Komunikat ze spotkania w Ministerstwie Finansów, które odbyło się w dniu 16.04.2025 r. .

Witamy,

W dniu dzisiejszym w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie Strony Społecznej ze stroną rządową Ministerstwa Finansów.

W spotkaniu udział z strony naszego związku wzięli: Przewodnicząca Jolanta Haron, Wiceprzewodnicząca Anna Jarocka, Wiceprzewodniczący Grzegorz Raczyński oraz Łukasz Kunek Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
Ze strony Ministerstwa Finansowego Podsekretarz Stanu, Szef KAS Pan Marcin Łoboda i Podsekretarz Stanu Pan Jurand Drop oraz przedstawiciele Departamentów MF.

W trakcie spotkania uzyskaliśmy wstępną deklarację ze strony Podsekretarza Stanu i Szefa KAS, że w 5-9.05 2025 r odbędzie się kolejne spotkanie w gronie Kierownictwa MF i ekspertów ze stroną społeczną w celu omówienia propozycji zapisów ustawowych oraz treści Porozumienia, związanych z postulatami, jakie zgłaszał Związek Zawodowy CELNICY PL tj. świadczenie mieszkaniowe, analogiczne jak w pozostałych służbach podlegających MSWiA, SW i MON.

Jednocześnie otrzymaliśmy projekt w sprawie zmian ustawowych dot. zaliczenia czasookresu pauzowania i SZNP do zaopiniowania. Sprawa kolejnej Uchwały Modernizacyjnej też będzie przedmiotem rozmów na kolejnym spotkaniu.

Pozdrawiamy
Za Zarząd
ZZ CELNICY PL
Przewodnicząca
Jolanta Haron
 

Attachments

Mija rok od „zmiany władzy” w Celnicy.Pl
Nowy zarząd zastapił stary, Slawek oddał ster Joli, która była obecna i sprawcza
tez wcześniej - to główna zmiana, ale były tez i inne, sporo się działo. Pytanie - czy tak jak chcieli ludzie?
I może ktoś zechce zrobić podsumowanie?
 
Mija rok od „zmiany władzy” w Celnicy.Pl
Nowy zarząd zastapił stary, Slawek oddał ster Joli, która była obecna i sprawcza
tez wcześniej - to główna zmiana, ale były tez i inne, sporo się działo. Pytanie - czy tak jak chcieli ludzie?
I może ktoś zechce zrobić podsumowanie?

Bez komentarza ...
 
Trochę racji masz. Z zastrzeżeniem jeżeli dalej czekają na termin spotkania to w sumie co tydzień mają pisać czekamy co drugi dzień czy jak. Sprawa jest na etapie 16.04.2025r. I to jest pewne Jak by było inaczej na1000% by była informacja. Ale zgadzam się że po pikiecie jakieś info powinno być.
Teraz ludzie decyzyjni myślą utrzymam stołek czy nie.
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
 
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
ZOI WRO nie raczy odpowiedzieć...
 
Czemu akurat @ZOI WRO ?!
Przecież nikt nie odpowiada ...
Napisałem do @ZOI WRO ponieważ zajmowała się tą sprawą i często udziela odpowiedzi , ale proszę o odpowiedź kogokolwiek z zarządu związku lub kogoś kto wie czy jest szansa na wniesienie poprawek do projektu o ucywilnieniu w kwestii rozwiązania lat z zerowym uposażeniem dla przywróconych na podstawie art 184 i 185 ustawy o KAS ?
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
 
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
Dzień dobry, w sparwie przywrócenia do słuzby/zalizcenia okresu pauzowania mamy dwie sytuacje i piszemy o tym od wielu lat. Osoby, które mają wyroki sądowe przywracające do służby/zaliczaj,ace okres ucywilnienia sa podstawe do zastsowania art. 184 ustawy o KAS:
Z uzasadnienia wyroków: Zgodnie natomiast z art. 184 ust. 4 uKAS okres pozostawania poza służbą wlicza się do okresu służby, od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszowi. Sąd rozpoznający nin. sprawę wprawdzie nie orzekł wprost o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności złożonych powodom propozycji pracy, gdyż kompetencje w tym zakresie posiadają organy administracji publicznej i sądy administracyjne, lecz sytuacja, w jakiej znaleźli się powodowie była zbliżona i tożsama w skutkach, jak opisana w art. 184 ust. 1 ustawy o KAS. Sąd przesłankowo uznał, że złożenie powodom propozycji zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę nastąpiło z naruszeniem prawa, co można uznać za równoważne uchyleniu decyzji. Propozycja zatrudnienia i (i jej przyjęcie) wywołały skutek w postaci zakończenia stosunku służby, które z kolei jest równoważne zwolnieniu ze służby z dniem 1 czerwca 2017 r……..Taką możliwość i właściwe zabezpieczenie interesów powodów (także przyszłych emerytalnych) zdaje się dawać jedynie przywrócenie ich (powodów) do służby na podstawie art. 184 uKAS…”.
W przypadku, gdy DIAS nie wykonuje wyroku (nie przelicza wynagrodzenia na uposażenie) konieczne jest wystąpienie z wnioskiem do DIAS - w zalączeniu wzór, który tez już publikowalismy na tej stronie.
Potem w razie nierespetowania wniosku przez DIAS - wniosek do sądu o interpretacj,e jego wykonania i egzekucja wyroku.
Natomiast w przypadku osób, które nie złożyły pozwów pozostaje jedynie oczekiwanie na ustawę (obecny projekt UD216) - zaproponowany przez MF tekst ustawy nie przewiduje przeliczania wynagrodzenia na uposażenie, a zatem w przypadku gdy nie uda sie przekonać MF o koniecznych w tej sprawie zapisach (nasze uwagi zostaly zgłoszone do MF niezwłocznie po otrzymaniu projektu), to trzeba będzie - w przypadku osób, którym owe lata pauzowania wchodzą do 10 najlepszych lat - składać pozwy do sądu a etapie wydania decyzji emerytalnej przez ZER. Pozdrawiam
 

Attachments

@ZOI WRO , ludziom, którzy wzięli sprawy we własne ręce i w Sądzie walczyli o swoje, nie musisz tego tłumaczyć, wiedzą o co i jak walczyli.
Najwięcej pretensji mają osoby, które oczekują, że ktoś zrobi wszystko za nich.
Pomimo podanych na tacy algorytmów postępowania, z lenistwa lub wygody czy strachu woleli czekać na mannę z nieba.
Może doczekają się ustawowego uregulowania sprawy, co byłoby najlepszym rozwiązaniem. Może to jednak nigdy nie nastąpić i pretensje mogą mieć tylko do siebie.
Za walkę o sprawy ucywilnionych powinnaś zostać zgłoszona do plebiscytu "bohater KAS".
Nie jest to ironia.
Ile razy można dopytywać o te same sprawy? Jeśli komuś nie chce się nawet przeczytać wątku/wątków w istotnych dla niego sprawach to takiej osobie nie warto poświęcać czasu na pisanie odpowiedzi.
@Artur2403 zapytał o ważny problem 10 kolejnych lat. Zwracałem wielokrotnie uwagę, że zapis ten należy w "ustawie emerytalnej" zmienić, np. na 10 wybranych lat. Ten zapis częściowo rozwiązałby problemy ucywilnionych. Jednak nie tylko dla nich może to być problem, można mieć przerwy w służbie z innych powodów i pomimo wieloletniego stażu nie nazbierać kolejnych 10 pełnych lat służby. Jest to temat którym trzeba też się zająć.
 
Ostatnia edycja:
@ZOI WRO , ludziom, którzy wzięli sprawy we własne ręce i w Sądzie walczyli o swoje, nie musisz tego tłumaczyć, wiedzą o co i jak walczyli.
Najwięcej pretensji mają osoby, które oczekują, że ktoś zrobi wszystko za nich.
Pomimo podanych na tacy algorytmów postępowania, z lenistwa lub wygody czy strachu woleli czekać na mannę z nieba.
Może doczekają się ustawowego uregulowania sprawy, co byłoby najlepszym rozwiązaniem. Może to jednak nigdy nie nastąpić i pretensje mogą mieć tylko do siebie.
Za walkę o sprawy ucywilnionych powinnaś zostać zgłoszona do plebiscytu "bohater KAS".
Nie jest to ironia.
Ile razy można dopytywać o te same sprawy? Jeśli komuś nie chce się nawet przeczytać wątku/wątków w istotnych dla niego sprawach to takiej osobie nie warto poświęcać czasu na pisanie odpowiedzi.
@Artur2403 zapytał o ważny problem 10 kolejnych lat. Zwracałem wielokrotnie uwagę, że zapis ten należy w "ustawie emerytalnej" zmienić, np. na 10 wybranych lat. Ten zapis częściowo rozwiązałby problemy ucywilnionych. Jednak nie tylko dla nich może to być problem, można mieć przerwy w służbie z innych powodów i pomimo wieloletniego stażu nie nazbierać kolejnych 10 pełnych lat służby. Jest to temat którym trzeba też się zająć.
W pełni podzielam to co napisałeś. Sam mam sprawę w sądzie (już myślałem, że koniec a tu się okazało, że "bawimy" się dalej, no cóż wolne sądy k........... m........).

Ale ad rem 10 wybranych NIESTETY podobno nie wchodzi w rachubę.

To może zaproponować na spotkaniu w MF żeby OKRES PAUZOWANIA NIE WSTRZYMYWAŁ KOLEJNYCH LAT DO UZBIERANIA 10 LAT TJ NP. 7 LAT SŁUŻBY 2 LATA PAUZOWANIA (NIE WLICZMY DO KOLEJNYCH 10) I POTEM 3 LATA SŁUŻBY KTÓRE WLICZAMY I JEST 10
KOLEJNYCH.
Może to będzie do przyjęcia dla MF.

Bardzo proszę o nie zakrzykiwanie tego, żeby ZOI WRO mogła się z tym zapoznać.
 
Dzień dobry, w sparwie przywrócenia do słuzby/zalizcenia okresu pauzowania mamy dwie sytuacje i piszemy o tym od wielu lat. Osoby, które mają wyroki sądowe przywracające do służby/zaliczaj,ace okres ucywilnienia sa podstawe do zastsowania art. 184 ustawy o KAS:
Z uzasadnienia wyroków: Zgodnie natomiast z art. 184 ust. 4 uKAS okres pozostawania poza służbą wlicza się do okresu służby, od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszowi. Sąd rozpoznający nin. sprawę wprawdzie nie orzekł wprost o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności złożonych powodom propozycji pracy, gdyż kompetencje w tym zakresie posiadają organy administracji publicznej i sądy administracyjne, lecz sytuacja, w jakiej znaleźli się powodowie była zbliżona i tożsama w skutkach, jak opisana w art. 184 ust. 1 ustawy o KAS. Sąd przesłankowo uznał, że złożenie powodom propozycji zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę nastąpiło z naruszeniem prawa, co można uznać za równoważne uchyleniu decyzji. Propozycja zatrudnienia i (i jej przyjęcie) wywołały skutek w postaci zakończenia stosunku służby, które z kolei jest równoważne zwolnieniu ze służby z dniem 1 czerwca 2017 r……..Taką możliwość i właściwe zabezpieczenie interesów powodów (także przyszłych emerytalnych) zdaje się dawać jedynie przywrócenie ich (powodów) do służby na podstawie art. 184 uKAS…”.
W przypadku, gdy DIAS nie wykonuje wyroku (nie przelicza wynagrodzenia na uposażenie) konieczne jest wystąpienie z wnioskiem do DIAS - w zalączeniu wzór, który tez już publikowalismy na tej stronie.
Potem w razie nierespetowania wniosku przez DIAS - wniosek do sądu o interpretacj,e jego wykonania i egzekucja wyroku.
Natomiast w przypadku osób, które nie złożyły pozwów pozostaje jedynie oczekiwanie na ustawę (obecny projekt UD216) - zaproponowany przez MF tekst ustawy nie przewiduje przeliczania wynagrodzenia na uposażenie, a zatem w przypadku gdy nie uda sie przekonać MF o koniecznych w tej sprawie zapisach (nasze uwagi zostaly zgłoszone do MF niezwłocznie po otrzymaniu projektu), to trzeba będzie - w przypadku osób, którym owe lata pauzowania wchodzą do 10 najlepszych lat - składać pozwy do sądu a etapie wydania decyzji emerytalnej przez ZER. Pozdrawiam
Chyba mamy trzy sytuacje
Są osoby, które składały pozwy ale „lokalne ośrodki sądownicze” utrzymują w wyrokach niekorzystne linie radców prawnych IAS.
 
W pełni podzielam to co napisałeś. Sam mam sprawę w sądzie (już myślałem, że koniec a tu się okazało, że "bawimy" się dalej, no cóż wolne sądy k........... m........).

Ale ad rem 10 wybranych NIESTETY podobno nie wchodzi w rachubę.

To może zaproponować na spotkaniu w MF żeby OKRES PAUZOWANIA NIE WSTRZYMYWAŁ KOLEJNYCH LAT DO UZBIERANIA 10 LAT TJ NP. 7 LAT SŁUŻBY 2 LATA PAUZOWANIA (NIE WLICZMY DO KOLEJNYCH 10) I POTEM 3 LATA SŁUŻBY KTÓRE WLICZAMY I JEST 10
KOLEJNYCH.
Może to będzie do przyjęcia dla MF.

Bardzo proszę o nie zakrzykiwanie tego, żeby ZOI WRO mogła się z tym zapoznać.
To też jest jakiś pomysł, ale zauważ, że to jest właśnie wybranie 10 lat innych niż kolejne.
A dlaczego 10 wybranych nie mogłoby być przyjęte? Nie pamiętam, żeby było to dyskutowane w resortach czy w Sejmie.
Ktoś zgłaszał oficjalnie ten pomysł?
Problem na razie dotyczy tylko celników, głównie w związku z ucywilnieniem, ale są osoby które z przerwami były w różnych służbach i nie mają pełnych 10 kolejnych lat pomimo stażu uprawniającego do pełnej emerytury.
Jest też niewielka już grupa celników którzy swojego czasu przeszli do UKS i powrócili do munduru po deformie banasiowej. Jeśli przed cłem byli 2 lata w wojsku to za pół roku będą mieli prawo do pełnej emerytury. Praca w UKS (w określonych w ustawie przypadkach) została uznana jako równorzędna ze służbą, ale cywilne lata w UKS są liczone za zero. Do wyliczeń mają "lata zerowe".
Są też osoby które miały np zawodową służbę wojskową rozpoczętą przed 1999. Np. W latach 1998-2008, przed i po praca cywilna liczona po 1,3% za rok zgodnie z art 15, w tym 3 lata normalnie po 2,6%. Od 2018 Służba Celno-Skarbowa. Przy wystarczająco długim stażu cywilnym taka osoba może mieć prawo do pełnej emerytury ale liczonej z latami zerowymi.
Przykładów można sobie wyobrazić wiele.
Za kilkanaście lat kiedy wszystkie służby będą miały liczone z 10 lat problem się ujawni i 10 wybranych lat by go rozwiązało. Trzeba tylko ten problem zgłosić i uzasadnić.
Nie stałoby to w sprzeczności z ideą przyświecającą rezygnacji z wyliczania z ostatniej pensji, która była często źródłem nadużyć, polegających na sztucznym awansowaniu czy pompowaniu uposażenia przed odejściem. Było to powszechne zjawisko, jednak nie dla wszystkich przez co wysoce niesprawiedliwe.
Wyliczanie z 10 lat lepiej odzwierciedla przebieg całej służby, jest sprawiedliwsze, jednak warunek kolejności może powodować lata zerowe.
 
Back
Do góry