• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Ustawa o SCS. Co powinno bezwzględnie w niej się znaleźć?

WITAM FUNKCJONARIUSZY SCS!

Każda służba mundurowa ma swoją ustawę pragmatyczną. SCS także powinna. Niebawem opublikujemy projekt ustawy o Służbie Celno - Skarbowej!

Mamy już gotowy i trwa ostatni szlif. Pojawiły się pewne korekty, bo projekt ma sto kilkadziesiąt stron, stąd mamy trochę więcej czasu.

Dlatego napiszcie proszę co Waszym zdaniem powinno bezwzględnie w nim się znaleźć.
 
Ostatnia edycja:
Nie wiem w jakim kierunku poszliście, ale najważniejsze to nazwy organów: np. Komenda Główna SCS, Komenda Wojewódzka SCS, kto organem I a kto II instancji w sprawach celnych i podatkowych, kto pracodawcą dla funkcjonariusza SCS i pracownika SCS. Gdzie kadry, logistyka, analityka - to te główne elementy.
Reszta z ustawy o KAS - część się nada ...
 
Propozycja w zakresie zmiany art. 241 ustawy o KAS:
"Do okresów służby uprawniających do nagrody jubileuszowej wlicza się poprzednie zakończone okresy służby lub zatrudnienia oraz nauki oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze."
Chodzi o ujednolicenie zasad wyliczania stażu do nagrody jubileuszowej jak w innych służbach mundurowych. W ustawach o Policji, SG, PSP itd. oraz w rozporządzeniach wykonawczych znajdują się takie zapisy, dla przykładu:
"Do okresu służby, od którego zależy nabycie przez policjanta prawa do nagrody jubileuszowej, wlicza się:
1) okresy służby i pracy oraz inne okresy uwzględniane policjantom przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat,
2) okres studiów w szkole wyższej przewidziany programem nauczania w łącznym wymiarze nie większym niż 5 lat, pod warunkiem uzyskania dyplomu ich ukończenia."
 
Powołanie komendy głównej SCS, kwesta wyodrębnienia jest dla nas kluczowa, w obecnej sytuacji organizacyjnej nasza służba wegetuje a w zasadzie się rozpada.
Trudno dziś mówić o konkretnych przepisach bo nie mamy jeszcze projektu.
Ale może warto spojrzeć na doświadczenia skandynawskie. Tzn. Służbę Celna Szwecji oraz Finlandi. Szwedzi reformowali swoją służbę celna bodajże w 2021r natomiast Finowie w 2013r. Ok rozumiem że to inne możliwości, inny system prawa itp. Nie mniej oni poszli w zupełnie inna stronę niż nasza reforma 2017, ich służby nie zostały połączone ze skarbówka, natomiast zachowały hierarchiczność i mundurowy charakter.
 
Propozycja w zakresie zmiany art. 241 ustawy o KAS:
"Do okresów służby uprawniających do nagrody jubileuszowej wlicza się poprzednie zakończone okresy służby lub zatrudnienia oraz nauki oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze."
Chodzi o ujednolicenie zasad wyliczania stażu do nagrody jubileuszowej jak w innych służbach mundurowych. W ustawach o Policji, SG, PSP itd. oraz w rozporządzeniach wykonawczych znajdują się takie zapisy, dla przykładu:
"Do okresu służby, od którego zależy nabycie przez policjanta prawa do nagrody jubileuszowej, wlicza się:
1) okresy służby i pracy oraz inne okresy uwzględniane policjantom przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat,
2) okres studiów w szkole wyższej przewidziany programem nauczania w łącznym wymiarze nie większym niż 5 lat, pod warunkiem uzyskania dyplomu ich ukończenia."
Proponuję dodać także okreś nauki w szkołach średnich, jeśli profil się zgadza - np. jest matematyka - bo trzeba liczyć...
 
Na stronie intranetowej www,celnicy.pl założyliśmy w sierpniu 2022 r. , w zakładce Fora, dedykowaną tylko dla cywili "Cywilną strefę dialogu". Liczyliśmy na dyskusje, zgłaszanie nam problemów, dialog pomiędzy pracownikami KAS. Efekt? Bez efektu.

Często słyszymy zarzuty, że zajmujemy się w większości funkcjonariuszami. To nieprawda, nasza uwaga skupia się w równym stopniu na obu grupach ( w naszych zarządach, czy to głównym, czy izbowych, są przedstawiciele obu grup) , jednakże to funkcjonariusze piszą na swoich forach wszystko to „co leży im na wątrobie? – forum żyje.

Mamy również od 5 lat zespół ds. urzędów skarbowych - nikt nawet pytania nie zadał.

Nie ma lepszych , czy gorszych – lecz dajcie proszę nam jako zz szansę. Nie chodzi o to, aby na tym forum wzajemnie zadawać ciosy, bo to bezproduktywne. Jak jeden drugiego obrazi, to czy z tego będzie więcej środków na podwyżki, dodatkowe urlopy, zostanie rozwiązany jakiś problem ? Nie !!! Tylko jeden drugiego wkurzy – a to mało szczytny cel.

Będziemy procedować dwa projekty dla cywili i dla funkcjonariuszy. Niech każdy spojrzy, czy dedykowane dla danego statusu zmiany są ok, czy takich oczekiwał.

Marzenia muszą być wielkie i nie ma rzeczy niemożliwych czy nierealnych – jest tylko to, do czego sami dążymy. Jeżeli wierzysz, że na to zasługujesz, że Twoja praca/służba zasługuje na taki bonus, to jest to właściwy cel.

W emeryturę mundurową dla celników też wiele osób nie wierzyło i mówiło, że to chimera, mrzonka.
A mrzonka stała się faktem.


Koleżanki, Koledzy cywile zapraszamy do dyskusji i zbierania podpisów pod URZĘDNIK KAS - https://celnicy.pl/threads/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-kas-urzednik-kas.18039/

 
Mój pierwszy post po banie. Dlatego wystąpiłem ze związku po 12 latach. Tu się nie zgadzam. Tak było w SG. Młody, zielony wychodził że szkółki z mł. chorążym. Nie wiedział nic. Mam kolegów w SG, studiowałem z nimi w dawnym AON. Tam to zmienili. Po kursie kapral. To i tak dużo, ja mł. rew. dostałem po 5 latach. Po 16 jestem rachmistrzem. Ostatni awans dostanę we wrześniu, mija 5 lat. I jeszcze taka pointa - w tej firmie studia nie są do niczego potrzebne 😊
 
Ostatnia edycja:
Uważam, że to powinna to być „Ustawa o SCS oraz o zmianie niektórych innych ustaw“. Przy okazji należy wyczerpująco zmienić zapisy w innych powiązanych ze służbą ustawach. W szczególności w u.o.z.e (okresy równorzędne etc) ustawie o KAS etc. Po opublikowaniu projektu może dołożymy cegiełki😉
 
Hihi, dodaj jeszcze klasy o profilu sportowym wytrzymałość fizyczna, biol-chem, humanistyczne , technika samochodowe itp. To był sarkazm, nie przeginajmy.
Jak wpis, który komentujesz to sarkazm to wyjątkowo ...... niemądry. Raczej wygląda to na zawistną próbę wyszydzania tego co słusznie zauważył Bart2002. Policjanci SG PSP tak mają. Ale ma rację zoi Wro wdawanie się w internetowe pyskówki jest bez sensu. Także melduję Pani Joanno pierwszy i ostatni raz.
 
1. Powołanie Komendy Głównej SCS z Komendantem
2. Wprowadzenie stażowego jak w innych służbach na poziomie minimum 35% z obecnie funkcjonującego 25% maksymalnie
3. Ustawowe gwarancje w awansach w stopniu zawarte w ustawie o SCS (tu pytanie do przewodniczącego, jak z zapewnieniami Szefa KAS dot. przedstawionych awansów w stopniu w korpusie podoficerów i aspirantów dot. awansu po minimalnym okresie służby zgodnym z ustawą, czy to już obowiązuje po podpisaniu uchwały modernizacyjnej czy to pieśń przyszłości i do tego dążymy w dalszym ciągu)
4. W ustawie powinny znaleźć się rzeczy powiązane z wykształceniem tutaj szeroki zakres: wprowadzenie możliwości dokształcenia m.in. na wzór szkółek policyjnych, wojskowych, sg, abw itp. na kursy aspiranckie czy oficerskie. Dodatkowo zaliczenie lat studiów do wysługi lat oraz nagród jubileuszowych od tego.
5. Ujednolicenie w ustawie zasad dotyczących służby w całej Polsce by ograniczyć dotychczasowe różnice w poszczególnych izbach (tu bardzo szeroko, nadgodziny, wyjazdy służbowe pod bronią i zaliczanie przy tym czasu, mnożniki, stanowiska, dodatki kontrolerskie, specjalne i inne kwestie ujednolicone dla takich samych komórek w różnych izbach)
 
1. Powołanie Komendy Głównej SCS z Komendantem
2. Wprowadzenie stażowego jak w innych służbach na poziomie minimum 35% z obecnie funkcjonującego 25% maksymalnie
3. Ustawowe gwarancje w awansach w stopniu zawarte w ustawie o SCS (tu pytanie do przewodniczącego, jak z zapewnieniami Szefa KAS dot. przedstawionych awansów w stopniu w korpusie podoficerów i aspirantów dot. awansu po minimalnym okresie służby zgodnym z ustawą, czy to już obowiązuje po podpisaniu uchwały modernizacyjnej czy to pieśń przyszłości i do tego dążymy w dalszym ciągu)
4. W ustawie powinny znaleźć się rzeczy powiązane z wykształceniem tutaj szeroki zakres: wprowadzenie możliwości dokształcenia m.in. na wzór szkółek policyjnych, wojskowych, sg, abw itp. na kursy aspiranckie czy oficerskie. Dodatkowo zaliczenie lat studiów do wysługi lat oraz nagród jubileuszowych od tego.
5. Ujednolicenie w ustawie zasad dotyczących służby w całej Polsce by ograniczyć dotychczasowe różnice w poszczególnych izbach (tu bardzo szeroko, nadgodziny, wyjazdy służbowe pod bronią i zaliczanie przy tym czasu, mnożniki, stanowiska, dodatki kontrolerskie, specjalne i inne kwestie ujednolicone dla takich samych komórek w różnych izbach)
Taka staże jak w innych służbach, tu każdy z nas traci średnio 5% w stosunku do innych
 
Na razie nie znamy całości założeń projektu więc pójdę od najmniej realnych i jak się nie da to do kolejnych punktów: (dla przejrzystości i leniwych ogólne pomysły pogrubiłem)

1) powrót do Służby Celnej, czyli powrót do początku 2017r
a) jak to wielki problem to niech już będzie Służba Celno-Skarbowa

2) jak już musi być kas... to powołanie Komendy Głównej SCS
a) włączenie w KG Departamentu Ceł (może być przekształcenie DC w KG ale z założeniem, że szefem KG jest zawsze i obligatoryjnie mundurowy, wiem że w DC są mundurowi, obecnie szef chyba nie jest)

3) Naczelnik UCS jest w randze minimum v-ce dyrektora IAS, będąc także naczelnikiem. Obecnie w mojej IAS jest tak że jest v-ce dyrektor od cła i granicy oraz naczelnik UCS, pytanie po co są takie stanowiska skoro naczelnik może jako mój przełożony powiedzieć mi: dos santos, idź i zap...aj to jest moje polecenie a v-ce dyrektor... też tak może, ale przekracza swoje uprawnienia, bo mi nie może wydawać poleceń... bo nie jest moim przełożonym!!!! co wynika z ustawy o kas...

4) zlikwidowanie art. 150, czyli przechodzenie cywili na zasadzie czyjegoś pomysłu (także wbrew woli i/lub chęci przejścia zainteresowanego) do munduru.
a) a jeśli już... to przejście minimum badań psychologicznych oraz sprawnościowych, tak samo jak mają młodzi w naborach

5) stopień służbowy jest pochodną wysługi w mundurze a nie pochodną stażu pracy. Zwłaszcza dla tych, którzy są wcielani z komórek skarbowych. 10 lat stażu pracy w kasie (albo na kasie) nie może skutkować na start stopniem np. rachmistrza... 10 lat w mundurze już tak.
ps. tutaj prośba do zarządu aby na każdym kroku przypominali skarbowcom, że stopień to nie stanowisko, że mogę być st. ekspertem w stopniu mł.rachm. albo specjalistą w stopniu podkomisarza. A referent to referent. i już.

6) skrócenie max czasu bez awansu na stopniu z 5 do 3 lat

7) spłaszczenie siatki stanowisk lub jej rozbudowanie o kolejne stanowiska na zasadzie grup zaszeregowania jak w SG lub policji. Chodzi o to aby wykluczyć sytuację, w której ktoś z wysokim mnożnikiem jest schowany na niskim stanowisku i cieszy się, bo czegoś nie będzie robił, przecież jest tylko specjalistą... ale mnożnik ma wyższy niż swój przełożony. Przede wszystkim niech się mnożniki nie nakładają.

8) jednolite mnożniki na stanowiskach w MF oraz w reszcie SCS. Starszy specjalista w MF ma minimum 1,9 a dziewczyna na Okęciu 1,7. Bezsens.
 
Widzę, że nikt nie porusza tego tematu, może mundurówka jak w innych służbach, zamiast punktów to pieniądze i każdy by załatwiał sobie mundur, może wtedy nie czekałoby się po parę miesięcy na buty czy polówki.
Dodatkowo może warto zająć się szkoleniami, tzn wprowadzić szkołe coś jak w policji zamiast ZKZ.
 
Widzę, że nikt nie porusza tego tematu, może mundurówka jak w innych służbach, zamiast punktów to pieniądze i każdy by załatwiał sobie mundur, może wtedy nie czekałoby się po parę miesięcy na buty czy polówki.
Dodatkowo może warto zająć się szkoleniami, tzn wprowadzić szkołe coś jak w policji zamiast ZKZ.
Popieram. Kilku miesięczna szkółka jak w innych formacjach. Oczywiście trzeba by posiadać centrum szkolenia SCS z prawdziwgo zdarzenia, a nie jakieś kss.
 
Uważam, że to powinna to być „Ustawa o SCS oraz o zmianie niektórych innych ustaw“. Przy okazji należy wyczerpująco zmienić zapisy w innych powiązanych ze służbą ustawach. W szczególności w u.o.z.e (okresy równorzędne etc) ustawie o KAS etc. Po opublikowaniu projektu może dołożymy cegiełki😉
Nie zmieniamy setek ustaw pod kątem dopisania Komendantów. To jest kwestia techniczna dla biura legislacyjnego. Tylke zmieniamy te ustawy, gdzie mamy merytoryczne poprawki.
 
Służby mundurowe w RP są zorganizowane i zarządzane według pewnego ustalonego modelu, oczywiście z pewnymi różnicami że względu na charkert powierzonych zadań. Niemniej w przyblizeniu służbą kieruje komendant główny podlegają mu komendanci wojewódzcy/oddziałów. Czy SCS jest zorganizowana w ten sposób, otóż nie. SCS jest doklejona do administracji skarbowej. Równie dobrze można by podporządkować oddziały SG pod Urzędy wojewódzkie i zlikwidować im KG, ale nikt takich deblinych pomysłów tam nie robi, bo nie trzeba być doktorem prawa żeby wiedzieć jaki będzie efekt.
Warto powalczyć, aby nawet na początek w ramach tego kas, SCS stanowiła odrębna jednostkę organizacyjno-finansową posiadająca własne jednostki organizacyjne, koniecznie posiadająca własne centrum szkolenia.
 
Back
Do góry