Nysa, dnia 14.04.2022 r.
Nadinspektor Służby Celno-Skarbowej
Pani Magdalena Rzeczkowska
Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Szanowna Pani Minister!
Gratulujemy Pani awansu na stanowisko nadinspektora, życząc samych sukcesów w służbie Ojczyźnie, mając jednocześnie nadzieję, że wraz z tą nominacją podejmie Pani w pierwszej kolejności działania, jakie powinien podjąć generał wobec swoich podwładnych, w sytuacji ich ewidentnego nierównego traktowania.
W imieniu ZZ Celnicy PL zwracam się z wnioskiem o podjęcie pilnego dialogu na temat ustawy modernizacyjnej na lata 2023-2025 i ujęcia planów w tym zakresie w budżecie.
Pani odpowiedź na pismo DIAS w Katowicach oraz pismo z KPRM przekierowane przez Pana Ministra Michała Dworczyka, wyczerpują niestety nasze starania o próbę porozumienia.
W tym stanie rzeczy kierownictwo KAS wymusza ogłoszenie akcji protestacyjnej w KAS, zamiast rozwiązywać istniejące problemy na drodze dialogu.
Czy kierownictwo KAS naprawdę nie rozumie co to znaczy zasada równości wobec prawa?
Naprawdę nie zdajecie sobie Państwo z tego sprawy jaka jest skala nierównego traktowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej?
Czy nie widzi Pani, że nierówne traktowanie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wobec funkcjonariuszy innych formacji ma miejsce w bardzo wielu aspektach?
Poniżej przykłady obszarów nierównego traktowania:
- 100% L4 w przypadku zarażenia covid-19, w SCS brak
- dodatki motywacyjne po 25 i 28,5 latach służby, w SCS brak
- ochrona prawna podczas wykonywania obowiązków służbowych, w SCS brak
- modernizacja zaplanowana na lata 2022-2024 w innych formacjach, w SCS brak
- różnica w podwyżkach w roku 2022 o 245 zł w stosunku do innych formacji i wciąż brak wypłat w KAS, mimo iż w innych formacjach już dawno nastąpiły regulacje i wyrównania
- tylko w KAS zamrożono część środków z modernizacji na motywacyjny system wynagrodzeń, w innych formacjach ustawy modernizacyjne nie były blokowane
- dodatkowe nagrody dla funkcjonariuszy z tzw. pierwszej linii i podnoszenie grup zaszeregowania tak jak w innych formacjach, brak w SCS
- skutki ucywilnienia (w innych formacjach brak ucywilnienia), jakie dotykają SCS i brak woli ich rozwiązania
- skutki wygaszenia stosunków służbowych przy wdrożeniu KAS i brak woli ich rozwiązania
Czy kierownictwo KAS zapoznało się z opinią RCL z dnia 23.07.21 r. (w załączeniu)na temat braku dopuszczalności dyskryminacji wobec podmiotów znajdujących się w takiej samej sytuacji prawnej?
Przecież funkcjonariusze wykonują obowiązki ramię w ramię z innymi formacjami i są tak jak wszyscy funkcjonariusze służb mundurowych mianowani do służby w ramach stosunku administracyjnoprawnego. Są podmiotami w takiej samej sytuacji prawnej, a mimo tego są brutalnie przez kierownictwo KAS dyskryminowani.
W wspomnianej opinii RCL czytamy:
„Zauważyć przy tym należy, że Trybunał Konstytucyjny, dokonując w swym orzecznictwie interpretacji konstytucyjnej zasady równości, podkreślał, że „nie chodzi tu o bezwzględną równość wszystkich obywateli, gdyż z zasady równości wynika nakaz jednakowego traktowania wszystkich obywateli w obrębie określonej klasy (kategorii). Wszystkie podmioty charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być potraktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań, zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.[…] Konieczna jest ocena kryterium, na podstawie którego dokonano zróżnicowania, bo wszelkie odstępstwo od nakazu równego traktowania podmiotów podobnych musi zawsze znajdować podstawę w przekonujących argumentach (wyrok TK z dnia 9 lutego 2010 r., P 58/08).”
A jakie argumenty na nierówne traktowanie przywołuje kierownictwo KAS? Żadne! Jak Pani Minister wytłumaczy funkcjonariuszom SCS, że Państwo traktuje Ich jak funkcjonariuszy gorszej kategorii, wbrew wszelkim zasadom prawnym, przepisom i orzecznictwu TK?
Dosyć tego!
Postawa Ministerstwa Finansów jest dla nas niezrozumiała także z uwagi na doniosłość zadań jakie wobec trwającej wojny na wschodzie spoczywają na KAS. Mamy do czynienia z zagrożeniem przemytu broni, amunicji, towarów podwójnego zastosowania, towarów objętych embargiem, konieczności zintensyfikowania działań dotyczących kontroli jakości produktów węglowodorowych, przeciwdziałania próbie zarabiania na przemycie papierosów i innych towarów organizowanego przez reżim na Białorusi i wielu innych zadań istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa obywateli.
Konsekwencją tych działań resortu są także liczne zaniechania wobec pracowników KAS.
Brak rozwiązań systemowych powoduje także zagrożenie bezpieczeństwa fiskalnego Państwa w przeddzień wdrożenia kolejnych nowych rozwiązań podatkowych.
Nie mamy jednak wpływu na decyzje kierownictwa, mimo usilnych i długotrwałych starań o podjęcie rzeczowego dialogu. Jest to nieodpowiedzialne, aby Ministerstwo Finansów dopuszczało się nierównego tratowania tak ważnej służby oraz było także zamknięte na roszczenia pracowników KAS. Zamknięcie się na rzeczywisty dialog w kwestii tej ewidentnej dyskryminacji powoduje narastanie niepokojów społecznych i eskalacje napięcia w środowisku zawodowym.
Informujemy zatem, że Związek rozpocznie działania protestacyjne. W ramach akcji będziemy wzywali do podejmowania wyłącznie działań zgodnych z prawem. Wobec postawy Ministerstwa Finansów nie bierzemy odpowiedzialności za niekontrolowany rozwój oddolnych form protestu, na które wpływu nie mamy.
Jeszcze raz apelujemy o rozwiązywanie problemów w formie dialogu.
Prosimy tylko nie odpowiadać nam, że działa Zespół ds. dialogu ze związkami zawodowymi w KAS, który spotyka się raz na miesiąc na dwie godziny, ponieważ jest to fikcyjny dialog, prowadzony jedynie w celach wykazania, że rzekomo mamy do czynienia z partnerskim traktowaniem środowiska zawodowego w KAS. Wszystkie ważne tematy, w tym wyżej opisane nierówne traktowanie, które zgłaszamy od wielu miesięcy nie są tam podejmowane, a inne zainicjowane przez Zespół stanowią wyłącznie formę pozoracji dialogu społecznego.
Załącznik:
Opinia RCL z dnia 23 lipca 2021 roku.
Do wiadomości
KPRM
Parlamentarzyści
Z Poważaniem
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławomir Siwy
Nadinspektor Służby Celno-Skarbowej
Pani Magdalena Rzeczkowska
Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Szanowna Pani Minister!
Gratulujemy Pani awansu na stanowisko nadinspektora, życząc samych sukcesów w służbie Ojczyźnie, mając jednocześnie nadzieję, że wraz z tą nominacją podejmie Pani w pierwszej kolejności działania, jakie powinien podjąć generał wobec swoich podwładnych, w sytuacji ich ewidentnego nierównego traktowania.
W imieniu ZZ Celnicy PL zwracam się z wnioskiem o podjęcie pilnego dialogu na temat ustawy modernizacyjnej na lata 2023-2025 i ujęcia planów w tym zakresie w budżecie.
Pani odpowiedź na pismo DIAS w Katowicach oraz pismo z KPRM przekierowane przez Pana Ministra Michała Dworczyka, wyczerpują niestety nasze starania o próbę porozumienia.
W tym stanie rzeczy kierownictwo KAS wymusza ogłoszenie akcji protestacyjnej w KAS, zamiast rozwiązywać istniejące problemy na drodze dialogu.
Czy kierownictwo KAS naprawdę nie rozumie co to znaczy zasada równości wobec prawa?
Naprawdę nie zdajecie sobie Państwo z tego sprawy jaka jest skala nierównego traktowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej?
Czy nie widzi Pani, że nierówne traktowanie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wobec funkcjonariuszy innych formacji ma miejsce w bardzo wielu aspektach?
Poniżej przykłady obszarów nierównego traktowania:
- 100% L4 w przypadku zarażenia covid-19, w SCS brak
- dodatki motywacyjne po 25 i 28,5 latach służby, w SCS brak
- ochrona prawna podczas wykonywania obowiązków służbowych, w SCS brak
- modernizacja zaplanowana na lata 2022-2024 w innych formacjach, w SCS brak
- różnica w podwyżkach w roku 2022 o 245 zł w stosunku do innych formacji i wciąż brak wypłat w KAS, mimo iż w innych formacjach już dawno nastąpiły regulacje i wyrównania
- tylko w KAS zamrożono część środków z modernizacji na motywacyjny system wynagrodzeń, w innych formacjach ustawy modernizacyjne nie były blokowane
- dodatkowe nagrody dla funkcjonariuszy z tzw. pierwszej linii i podnoszenie grup zaszeregowania tak jak w innych formacjach, brak w SCS
- skutki ucywilnienia (w innych formacjach brak ucywilnienia), jakie dotykają SCS i brak woli ich rozwiązania
- skutki wygaszenia stosunków służbowych przy wdrożeniu KAS i brak woli ich rozwiązania
Czy kierownictwo KAS zapoznało się z opinią RCL z dnia 23.07.21 r. (w załączeniu)na temat braku dopuszczalności dyskryminacji wobec podmiotów znajdujących się w takiej samej sytuacji prawnej?
Przecież funkcjonariusze wykonują obowiązki ramię w ramię z innymi formacjami i są tak jak wszyscy funkcjonariusze służb mundurowych mianowani do służby w ramach stosunku administracyjnoprawnego. Są podmiotami w takiej samej sytuacji prawnej, a mimo tego są brutalnie przez kierownictwo KAS dyskryminowani.
W wspomnianej opinii RCL czytamy:
„Zauważyć przy tym należy, że Trybunał Konstytucyjny, dokonując w swym orzecznictwie interpretacji konstytucyjnej zasady równości, podkreślał, że „nie chodzi tu o bezwzględną równość wszystkich obywateli, gdyż z zasady równości wynika nakaz jednakowego traktowania wszystkich obywateli w obrębie określonej klasy (kategorii). Wszystkie podmioty charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być potraktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań, zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.[…] Konieczna jest ocena kryterium, na podstawie którego dokonano zróżnicowania, bo wszelkie odstępstwo od nakazu równego traktowania podmiotów podobnych musi zawsze znajdować podstawę w przekonujących argumentach (wyrok TK z dnia 9 lutego 2010 r., P 58/08).”
A jakie argumenty na nierówne traktowanie przywołuje kierownictwo KAS? Żadne! Jak Pani Minister wytłumaczy funkcjonariuszom SCS, że Państwo traktuje Ich jak funkcjonariuszy gorszej kategorii, wbrew wszelkim zasadom prawnym, przepisom i orzecznictwu TK?
Dosyć tego!
Postawa Ministerstwa Finansów jest dla nas niezrozumiała także z uwagi na doniosłość zadań jakie wobec trwającej wojny na wschodzie spoczywają na KAS. Mamy do czynienia z zagrożeniem przemytu broni, amunicji, towarów podwójnego zastosowania, towarów objętych embargiem, konieczności zintensyfikowania działań dotyczących kontroli jakości produktów węglowodorowych, przeciwdziałania próbie zarabiania na przemycie papierosów i innych towarów organizowanego przez reżim na Białorusi i wielu innych zadań istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa obywateli.
Konsekwencją tych działań resortu są także liczne zaniechania wobec pracowników KAS.
Brak rozwiązań systemowych powoduje także zagrożenie bezpieczeństwa fiskalnego Państwa w przeddzień wdrożenia kolejnych nowych rozwiązań podatkowych.
Nie mamy jednak wpływu na decyzje kierownictwa, mimo usilnych i długotrwałych starań o podjęcie rzeczowego dialogu. Jest to nieodpowiedzialne, aby Ministerstwo Finansów dopuszczało się nierównego tratowania tak ważnej służby oraz było także zamknięte na roszczenia pracowników KAS. Zamknięcie się na rzeczywisty dialog w kwestii tej ewidentnej dyskryminacji powoduje narastanie niepokojów społecznych i eskalacje napięcia w środowisku zawodowym.
Informujemy zatem, że Związek rozpocznie działania protestacyjne. W ramach akcji będziemy wzywali do podejmowania wyłącznie działań zgodnych z prawem. Wobec postawy Ministerstwa Finansów nie bierzemy odpowiedzialności za niekontrolowany rozwój oddolnych form protestu, na które wpływu nie mamy.
Jeszcze raz apelujemy o rozwiązywanie problemów w formie dialogu.
Prosimy tylko nie odpowiadać nam, że działa Zespół ds. dialogu ze związkami zawodowymi w KAS, który spotyka się raz na miesiąc na dwie godziny, ponieważ jest to fikcyjny dialog, prowadzony jedynie w celach wykazania, że rzekomo mamy do czynienia z partnerskim traktowaniem środowiska zawodowego w KAS. Wszystkie ważne tematy, w tym wyżej opisane nierówne traktowanie, które zgłaszamy od wielu miesięcy nie są tam podejmowane, a inne zainicjowane przez Zespół stanowią wyłącznie formę pozoracji dialogu społecznego.
Załącznik:
Opinia RCL z dnia 23 lipca 2021 roku.
Do wiadomości
KPRM
Parlamentarzyści
Z Poważaniem
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławomir Siwy