Zabrakło merytorycznej dyskusji. Za to pojawił się populizm.

ZZ Celnicy PL zgłosił do projektu Polityki awansowej m.in. uwagę, aby także FSCS po służbie przygotowawczej awansował na stanowisku, tak jak pracownik w KSC. Oczywiście ponad awanse w stopniu.

Uwaga została uwzględniona przez MF.

ZZ Celnicy PL walczy o wysokie mnożniki dla początkującej kadry. To nasz ZZ zaproponował minimalną wysokość mnożników w siatce płac.

Uwaga została uwzględniona przez MF.

ZZ Celnicy PL walczy o wprowadzenie precyzyjnej, rzeczywistej i transparentnej ścieżki kariery zawodowej dla pracowników i funkcjonariuszy.

Wciąż w pełni nie uwzględniony postulat.

ZZ Celnicy PL walczy o tych na pierwszej linii, tych w dolnych granicach widełek, tych którzy są pomijani w awansach, mimo iż rzetelnie i prawidłowo realizują zadania.

Zarówno wśród ZZ, jak i w MF zabrakło jak dotąd dyskusji na temat uwzględnienia doświadczenia kadr w KAS i SCS i mam tutaj na myśli już nawet kilkuletnie doświadczenie! Zamiast konstruktywnej i merytorycznej debaty padają w przestrzeni publicznej bezpodstawne i populistyczne oskarżenia.
  • Nie wolno nam zapominać o zaniedbaniach awansowych w stanowiskach i stopniach!
  • Nie wolno zapominać, że są w służbie specjaliści czy referenci, starsi referenci z wieloletnim doświadczeniem!
  • Np. są referenci ze stażem ponad 5 lat. Oni zrównają się z początkującymi. Jaka to motywacja?
  • Np. są specjaliści z 6 czy 8 letnim stażem i dłuższym oczywiście. Oni zrównają się z początkującymi. Jaka to motywacja?
  • Awans co 5 lat jest w projekcie Polityki awansowej czystą iluzją. A nawet gdyby nie był, to jaka to motywacja dostać wyższy mnożnik o 0,1 co 5 lat?
  • St. specjalista czy kontroler skarbowy będzie musiał czekać na awans stanowiskowy i płacowy, bo zgodnie z par.2 pkt.10 Polityki awansowania trzeba będzie uwzględniać niższe stanowiska w awansie, gdy wykonują w komórce czynności o podobnej złożoności. A ten st. specjalista ma np. 15 lat służby i więcej i zasłużył na to stanowisko. Dlaczego ma czekać? Jaka to motywacja dla niego?
  • Początkujący osiągnie szybko wyższe stanowiska i za chwilę zorientuje się, że w swojej komórce nie ma już dalszej ścieżki kariery. Jaka to motywacja dla niego, gdy ma perspektywę dziesiątek lat przed sobą w pracy/służbie i brak ścieżki kariery?
  • Co do stopni to MF zapomniał o wyrównaniu zaległości awansowych. W SCS są funkcjonariusze z wieloletnim doświadczeniem z 4 belkami.
UWAGA! Na siatkę trzeba patrzeć szerzej, a nie tylko przez pryzmat swojego mnożnika(ja osobiście mam niższy mnożnik od minimalnego z siatki i rysuje mi się podwyżka, ale nie tak należy na to patrzeć, bo to utrudnia obiektywne spojrzenie).

Poza tym należy mieć na uwadze, że siatka płac uwzględnia podwyżki z modernizacji. Odnosząc zatem podwyżkę z modernizacji średnio na etat 1700 zł dla FSCS i 1878,8 zł dla KSC do nowej wyższej kwoty bazowej już po uwzględnieniu jej wzrostu w 2023 o 7,8% - twój mnożnik powinien wzrosnąć o ok. 0,75 - średnia.

ZACHĘCAM DO SPOKOJNEJ I MERYTORYCZNEJ DYSKUSJI.

Ps. Pamiętajcie! Będą pojawiały się liczne slogany i populistyczne hasła, już są. Wszystko to w celu zaćmienia i zniekształcenia faktycznego obrazu i po to, aby nie było merytorycznej dyskusji. Miejmy na uwadze, że do zapisywania się do niektórych ZZ namawia kadra kierownicza. Decydenci także angażują swoje struktury na forach i grupach FB.

Nie ulegajcie populizmowi i nie dajcie się im prowokować!

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
 
Ostatnia edycja:
ZZ Celnicy PL zgłosił do projektu Polityki awansowej m.in. uwagę, aby także FSCS po służbie przygotowawczej awansował na stanowisku, tak jak pracownik w KSC. Oczywiście ponad awanse w stopniu.

Uwaga została uwzględniona przez MF.

ZZ Celnicy PL walczy o wysokie mnożniki dla początkującej kadry. To nasz ZZ zaproponował minimalną wysokość mnożników w siatce płac.

Uwaga została uwzględniona przez MF.

ZZ Celnicy PL walczy o wprowadzenie precyzyjnej, rzeczywistej i transparentnej ścieżki kariery zawodowej dla pracowników i funkcjonariuszy.

Wciąż w pełni nie uwzględniony postulat.

ZZ Celnicy PL walczy o tych na pierwszej linii, tych w dolnych granicach widełek, tych którzy są pomijani w awansach, mimo iż rzetelnie i prawidłowo realizują zadania.

Zarówno wśród ZZ, jak i w MF zabrakło jak dotąd dyskusji na temat uwzględnienia doświadczenia kadr w KAS i SCS i mam tutaj na myśli już nawet kilkuletnie doświadczenie! Zamiast konstruktywnej i merytorycznej debaty padają w przestrzeni publicznej bezpodstawne i populistyczne oskarżenia.
  • Nie wolno nam zapominać o zaniedbaniach awansowych w stanowiskach i stopniach!
  • Nie wolno zapominać, że są w służbie specjaliści czy referenci, starsi referenci z wieloletnim doświadczeniem!
  • Np. są referenci ze stażem ponad 5 lat. Oni zrównają się z początkującymi. Jaka to motywacja?
  • Np. są specjaliści z 6 czy 8 letnim stażem i dłuższym oczywiście. Oni zrównają się z początkującymi. Jaka to motywacja?
  • Awans co 5 lat jest w projekcie Polityki awansowej czystą iluzją. A nawet gdyby nie był, to jaka to motywacja dostać wyższy mnożnik o 0,1 co 5 lat?
  • St. specjalista czy kontroler skarbowy będzie musiał czekać na awans stanowiskowy i płacowy, bo zgodnie z par.2 pkt.10 Polityki awansowania trzeba będzie uwzględniać niższe stanowiska w awansie, gdy wykonują w komórce czynności o podobnej złożoności. A ten st. specjalista ma np. 15 lat służby i więcej i zasłużył na to stanowisko. Dlaczego ma czekać? Jaka to motywacja dla niego?
  • Początkujący osiągnie szybko wyższe stanowiska i za chwilę zorientuje się, że w swojej komórce nie ma już dalszej ścieżki kariery. Jaka to motywacja dla niego, gdy ma perspektywę dziesiątek lat przed sobą w pracy/służbie i brak ścieżki kariery?
  • Co do stopni to MF zapomniał o wyrównaniu zaległości awansowych. W SCS są funkcjonariusze z wieloletnim doświadczeniem z 4 belkami.
UWAGA! Na siatkę trzeba patrzeć szerzej, a nie tylko przez pryzmat swojego mnożnika(ja osobiście mam niższy mnożnik od minimalnego z siatki i rysuje mi się podwyżka, ale nie tak należy na to patrzeć, bo to utrudnia obiektywne spojrzenie).

Poza tym należy mieć na uwadze, że siatka płac uwzględnia podwyżki z modernizacji. Odnosząc zatem podwyżkę z modernizacji średnio na etat 1700 zł dla FSCS i 1878,8 zł dla KSC do nowej wyższej kwoty bazowej już po uwzględnieniu jej wzrostu w 2023 o 7,8% - twój mnożnik powinien wzrosnąć o ok. 0,75 - średnia.

ZACHĘCAM DO SPOKOJNEJ I MERYTORYCZNEJ DYSKUSJI.

Ps. Pamiętajcie! Będą pojawiały się liczne slogany i populistyczne hasła, już są. Wszystko to w celu zaćmienia i zniekształcenia faktycznego obrazu i po to, aby nie było merytorycznej dyskusji. Miejmy na uwadze, że do zapisywania się do niektórych ZZ namawia kadra kierownicza. Decydenci także angażują swoje struktury na forach i grupach FB.

Nie ulegajcie populizmowi i nie dajcie się im prowokować!

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Panie Sławku, może wyrównanie zaległości awansowych w stopniach zrobić jednocześnie przy okazji podwyżek na mnożniku - takie dwa w jednym.
 
Najlepszym rozwiązaniem moim zdaniem było by wprowadzenie ustawowych zapisów wprowadzających awans na stopniu i stanowisku połączony ze stażem służby wtedy w końcu można by było wyrównać zaległości awansowe. Młodzież miała by jasno określone co ich czeka a Ci co zbliżają się do 15 lat byli by zachęceni żeby zostać w służbie to proste i przejrzyste zasady. Inaczej tego mam nie wyrównają
 
Najlepszym rozwiązaniem moim zdaniem było by wprowadzenie ustawowych zapisów…

to proste i przejrzyste zasady. Inaczej tego mam nie wyrównają
Niestety żadne zasady nie są proste, przejrzyste i NAJLEPSZE !!!!
Ile osób tyle zdań i pomysłów, trudno znaleźć „złoty środek”.
Wszyscy pracownicy / funkcjonariusze (nawet z takim samym stażem) nie wykonują w „równym” zakresie swoich obowiązków. Jedni dają z siebie 300% i tym najczęściej jeszcze dorzuca się jeszcze więcej roboty i odpowiedzialności (bo przełożeni uważają, że potrafią oni zrobić każde zadanie, a jak nie potrafią, to się szybko nauczą i dadzą radę zrobić jeszcze więcej - nawet nie muszą tego sprawdzać, nadzorować - w ciemno mogą ufać i spać spokojnie, że robota jest zrobiona dobrze).
Inni pracują na 90-100%…
Ale jest bardzo duuża część, która ciągle się ślizga i zawsze mają dwie lewe ręce do roboty i co ciekawe nawet dobrze na tym wychodzą… bo przełożony daje im zadania najprostsze, niewymagające, gdyż nie chce aby zawracali mu głowy ciągłymi pytaniami, zawalonymi terminami, źle zrobioną robotą… Przełożony chce mieć spokój i spać spokojnie!!!
Więc to co jednemu wydaje się najlepszym i przejrzystym rozwiązaniem, drugiemu wręcz odwrotnie 😉
„Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto." - taki lajf 🤷‍♂️
 
Dobrym rozwiązaniem (nie uważam, że najlepszym i sprawiedliwym) są chyba w tej sytuacji podwyżki w równej KWOCIE (nie procencie) dla WSZYSTKICH, bo chleb, masło, itp. podrożały w takiej samej kwocie dla mł. specjalisty i st. eksperta, naczelnika czy dyrektora. POLICJA dawno już o tym wie i zwykle żąda równej podwyżki na etat, więc po co wyważać otwarte drzwi, jeśli wszystkie te logarytmy, procenty i inne rozwiązania podziału podwyżek się nie sprawdziły, nie sprawdzają… coraz bardziej dzielą ludzi, a niby mają za zadanie nas pogodzić = być sprawiedliwe.
A siatka płac, jak to siatka zawsze będzie z dziurami, mniejszymi lub większymi, bo… przykłady podałem wyżej… jeden przełożony będzie oceniał pracę tego samego pracownika na 80% inny przełożony oceniłby na 120%, jeden promuje statystykę inny merytorykę, jednemu podoba się córka, drugiemu teściowa, a inny musi doceniać plecaków, aby być na swoim krześle… przykłady można mnożyć i nie zmieni to jednego faktu, że PRZEJRZYSTYCH zasad jeszcze nikt nie wymyślił, aby wszyscy byli z nich zadowoleni.

Osobiście uważam, że za dużo jest różnego rodzaju DODATKÓW do wynagrodzenia / uposażenia. Dodatek stołeczny, mentorski, kontrolerski, dodatek za stopień, dodatek za staż i wreszcie dodatek specjalny 😁 i tu worek się otwiera do nadużyć… dodatek za współpracę z tym i owym, często nikomu nie wiadomo co to za współpraca, jakie zadania, jakie jej efekty, dodatek dla koordynatorów, którzy zwykle mniej wiedzą niż ten który zwraca się o wsparcie/pomoc, wreszcie DODATEK za wykonywanie spraw nikomu niepotrzebnych… dziesiątki przelewów, różnych kwot pozornie nie rzucających się w oczy, a ich suma, to już pokaźny worek uszczuplający pulę pieniędzy do podziału na tzw. siatkę płac wszystkich KAS-owców.
PRZYKŁAD:
czy dodatek za nadzór nad wykonywaniem czynności kontrolnych, nie jest powielaniem dodatku funkcyjnego? Funkcja kierownicza, to chyba sprawowanie nadzoru nad wszelkimi zadaniami podwładnych osób. Ten tort ma chyba zbyt dużo kawałków do podziału, a tendencja podziału jest taka, aby jeszcze więcej kawałków dostali Ci co zarabiają już dość dużo 😋 Naprawę siatki trzeba zacząć od łatania w niej dziur, którymi przelatują niby drobne monety.
 
Ostatnia edycja:
Poza tym należy mieć na uwadze, że siatka płac uwzględnia podwyżki z modernizacji. Odnosząc zatem podwyżkę z modernizacji średnio na etat 1700 zł dla FSCS i 1878,8 zł dla KSC do nowej wyższej kwoty bazowej już po uwzględnieniu jej wzrostu w 2023 o 7,8% - twój mnożnik powinien wzrosnąć o ok. 0,75 - średnia.

Oby tak było. Pozwolę sobie jednak zauważyć, że gwarantowane to mamy tylko wzrost o 7,8% kwoty bazowej.
Bo czy uchwała modernizacyjna już przeszła przez sejm? Czy nadal jest na etapie "wniosek obecnie nie został jeszcze rozpatrzony przez Zespół ds. Programowania Prac Rządu."? Jeśli już mamy ją uchwaloną i podpisaną, to wszystkie wyliczenia poniżej ładnie odszczekam i przeproszę.

Czyli dla średniaka z mnożnikiem 2,0 gwarantowana podwyżka wyjdzie :
1943 (nowa KB) * 2 = 3886 ;
3886 * 7,8% = 303 średnio, brutto, miesięcznie, powiedzmy że przed doliczeniem stażowego.

Całą resztę mamy na chwilę obecną OBIECANE.

Do tego, czy znane jest już stanowisko Zarządu wobec przyszłych, obiecanych podwyżek? W jaki sposób zostaną one rozdysponowane? Czy zostaniemy o tym stanowisku poinformowani tutaj, czy mamy szukać informacji w ZOI?

Także jak najbardziej walczmy z populizmem, zaciemnianiem obrazu, nie ulegajmy sloganom i uwaga na decydentów (i cyklistów). Nie dajmy się również sprowokować i dyskutujmy merytorycznie, bo obietnicami to jeszcze się nikt nie najadł.
 
Ja też bym dala po równo modernizację. Tym bardziej, że tyle obiecano potencjalnym emerytom. A patrząc na projekt siatki plac to jednak oni zyskaliby najmniej. Nie da się ot tak wymyślić dobrego rozwiązania w tym bałaganie płacowym. Nie można absolutnie równać funka specjalisty z wieloletnim stażem z osobą, która teraz dostala awans obligatoryjnie bo przeszła do służby stalej. Kiedyś nie dawali tak awansów stanowiskowych a nawet trzeba było wygrać konkurs
 
Jest znane i już wyrażone. Staramy się uświadamiać ogół, że doświadczenie ma znaczenie, także to kilkuletnie i powinno być uwzględnione. Optujemy za równym traktowaniem służb mundurowych. Bez tego nie wyobrażamy sobie spłaszczenia struktury.
 
Jest znane i już wyrażone. Staramy się uświadamiać ogół, że doświadczenie ma znaczenie, także to kilkuletnie i powinno być uwzględnione. Optujemy za równym traktowaniem służb mundurowych. Bez tego nie wyobrażamy sobie spłaszczenia struktury.
Doświadczenie nawet kilkuletnie jest uwzględnione w dodatku stażowym.
 
Jest znane i już wyrażone. Staramy się uświadamiać ogół, że doświadczenie ma znaczenie, także to kilkuletnie i powinno być uwzględnione. Optujemy za równym traktowaniem służb mundurowych. Bez tego nie wyobrażamy sobie spłaszczenia struktury.
Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi. Niestety, mimo szczerych chęci, nie potrafię tego znaleźć wyrażonego WPROST.
Jedyne co znalazłem na temat podziału to :
Gdy zaczęła się dyskusja nad kierunkowym podziałem padło pytanie z MF jaki podział procentowy proponują ZZ. Poinformowałem, że w tej sprawie wypowiemy się po posiedzeniu zarządu, czyli do 17.11
oraz to:

Takie pierdu, pierdu o równym traktowaniu. Bardzo ważne oczywiście, ale nijak mające się do podwyżek z obiecanego programu modernizacji.

Pozostałe ZZ wyraziły się jasno : 80%/20% i 50%/50%.

Chyba, że chcecie (chcemy?) te podwyżki przeznaczyć od razu na formułowanie nowej siatki płac.

Jeśli tak, to powtórzę swoje zdanie, znane i wyrażone już wcześniej - to będzie strzał w potylicę i nie zobaczymy tych pieniędzy do jesieni albo nie zobaczymy ich wcale.

W obliczu coraz większego odstawania SSC od pozostałych służb mundurowych powinniśmy dążyć do rozdysponowania obiecanych środków jak najszybciej,
a WYRÓWNYWANIE traktowania służb mundurowych zapewnić DODATKOWYMI pieniędzmi.
 
Sam napisałeś, że to obiecanki. To co chcesz dzielić? Gdzie się spieszysz? Pośpiech jest dobry przy łapaniu pcheł. Zabrakło dyskusji na temat doświadczenia i nie zamierzamy tego odpuszczać. Nie ma jeszcze Uchwały nawet, więc spokojnie.
Związek stawia sprawę jasno, jest na głównej od paru dni. W jednym z pism ,które wkleiłeś jest także prosta podpowiedź dla MF - 0,15 za każde 5 lat jeśli nie ma dyscyplinarek i ocen poniżej oczekiwań. Jeżeli na chybcika to klepniemy to nastąpi spłaszczenie, które doprowadzi do tego, że np. specjalista SCS z 5, 10 czy 15 letnim stażem i większym będzie zarabiał tyle co specjalista bezpośrednio po służbie przygotowawczej.
St. specjalista np. na granicy będzie musiał czekać na awans stanowiskowy czy płacowy o czym mówi par.2 pkt.10 projektu Polityki awansowej.
Nie można się ograniczać do propozycji 50/50 czy może 60/40 czy 80/20 bo to nic nie zmienia w powyższej anomalii, a jedynie skarca lub wydłuża dojście do niej w czasie.
 
Doświadczenie nawet kilkuletnie jest uwzględnione w dodatku stażowym.
W KSC tak jest i trwa ankieta na grupie naszej na FB czy np. referent bezpośrednio po okresie próbnym powinien mieć taki sam mnożnik jak referent z 6 letnim stażem? Zobaczymy co sądzą pracownicy. Jednak w SM doświadczenie jest zupełnie inaczej traktowane - vide MSWiA i do tego należy dążyć w naszej formacji. Nie można tego odpuścić teraz, bo nie wejdzie nigdy.
 
W praktyce chociaż teoretycznie możemy dojść do 25% dodatku za wieloletnią służbę, to nasz dodatek jest w praktyce mniejszy niż w Służbie Cywilnej. Dlaczego? Bo dodatek za stopień jest zbyt dużym składnikiem naszego uposażenia. Kilka podwyżek wpakowano nam do stopnia. Dodatki za stopień powinny zostać obniżone np o 500 zł. I o te 500 zł należałoby zwiększyć uposażenie zasadnicze. Poza tą korektą słusznym postulatem jest uregulowanie stażowego dla funkcjonariuszy jak w MSWiA.
Porównanie: cywil i funkcjonariusz ze stażem 30 lat o takich samych zarobkach np 5tys. (bez dodatków innych niż za stopień)
FUNKCJONARIUSZ: zasaadn.- 4tys+dod za stopień - 1000zł = 5000zł. Daje to 1000 zł dodatku stażowego (25% z 4tys.)
CYWIL: zasadn.-5000 zł. daje też 1000 zł stażowego (20% z 5 tys).
Czyli nasz nominalnie procentowo wyższy dodatek stażowy jest fikcją. Przy podanych przeze mnie parametrach funkcjonariusz zrównał się dodatkiem stażowym z cywilem dopiero po 30 latach. Po 20 latach przy takich samych założeniach płacowych cywil już osiąga te 1000 zł stażowego a funkcjonariusz 800 zł.
 
No to może inna zmiana - zażądajcie liczenia dodatku od podstawy i stopnia razem! Bo to jest przecie nierozerwalna całość w mundurze. Taki prosty zabieg a ile korzyści z tego byście mieli i to bez komplikacji i tak już pokomplikowanych uwarunkowań.
 
Funkcjonariuszom za dodatek kontrolerski tez stażowe nie wpada, wiec po co ta wstawka o cywilach?

dodatek za stopień jest nierozerwalna częścią uposażenia, nie da się pobierać uposażenia a dodatku za stopień nie. Masz uposażenie to i masz dodatek i to powinna być podstawa żądania wliczenia go do podstawy obliczania dodatku stażowego fc.

slaby pomysł?
 
W praktyce chociaż teoretycznie możemy dojść do 25% dodatku za wieloletnią służbę, to nasz dodatek jest w praktyce mniejszy niż w Służbie Cywilnej. Dlaczego? Bo dodatek za stopień jest zbyt dużym składnikiem naszego uposażenia. Kilka podwyżek wpakowano nam do stopnia.
sami tego chcieliśmy, aby podwyżki „wpakowano” nam do stopnia, gdyż gdyby były „wpakowane” do podstawy uposażenia, to kwota podwyżki byłaby pomniejszona o staż i inne pochodne, więc to był nasz wybór! Proponowane przez Ciebie przerzucenie np. 500 zł z dodatku za stopień do podstawy uposażenia, z pewnością byłoby pomniejszone o % stażu. To tylko zamiana w kanapce miejsca sera z szynką 😉, która i tak niczego nie zmienia u starych zolli, natomiast młodym za każdy następny rok dawałaby 1% w górę. Wtedy chcieliśmy tak, teraz odwrotnie?
 
sami tego chcieliśmy, aby podwyżki „wpakowano” nam do stopnia, gdyż gdyby były „wpakowane” do podstawy uposażenia, to kwota podwyżki byłaby pomniejszona o staż i inne pochodne, więc to był nasz wybór! Proponowane przez Ciebie przerzucenie np. 500 zł z dodatku za stopień do podstawy uposażenia, z pewnością byłoby pomniejszone o % stażu. To tylko zamiana w kanapce miejsca sera z szynką 😉, która i tak niczego nie zmienia u starych zolli, natomiast młodym za każdy następny rok dawałaby 1% w górę. Wtedy chcieliśmy tak, teraz odwrotnie?
Przecież to normalny tok zmian ! Zasłużeni i długowieczni odchodzą na emerytury, nowych (młodych) jest więcej i taka zmiana dodatkowo urządza MF i SKAS. Pozdrawiam :coffee:
 
Do góry