Dzień dobry,
Zamieszczamy wyrok sądu administracyjnego I i II instancji dotyczący prowadzonego przez 4 lata postępowania dot. bezczynności Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu w sprawie wydania decyzji dotyczącej zwolnienia w czasie reformy funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (wyrok z 17-12-2020 – sygn. akt II SAB/Po 31/18) wskazał:
Funkcjonariuszowi powinna zostać wydana decyzja administracyjna, co wynika wprost z art. 276 ust. 2 ustawy o KAS, zgodnie z którym zwolnienie ze służby następuje zawsze w drodze decyzji administracyjnej. Skoro ustawodawca nakazuje traktować wygaśnięcie stosunku służbowego jak zwolnienie ze służby, a zwolnienie ze służby dokonywane jest w trybie decyzji i obwarowane gwarancjami procesowymi oraz możliwością stosowania środków zaskarżenia, to w przypadku wygaśnięcia stosunku służbowego ze względu na brak propozycji dla funkcjonariusza, o jakiej mowa w art. 165 ust. 7 p.w. KAS, zachodzi podstawa do wydania przez właściwy organ decyzji stwierdzającej zwolnienie funkcjonariusza ze służby wskutek wygaśnięcia stosunku służbowego.
(…) organ pozostaje w bezczynności przez okres ponad 3 lat.
Po ww. wyroku organ wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia WSA w Poznaniu. Organ stanął na stanowisku, że sąd I instancji naruszył prawa materialnego: art. 165 ust. 7 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, art. 170 ust. 1 i 3 oraz ust. 6 tej ustawy, w związku z art. 276 ust. 1 i 2 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przez uznanie, że:
• w niniejszej sprawie zaszły na ww. podstawach przesłanki od wydania decyzji o zwolnieniu ze służby,
• postulowana decyzja miałaby zawierać powody, dla których skarżący nie przeszedł z wynikiem pozytywnym selekcji do pełnienia służby lub zatrudnienia w KAS (decyzja powinna zawierać "przesłanki selekcji"),
• nie wydając takiej decyzji w sprawie organ pozostawał w bezczynności,
• niewydanie decyzji w przedmiotowej sprawie było uporczywe i stanowiło naruszenie prawa;
• naruszenie to miało charakter rażącego naruszenia prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygając sprawę, nie pozostawił żadnych wątpliwości - wyrok z 07-04-2022, sygn. akt III OSK 4234/21):
· oddalił skargę Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu
· uznał, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, organ dopuścił się bezczynności o charakterze rażącego naruszenia prawa.
Gratulujemy Koledze wygranej, choć to póki co pyrrusowe zwycięstwo, bo DIAS już wydał decyzję zwalniającą ze służby BEZ UZASADNIENIA.
Sprawa jest w odwołaniu u SKAS.
Przez ile jeszcze lat, "reforma KAS" nie opuści sal sądowych?
Zarząd ZZ Celnicy PL
Zamieszczamy wyrok sądu administracyjnego I i II instancji dotyczący prowadzonego przez 4 lata postępowania dot. bezczynności Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu w sprawie wydania decyzji dotyczącej zwolnienia w czasie reformy funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (wyrok z 17-12-2020 – sygn. akt II SAB/Po 31/18) wskazał:
Funkcjonariuszowi powinna zostać wydana decyzja administracyjna, co wynika wprost z art. 276 ust. 2 ustawy o KAS, zgodnie z którym zwolnienie ze służby następuje zawsze w drodze decyzji administracyjnej. Skoro ustawodawca nakazuje traktować wygaśnięcie stosunku służbowego jak zwolnienie ze służby, a zwolnienie ze służby dokonywane jest w trybie decyzji i obwarowane gwarancjami procesowymi oraz możliwością stosowania środków zaskarżenia, to w przypadku wygaśnięcia stosunku służbowego ze względu na brak propozycji dla funkcjonariusza, o jakiej mowa w art. 165 ust. 7 p.w. KAS, zachodzi podstawa do wydania przez właściwy organ decyzji stwierdzającej zwolnienie funkcjonariusza ze służby wskutek wygaśnięcia stosunku służbowego.
(…) organ pozostaje w bezczynności przez okres ponad 3 lat.
Po ww. wyroku organ wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia WSA w Poznaniu. Organ stanął na stanowisku, że sąd I instancji naruszył prawa materialnego: art. 165 ust. 7 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, art. 170 ust. 1 i 3 oraz ust. 6 tej ustawy, w związku z art. 276 ust. 1 i 2 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przez uznanie, że:
• w niniejszej sprawie zaszły na ww. podstawach przesłanki od wydania decyzji o zwolnieniu ze służby,
• postulowana decyzja miałaby zawierać powody, dla których skarżący nie przeszedł z wynikiem pozytywnym selekcji do pełnienia służby lub zatrudnienia w KAS (decyzja powinna zawierać "przesłanki selekcji"),
• nie wydając takiej decyzji w sprawie organ pozostawał w bezczynności,
• niewydanie decyzji w przedmiotowej sprawie było uporczywe i stanowiło naruszenie prawa;
• naruszenie to miało charakter rażącego naruszenia prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygając sprawę, nie pozostawił żadnych wątpliwości - wyrok z 07-04-2022, sygn. akt III OSK 4234/21):
· oddalił skargę Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu
· uznał, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, organ dopuścił się bezczynności o charakterze rażącego naruszenia prawa.
Gratulujemy Koledze wygranej, choć to póki co pyrrusowe zwycięstwo, bo DIAS już wydał decyzję zwalniającą ze służby BEZ UZASADNIENIA.
Sprawa jest w odwołaniu u SKAS.
Przez ile jeszcze lat, "reforma KAS" nie opuści sal sądowych?
Zarząd ZZ Celnicy PL