Informacja po spotkaniu z SKAS w dniu 06.09.22 r.

Podczas spotkania w dniu 06.09. MF w ramach konsensusu zaproponował podniesienie o 200 zł pierwotnie zaproponowane kwoty na wynagrodzenia w 2023 roku.

To oznacza, że w 2023 roku będzie na wynagrodzenia/uposażenia:

- 759,60 zł KSC

- 699,60 zł FSCS

- 500,00 zł pracownicy pozamnożnikowi.

W latach 2024 i 2025 bez zmian – 559,60 zł KSC i 499,60 zł i 300 zł.

Powyższe jest niezależne - jest ponad - wzrost dla sfery budżetowej(także dla KAS) wynikający z ustawy budżetowej, który rząd zaproponował na 7,8%.

Byłoby to porozumienie z Ministrem Finansów i SKAS.

Propozycja MF jest ostateczna.

Jeżeli dojdzie do porozumienia to zdaniem MF będzie to z korzyścią dla pracowników i funkcjonariuszy. Jeżeli nie to MF także wyjdzie z propozycją Uchwały modernizacyjnej, ale w wersji pierwotnej. Czyli w 2023 roku będzie tak jak była pierwotna propozycja - tak jak jest w propozycji na lata 2024 i 2025.

14.09. o godz. 10:30 będzie kolejne spotkanie, które będzie już ostatnie w tej sprawie.

MF przedstawił także projekt porozumienia, który jest do dyskusji i strona społeczna może zgłaszać uwagi co do jego finalnej treści.
1662459049468.png

1662459081530.png
 
Ostatnia edycja:
przez to że jesteśmy w KAS razem z cywilami nigdy nie dogonimy zarobkami innych służb mundurowych.
Skoro Pani w US jedna z drugą ma przy kwocie bazowej ponad 2000zł i odpowiednim mnożniku ponad 4tys zł brutto a taki zwykły celnik na wstępie niższa bazowa czyli 1803 zł x mnożnik 1,7 daje 3065zł!!! I co mu po stopniu skoro dodatek za stopień to w zamian za pełnienie służby czyli określonych rygorów i stawienia się na noc, czy służby w święta itd.!!
 
przez to że jesteśmy w KAS razem z cywilami nigdy nie dogonimy zarobkami innych służb mundurowych.
Skoro Pani jedna z drugą ma przy kwocie bazowej ponad 2000zł i odpowiednim mnożniku ponad 4tys zł brutto a taki zwykły celnik na wstępie 1803x 1,8 daje 3200zł!!! I co mu po stopniu skoro dodatek za stopień to służba czyli rygory pracy na noc, w święta itd.!!
angel ty nie porównuj brutto. Od twojego brutto nie odciągane są kłądki emerytalno rentowe i ni waż się zauważać że od twojej premii nie liczy ci się do emerytury jak u cywili. Bo to fakt ale emka i tak wielokrotnie lepsza. Zatem jak ci źle to zmiataj do cywila. Tam jak sam mówisz jest lepiej. Skup się na uczciwych i rzeczowych argumentach. Równość z innymi służbami. No niby tak ale jak na to spojrzeć z boku to nie do końca na masę mamy zadania tak samo niebezpieczne i obciążające. Nie chę tu uwałaczac koleżankom i kolegom z realizacji, ds ckr ale procentowo to jednak ciągle więcej spokojnej pracy bkurowej i w stounku do policji znów na masę intelektualnie bardziej wymagającej. Znów nie uwłaczając koleżankom i kolegom z policji z działów kryminalnych gdzie jak podejrzewam na masę jest więcej policjantów w służbach patrolowych czy też prewencyjnych jak w merytorycznych.
Nie jesteśmy policją, wojskiem, abw, cba, kontrwywiadem, wywiadem,służbą więzienną, strażą marszałkowską ani strażą pożarną. Wywodzimy się ze służby celnej i kontroli skarbowej. tych światów między sobą nie da sie porównywać. Więc nie da się też ich ważności czy też zagrożeń przez nas wyceniać choć z pewnością takie wyceny odgórne istnieją i pewnie więcej w nich rzetelności niż w naszych uzasadnieniach i zabiegach. Więc gdy wszyscy inni dostają po równo to jak najbardziej my też powinniśmy być w tej kolejce gdy są różnicowani to kto jest bardziej mojszy to już trudno powiedzieć. Inna rzecz że jest jednak poczucie że jesteśmy na szarym końcu ale jak to mówią to dzięki poprawi ściągalności podatków jest na dokładanie wszystkim innym.
 
angel ty nie porównuj brutto. Od twojego brutto nie odciągane są kłądki emerytalno rentowe i ni waż się zauważać że od twojej premii nie liczy ci się do emerytury jak u cywili. Bo to fakt ale emka i tak wielokrotnie lepsza. Zatem jak ci źle to zmiataj do cywila. Tam jak sam mówisz jest lepiej. Skup się na uczciwych i rzeczowych argumentach. Równość z innymi służbami. No niby tak ale jak na to spojrzeć z boku to nie do końca na masę mamy zadania tak samo niebezpieczne i obciążające. Nie chę tu uwałaczac koleżankom i kolegom z realizacji, ds ckr ale procentowo to jednak ciągle więcej spokojnej pracy bkurowej i w stounku do policji znów na masę intelektualnie bardziej wymagającej. Znów nie uwłaczając koleżankom i kolegom z policji z działów kryminalnych gdzie jak podejrzewam na masę jest więcej policjantów w służbach patrolowych czy też prewencyjnych jak w merytorycznych.
Nie jesteśmy policją, wojskiem, abw, cba, kontrwywiadem, wywiadem,służbą więzienną, strażą marszałkowską ani strażą pożarną. Wywodzimy się ze służby celnej i kontroli skarbowej. tych światów między sobą nie da sie porównywać. Więc nie da się też ich ważności czy też zagrożeń przez nas wyceniać choć z pewnością takie wyceny odgórne istnieją i pewnie więcej w nich rzetelności niż w naszych uzasadnieniach i zabiegach. Więc gdy wszyscy inni dostają po równo to jak najbardziej my też powinniśmy być w tej kolejce gdy są różnicowani to kto jest bardziej mojszy to już trudno powiedzieć. Inna rzecz że jest jednak poczucie że jesteśmy na szarym końcu ale jak to mówią to dzięki poprawi ściągalności podatków jest na dokładanie wszystkim innym.
No cóż, gra toczy się dalej w "chowanego" i jak w latach poprzednich "metoda na przeczekanie" i skonfliktowanie ZZ:cool:
 
czy to się znajdzie w rozporządzeniu o średnim uposażeniu w SCS? I czy to rozporządzenie będzie w miarę szybko wydane? czyli srednia wyniesie 8311?
Jeśli kwoty w trakcie spotkania się nie zwiększyła to proponowana podwyżka wyniosłaby w sumie ok 17.8% (Sławek pewnie się pomylił o 1%). Czy jest to powyżej inflacji? To zależy czy wg. zaniżonej przez propagandowe triki rządzących czy w odniesieniu do rzeczywistego wzrostu kosztów życia.
Średnie uposażenie wyniosłoby ok 8241zł
(6996 + 7,8%)+700
Do wzrostu wielokrotności może być liczoną tylko modernizacyjną część podwyżki bo 7,8% będzie uwzględnione w kwocie bazowej.
Porozumienia jeszcze jednak nie ma, więc trudno mówić o szczegółach i konkretnych kwotach.
Kiedy może być rozporządzenie o WKB? Powinno być w marcu lub w kwietniu, tak jak w innych służbach, ale w tym naszym resorcie to sukcesem będzie jak wyrobią się do wakacji. W 2021 udało im to się pod koniec roku, w tym roku w sierpniu, więc jest progres. Jak się chce, to w trybie obiegowym można to zrobić bardzo szybko.
 
Pytaliśmy o to na spotkaniu ile to daje procent i padła odpowiedź ze strony MF, że 18,8%.
Piszę o obecnej inflacji, że jest to wiecej do tego co podaje GUS.
Jeżeli inflacja skoczy w przyszłym roku, czy kolejnych, będziemy mogli wnioskować o wzrost. Jeżeli to nie nastąpi możemy wypowiedzieć Porozumienie i domagać się tego ostrzej, również protesty. To było zablokowane w pierwotnej wersji i to także zostało zmienione.
 
Do wyliczeń MF nie mam raczej zaufania, wolę sam policzyć. Te ich wyliczenia robią chyba średnio inteligętni ósmoklasiści. Na polskim nieładzie też mieliśmy nie stracić.
 
Do wyliczeń MF nie mam raczej zaufania, wolę sam policzyć. Te ich wyliczenia robią chyba średnio inteligętni ósmoklasiści. Na polskim nieładzie też mieliśmy nie stracić.
Te 18,8% pasuje zapewne do KSC.
Tak jak pisaliśmy w stanowisku do propozycji MF na samym początku jeszcze w lipcu, brutto powinno być tyle samo, bo PŁ i starta wyraźna na składce zdrowotnej większa u funkcjonariuszy niż u pracowników, jak również fakt, że w 2018 roku brutto obniżono funkcjonariuszom dokładnie o składki ZUS. Nikt inny za tym nie optuje jednak ze strony ZZ. Każdy pyta tylko, czy netto będzie takie samo. Nie mamy zw tym zakresie żadnego wsparcia.
 
Witajcie.

Wklejam poniżej treść pisma, które zostało drogą elektroniczną skierowane do Szefa KAS w poniedziałek wraz z propozycjami poprawek do projektu Porozumienia. Nasze propozycje załączam w pliku. Dzisiaj na spotkaniu udało się uwzględnić większość naszych poprawek, choć co naturalne w ramach konsensusu, a więc nie dosłownie w takiej wersji jak zostały skierowane.
MF prześle teraz do ZZ projekt porozumienia w wersji po dzisiejszym spotkaniu i uzgodnieniach treści, wskazując datę na odpowiedź, czy akceptujemy lub nie.
Te ZZ, które zaakceptują zostaną ujęci w treści Porozumienia jako sygnatariusze.
Ja osobiście skłaniam się za akceptacją, a to z uwagi na fakt, że większość naszych uwag znalazła się w poprawionej wersji(oczekujemy na przesłanie z MF), jak również sam fakt pojawienia się modernizacji jest zgodny z naszymi postulatami składanymi w ramach prowadzonych sporów zbiorowych w całej Polsce, aby zakończyć je właśnie w taki sposób tj. wdrożeniem modernizacji na lata 2023-2025, a dodatkowo została wynegocjowana większa kwota w 2023 r. o 200zł.
Ponadto zależy nam, aby wzmocnić modernizację, gdyż rząd zapowiedział już, że "okopuje się" przy 7,8% w budżecie.
Natomiast cała podwyżka w 2023 w KAS byłaby na poziomie 18,8% więc jest to też ponad inflację.
Przebieg dzisiejszego spotkania wskazuje na to, że ogromna większość ZZ podpisze Porozumienie. To oczywiście moje subiektywne odczucie.

Niestety MF nie uwzględnił podniesienia kwot na modernizację w latach kolejnych, tak jak wnioskowaliśmy, jednak byliśmy w tym osamotnieni, gdyż ZZ miały tutaj różne wersje, w tym także żadne albo tylko jakieś parę tysięcy jednorazowo jak nagroda czy coś w tym stylu.
Szkoda, ale będzie możliwość przystąpienia do protestu, jeśli nastąpi np. znaczący wzrost inflacji.

Oto treść maila do SKAS wysłany w poniedziałek:

Szanowny Panie Ministrze.


Dzień dobry.


Zgodnie z informacją na ostatnim spotkaniu przesyłam uwagi ZZ Celnicy PL do Porozumienia.

Jednocześnie zwracamy się z prośbą do Pana Ministra o rozważenie, aby zwiększyć także kwoty na modernizację w latach następnych 2024 i 2025. Jest to uzasadnione tym, że z poprzedniej modernizacji zniknęło 396 zł, jak również w 2022 roku funkcjonariusze SCS otrzymali niższy wzrost uposażeń od funkcjonariuszy innych formacji o 300zł. Łącznie ww. kwoty rozłożone na trzy lata dają w zaokrągleniu in minus po ok. 200zł rocznie, co uwzględnia już wszelkie inne różnice w poziomie wzrostu uposażeń funkcjonariuszy SCS do funkcjonariuszy Policji, SG, PSP i SW we wszystkich latach licząc od powstania KAS.

Związkowi zależy na przyjęciu kompromisu, stąd jesteśmy otwarci na propozycje podwyższenia kwot o 200 zł w 2023 roku i o kwoty pomiędzy 100 zł a 200 zł w każdym roku 2024 i 2025.

Wprowadziliśmy także propozycje zmian do treści Porozumienia, które uprzejmie załączamy i liczymy na ich wspólną analizę.

Zaznaczyć należy także, że funkcjonariusze Policji otrzymują o ok. 1000zł wyższe uposażenia netto na początku kariery zawodowej i nasza modernizacja w obecnej wersji nie jest wciąż docelowo w stanie tego zniwelować. Dlatego prosimy, aby Pan rozważył tą kwestię.

Dla zobrazowania tej sytuacji polecam uprzejmej uwadze Pana Ministra komentarz jednego z funkcjonariuszy, który zapewniam jest głosem ogółu.
"Dzień dobry Panie Sławku,

... Początkowe zarobki np. w Policji są jasno podane na stronie internetowej:


https://malopolska.policja.gov.pl/krk/wolnytekst/21480,Informacje-dotyczace-sluzby.html

Jak widać Policjant po kursie otrzymuje netto 4120,85 zł plus do tego osobno stażowe. U nas ścieżka kariery rozpoczyna się przeważnie natomiast następująco i przedstawię ją na swoim przykładzie: mnożnik wynagrodzenia zasadniczego 1,7 ..., do tego mnożnik za aplikanta 0,458, co daje nam 2,158. Jeśli pomnożymy to przez 1803,16 kwoty bazowej mamy wynagrodzenie w kwocie brutto wynoszące niecałe 3891,22 zł, co w przeliczeniu na kwotę netto na rękę wynosi ok. 3230 zł plus ewentualny dodatek stażowy, jednak tego nie biorę pod uwagę, bo myślę że w Policji zasadnicze wynagrodzenie i tak jest wyższe i od niego liczony jest dodatek stażowy. ..." (dane w cytacie zmieniono minimalnie).


Panie Ministrze.

Powyższe wyliczenie dot. funkcjonariusza z kilkuletnim stażem i oczywiście po kursie zasadniczym. Bez żadnych wątpliwości uznajemy Pana działania, w tym o modernizację dla KAS za bardzo konkretne. Środowisko zawodowe docenia to i jest pełne nadziei na poprawę sytuacji w związku z Pana inicjatywami, w tym i innych zakresach. Warto jednak mieć na uwadze ww. rozbieżności i wnioskujemy, aby Pan Minister rozważył przyjęcie transparentnej mapy dogonienia innych formacji mundurowych w ww. zakresie. Jak wiemy już mamy poważny problem w KAS, a dalsza sytuacja jest wręcz trudna do przewidzenia, jeżeli nie nastąpią dalsze pozytywne zmiany i gdy kolejne ogromne rzesze doświadczonych pracowników i funkcjonariuszy odejdą z KAS.


Do wiadomości:

1. Pani Dyrektor Marzena Dąbrowska


Z Poważaniem

Sławomir Siwy

Przewodniczący

ZZ Celnicy PL
Sławek, wydaje mi się, że kwotach podanych w pliku jest błąd. Z tego co pamiętam, kwota podwyżek na lata 2024 i 2025 dla FSCS to 499.60. Chyba, że coś się zmieniło
 
Te 18,8% pasuje zapewne do KSC.
Tak jak pisaliśmy w stanowisku do propozycji MF na samym początku jeszcze w lipcu, brutto powinno być tyle samo, bo PŁ i starta wyraźna na składce zdrowotnej większa u funkcjonariuszy niż u pracowników, jak również fakt, że w 2018 roku brutto obniżono funkcjonariuszom dokładnie o składki ZUS. Nikt inny za tym nie optuje jednak ze strony ZZ. Każdy pyta tylko, czy netto będzie takie samo. Nie mamy zw tym zakresie żadnego wsparcia.
Dla KSC nie chce mi się przeliczać bo nie chcę zaglądać do ich portfela.
To są proste działania i każdy może propozycje przełożyć na procenty.
Niezrozumienie sytuacji funkcjonariuszy jest porażające.
Wracając do aktualnych negocjacji, to dziękuję za już włożoną pracę i wyrażam poparcie dla kierunku działań mojego byłego ZZ.
Rozumiem, że kompromis wymaga pewnych ustępstw. Ważne żeby była pewna równowaga pomiędzy ustępstwami SKASa i strony społecznej.
Czekam na ostateczną wersję porozumienia.
 
Niezrozumienie sytuacji funkcjonariuszy jest porażające.
To nie jest kwestia niezrozumienia sytuacji funkcjonariuszy. To jest kwestia niezrozumienia zmian jakie zaszły w społeczeństwie w ciągu ostatnich lat. Obecnie rządzącym i powołanym przez nich pseudomenedżerom wydawało się, że bez problemu mogą wymienić sobie funkcjonariuszy z pokolenia X na nowych funkcjonariuszy z pokolenia Z, którzy będą wydajniej zap....lać za mniejsze pensje i obietnicę 60% emki po 25 latach. Nie wzięli pod uwagę, że młodzi maja całkowicie inny stosunek do życia i pracy a emka po 25 latach jest dla nich całkowitą abstrakcją (która, jak pokazali obecnie rządzący może byc zmieniona jedną ustawą). My (pokolenie X) zaczynaliśmy pracę/służbę w warunkach 20% bezrobocia i przy akompaniamencie sloganów "na twoje miejsce czeka 20, jak ci nie pasuje to wyp.....", zadowalaliśmy się sytuacją "ch...o ale stabilnie". Obecne młode pokolenie działa w warunkach nie tylko bardzo niskiego bezrobocia ale nieporównywalnie większego i elastycznego rynku pracy. Studia czy staż w Australii albo praca zdalna za 2000-3000 Euro dla zagranicznej firmy, dla osoby znającej języki i w miarę rozgarniętej nie stanowi dzisiaj żadnego problemu. Niedawno rozmawiałem z młodziutką (24 lata) celniczką, dla której praca w UCS jest 4 (!!!) pracą, ponieważ: "poprzednie 3 jej nie odpowiadały". Czy naprawdę ktoś myśli, że jak nie będzie ona odpowiednio zarabiać to zatrzyma ją enigmatyczna obietnica emki po 25 latach? Mam w rodzinie młodego (biegle 2 języki, staż za granicą), który kilka lat temu wysłał zgłoszenie do LUCS - odrzucone ze względu na brak wymogów formalnych, mówię mu; "zadzwoń, ustal o co chodzi", odpowiedź: "daj spokój, już mam inną robotę za 7k". Oczywiście można powiedzieć, że te mozliwości nie dotycza wszystkich ale czy na pewno w służbie powinni pracować tylko tacy, którzy nie znaleźli roboty gdzie indziej? Obecna ekipa mogła przy minimalnym wysiłku zatrzymać tysiące funków znających się na robocie i skłonnych dalej pracować za stosunkowo niskie wynagrodzenia i ale wolała realizować kretyński plan "odmładzania" bo wydawało im się, że w ten sposób ograniczą koszty i zwiększą wydajność. Obecny SKAS, najwyraźniej zrozumiał problem ale całe stado mu podległych dalej uważa , że to oni rozdają karty i dalej konsekwentnie realizuje to co im wcześniej wbili do łbów. Ci, którzy odeszli ze służby już nie wrócą, niedługo odejdą też "grabarze" z przeflancowanej kadry zarządzającej. Jeżeli obecny rząd chce rzeczywiście budować nowoczesną i zaangażowaną służbę to musi mieć świadomość, że sama 60% emka po 25 latach, (która dla 25 latka jest abstrakcją) i 5/10 dni dodatkowego urlopu w połączeniu z gównianą 3-4k pensyjką nie wystarczą. Żeby zatrzymać tych najbardziej kumatych, potrzebne są wynagrodzenia na poziomie przewyższającym średnią w sferze przedsiębiorstw w połaczeniu z pełną ochrona prawną funkcjonariuszy. No, chyba, że służba ma się składać z samych "quiet quittersów" (https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28269)
 
Ostatnia edycja:
To nie jest kwestia niezrozumienia sytuacji funkcjonariuszy. To jest kwestia niezrozumienia zmian jakie zaszły w społeczeństwie w ciągu ostatnich lat. Obecnie rządzącym i powołanym przez nich pseudomenedżerom wydawało się, że bez problemu mogą wymienić sobie funkcjonariuszy z pokolenia X na nowych funkcjonariuszy z pokolenia Z, którzy będą wydajniej zap....lać za mniejsze pensje i obietnicę 40% emki po 25 latach. Nie wzięli pod uwagę, że młodzi maja całkowicie inny stosunek do życia i pracy a emka po 25 latach jest dla nich całkowitą abstrakcją (która, jak pokazali obecnie rządzący może byc zmieniona jedną ustawą). My (pokolenie X) zaczynaliśmy pracę/służbę w warunkach 20% bezrobocia i przy akompaniamencie sloganów "na twoje miejsce czeka 20, jak ci nie pasuje to wyp.....", zadowalaliśmy się sytuacją "ch...o ale stabilnie". Obecne młode pokolenie działa w warunkach nie tylko bardzo niskiego bezrobocia ale nieporównywalnie większego i elastycznego rynku pracy. Studia czy staż w Australii albo praca zdalna za 2000-3000 Euro dla zagranicznej firmy, dla osoby znającej języki i w miarę rozgarniętej nie stanowi dzisiaj żadnego problemu. Niedawno rozmawiałem z młodziutką (24 lata) celniczką, dla której praca w UCS jest 4 (!!!) pracą, ponieważ: "poprzednie 3 jej nie odpowiadały". Czy naprawdę ktoś myśli, że jak nie będzie ona odpowiednio zarabiać to zatrzyma ją enigmatyczna obietnica emki po 25 latach? Mam w rodzinie młodego (biegle 2 języki, staż za granicą), który kilka lat temu wysłał zgłoszenie do LUCS - odrzucone ze względu na brak wymogów formalnych, mówię mu; "zadzwoń, ustal o co chodzi", odpowiedź: "daj spokój, już mam inną robotę za 7k". Oczywiście można powiedzieć, że te mozliwości nie dotycza wszystkich ale czy na pewno w służbie powinni pracować tylko tacy, którzy nie znaleźli roboty gdzie indziej? Obecna ekipa mogła przy minimalnym wysiłku zatrzymać tysiące funków znających się na robocie i skłonnych dalej pracować za stosunkowo niskie wynagrodzenia i ale wolała realizować kretyński plan "odmładzania" bo wydawało im się, że w ten sposób ograniczą koszty i zwiększą wydajność. Obecny SKAS, najwyraźniej zrozumiał problem ale całe stado podległych mu baranów dalej uważa , że to oni rozdają karty i dalej konsekwentnie realizuje to co im wcześniej wbili do łbów. Ci, którzy odeszli ze służby już nie wrócą, niedługo odejdą też "grabaże" z przeflancowanej kadry zarządzającej. Jeżeli obecny rząd chce rzeczywiście budować nowoczesną i zaangażowaną służbę to musi mieć świadomość, że sama 40% emka po 25 latach, (która dla 25 latka jest abstrakcją) i 5/10 dni dodatkowego urlopu w połączeniu z gównianą 3-4k pensyjką nie wystarczą. Żeby zatrzymać tych najbardziej kumatych, potrzebne są wynagrodzenia na poziomie przewyższającym średnią w sferze przedsiębiorstw w połaczeniu z pełną ochrona prawną funkcjonariuszy. No, chyba, że służba ma się składać z samych "quiet quittersów" (https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28269)

Obecnie po 25 latach masz 60% emki
 
Otrzymaliśmy już projekt Porozumienia po spotkaniu z dnia 14.09.

Porozumienie/PROJEKT/

zawarte w dniu .... w Warszawie

pomiędzy

Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów – Panem Bartoszem Zbaraszczukiem, zwanym dalej „Szefem KAS”

oraz

1.

2.

zwanych dalej „Stroną Społeczną”,

łącznie zwanych dalej „Stronami”

o następującej treści:

Podejmując wspólne działania zmierzające do poprawy warunków: pracy członków korpusu służby cywilnej, służby funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), Strony zawierają niniejsze Porozumienie przy aprobacie Ministra Finansów i ustalają, co następuje:

§ 1.

  1. Szef KAS podejmie działania zmierzające do uruchomienia programu wieloletniego „Modernizacja KAS w latach 2023-2025”, zwanego dalej „Programem”.
  2. W opracowanym Programie zostanie uwzględnione, że:
a) przeciętne miesięczne wynagrodzenie/uposażenie brutto na etat w roku 2023:

- członków korpusu służby cywilnej – wzrośnie o 759,60 zł,

- funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej – wzrośnie o 699,60 zł,

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych – wzrośnie o 500,00 zł.

b) przeciętne miesięczne wynagrodzenie/uposażenie brutto na etat w każdym z kolejnych lat obowiązywania Programu tj. w roku 2024 i 2025:

- członków korpusu służby cywilnej – wzrośnie o 559,60 zł,

- funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej – wzrośnie o 499,60 zł,

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych – wzrośnie o 300,00 zł.

W zakresie podwyżek płac średni wzrost wynagrodzeń/uposażeń obejmuje wynagrodzenie /uposażenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę/służbę, premię regulaminową w przypadku pracowników niemnożnikowych.

c) przeciętny miesięczny dodatek o charakterze mentorskim brutto w wysokości 500,00 zł na etat (dla około 3000 mentorów i opiekunów),

d) przeciętny miesięczny dodatek stołeczny brutto w wysokości 500,00 zł na etat (uzasadniony terytorialnym miejscem świadczenia pracy/pełnienia służby dla około 5 900 etatów).

3. Kierunkowe zasady podziału środków na wynagrodzenia i uposażenia, o których mowa w ust. 2 ustalone zostaną w drodze odrębnego porozumienia Szefa KAS ze Stroną Społeczną i przekazane do jednostek organizacyjnych KAS celem wdrożenia zgodnie z przepisami ustawy o związkach zawodowych.
4. Do odrębnych ustaleń pozostają zasady realizacji Programu w części dotyczącej członków korpusu służby cywilnej i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej zatrudnionych/pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych KAS Ministerstwa Finansów.
5. Szef KAS niezwłocznie po podpisaniu Porozumienia opracuje projekt zmiany rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w zakresie dostosowania zapisów ww. aktu wykonawczego do założeń zawartych w § 1 ust. 2 lit. a i b oraz uruchomi rządowy proces legislacyjny.
§ 2.

1. Jednocześnie Strony uznają, iż przewidziane w projektowanym Programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 niniejszego Porozumienia, podwyżki uwzględniają także nie zrealizowane podwyżki wynagrodzeń/uposażeń z Uchwały nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r. (w związku z Uchwałą nr 31/2021 z dnia 3 marca 2021 r. zmieniającą program wieloletni „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020 – 2022” ustanowiony Uchwałą nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r.).
2. Podwyżki z Programu, o którym mowa w § 1 pkt 1 niniejszego Porozumienia, wyczerpują wszelkie roszczenia, co do realizacji podwyżek wynikających z Uchwały nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r.
3. Podwyżki o których mowa w § 1 ust. 2 lit a i b zostaną wypłacone niezależnie od podwyżek wynikających ze wzrostu kwoty bazowej na mocy ustawy budżetowej na dany rok budżetowy.
4. Niezwłocznie po ogłoszeniu ustawy budżetowej Szef KAS podejmie działania niezbędne do uruchomienia wypłaty podwyżek, o których mowa w § 1 ust. 2 lit. a i b przez jednostki organizacyjne KAS, z wyrównaniem od 1 stycznia danego roku obowiązywania Programu.
5. Środki na wypłatę podwyżek, o których mowa w § 1 ust. 2 lit. a i b, zostaną przekazane w terminie miesiąca od ogłoszenia ustawy budżetowej w każdym roku budżetowym obowiązywania Programu, z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.


§ 3.

1. Strona Społeczna zobowiązuje się do niepodejmowania akcji protestacyjnej w jednostkach organizacyjnych KAS w zakresie wynagrodzeń i uposażeń, z zastrzeżeniem zaistnienia istotnej zmiany okoliczności, które stanowiły podstawę opracowania założeń do Programu [1].
2. Realizację niniejszego Porozumienia zapewnia Szef KAS oraz Minister Finansów.
3. Szef KAS i Strona Społeczna zobowiązują się do współdziałania w zakresie realizacji postanowień niniejszego Porozumienia.
4. Szef KAS przedstawi Stronie Społecznej coroczne sprawozdanie z realizacji Porozumienia w terminie do końca stycznia za rok poprzedni.
5. W przypadku istotnej zmiany okoliczności, które stanowiły podstawę opracowania założeń do Programu Szef KAS podejmie działania zmierzające do zmiany Programu w zakresie wynagrodzeń/uposażeń, działając wyłącznie na korzyść członków korpusu służby cywilnej, funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych informując o tym Stronę Społeczną
6. W trakcie realizacji Porozumienia Szef KAS nie będzie podejmować działań zmierzających do pomniejszenia kwot określonych w § 1 ust. 2 lit a i b.

§ 4.

1. W razie naruszenia przepisów Porozumienia przez jedną ze Stron, pozostałe Strony mają prawo je wypowiedzieć w trybie natychmiastowym pod warunkiem uprzedniego wezwania, w formie pisemnej, pozostałych Stron do prawidłowej realizacji Porozumienia i upływie 7-dniowego terminu na zastosowanie się do wezwania.
2. W przypadku braku realizacji Porozumienia Strony mają prawo je wypowiedzieć po zastosowaniu trybu określonego w ust. 1.
§ 5.

1. Porozumienie zostało sporządzone w jednobrzmiących egzemplarzach - po jednym dla każdej ze stron.
2. Zmiana Porozumienia wymaga formy pisemnej.
3. Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.




Strona Społeczna Szef Krajowej Administracji Skarbowej



………………………… ………………………………………………………….



Akceptuję

Minister Finansów





……………………………​



[1] Podstawę opracowania założeń do Programu stanowiła m.in. wartość siły nabywczej pieniądza.
 
Ostatnia edycja:
Otrzymaliśmy już projekt Porozumienia po spotkaniu z dnia 14.09.

Porozumienie/PROJEKT/

zawarte w dniu .... w Warszawie

pomiędzy

Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów – Panem Bartoszem Zbaraszczukiem, zwanym dalej „Szefem KAS”

oraz

1.

2.

zwanych dalej „Stroną Społeczną”,

łącznie zwanych dalej „Stronami”

o następującej treści:

Podejmując wspólne działania zmierzające do poprawy warunków: pracy członków korpusu służby cywilnej, służby funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), Strony zawierają niniejsze Porozumienie przy aprobacie Ministra Finansów i ustalają, co następuje:

§ 1.

  1. Szef KAS podejmie działania zmierzające do uruchomienia programu wieloletniego „Modernizacja KAS w latach 2023-2025”, zwanego dalej „Programem”.
  2. W opracowanym Programie zostanie uwzględnione, że:
a) przeciętne miesięczne wynagrodzenie/uposażenie brutto na etat w roku 2023:

- członków korpusu służby cywilnej – wzrośnie o 759,60 zł,

- funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej – wzrośnie o 699,60 zł,

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych – wzrośnie o 500,00 zł.

b) przeciętne miesięczne wynagrodzenie/uposażenie brutto na etat w każdym z kolejnych lat obowiązywania Programu tj. w roku 2024 i 2025:

- członków korpusu służby cywilnej – wzrośnie o 559,60 zł,

- funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej – wzrośnie o 499,60 zł,

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych – wzrośnie o 300,00 zł.

W zakresie podwyżek płac średni wzrost wynagrodzeń/uposażeń obejmuje wynagrodzenie /uposażenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę/służbę, premię regulaminową w przypadku pracowników niemnożnikowych.

c) przeciętny miesięczny dodatek o charakterze mentorskim brutto w wysokości 500,00 zł na etat (dla około 3000 mentorów i opiekunów),

d) przeciętny miesięczny dodatek stołeczny brutto w wysokości 500,00 zł na etat (uzasadniony terytorialnym miejscem świadczenia pracy/pełnienia służby dla około 5 900 etatów).

3. Kierunkowe zasady podziału środków na wynagrodzenia i uposażenia, o których mowa w ust. 2 ustalone zostaną w drodze odrębnego porozumienia Szefa KAS ze Stroną Społeczną i przekazane do jednostek organizacyjnych KAS celem wdrożenia zgodnie z przepisami ustawy o związkach zawodowych.
4. Do odrębnych ustaleń pozostają zasady realizacji Programu w części dotyczącej członków korpusu służby cywilnej i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej zatrudnionych/pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych KAS Ministerstwa Finansów.
5. Szef KAS niezwłocznie po podpisaniu Porozumienia opracuje projekt zmiany rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w zakresie dostosowania zapisów ww. aktu wykonawczego do założeń zawartych w § 1 ust. 2 lit. a i b oraz uruchomi rządowy proces legislacyjny.
§ 2.

1. Jednocześnie Strony uznają, iż przewidziane w projektowanym Programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 niniejszego Porozumienia, podwyżki uwzględniają także nie zrealizowane podwyżki wynagrodzeń/uposażeń z Uchwały nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r. (w związku z Uchwałą nr 31/2021 z dnia 3 marca 2021 r. zmieniającą program wieloletni „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020 – 2022” ustanowiony Uchwałą nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r.).
2. Podwyżki z Programu, o którym mowa w § 1 pkt 1 niniejszego Porozumienia, wyczerpują wszelkie roszczenia, co do realizacji podwyżek wynikających z Uchwały nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019 r.
3. Podwyżki o których mowa w § 1 ust. 2 lit a i b zostaną wypłacone niezależnie od podwyżek wynikających ze wzrostu kwoty bazowej na mocy ustawy budżetowej na dany rok budżetowy.
4. Niezwłocznie po ogłoszeniu ustawy budżetowej Szef KAS podejmie działania niezbędne do uruchomienia wypłaty podwyżek, o których mowa w § 1 ust. 2 lit. a i b przez jednostki organizacyjne KAS, z wyrównaniem od 1 stycznia danego roku obowiązywania Programu.
5. Środki na wypłatę podwyżek, o których mowa w § 1 ust. 2 lit. a i b, zostaną przekazane w terminie miesiąca od ogłoszenia ustawy budżetowej w każdym roku budżetowym obowiązywania Programu, z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.


§ 3.

1. Strona Społeczna zobowiązuje się do niepodejmowania akcji protestacyjnej w jednostkach organizacyjnych KAS w zakresie wynagrodzeń i uposażeń, z zastrzeżeniem zaistnienia istotnej zmiany okoliczności, które stanowiły podstawę opracowania założeń do Programu [1].
2. Realizację niniejszego Porozumienia zapewnia Szef KAS oraz Minister Finansów.
3. Szef KAS i Strona Społeczna zobowiązują się do współdziałania w zakresie realizacji postanowień niniejszego Porozumienia.
4. Szef KAS przedstawi Stronie Społecznej coroczne sprawozdanie z realizacji Porozumienia w terminie do końca stycznia za rok poprzedni.
5. W przypadku istotnej zmiany okoliczności, które stanowiły podstawę opracowania założeń do Programu Szef KAS podejmie działania zmierzające do zmiany Programu w zakresie wynagrodzeń/uposażeń, działając wyłącznie na korzyść członków korpusu służby cywilnej, funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i pracowników zatrudnionych na stanowiskach niemnożnikowych informując o tym Stronę Społeczną
6. W trakcie realizacji Porozumienia Szef KAS nie będzie podejmować działań zmierzających do pomniejszenia kwot określonych w § 1 ust. 2 lit a i b.

§ 4.

1. W razie naruszenia przepisów Porozumienia przez jedną ze Stron, pozostałe Strony mają prawo je wypowiedzieć w trybie natychmiastowym pod warunkiem uprzedniego wezwania, w formie pisemnej, pozostałych Stron do prawidłowej realizacji Porozumienia i upływie 7-dniowego terminu na zastosowanie się do wezwania.
2. W przypadku braku realizacji Porozumienia Strony mają prawo je wypowiedzieć po zastosowaniu trybu określonego w ust. 1.
§ 5.

1. Porozumienie zostało sporządzone w jednobrzmiących egzemplarzach - po jednym dla każdej ze stron.
2. Zmiana Porozumienia wymaga formy pisemnej.
3. Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.




Strona Społeczna Szef Krajowej Administracji Skarbowej



………………………… ………………………………………………………….



Akceptuję

Minister Finansów





……………………………​



[1] Podstawę opracowania założeń do Programu stanowiła m.in. wartość siły nabywczej pieniądza.
Złoto.
 
Otrzymaliśmy już projekt Porozumienia po spotkaniu z dnia 14.09.

Porozumienie/PROJEKT/

zawarte w dniu .... w Warszawie

pomiędzy

Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów – Panem Bartoszem Zbaraszczukiem, zwanym dalej „Szefem KAS”

(...)

UWAGA , CZEPIAM SIĘ W CELACH AUTOTERAPEUTYCZNYCH


-Strona społeczna...wystarczy żeby dowolny zz nie dotrzymał Porozumienia i całe Porozumienie upada

-par. 1 pkt. 1 czy SKAS ma w ogóle możliwość niepodejmowania działań zmierzających do uruchomienia programu modernizacji jeśli będzie on ustanowiony uchwałą Rady Ministrów podobnie jak poprzednio? Przecież nie może nie realizować Uchwały RM. Co poza kwestiami płacowymi będzie w tym programie czy jest już jakiś dokument określający ten program i czy będzie to uchwała? Czy RM będzie związana Porozumieniem? Wychodzi, ze nie.

- czy strona społeczna zobowiązała się do popierania całego programu modernizacji czy tylko kwestii płacowych?

-czyli wzrost uposażeń nie obejmuje trzynastki, nie będzie uwzględniona do liczenia średniego wzrostu

-co z funduszem nagród który stanowi 3% funduszu płac, wzrośnie o 18%? Z jakiego funduszu? Budżetu czy z modernizacji? Pomniejszy wzrost uposażeń?

-dodatek mentorski i stołeczny powinny mieć jakieś widełki skoro są przeciętne np. max 1000 min 300

-czym są kierunkowe zasady wdrożenia podwyżek dla zz które nie są stroną Porozumienia? Wychodzi że niczym więc i tak będą odrębne uzgodnienia podwyżek na poziomie IAS .

-par 3 pkt 1 czyli wszelkie akcje protestacyjne poza jednostkami KAS są dozwolone pikiety marsze demonstracje miasteczka namiotowe ulotki transparenty artykuły prasowe blokady (fajnie)

-Zz które nie podpisały Porozumienia mogą jak najbardziej protestować bez szkody dla Porozumienia.

-par3 pkt 2 ale DIASi już nie zapewniają realizacji Porozumienia

-par 3 pkt 3 co oznacza współdziałanie, popieranie czy może tez krytykę? Konstruktywna krytyka to też współdziałanie. Czyli mogą robić wszystko bo mogą uznać, ze działania krytyczne służą poprawie sytuacji i uskutecznieniu modernizacji

-par 3 pkt 5 czy wzrost wpływów budżetowych jest również istotną zmianą okoliczności w wyniku których SKAS zobowiązuje się do działań zmierzających do wzrostu uposażeń ?

-par 4 pkt 1 czy zz stanowią łącznie stronę i np. wyłamanie się jednego zz oznacza ze można wypowiedzieć umowę? Czy może jeśli 10 zz popiera Porozumienie a jeden się wyłamie to można go wykluczyć i uznać, ze strona społeczna realizuje swoją część umowy?



No, pomogło.
 
Back
Do góry