Rząd zajmie się projektem nowelizacji mundurowej ustawy emerytalnej

Witam,

Rada ministrów, podczas wtorkowego tj. 14.10.2025 roku posiedzenia, zajmie się przywróceniem uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom, którzy po utworzeniu KAS trafili do organów skarbowych.

Celem nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, jest :

- umożliwienie funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej zaliczenia pracy w Krajowej Administracji Skarbowej do wysługi lat. Chodzi o osoby, które zostały zwolnione ze służby i przeniesione do pracy w KAS po utworzeniu tej instytucji a następnie zostały przywrócone do służby w SCS. Dzięki zaliczeniu ww. okresu do wysługi emerytalnej, świadczenie emerytalne funkcjonariuszy po zwolnieniu ze służby będzie uwzględniało również okres pracy w KAS po przekształceniu stosunku służbowego w stosunek pracy, a przed ponownym mianowaniem do służby w Służbie Celno-Skarbowej, w wymiarze nie większym niż 7 lat

- projekcie jest także mowa o zaliczeniu jako równorzędnych ze służbą okresów zatrudnienia w Służbie Celnej, przypadających w okresie od dnia 1 września 2003 r. do dnia 30 czerwca 2010 r., w przypadku osób przeniesionych do izby celnej.

Warunkiem zaliczenia wyżej wymienionych okresów jako równorzędnych ze służbą w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej będzie złożenie przez funkcjonariusza albo emeryta, w terminie do 30 czerwca 2026 r. wniosku w tej sprawie do odpowiedniej jednostki KAS.

- projekt przewiduje możliwość ponownego ustalenia wysokości emerytury w przypadku funkcjonariusza, który przeszedł na emeryturę przed dniem wejścia w życie ustawy i uzyska zaświadczenie potwierdzające prawo do zaliczenia wskazanych okresów zatrudnienia do okresów równorzędnych ze służbą, jeżeli w odniesieniu do tych okresów nie zostało ustalone prawo do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przy czym ponowne ustalenie wysokości emerytury nastąpi na wniosek emeryta, jeżeli jego emerytura wynosi mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru.

Projektowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

link do artykułu: https://infosecurity24.pl/sluzby-mu...tem-nowelizacji-mundurowej-ustawy-emerytalnej

Zarząd
ZZ CELNICY PL
 
Dlaczego ucywilnieni funkcjonariusze SC i następnie przywróceni do SC-S będą mogli doliczyć pracę w KAS tylko do wysługi lat? Czyli dalej będą mieć „dziurę” między służbami i nie będą mogli podać lat ucywilnienia do kolejnych 10 lat, z których zarobki bierze się pod uwagę do wyliczenia emerytury mundurowej. Dlaczego UKS-y są traktowani zgoła odmiennie? Im pracę w cywilu 2003-2010 ma się traktować jako równorzędną ze służbą. To jawna dyskryminacja - projekt sprzeczny z konstytucją, może celowo. Tym bardziej, że celnikom w ogóle nie zalicza się okresu przed X 1999.
 
Czy poruszona została przez związki jawna przesłanka niekonstytucyjności kwalifikującej się do Trybunału Konstytucyjnego przepisów zawartych w tym projekcie ustawy w których zaliczono uksowcowcom lata pracy w SzNP a pracownikom, którzy którzy robili to samo w SzNP i poszli do munduru - a nie byli w UKS - tych lat nie zaliczono ??
Uksowcom chyba zaliczono jako równorzędną ze służbą pracę we wszystkich komórkach IC nie tylko w SzNP np. w kontroli akcyzowej firm. Celnikom okres ucywilnienia projekt pozwala doliczyć tylko do wysługi lat, czyli dalej mają „dziurę” w służbie i nie mogą tych lat podać do kolejnych 10 lat, na podstawie których wylicza się emeryturę mundurową. To jest jawna dyskryminacja i niezgodność z konstytucją, tym bardziej, że celnikom w ogóle nie zalicza się do emerytury mundurowej okresu przed X 1999 r.
 
Uksowcom chyba zaliczono jako równorzędną ze służbą pracę we wszystkich komórkach IC nie tylko w SzNP np. w kontroli akcyzowej firm. Celnikom okres ucywilnienia projekt pozwala doliczyć tylko do wysługi lat, czyli dalej mają „dziurę” w służbie i nie mogą tych lat podać do kolejnych 10 lat, na podstawie których wylicza się emeryturę mundurową. To jest jawna dyskryminacja i niezgodność z konstytucją, tym bardziej, że celnikom w ogóle nie zalicza się do emerytury mundurowej okresu przed X 1999 r.

Generalnie w mojej ocenie dobrze że dygnelo do przodu. W trakcie procesu legislacyjnego przecież można poprawki.

Plus inne działania PR.
 
Uksowcom chyba zaliczono jako równorzędną ze służbą pracę we wszystkich komórkach IC nie tylko w SzNP np. w kontroli akcyzowej firm. Celnikom okres ucywilnienia projekt pozwala doliczyć tylko do wysługi lat, czyli dalej mają „dziurę” w służbie i nie mogą tych lat podać do kolejnych 10 lat, na podstawie których wylicza się emeryturę mundurową. To jest jawna dyskryminacja i niezgodność z konstytucją, tym bardziej, że celnikom w ogóle nie zalicza się do emerytury mundurowej okresu przed X 1999 r.
Ja to czytam tak że sznp też stanowi „dziurę” i tylko liczone jest do wysługi lat. Jako równorzędne ze służbą jest w projekcie i ucywilnienie i sznp. Mylę się?
 
"Nasza" masz rację, według mnie dla SNP to są lata równorzędne ze służbą i zalicza się je do lat służby, ale nie można brać ich pod uwagę do podstawy wyliczenia emerytury mundurowej. Trzeba co niektórym zaproponować naukę czytania ze zrozumieniem.
 
jak rząd nie upadnie, bo chyba nie upadnie to powinno to przejść. Chyba jeszcze jest prezydent na tej ścieżce legislacyjnej...
 
Kontynuując, nie bawcie się w politykę. Tu jest potrzebny pokerowy wist, a nie jęczenie podczas legislacji . Oleją , pewne jak w banku.

Co innego, jeśli będzie świadomość, że Prezydent przypunktuje u kilkunastu tysięcy wyborców, przejmując w rzeczy samej ustawę i profity wyborcze z jej uchwalenia.

Chyba jasno się wyraziłem.
 
Mam pytanie skąd wziął się zapis:
"- projekt przewiduje możliwość ponownego ustalenia wysokości emerytury w przypadku funkcjonariusza, który przeszedł na emeryturę przed dniem wejścia w życie ustawy i uzyska zaświadczenie potwierdzające prawo do zaliczenia wskazanych okresów zatrudnienia do okresów równorzędnych ze służbą, jeżeli w odniesieniu do tych okresów nie zostało ustalone prawo do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych."
Mam wrażenie, że w pierwotnej wersji nie było tego. O ile jako emeryta cieszy mnie zapis na wstępie, o tyle problematyczny jest ten dotyczący osób, które przeszły na emeryturę mundurową, a ze względu na wiek otrzymują już emeryturę z ZUS lub dopiero złożyły wniosek o emeryturę z ZUS.

Jak wiadomo emka mundurowa jest wyższa o tej ZUSowskiej, co w ich przypadku? Muszą zacisnąć zęby i w poczuciu kolejnego "oszustwa" żyć dalej? Znam wielu funków (funkcjonariuszek) , którzy przyjęli się do służby w latach 80, zostali ucywilnieni, ponownie przyjęci na podstawie art. 150, przeszli na emkę, wystąpili o emeryturę ZUS i tym samym stracą 7 albo i więcej procent (zależy jak długo byli ucywilnieni).

Takim dodatkowym smaczkiem są też sprawy w sądach. Wiele wyroków opiera się w uzasadnieniu na stwierdzeniu, że "lecz także pozwala, by na gruncie art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813) zaakceptować – w miejsce zwrotu "uchylenie lub stwierdzenie nieważności decyzji o zwolnieniu ze służby" – roszczenia związane z reaktywacją wadliwie przerwanego stosunku służbowego."

Wiele spraw w sądach jeszcze się nie zakończyło lub jest na etapie SA, więc trzeba będzie wystąpić o zaświadczenie na lata ucywilnienia, Złożyć wniosek o ponowne przeliczenie lat (i procentów). Następnie po wygranej w sądach ponownie wystąpić do DIAS o zaświadczenie (ale już nie na podstawie tych zmian) i zmianę świadectwa służby, a także wskazanie uposażenia odbruttowionego.

Czy związek będzie starał się dodać odpowiednie zapisy w ustawie (oczywiście na korzyść funkcjonariuszy) aby niepotrzebnie nie generować wniosków, pism, odpowiedzi, skarg itp.itd.

Już widzę jak mecenasi izbowi w sądach będą się starali odrzucać pozwy/odwołania, ze względu na zmianę przepisów (w pozwach są też ewentualne odszkodowania za utracone urlopy, brak awansów i inne składowe).
 
W końcu w miarę jasno ...
Dużo prościej byłoby jednak rozesłanie petycji do podpisu członkom związku (i ich rodzinom).

W końcu? - Przecież nawet nie wystartowaliście.

W końcu? - Trzeba usiąść i ją napisać.

W końcu? - Wystarczy założyć oddzielny wątek o ja opublikować na forum do powszechnego pobierania i wysyłania.
 
Back
Do góry