Komunikat ze spotkania w Ministerstwie Finansów, które odbyło się w dniu 16.04.2025 r. .

Witamy,

W dniu dzisiejszym w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie Strony Społecznej ze stroną rządową Ministerstwa Finansów.

W spotkaniu udział z strony naszego związku wzięli: Przewodnicząca Jolanta Haron, Wiceprzewodnicząca Anna Jarocka, Wiceprzewodniczący Grzegorz Raczyński oraz Łukasz Kunek Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
Ze strony Ministerstwa Finansowego Podsekretarz Stanu, Szef KAS Pan Marcin Łoboda i Podsekretarz Stanu Pan Jurand Drop oraz przedstawiciele Departamentów MF.

W trakcie spotkania uzyskaliśmy wstępną deklarację ze strony Podsekretarza Stanu i Szefa KAS, że w 5-9.05 2025 r odbędzie się kolejne spotkanie w gronie Kierownictwa MF i ekspertów ze stroną społeczną w celu omówienia propozycji zapisów ustawowych oraz treści Porozumienia, związanych z postulatami, jakie zgłaszał Związek Zawodowy CELNICY PL tj. świadczenie mieszkaniowe, analogiczne jak w pozostałych służbach podlegających MSWiA, SW i MON.

Jednocześnie otrzymaliśmy projekt w sprawie zmian ustawowych dot. zaliczenia czasookresu pauzowania i SZNP do zaopiniowania. Sprawa kolejnej Uchwały Modernizacyjnej też będzie przedmiotem rozmów na kolejnym spotkaniu.

Pozdrawiamy
Za Zarząd
ZZ CELNICY PL
Przewodnicząca
Jolanta Haron
 

Attachments

Mija rok od „zmiany władzy” w Celnicy.Pl
Nowy zarząd zastapił stary, Slawek oddał ster Joli, która była obecna i sprawcza
tez wcześniej - to główna zmiana, ale były tez i inne, sporo się działo. Pytanie - czy tak jak chcieli ludzie?
I może ktoś zechce zrobić podsumowanie?
 
Mija rok od „zmiany władzy” w Celnicy.Pl
Nowy zarząd zastapił stary, Slawek oddał ster Joli, która była obecna i sprawcza
tez wcześniej - to główna zmiana, ale były tez i inne, sporo się działo. Pytanie - czy tak jak chcieli ludzie?
I może ktoś zechce zrobić podsumowanie?

Bez komentarza ...
 
Trochę racji masz. Z zastrzeżeniem jeżeli dalej czekają na termin spotkania to w sumie co tydzień mają pisać czekamy co drugi dzień czy jak. Sprawa jest na etapie 16.04.2025r. I to jest pewne Jak by było inaczej na1000% by była informacja. Ale zgadzam się że po pikiecie jakieś info powinno być.
Teraz ludzie decyzyjni myślą utrzymam stołek czy nie.
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
 
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
ZOI WRO nie raczy odpowiedzieć...
 
Czemu akurat @ZOI WRO ?!
Przecież nikt nie odpowiada ...
Napisałem do @ZOI WRO ponieważ zajmowała się tą sprawą i często udziela odpowiedzi , ale proszę o odpowiedź kogokolwiek z zarządu związku lub kogoś kto wie czy jest szansa na wniesienie poprawek do projektu o ucywilnieniu w kwestii rozwiązania lat z zerowym uposażeniem dla przywróconych na podstawie art 184 i 185 ustawy o KAS ?
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
 
Dzień dobry Pani . Czy jeszcze będą jakieś rozmowy w sprawie ucywilnienia ? Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
Dzień dobry, w sparwie przywrócenia do słuzby/zalizcenia okresu pauzowania mamy dwie sytuacje i piszemy o tym od wielu lat. Osoby, które mają wyroki sądowe przywracające do służby/zaliczaj,ace okres ucywilnienia sa podstawe do zastsowania art. 184 ustawy o KAS:
Z uzasadnienia wyroków: Zgodnie natomiast z art. 184 ust. 4 uKAS okres pozostawania poza służbą wlicza się do okresu służby, od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszowi. Sąd rozpoznający nin. sprawę wprawdzie nie orzekł wprost o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności złożonych powodom propozycji pracy, gdyż kompetencje w tym zakresie posiadają organy administracji publicznej i sądy administracyjne, lecz sytuacja, w jakiej znaleźli się powodowie była zbliżona i tożsama w skutkach, jak opisana w art. 184 ust. 1 ustawy o KAS. Sąd przesłankowo uznał, że złożenie powodom propozycji zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę nastąpiło z naruszeniem prawa, co można uznać za równoważne uchyleniu decyzji. Propozycja zatrudnienia i (i jej przyjęcie) wywołały skutek w postaci zakończenia stosunku służby, które z kolei jest równoważne zwolnieniu ze służby z dniem 1 czerwca 2017 r……..Taką możliwość i właściwe zabezpieczenie interesów powodów (także przyszłych emerytalnych) zdaje się dawać jedynie przywrócenie ich (powodów) do służby na podstawie art. 184 uKAS…”.
W przypadku, gdy DIAS nie wykonuje wyroku (nie przelicza wynagrodzenia na uposażenie) konieczne jest wystąpienie z wnioskiem do DIAS - w zalączeniu wzór, który tez już publikowalismy na tej stronie.
Potem w razie nierespetowania wniosku przez DIAS - wniosek do sądu o interpretacj,e jego wykonania i egzekucja wyroku.
Natomiast w przypadku osób, które nie złożyły pozwów pozostaje jedynie oczekiwanie na ustawę (obecny projekt UD216) - zaproponowany przez MF tekst ustawy nie przewiduje przeliczania wynagrodzenia na uposażenie, a zatem w przypadku gdy nie uda sie przekonać MF o koniecznych w tej sprawie zapisach (nasze uwagi zostaly zgłoszone do MF niezwłocznie po otrzymaniu projektu), to trzeba będzie - w przypadku osób, którym owe lata pauzowania wchodzą do 10 najlepszych lat - składać pozwy do sądu a etapie wydania decyzji emerytalnej przez ZER. Pozdrawiam
 

Attachments

@ZOI WRO , ludziom, którzy wzięli sprawy we własne ręce i w Sądzie walczyli o swoje, nie musisz tego tłumaczyć, wiedzą o co i jak walczyli.
Najwięcej pretensji mają osoby, które oczekują, że ktoś zrobi wszystko za nich.
Pomimo podanych na tacy algorytmów postępowania, z lenistwa lub wygody czy strachu woleli czekać na mannę z nieba.
Może doczekają się ustawowego uregulowania sprawy, co byłoby najlepszym rozwiązaniem. Może to jednak nigdy nie nastąpić i pretensje mogą mieć tylko do siebie.
Za walkę o sprawy ucywilnionych powinnaś zostać zgłoszona do plebiscytu "bohater KAS".
Nie jest to ironia.
Ile razy można dopytywać o te same sprawy? Jeśli komuś nie chce się nawet przeczytać wątku/wątków w istotnych dla niego sprawach to takiej osobie nie warto poświęcać czasu na pisanie odpowiedzi.
@Artur2403 zapytał o ważny problem 10 kolejnych lat. Zwracałem wielokrotnie uwagę, że zapis ten należy w "ustawie emerytalnej" zmienić, np. na 10 wybranych lat. Ten zapis częściowo rozwiązałby problemy ucywilnionych. Jednak nie tylko dla nich może to być problem, można mieć przerwy w służbie z innych powodów i pomimo wieloletniego stażu nie nazbierać kolejnych 10 pełnych lat służby. Jest to temat którym trzeba też się zająć.
 
Ostatnia edycja:
@ZOI WRO , ludziom, którzy wzięli sprawy we własne ręce i w Sądzie walczyli o swoje, nie musisz tego tłumaczyć, wiedzą o co i jak walczyli.
Najwięcej pretensji mają osoby, które oczekują, że ktoś zrobi wszystko za nich.
Pomimo podanych na tacy algorytmów postępowania, z lenistwa lub wygody czy strachu woleli czekać na mannę z nieba.
Może doczekają się ustawowego uregulowania sprawy, co byłoby najlepszym rozwiązaniem. Może to jednak nigdy nie nastąpić i pretensje mogą mieć tylko do siebie.
Za walkę o sprawy ucywilnionych powinnaś zostać zgłoszona do plebiscytu "bohater KAS".
Nie jest to ironia.
Ile razy można dopytywać o te same sprawy? Jeśli komuś nie chce się nawet przeczytać wątku/wątków w istotnych dla niego sprawach to takiej osobie nie warto poświęcać czasu na pisanie odpowiedzi.
@Artur2403 zapytał o ważny problem 10 kolejnych lat. Zwracałem wielokrotnie uwagę, że zapis ten należy w "ustawie emerytalnej" zmienić, np. na 10 wybranych lat. Ten zapis częściowo rozwiązałby problemy ucywilnionych. Jednak nie tylko dla nich może to być problem, można mieć przerwy w służbie z innych powodów i pomimo wieloletniego stażu nie nazbierać kolejnych 10 pełnych lat służby. Jest to temat którym trzeba też się zająć.
W pełni podzielam to co napisałeś. Sam mam sprawę w sądzie (już myślałem, że koniec a tu się okazało, że "bawimy" się dalej, no cóż wolne sądy k........... m........).

Ale ad rem 10 wybranych NIESTETY podobno nie wchodzi w rachubę.

To może zaproponować na spotkaniu w MF żeby OKRES PAUZOWANIA NIE WSTRZYMYWAŁ KOLEJNYCH LAT DO UZBIERANIA 10 LAT TJ NP. 7 LAT SŁUŻBY 2 LATA PAUZOWANIA (NIE WLICZMY DO KOLEJNYCH 10) I POTEM 3 LATA SŁUŻBY KTÓRE WLICZAMY I JEST 10
KOLEJNYCH.
Może to będzie do przyjęcia dla MF.

Bardzo proszę o nie zakrzykiwanie tego, żeby ZOI WRO mogła się z tym zapoznać.
 
Dzień dobry, w sparwie przywrócenia do słuzby/zalizcenia okresu pauzowania mamy dwie sytuacje i piszemy o tym od wielu lat. Osoby, które mają wyroki sądowe przywracające do służby/zaliczaj,ace okres ucywilnienia sa podstawe do zastsowania art. 184 ustawy o KAS:
Z uzasadnienia wyroków: Zgodnie natomiast z art. 184 ust. 4 uKAS okres pozostawania poza służbą wlicza się do okresu służby, od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszowi. Sąd rozpoznający nin. sprawę wprawdzie nie orzekł wprost o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności złożonych powodom propozycji pracy, gdyż kompetencje w tym zakresie posiadają organy administracji publicznej i sądy administracyjne, lecz sytuacja, w jakiej znaleźli się powodowie była zbliżona i tożsama w skutkach, jak opisana w art. 184 ust. 1 ustawy o KAS. Sąd przesłankowo uznał, że złożenie powodom propozycji zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę nastąpiło z naruszeniem prawa, co można uznać za równoważne uchyleniu decyzji. Propozycja zatrudnienia i (i jej przyjęcie) wywołały skutek w postaci zakończenia stosunku służby, które z kolei jest równoważne zwolnieniu ze służby z dniem 1 czerwca 2017 r……..Taką możliwość i właściwe zabezpieczenie interesów powodów (także przyszłych emerytalnych) zdaje się dawać jedynie przywrócenie ich (powodów) do służby na podstawie art. 184 uKAS…”.
W przypadku, gdy DIAS nie wykonuje wyroku (nie przelicza wynagrodzenia na uposażenie) konieczne jest wystąpienie z wnioskiem do DIAS - w zalączeniu wzór, który tez już publikowalismy na tej stronie.
Potem w razie nierespetowania wniosku przez DIAS - wniosek do sądu o interpretacj,e jego wykonania i egzekucja wyroku.
Natomiast w przypadku osób, które nie złożyły pozwów pozostaje jedynie oczekiwanie na ustawę (obecny projekt UD216) - zaproponowany przez MF tekst ustawy nie przewiduje przeliczania wynagrodzenia na uposażenie, a zatem w przypadku gdy nie uda sie przekonać MF o koniecznych w tej sprawie zapisach (nasze uwagi zostaly zgłoszone do MF niezwłocznie po otrzymaniu projektu), to trzeba będzie - w przypadku osób, którym owe lata pauzowania wchodzą do 10 najlepszych lat - składać pozwy do sądu a etapie wydania decyzji emerytalnej przez ZER. Pozdrawiam
Chyba mamy trzy sytuacje
Są osoby, które składały pozwy ale „lokalne ośrodki sądownicze” utrzymują w wyrokach niekorzystne linie radców prawnych IAS.
 
W pełni podzielam to co napisałeś. Sam mam sprawę w sądzie (już myślałem, że koniec a tu się okazało, że "bawimy" się dalej, no cóż wolne sądy k........... m........).

Ale ad rem 10 wybranych NIESTETY podobno nie wchodzi w rachubę.

To może zaproponować na spotkaniu w MF żeby OKRES PAUZOWANIA NIE WSTRZYMYWAŁ KOLEJNYCH LAT DO UZBIERANIA 10 LAT TJ NP. 7 LAT SŁUŻBY 2 LATA PAUZOWANIA (NIE WLICZMY DO KOLEJNYCH 10) I POTEM 3 LATA SŁUŻBY KTÓRE WLICZAMY I JEST 10
KOLEJNYCH.
Może to będzie do przyjęcia dla MF.

Bardzo proszę o nie zakrzykiwanie tego, żeby ZOI WRO mogła się z tym zapoznać.
To też jest jakiś pomysł, ale zauważ, że to jest właśnie wybranie 10 lat innych niż kolejne.
A dlaczego 10 wybranych nie mogłoby być przyjęte? Nie pamiętam, żeby było to dyskutowane w resortach czy w Sejmie.
Ktoś zgłaszał oficjalnie ten pomysł?
Problem na razie dotyczy tylko celników, głównie w związku z ucywilnieniem, ale są osoby które z przerwami były w różnych służbach i nie mają pełnych 10 kolejnych lat pomimo stażu uprawniającego do pełnej emerytury.
Jest też niewielka już grupa celników którzy swojego czasu przeszli do UKS i powrócili do munduru po deformie banasiowej. Jeśli przed cłem byli 2 lata w wojsku to za pół roku będą mieli prawo do pełnej emerytury. Praca w UKS (w określonych w ustawie przypadkach) została uznana jako równorzędna ze służbą, ale cywilne lata w UKS są liczone za zero. Do wyliczeń mają "lata zerowe".
Są też osoby które miały np zawodową służbę wojskową rozpoczętą przed 1999. Np. W latach 1998-2008, przed i po praca cywilna liczona po 1,3% za rok zgodnie z art 15, w tym 3 lata normalnie po 2,6%. Od 2018 Służba Celno-Skarbowa. Przy wystarczająco długim stażu cywilnym taka osoba może mieć prawo do pełnej emerytury ale liczonej z latami zerowymi.
Przykładów można sobie wyobrazić wiele.
Za kilkanaście lat kiedy wszystkie służby będą miały liczone z 10 lat problem się ujawni i 10 wybranych lat by go rozwiązało. Trzeba tylko ten problem zgłosić i uzasadnić.
Nie stałoby to w sprzeczności z ideą przyświecającą rezygnacji z wyliczania z ostatniej pensji, która była często źródłem nadużyć, polegających na sztucznym awansowaniu czy pompowaniu uposażenia przed odejściem. Było to powszechne zjawisko, jednak nie dla wszystkich przez co wysoce niesprawiedliwe.
Wyliczanie z 10 lat lepiej odzwierciedla przebieg całej służby, jest sprawiedliwsze, jednak warunek kolejności może powodować lata zerowe.
 
To też jest jakiś pomysł, ale zauważ, że to jest właśnie wybranie 10 lat innych niż kolejne.
A dlaczego 10 wybranych nie mogłoby być przyjęte? Nie pamiętam, żeby było to dyskutowane w resortach czy w Sejmie.
Ktoś zgłaszał oficjalnie ten pomysł?
Problem na razie dotyczy tylko celników, głównie w związku z ucywilnieniem, ale są osoby które z przerwami były w różnych służbach i nie mają pełnych 10 kolejnych lat pomimo stażu uprawniającego do pełnej emerytury.
Jest też niewielka już grupa celników którzy swojego czasu przeszli do UKS i powrócili do munduru po deformie banasiowej. Jeśli przed cłem byli 2 lata w wojsku to za pół roku będą mieli prawo do pełnej emerytury. Praca w UKS (w określonych w ustawie przypadkach) została uznana jako równorzędna ze służbą, ale cywilne lata w UKS są liczone za zero. Do wyliczeń mają "lata zerowe".
Są też osoby które miały np zawodową służbę wojskową rozpoczętą przed 1999. Np. W latach 1998-2008, przed i po praca cywilna liczona po 1,3% za rok zgodnie z art 15, w tym 3 lata normalnie po 2,6%. Od 2018 Służba Celno-Skarbowa. Przy wystarczająco długim stażu cywilnym taka osoba może mieć prawo do pełnej emerytury ale liczonej z latami zerowymi.
Przykładów można sobie wyobrazić wiele.
Za kilkanaście lat kiedy wszystkie służby będą miały liczone z 10 lat problem się ujawni i 10 wybranych lat by go rozwiązało. Trzeba tylko ten problem zgłosić i uzasadnić.
Nie stałoby to w sprzeczności z ideą przyświecającą rezygnacji z wyliczania z ostatniej pensji, która była często źródłem nadużyć, polegających na sztucznym awansowaniu czy pompowaniu uposażenia przed odejściem. Było to powszechne zjawisko, jednak nie dla wszystkich przez co wysoce niesprawiedliwe.
Wyliczanie z 10 lat lepiej odzwierciedla przebieg całej służby, jest sprawiedliwsze, jednak warunek kolejności może powodować lata zerowe.
Tyle tego już się naczytałem, że nie pomnę gdzie ale gdzieś było, że wybranych 10 lat nie będzie i ch......
Zgadzam się, że to by załatwiło sprawę najbardziej korzystnie ale jak nie to, no to może to co zaproponowałem bo w obecnym projekcie ud216 lata będą liczone za 0 do ciągłości czyli najgorszy wariant.
 
Back
Do góry