• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Dyrektor IAS w Kielcach naruszył przepisy prawa przy składaniu propozycji funkcjonariuszowi SCS w maju 2017 r. – kolejna wygrana w Sądzie Najwyższym

Dyrektor IAS w Kielcach naruszył przepisy prawa przy składaniu propozycji funkcjonariuszowi Służby Celno – Skarbowej w maju 2017 r. – kolejna nasza wygrana w Sądzie Najwyższym – wyrok z 17 maja 2023 r. I PSKP 94/21

SN rozstrzygnął sprawę o przywrócenie do służby funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej, wcześniej funkcjonariusza Służby Celnej, a przed wrześniem 2003 r. pracownika SZNP w UKS.

Funkcjonariusz został zwolniony ze służby z dniem 1 czerwca 2017 r., bez wskazania przyczyny zwolnienia i pomimo pozytywnej rekomendacji Zespołu powołanego przez Dyrektora IAS w Kielcach, co może potwierdzać, że Zespoły zostały powołane dla czynienia fikcji dialogu ze związkami zawodowymi.

Obniżono powodowi wynagrodzenie od czerwca 2017 r. o 30% (w stosunku do maja 2017 r.). Sytuacja Jego była jeszcze bardziej skomplikowana ponieważ małżonka zatrudniona w Urzędzie Skarbowym w ramach reformy nie otrzymała, ani propozycji pracy, ani propozycji służby i powód z dnia na dzień został jedynym żywicielem rodziny.
Zatem „widzimisię” Dyrektora IAS w Kielcach diametralnie, z dnia na dzień zmieniło sytuację rodziny Powoda i to wszystko zadziało się niezgodnie z prawem.

Do najistotniejszych tez zawartych w wyroku należy zaliczyć:
  • roszczenia powoda nie może zniweczyć przyjęcie propozycji pracowniczej podstawy świadczenia pracy od 1 czerwca 2017 r.;
  • brak propozycji kontynuowania stosunku służby przy jednoczesnym ukryciu motywów nieprzedstawienia propozycji jest w odniesieniu do funkcjonariuszy zaprzeczeniem jednomyślnego w doktrynie i orzecznictwie poglądu o szczególnej trwałości stosunku służbowego, której wyrazem jest dopuszczalność zwolnienia ze służby wyłącznie po zaistnieniu konkretnych ustawowych przesłanek i wykazaniu ich spełniania w procedurze zapewniaiącei funkcjonariuszowi obronę i prawo do odwołania się oraz zaskarżenia do sądu administracyjnego ostatecznej decyzji o zwolnieniu ze służby (zob. T. Kuczyński (w:) Stosunek służbowy, System Prawa Administracyjnego, Tom 11, pod. red. R. Hausnera, Z. Niewiadomskiego, A Wróbla, Warszawa 2011, s. 11)
  • w judykaturze podkreśla się, że nie można za pośrednictwem wypowiedzenia zmieniającego dokonać zmiany warunków pracy nawiązanych na podstawie mianowania (por. wyroki Sądu Najwyższego: z 19 stycznia 1998 r., I PKN 480/97, OSNAPiUS 1999 nr 1, poz. 5; z 23 lutego 1999 r., I PKN 595/98, OSNAPiUS 2000 nr 8, poz. 300), powołania i z wyboru (por. wyroki sądu Najwyższego: z 23 listopada 2001 r., I PKN 699/00, OSNP 2003 nr 22, poz. 541 ; z 20 czerwca 2001 r., I PKN 488/00, OSNP 2003 nr 10, poz. 242);
  • Art. 165 ust. 7 p.w. KAS, wskazuje jednoznacznie, że uwzględnia się: posiadane kwalifikacje, przebieg dotychczasowej służby, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania funkcjonariusza. W ten sposób rysuje się pełna norma, która z jednej strony pozwala organom administracji skarbowej złożyć pisemną propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia, z drugiej nie pozwala na swobodne (uznaniowe) dyspozycje w oderwaniu od ustawowych przesłanek
  • ze stanowiska pozwanego nie wynika, by te aspekty były analizowane podczas składania pisemnych propozycji w 2017 r. Wymienione W art. 165 ust. 7 p.w.KAS kryteria dotyczące nowych warunków zatrudnienia zawartych w propozycji pracy składanej przez organ administracji skarbowej powinny stanowić Wzorzec, według którego podmiot ten dokonana selekcji funkcjonariuszy kwalifikujących się do dalszego pełnienia służby oraz kwalifikujących się do podjęcia dalszej pracy na podstawie stosunku pracy. Pominięcie powyższych kryteriów, a zwłaszcza ich nieujawnienie w oświadczeniu o przedstawieniu propozycji kontynuacji współpracy na podstawie stosunku pracy oznacza, że doszło do naruszenia modelu określonego przez ustawodawcę.

Sprawa jeszcze się nie zakończyła, ale jest na dobrej drodze do prawomocnego, pozytywnego dla Powoda rozstrzygnięcia.

Pozostaje pytanie: jak można było dopuścić do sytuacji, w które osoby nieprzygotowane do pełnienia funkcji dyrektorów, niszczyły ludziom zdrowie, kariery, za nic miały ich osiągnięcia i oddanie pracy zawodowej.

Odpowiedź jest tylko jedna- dla własnej kariery robili i robią wszystko, ale kiedyś będzie trzeba za to zapłacić.



Pozdrawiamy

Zespół ds. Ucywilnienia
 

Attachments

  • DIAS w Kielcach naruszył przepisy prawa przy składaniu propozycji funkcjonariuszowi.doc
    36,5 KB · Wyświetleń: 201
  • Wygrana SN I PSKP 94_21 przywrócenie do służby.pdf
    6,3 MB · Wyświetleń: 287
Ostatnia edycja:
Back
Do góry