• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Gdzie jest generał?

Nysa, dnia 14.04.2022 r.


Nadinspektor Służby Celno-Skarbowej

Pani Magdalena Rzeczkowska

Szef Krajowej Administracji Skarbowej



Szanowna Pani Minister!


Gratulujemy Pani awansu na stanowisko nadinspektora, życząc samych sukcesów w służbie Ojczyźnie, mając jednocześnie nadzieję, że wraz z tą nominacją podejmie Pani w pierwszej kolejności działania, jakie powinien podjąć generał wobec swoich podwładnych, w sytuacji ich ewidentnego nierównego traktowania.

W imieniu ZZ Celnicy PL zwracam się z wnioskiem o podjęcie pilnego dialogu na temat ustawy modernizacyjnej na lata 2023-2025 i ujęcia planów w tym zakresie w budżecie.

Pani odpowiedź na pismo DIAS w Katowicach oraz pismo z KPRM przekierowane przez Pana Ministra Michała Dworczyka, wyczerpują niestety nasze starania o próbę porozumienia.

W tym stanie rzeczy kierownictwo KAS wymusza ogłoszenie akcji protestacyjnej w KAS, zamiast rozwiązywać istniejące problemy na drodze dialogu.
Czy kierownictwo KAS naprawdę nie rozumie co to znaczy zasada równości wobec prawa?

Naprawdę nie zdajecie sobie Państwo z tego sprawy jaka jest skala nierównego traktowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej?



Czy nie widzi Pani, że nierówne traktowanie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wobec funkcjonariuszy innych formacji ma miejsce w bardzo wielu aspektach?

Poniżej przykłady obszarów nierównego traktowania:



- 100% L4 w przypadku zarażenia covid-19, w SCS brak

- dodatki motywacyjne po 25 i 28,5 latach służby, w SCS brak

- ochrona prawna podczas wykonywania obowiązków służbowych, w SCS brak

- modernizacja zaplanowana na lata 2022-2024 w innych formacjach, w SCS brak

- różnica w podwyżkach w roku 2022 o 245 zł w stosunku do innych formacji i wciąż brak wypłat w KAS, mimo iż w innych formacjach już dawno nastąpiły regulacje i wyrównania

- tylko w KAS zamrożono część środków z modernizacji na motywacyjny system wynagrodzeń, w innych formacjach ustawy modernizacyjne nie były blokowane

- dodatkowe nagrody dla funkcjonariuszy z tzw. pierwszej linii i podnoszenie grup zaszeregowania tak jak w innych formacjach, brak w SCS

- skutki ucywilnienia (w innych formacjach brak ucywilnienia), jakie dotykają SCS i brak woli ich rozwiązania

- skutki wygaszenia stosunków służbowych przy wdrożeniu KAS i brak woli ich rozwiązania



Czy kierownictwo KAS zapoznało się z opinią RCL z dnia 23.07.21 r. (w załączeniu)na temat braku dopuszczalności dyskryminacji wobec podmiotów znajdujących się w takiej samej sytuacji prawnej?

Przecież funkcjonariusze wykonują obowiązki ramię w ramię z innymi formacjami i są tak jak wszyscy funkcjonariusze służb mundurowych mianowani do służby w ramach stosunku administracyjnoprawnego. Są podmiotami w takiej samej sytuacji prawnej, a mimo tego są brutalnie przez kierownictwo KAS dyskryminowani.


W wspomnianej opinii RCL czytamy:

Zauważyć przy tym należy, że Trybunał Konstytucyjny, dokonując w swym orzecznictwie interpretacji konstytucyjnej zasady równości, podkreślał, że „nie chodzi tu o bezwzględną równość wszystkich obywateli, gdyż z zasady równości wynika nakaz jednakowego traktowania wszystkich obywateli w obrębie określonej klasy (kategorii). Wszystkie podmioty charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być potraktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań, zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.[…] Konieczna jest ocena kryterium, na podstawie którego dokonano zróżnicowania, bo wszelkie odstępstwo od nakazu równego traktowania podmiotów podobnych musi zawsze znajdować podstawę w przekonujących argumentach (wyrok TK z dnia 9 lutego 2010 r., P 58/08).”

A jakie argumenty na nierówne traktowanie przywołuje kierownictwo KAS? Żadne! Jak Pani Minister wytłumaczy funkcjonariuszom SCS, że Państwo traktuje Ich jak funkcjonariuszy gorszej kategorii, wbrew wszelkim zasadom prawnym, przepisom i orzecznictwu TK?

Dosyć tego!

Postawa Ministerstwa Finansów jest dla nas niezrozumiała także z uwagi na doniosłość zadań jakie wobec trwającej wojny na wschodzie spoczywają na KAS. Mamy do czynienia z zagrożeniem przemytu broni, amunicji, towarów podwójnego zastosowania, towarów objętych embargiem, konieczności zintensyfikowania działań dotyczących kontroli jakości produktów węglowodorowych, przeciwdziałania próbie zarabiania na przemycie papierosów i innych towarów organizowanego przez reżim na Białorusi i wielu innych zadań istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa obywateli.

Konsekwencją tych działań resortu są także liczne zaniechania wobec pracowników KAS.

Brak rozwiązań systemowych powoduje także zagrożenie bezpieczeństwa fiskalnego Państwa w przeddzień wdrożenia kolejnych nowych rozwiązań podatkowych.

Nie mamy jednak wpływu na decyzje kierownictwa, mimo usilnych i długotrwałych starań o podjęcie rzeczowego dialogu. Jest to nieodpowiedzialne, aby Ministerstwo Finansów dopuszczało się nierównego tratowania tak ważnej służby oraz było także zamknięte na roszczenia pracowników KAS. Zamknięcie się na rzeczywisty dialog w kwestii tej ewidentnej dyskryminacji powoduje narastanie niepokojów społecznych i eskalacje napięcia w środowisku zawodowym.

Informujemy zatem, że Związek rozpocznie działania protestacyjne. W ramach akcji będziemy wzywali do podejmowania wyłącznie działań zgodnych z prawem. Wobec postawy Ministerstwa Finansów nie bierzemy odpowiedzialności za niekontrolowany rozwój oddolnych form protestu, na które wpływu nie mamy.

Jeszcze raz apelujemy o rozwiązywanie problemów w formie dialogu.

Prosimy tylko nie odpowiadać nam, że działa Zespół ds. dialogu ze związkami zawodowymi w KAS, który spotyka się raz na miesiąc na dwie godziny, ponieważ jest to fikcyjny dialog, prowadzony jedynie w celach wykazania, że rzekomo mamy do czynienia z partnerskim traktowaniem środowiska zawodowego w KAS. Wszystkie ważne tematy, w tym wyżej opisane nierówne traktowanie, które zgłaszamy od wielu miesięcy nie są tam podejmowane, a inne zainicjowane przez Zespół stanowią wyłącznie formę pozoracji dialogu społecznego.



Załącznik:

Opinia RCL z dnia 23 lipca 2021 roku.



Do wiadomości

KPRM

Parlamentarzyści



Z Poważaniem

Przewodniczący

ZZ Celnicy PL

Sławomir Siwy
 

Attachments

  • celnicy35-22-pismo do SKAS akcja protestacyjna wercja.docx
    61,1 KB · Wyświetleń: 262
  • RCL z dnia 23 lipca 21r.pdf
    119,6 KB · Wyświetleń: 255
kolejny obszar nierównego traktowania - fragment z rozporządzenia dla SG:

§ 2. Do okresu służby, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej przez funkcjonariusza, zwanej dalej "nagrodą", wlicza się:

1)okresy służby i pracy uwzględniane przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego funkcjonariusza z tytułu wysługi lat,

2)okres studiów w szkole wyższej przewidziany programem nauczania w łącznym wymiarze nie większym niż 5 lat, pod warunkiem uzyskania dyplomu ich ukończenia,

3)inne okresy uwzględniane przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego funkcjonariusza z tytułu wysługi lat.

W pozostałych służbach też tak jest i wlicza się okres studiów do stażu jw., a w SCS nie. Jawna dyskryminacja i poniżenie.​
 
To pismo jest połowiczne.
Gdzie jest pytanie o lata służby przed 99r.do wysługi .
Gdzie jest pytanie tak jak wyżej o prawa tożsame z SG.
Nawet urlop dodatkowy mają korzystniejszy .
Gdzie jest pytanie o nie zaliczanie lat służby 0,5 procenta do emki w zależności kto gdzie pełnił służbę z narażeniem zdrowia lub życia.
Z tego co wiem na wnioski fc są odpowiedzi negatywne z których wynika że wszyscy przy biurkach siedzą.
Nowelizacja jest procedowana i cisza związkowa panuje.
Powtarzam jeszcze raz
Równe Prawa.
 
Ostatnia edycja:
Będę wdzięczny jeżeli będziecie podawać konkretne przykłady - najlepiej przepisy - obowiązujące w innych formacjach, które Waszym zdaniem są tam korzystniejsze.
Wszystko ujmiemy w projekcie. W piśmie podane są tylko przykłady. Wiemy dobrze, że jest tego dużo więcej.
Ps. Póki co sami widzicie, że z MF doszliśmy do ściany. Ten resort co miał nam ustąpić, już ustąpił. Musimy o resztę zawalczyć tak jak zawalczyliśmy o emki, tzn. omijając MF. Tylko presja z zewnątrz może MF zmusić do dalszych ustępstw.
Emki pokazały, że jest to wykonalne.
Bardzo będzie przydatna Wasza pomoc jw. z podawaniem konkretnych przepisów. To mi znacznie ułatwi.
Może być na PW lub maila.
 
Kolejny obszar nierównego traktowania: Zwrot kosztów poniesionych w związku z dojazdem do pracy.
Nasze związki a właściwie mój "celnicy pl" pozwolił na to. 29km i nic!!!!!! "kolega z boku" 30.000001km i miesięcznie 300zł do przodu. Moje pytanie skąd magiczny limit 30km? możne z ustawy SG?? dlaczego pozwoliliście na to?
 
Kolejny obszar nierównego traktowania: Zwrot kosztów poniesionych w związku z dojazdem do pracy.
Nasze związki a właściwie mój "celnicy pl" pozwolił na to. 29km i nic!!!!!! "kolega z boku" 30.000001km i miesięcznie 300zł do przodu. Moje pytanie skąd magiczny limit 30km? możne z ustawy SG?? dlaczego pozwoliliście na to?
To jest przepis, który istniał nim jeszcze powstał ZZ Celnicy PL, więc trudno było się na cokolwiek zgadzać. Poza tym wiele przepisów, które obowiązują, wprowadzono bez pytania o zdanie kogokolwiek, a co dopiero ZZ, a często wbrew stanowisku ZZ.
Czy Ty naprawdę myślisz, że to co istnieje w prawie, to trzeba było na to się zgodzić, że musieli kogoś pytać?
Jestem zdumiony, że można mieć takie przekonanie.
Nie wiem zatem skąd wzięli 30 km? Postaraj się przejrzeć przepisy obowiązujące w tym zakresie w innych formacjach i daj znać jak to tam funkcjonuje.
 
Back
Do góry