• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Dodatki kontrolerskie - SKAS patrzy krytycznie na punktację

Koleżanki i Koledzy!

W związku z wyrażoną na spotkaniu w dniu 17.10. opinią SKAS, że nie jest zadowolony z obecnie obowiązującej punktacji dot. dodatków kontrolerskich, ZZ Celnicy PL prosi o przesyłanie do końca października br. merytorycznej argumentacji w odniesieniu do obowiązującej punktacji, jak również argumentacji odnoszącej się do przesłanek rodzaju, uciążliwości i stopnia złożoności wykonywanych w poszczególnych komórkach zadań wynikających z rozporządzenia MF w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

SKAS na tym spotkaniu wyraził pogląd, że najwyższe dodatki powinny być w CKK i CZO oraz w DŚ, gdy funkcjonariusze lub pracownicy realizują kontrolę w terenie, co w pełni popieramy.

Natomiast SKAS ma wyrobiony, błędny w naszej ocenie, pogląd co do innych komórek odnośnie niskiego stopnia złożoności zadań kontrolnych realizowanych np. głównie mówił o OC, ale niskie dodatki są także w CKR i innych komórkach, gdzie obok niewątpliwie wysokiej uciążliwości, wysoki jest także stopień złożoności.

Związek posiada wiedzę na ten temat, jednak pragniemy ją wzbogacić o Wasze uwagi.

Związek przesyłał do poprzednika SKAS, uwagi merytoryczne dot. dodatków kontrolerskich, krytycznie odnosząc się do wprowadzanej punktacji, ale uwagi te nie zostały wtedy uwzględnione.

Okazuje się, że mieliśmy rację, skoro SKAS także nie popiera obecnej punktacji. A zatem należy nasze uwagi ponowić i wzmocnić, bo jest mamy nadzieję szansa na ich uwzględnienie.

Obecna punktacja jest krzywdząca i wprowadza jawne niesprawiedliwości. System przyznawania dodatków jest fatalny, bo jak ocenić sytuację, gdy funkcjonariusze wykonujący takie same zadania w 100% kontrolne w terenie i w takim samym czasie i w służbie stałej, np. w Referatach Realizacji, otrzymują dodatki w wysokości 300 zł. To już za czasów J.Kapicy było 500 zł dla wszystkich, a gdzie inflacja? Coś zatem jest tutaj nie tak ewidentnie i nie ma znaczenia, że niektórzy otrzymują wyższe dodatki w tej komórce.

SKAS nie ma także dokładnej wiedzy na temat trudności - stopnia złożoności zadań jakie są realizowane w CKR, OC, wielu innych komórkach. Nasz postulat jest wszystkim znany, że w tych komórkach powinny być dodatki w maksymalnej wysokości.

Dlatego proszę zgłaszajcie opracowane merytorycznie uwagi dot. tej przesłanki, ale także przesłanki uciążliwości zadań kontrolnych z Waszych komórek. Będziemy tym uzupełniać stanowisko Związku w tej sprawie, które prześlemy do SKAS. Musimy przekonać merytorycznymi argumentami Ministra do stanu faktycznego, wytłumaczyć jak duża wiedza i doświadczenie jest wymagane, jak wysoki jest stopień zarówno trudności i uciążliwości, przy realizowaniu kontroli w tych i innych komórkach.

Zwracamy uwagę w korespondencji SKAS już od dawna na brak dodatku za wykonywanie czynności audytowych, które niewątpliwe kwalifikują się także do czynności kontrolnych opisanych w ww. rozporządzeniu. MF analizuje tą kwestię i być może jest szansa na uwzględnienie tego przy nowych zasadach punktacji. Także inne komórki.

Uwagi przesyłajcie do końca października br. na adres członka ZG - krzyskiks@gmail.com

Pozdrawiam:
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
 
"Natomiast SKAS ma wyrobiony, błędny w naszej ocenie, pogląd co do innych komórek odnośnie niskiego stopnia złożoności zadań kontrolnych realizowanych np. głównie mówił o OC, ale niskie dodatki są także w CKR i innych komórkach, gdzie obok niewątpliwie wysokiej uciążliwości, wysoki jest także stopień złożoności."

Problem niewątpliwie w tym, że SKAS na tabelkę w Excelu i podsumowanie kolumna "mam" - kolumna "wypłacone dodatki" ma wyjść nie mniej niż 0. Może prościej zapytać jakie środki przeznaczył na dodatki i wszystko będzie jasne.
 
"Natomiast SKAS ma wyrobiony, błędny w naszej ocenie, pogląd co do innych komórek odnośnie niskiego stopnia złożoności zadań kontrolnych realizowanych np. głównie mówił o OC, ale niskie dodatki są także w CKR i innych komórkach, gdzie obok niewątpliwie wysokiej uciążliwości, wysoki jest także stopień złożoności."

Problem niewątpliwie w tym, że SKAS na tabelkę w Excelu i podsumowanie kolumna "mam" - kolumna "wypłacone dodatki" ma wyjść nie mniej niż 0. Może prościej zapytać jakie środki przeznaczył na dodatki i wszystko będzie jasne.
Cóż, może ta część wyjaśni dążenia i cele ...."że mieliśmy rację, skoro SKAS także nie popiera obecnej punktacji.", ciekawe co na to poprzedni SKAS :unsure:, a może obecny MF. Kto właściwie trzyma sakiewkę w KAS?
 
Koleżanki i Koledzy!

W związku z wyrażoną na spotkaniu w dniu 17.10. opinią SKAS, że nie jest zadowolony z obecnie obowiązującej punktacji dot. dodatków kontrolerskich, ZZ Celnicy PL prosi o przesyłanie do końca października br. merytorycznej argumentacji w odniesieniu do obowiązującej punktacji, jak również argumentacji odnoszącej się do przesłanek rodzaju, uciążliwości i stopnia złożoności wykonywanych w poszczególnych komórkach zadań wynikających z rozporządzenia MF w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

SKAS na tym spotkaniu wyraził pogląd, że najwyższe dodatki powinny być w CKK i CZO oraz w DŚ, gdy funkcjonariusze lub pracownicy realizują kontrolę w terenie, co w pełni popieramy.

Natomiast SKAS ma wyrobiony, błędny w naszej ocenie, pogląd co do innych komórek odnośnie niskiego stopnia złożoności zadań kontrolnych realizowanych np. głównie mówił o OC, ale niskie dodatki są także w CKR i innych komórkach, gdzie obok niewątpliwie wysokiej uciążliwości, wysoki jest także stopień złożoności.

Związek posiada wiedzę na ten temat, jednak pragniemy ją wzbogacić o Wasze uwagi.

Związek przesyłał do poprzednika SKAS, uwagi merytoryczne dot. dodatków kontrolerskich, krytycznie odnosząc się do wprowadzanej punktacji, ale uwagi te nie zostały wtedy uwzględnione.

Okazuje się, że mieliśmy rację, skoro SKAS także nie popiera obecnej punktacji. A zatem należy nasze uwagi ponowić i wzmocnić, bo jest mamy nadzieję szansa na ich uwzględnienie.

Obecna punktacja jest krzywdząca i wprowadza jawne niesprawiedliwości. System przyznawania dodatków jest fatalny, bo jak ocenić sytuację, gdy funkcjonariusze wykonujący takie same zadania w 100% kontrolne w terenie i w takim samym czasie i w służbie stałej, np. w Referatach Realizacji, otrzymują dodatki w wysokości 300 zł. To już za czasów J.Kapicy było 500 zł dla wszystkich, a gdzie inflacja? Coś zatem jest tutaj nie tak ewidentnie i nie ma znaczenia, że niektórzy otrzymują wyższe dodatki w tej komórce.

SKAS nie ma także dokładnej wiedzy na temat trudności - stopnia złożoności zadań jakie są realizowane w CKR, OC, wielu innych komórkach. Nasz postulat jest wszystkim znany, że w tych komórkach powinny być dodatki w maksymalnej wysokości.

Dlatego proszę zgłaszajcie opracowane merytorycznie uwagi dot. tej przesłanki, ale także przesłanki uciążliwości zadań kontrolnych z Waszych komórek. Będziemy tym uzupełniać stanowisko Związku w tej sprawie, które prześlemy do SKAS. Musimy przekonać merytorycznymi argumentami Ministra do stanu faktycznego, wytłumaczyć jak duża wiedza i doświadczenie jest wymagane, jak wysoki jest stopień zarówno trudności i uciążliwości, przy realizowaniu kontroli w tych i innych komórkach.

Zwracamy uwagę w korespondencji SKAS już od dawna na brak dodatku za wykonywanie czynności audytowych, które niewątpliwe kwalifikują się także do czynności kontrolnych opisanych w ww. rozporządzeniu. MF analizuje tą kwestię i być może jest szansa na uwzględnienie tego przy nowych zasadach punktacji. Także inne komórki.

Uwagi przesyłajcie do końca października br. na adres członka ZG - krzyskiks@gmail.com

Pozdrawiam:
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławek czy Ty masz tę obecną punktację i mógłbyś ją opublikować?
 
Dodatek kontrolerski powinien przysługiwać również komórkom analizy ryzyka. Zgodnie z art. 58 ustawy KAS Kontrole celno-skarbowe .... powinny uwzgledniać ryzyko wystąpienia nieprawidłowościach oraz ustalenie i ocenę środków niezbednych do jego ograniczenia. Te komórki jak najbardziej biorą udział w tych kontrolach.
 
Dodatek kontrolerski powinien przysługiwać również komórkom analizy ryzyka. Zgodnie z art. 58 ustawy KAS Kontrole celno-skarbowe .... powinny uwzgledniać ryzyko wystąpienia nieprawidłowościach oraz ustalenie i ocenę środków niezbednych do jego ograniczenia. Te komórki jak najbardziej biorą udział w tych kontrolach.
Trochę to słaby argument. Archiwista układający na półce segregatory z protokołami z kontroli też może powiedzieć, że bierze udział w kontrolj i chce dodatek kontrolerski.
Analiza ryzyka ma uposażenie zasadnicze większe średnio o 1000 zł., a zazdrościcie 200 czy 300 zł dodatku funkom którzy chętnie by się zamienili na wypłatę.
Duża część analiz jest nikomu niepotrzebną robotą.
Funkcjonariusze z granicy tracąc czas wpisują do dublujących się różnych systemów ujawnienia np fajek w zderzakach czy w autokarach. Analiza Ryzyka przetwarza te dane i po mrówczej pracy na granicę idzie informacja, że w autokarach i zderzakach osobówek mogą być ukryte papierosy. Komu to jest potrzebne? Jakie to jest wsparcie dla liniowych funkcjonariuszy.
 
Trochę to słaby argument. Archiwista układający na półce segregatory z protokołami z kontroli też może powiedzieć, że bierze udział w kontrolj i chce dodatek kontrolerski.
Analiza ryzyka ma uposażenie zasadnicze większe średnio o 1000 zł., a zazdrościcie 200 czy 300 zł dodatku funkom którzy chętnie by się zamienili na wypłatę.
Duża część analiz jest nikomu niepotrzebną robotą.
Funkcjonariusze z granicy tracąc czas wpisują do dublujących się różnych systemów ujawnienia np fajek w zderzakach czy w autokarach. Analiza Ryzyka przetwarza te dane i po mrówczej pracy na granicę idzie informacja, że w autokarach i zderzakach osobówek mogą być ukryte papierosy. Komu to jest potrzebne? Jakie to jest wsparcie dla liniowych funkcjonariuszy.
Jako ciekawostka odpowiem Ci, że mam 20 lat stażu i stanowisko starszego specjalisty z mnożnikiem niewiele przekraczającym 2 w tej komórce. A nasze analizy wędrują przede wszystkim do komórek kontrolnych CKK, których efektem są stwierdzenia nieprawidłowości na duże kwoty.
Jak widać nie każda komórka analizy zajmuje się tym samym. OC graniczny robi olbrzymią robotę a OC wewnętrzny może tylko robić czasami rewizje i plombowanie aut a dodatki pewnie mają jednakowe.
 
Z tego co piszecie wynika że widzicie temat z poziomu żaby. Żeby to zrozumieć należy popatrzyć na cały proces analizy ryzyka w organizacji. OC graniczne wraz z innymi jednostkami biorącymi udział w kontroli pozyskują informacje, które trafiają do komórek analitycznych. Tam są zbierane i na ich podstawie analityk obserwuje zjawisko np. przemytu papierosów w zderzaku. Do takiego modelu dochodzą istotne szczegóły związane z pochodzeniem środka przewozowego, firmy, czy rodzajem towaru. Wymieniłem tylko kilka cech analizy ryzyka po których następuje obserwacja zjawiska. Kolejnym krokiem jest powrót wniosków do komórek źródłowych w postaci zastrzeżeń czy zleceń kontroli. Dzięki temu że kolega znalazł przemyt w zderzaku i poinformował analityków, dowiedziały się o takiej formie przemytu również inne jednostki.
Tak to powinno działać.
Odnośnie samego tematu tej dyskusji to uważam że wszyscy uprawnieni do dodatku kontrolerskiego są ważni i nie powinni być dyskryminowani. Każdy etap kontroli jest ważny.
Może warto zwrócić uwagę na przypadki w których funkcjonariusz pomimo braku absencji nie realizuje działań kontrolnych przez cały miesiąc.
 
Dodatek kontrolerski powinien przysługiwać również komórkom analizy ryzyka. Zgodnie z art. 58 ustawy KAS Kontrole celno-skarbowe .... powinny uwzgledniać ryzyko wystąpienia nieprawidłowościach oraz ustalenie i ocenę środków niezbednych do jego ograniczenia. Te komórki jak najbardziej biorą udział w tych

Z tego co piszecie wynika że widzicie temat z poziomu żaby. Żeby to zrozumieć należy popatrzyć na cały proces analizy ryzyka w organizacji. OC graniczne wraz z innymi jednostkami biorącymi udział w kontroli pozyskują informacje, które trafiają do komórek analitycznych. Tam są zbierane i na ich podstawie analityk obserwuje zjawisko np. przemytu papierosów w zderzaku. Do takiego modelu dochodzą istotne szczegóły związane z pochodzeniem środka przewozowego, firmy, czy rodzajem towaru. Wymieniłem tylko kilka cech analizy ryzyka po których następuje obserwacja zjawiska. Kolejnym krokiem jest powrót wniosków do komórek źródłowych w postaci zastrzeżeń czy zleceń kontroli. Dzięki temu że kolega znalazł przemyt w zderzaku i poinformował analityków, dowiedziały się o takiej formie przemytu również inne jednostki.
Tak to powinno działać.
Odnośnie samego tematu tej dyskusji to uważam że wszyscy uprawnieni do dodatku kontrolerskiego są ważni i nie powinni być dyskryminowani. Każdy etap kontroli jest ważny.
Może warto zwrócić uwagę na przypadki w których funkcjonariusz pomimo braku absencji nie realizuje działań kontrolnych przez cały miesiąc.
Tylko co robi? Czy mam rozumieć, że jesteś za wyliczaniem godzinowo czasu trwania kontroli i płacenia tylko za ten czas dodatku? To informuję Cię, że już byli tacy mądrzy jak Ty i na szczęście sądynie podzieliły ich pomysłów.
 
Tylko co robi? Czy mam rozumieć, że jesteś za wyliczaniem godzinowo czasu trwania kontroli i płacenia tylko za ten czas dodatku? To informuję Cię, że już byli tacy mądrzy jak Ty i na szczęście sądynie podzieliły ich pomysłów.
Nie chodzi o godzinowe wyliczenia tylko przydział dodatku dla ludzi którzy to rzeczywiście realizują cały miesiąc i wyeliminowanie sytuacji gdzie dodatek otrzymują ludzie jadący na minimalną ilość kontroli potrzebnych do otrzymania dodatku.
 
Nie chodzi o godzinowe wyliczenia tylko przydział dodatku dla ludzi którzy to rzeczywiście realizują cały miesiąc i wyeliminowanie sytuacji gdzie dodatek otrzymują ludzie jadący na minimalną ilość kontroli potrzebnych do otrzymania dodatku.
Też spotkałem się z tym zjawiskiem w innych komórkach, gdzie na siłę do kontroli dołączano osoby żeby "załapały się na dodatek" a tak naprawdę ich faktyczny udział w kontroli był znikomy. Nie uogólniam tego ale piszę o patologiach.
 
Czy w lutym dostaniemy dodatek kontrolerski za styczeń dalej tak jak dostawaliśmy np. w grudniu czy ''po nowemu''? Bo swego czasu było głośno o zmianach kryteriów przyznawania dodatku ale temat ucichł i teraz króluje tylko słowo ''modernizacja''
 
W us-ach załatwili sprawę jasno. Dodatki kontrolerskie zależą od liczby przeprowadźonych kontroli i ustaleń kontroli. Malo kontroli/ ustaleń, obniżają dodatek. Proste i są oszczędności.
 
C
Trochę to słaby argument. Archiwista układający na półce segregatory z protokołami z kontroli też może powiedzieć, że bierze udział w kontrolj i chce dodatek kontrolerski.
Analiza ryzyka ma uposażenie zasadnicze większe średnio o 1000 zł., a zazdrościcie 200 czy 300 zł dodatku funkom którzy chętnie by się zamienili na wypłatę.
Duża część analiz jest nikomu niepotrzebną robotą.
Funkcjonariusze z granicy tracąc czas wpisują do dublujących się różnych systemów ujawnienia np fajek w zderzakach czy w autokarach. Analiza Ryzyka przetwarza te dane i po mrówczej pracy na granicę idzie informacja, że w autokarach i zderzakach osobówek mogą być ukryte papierosy. Komu to jest potrzebne? Jakie to jest wsparcie dla liniowych funkcjonariuszy.
Zapraszam sporządzających analizy do kontroli celnych postimportowych w CKK. Dostaną dodatek ok. 150zł i będą mogli sprawdzić jak przydatne są ich analizy. Bez urazy, ludzie w kontroli potrzebni.
 
Jako ciekawostka odpowiem Ci, że mam 20 lat stażu i stanowisko starszego specjalisty z mnożnikiem niewiele przekraczającym 2 w tej komórce. A nasze analizy wędrują przede wszystkim do komórek kontrolnych CKK, których efektem są stwierdzenia nieprawidłowości na duże kwoty.
Jak widać nie każda komórka analizy zajmuje się tym samym. OC graniczny robi olbrzymią robotę a OC wewnętrzny może tylko robić czasami rewizje i plombowanie aut a dodatki pewnie mają jednakowe.
Zapraszam do CKK, do przeprowadzenia kontroli po swojej analizie.
 
W us-ach załatwili sprawę jasno. Dodatki kontrolerskie zależą od liczby przeprowadźonych kontroli i ustaleń kontroli. Malo kontroli/ ustaleń, obniżają dodatek. Proste i są oszczędności.
Możesz dostać prostą wynikową kontrolę, ale może też kierownik przydzielić Ci "kobyłę", o dużym stopniu skomplikowania, czasochłonną, za długi okres. I jeszcze może być zagrożenie bezwynikowości. To i to stanowi jedną sztukę.
 
Back
Do góry