukształtowania nowej struktury organizacyjnej (powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce Służby Celnej, administracji podatkowej i kontroli podatkowej) utracił swój status, a akceptując jednocześnie propozycję pozwanego, podjął (kontynuował) pracę na podstawie stosunku pracy?

W przedmiotowym sporze rzecz dotyczyła oceny czy funkcjonariusz przyjmujący w trybie art. 165 ust. 7 p.w.KAS propozycję zatrudnienia na nowych warunkach (umowy o pracę), zachowuje możliwość domagania się przywrócenia do służby.

Roszczenia powódki nie może zniweczyć przyjęcie propozycji pracowniczej podstawy świadczenia pracy od 1 czerwca 2017 r.

Wybór zatrudnienia pracowniczego nie oznacza zatem, że stosunek służbowy nie kończy się. Ustanie w takiej sytuacji stosunku służbowego, wynikające w istocie z uzgodnienia, że funkcjonariusz będzie zatrudniony jako pracownik, uzasadnia stwierdzenie, że dochodzi w istocie do zwolnienia z dotychczasowej służby (zob. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 lutego 2020 r., III PZP 7/19, LEX nr 2780761). Co więcej w postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2021 r.,
II PSKP 6/21 (LEX nr 3117767) podkreślono, że o ile możliwe jest przekształcenie tego samego stosunku prawnego przez zmianę jego warunków i uznaniu, że dochodzi do jego kontynuacji na zmienionych warunkach, o tyle nie ma możliwości kontynuacji administracyjnoprawnego stosunku prawnego przez zastąpienie go stosunkiem cywilnoprawnym. W konsekwencji zakończenie stosunku służbowego otwiera drogę do uznania żądania funkcjonariusza o przywrócenie do służby.

Przede wszystkim należy zauważyć, że w wyniku tej procedury funkcjonariusz, świadczący dotychczas pracę na podstawie stosunku służbowego – a zatem podstawy prawnej gwarantującej wysoką stabilność i pewność zatrudnienia – z dnia na dzień traci swój status. Jednakże tylko pozornie skutek ten następuje z mocy prawa. W rzeczywistości jest uzależniony od woli podmiotu wskazanego w ustawie (w sprawie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu).

(…) trafnie zdiagnozował Sąd Okręgowy, przywracając powódkę do służby. Aprobata tego poglądu nie może ujść uwadze przy ponownym rozpoznaniu sprawy.

Pozdrawiamy
Szczęśliwy Zespół ds. Ucywilnienia 😊
 

Attachments

Witam czy już coś wiadomo o zaliczeniu psuzowania ucywilnionym ?
Dzień dobry, cały czas ten temat jest w centrum naszej uwagi. W załączeniu nasza ostatnia korespondencja do SKAS. Można składać pozwy do sądu o zaliczenie okresu pazuowania do służby.Pozdrawiamy
 

Attachments

Ważne również by w tych rozmowach z SKAS poruszyć kwestię funkcjonariuszy przywróconych do służby po sprawie karnej , czasem trwającej kilkanaście lat . Osoby takie przechodząc na emeryturę często nie mają 10 lat z uposażeniem i lata pozostawania poza służbą są liczone jako zero, gdyż nie pobierały pensji w tym czasie . Można wprowadzić jakieś regulacje , by lata zerowe liczyć według średniego lub minimalnego uposażenia . Czy toczą się jakieś rozmowy w tej kwestii. ?
 
Ważne również by w tych rozmowach z SKAS poruszyć kwestię funkcjonariuszy przywróconych do służby po sprawie karnej , czasem trwającej kilkanaście lat . Osoby takie przechodząc na emeryturę często nie mają 10 lat z uposażeniem i lata pozostawania poza służbą są liczone jako zero, gdyż nie pobierały pensji w tym czasie . Można wprowadzić jakieś regulacje , by lata zerowe liczyć według średniego lub minimalnego uposażenia . Czy toczą się jakieś rozmowy w tej kwestii. ?

Ważne również by w tych rozmowach z SKAS poruszyć kwestię funkcjonariuszy przywróconych do służby po sprawie karnej , czasem trwającej kilkanaście lat . Osoby takie przechodząc na emeryturę często nie mają 10 lat z uposażeniem i lata pozostawania poza służbą są liczone jako zero, gdyż nie pobierały pensji w tym czasie . Można wprowadzić jakieś regulacje , by lata zerowe liczyć według średniego lub minimalnego uposażenia . Czy toczą się jakieś rozmowy w tej kwestii. ?
Dzień dobry . Czy już coś wiadomo w tej sprawie ?
 
Witamy,

Sąd Najwyższy 16 marca 2023 r. w sprawie o sygn. akt III PSKP 19/22 oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu od wyroku Sądu Okręgowego w Legnicy z dnia 14 października 2020 r. o sygn. akt V Pa 28/20 - z punktu materialnoprawnego.

Teza merytoryczna: o ucywilnieniu powinny decydować tylko kryteria podmiotowe (przebieg służby i kwalifikacje), a nie organ.

Tego rodzaju rozwiązanie (jak ucywilnienie) jako ukierunkowane na przeniesienie szeregu osób z grona funkcjonariuszy w strefę prawa pracy, nie mogło być pozostawione (i nie jest) tylko w dyspozycji organów administracji skarbowej, bo wówczas ich działania nie podlegałby kontroli w tak istotnej kwestii, jak ustanie jednego stosunku prawnego i powstanie nowego.

Występujące w sprawie zagadnienia prawne wymagają odpowiedzi na pytanie, czy i jakie roszczenia przysługują funkcjonariuszowi Służby Celnej, który wskutek ukształtowania nowej struktury organizacyjnej (powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce Służby Celnej, administracji podatkowej i kontroli podatkowej) utracił swój status, a akceptując jednocześnie propozycję pozwanego, podjął (kontynuował) pracę na podstawie stosunku pracy?

W przedmiotowym sporze rzecz dotyczyła oceny czy funkcjonariusz przyjmujący w trybie art. 165 ust. 7 p.w.KAS propozycję zatrudnienia na nowych warunkach (umowy o pracę), zachowuje możliwość domagania się przywrócenia do służby.

Roszczenia powódki nie może zniweczyć przyjęcie propozycji pracowniczej podstawy świadczenia pracy od 1 czerwca 2017 r.

Wybór zatrudnienia pracowniczego nie oznacza zatem, że stosunek służbowy nie kończy się. Ustanie w takiej sytuacji stosunku służbowego, wynikające w istocie z uzgodnienia, że funkcjonariusz będzie zatrudniony jako pracownik, uzasadnia stwierdzenie, że dochodzi w istocie do zwolnienia z dotychczasowej służby (zob. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 lutego 2020 r., III PZP 7/19, LEX nr 2780761). Co więcej w postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2021 r.,
II PSKP 6/21 (LEX nr 3117767) podkreślono, że o ile możliwe jest przekształcenie tego samego stosunku prawnego przez zmianę jego warunków i uznaniu, że dochodzi do jego kontynuacji na zmienionych warunkach, o tyle nie ma możliwości kontynuacji administracyjnoprawnego stosunku prawnego przez zastąpienie go stosunkiem cywilnoprawnym. W konsekwencji zakończenie stosunku służbowego otwiera drogę do uznania żądania funkcjonariusza o przywrócenie do służby.

Przede wszystkim należy zauważyć, że w wyniku tej procedury funkcjonariusz, świadczący dotychczas pracę na podstawie stosunku służbowego – a zatem podstawy prawnej gwarantującej wysoką stabilność i pewność zatrudnienia – z dnia na dzień traci swój status. Jednakże tylko pozornie skutek ten następuje z mocy prawa. W rzeczywistości jest uzależniony od woli podmiotu wskazanego w ustawie (w sprawie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu).

(…) trafnie zdiagnozował Sąd Okręgowy, przywracając powódkę do służby. Aprobata tego poglądu nie może ujść uwadze przy ponownym rozpoznaniu sprawy.

Pozdrawiamy
Szczęśliwy Zespół ds. Ucywilnienia 😊
Dzień dobry. Czy już coś wiadomo w tej sprawie?
 
Dzień dobry. Czy już coś wiadomo w tej sprawie?
Dzień dobry,
sprawy dotyczące przywrócenia do służby nadal są procedowane. Obecnie sądy wyznaczają terminy rozpraw od lipca br. . Czekamy i my, i sądy na uzasadnienie wyroku SN I PSKP 94/21 z 17 maja 2023 r.
W III kw. br. powinny zapaść wyroki w tych sprawach. W sparwie zaliczenia pauzowania komunikat pojawi się 21 czerwca br. Pozdrawiam
 
Dzień dobry,
sprawy dotyczące przywrócenia do służby nadal są procedowane. Obecnie sądy wyznaczają terminy rozpraw od lipca br. . Czekamy i my, i sądy na uzasadnienie wyroku SN I PSKP 94/21 z 17 maja 2023 r.
W III kw. br. powinny zapaść wyroki w tych sprawach. W sparwie zaliczenia pauzowania komunikat pojawi się 21 czerwca br. Pozdrawiam
A czyj to będzie komunikat ? Bo wyroku sądu jeszcze nie będzie i dlaczego dopiero 21 czerwca? Skąd taka data?
 
Czy wątek :

Komisja ds. Petycji - sprawa zaliczenia okresu ucywilnienia​

jest tym komunikatem, który miał się pojawić dzisiaj.
Zakładam że nie. W trakcie swojego wystąpienia na Komisji, Pan Sławek powiedział, że 20 czerwca spotykają się że SKAS i będą rozmawiać tylko w tym temacie . Czyli komunikat, który, mam nadzieję, za chwilę się ukaże będzie dotyczył tego co wczoraj udało się ustalić. Taki mi się przynajmniej wydaje.
 
Dzień dobry. Milczymy, bo wrócilismy wczoraj z Warszawy bardzo poźno. Pytania w tym zakresie na forum nie przyspieszą sprawy, a dobrze wiecie Państwo, że istotne i sprawdzone kwestie umieszczamy niezwłocznie na forum. Jest wszytsko na dobrej drodzy, proszę czekać na nasz komunikat.
minęło prawie dwa tygodnie i nadal cisza ! czy można liczyć na jakieś informacje ?
 
Back
Do góry