Witamy,
Publikujemy wyrok w sprawie odszkodowania przyznanego zwolnionemu ze służby funkcjonariuszowi SCS niezgodnie z przepisami prawa.
Nie potrzeba w zasadzie naszego komentarza – w uzasadnieniu do wyroku sąd powiedział wszystko – nikt z nas nie ująłby tego lepiej.
Satysfakcję przynosi okoliczność, że wkład Sądu Rejonowego w Legnicy oraz Sądu Okręgowego w Legnicy miał istotne znaczenie przy wykuwaniu stanowiska przez Sąd Najwyższy. Zwłaszcza kanwa sprawy o sygn. akt IV P 105/19, w której Sąd Okręgowy w Legnicy rozpoznawał apelację w sprawie o sygn. akt V Pa 28/20 oraz V Pa 27-23, zaś Sąd Najwyższy rozpoznawał skargę kasacyjną w sprawie o sygn. III PSKP 19/22, miała istotne znaczenie.
Przypominamy (przypis związku), że ww. wyroki odegrały znamienitą rolę, bowiem w zdecydowanym stopniu miały wpływ na podjęcie przez Szefa KAS decyzji w 2020 r. o przywracaniu do służby funkcjonariuszy zwolnionych w 2017 r.. Do służby zaczęli powracać funkcjonariusze w całym kraju. Od 2020 r. funkcjonariusze, którzy złożyli akces powrotu do służby nie musieli już przechodzić naboru jak do służby przygotowawczej, czasami po 20, 30 latach służby !!!!!!!
Sąd Najwyższy kontynuował i rozwijał swoje stanowisko w dalszych aspektach, takich jak dopuszczalność drogi sądowej, możliwość zasądzenia odszkodowania, obowiązek wydania świadectwa służby, czy też kwestia odprawy.
Wydaje się, że utrwalenie linii orzeczniczej kolejnymi orzeczeniami sądów powszechnych zakończy długotrwały proces poszukiwania sprawiedliwości przez byłych funkcjonariuszy służby celno-skarbowej.
Jak wskazuje sąd: (…) funkcjonariusze musieli czekać niemal 7 lat na ostateczne orzeczenie Sądu I instancji w jej sprawie. To zdecydowanie za długo jak na standard konstytucyjny prawa do sądu, w tym prawa do rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd, wynikający z art. 45 Konstytucji RP.
Pozdrawiamy
Zespół ds. Ucywilnienia
Publikujemy wyrok w sprawie odszkodowania przyznanego zwolnionemu ze służby funkcjonariuszowi SCS niezgodnie z przepisami prawa.
Nie potrzeba w zasadzie naszego komentarza – w uzasadnieniu do wyroku sąd powiedział wszystko – nikt z nas nie ująłby tego lepiej.
Satysfakcję przynosi okoliczność, że wkład Sądu Rejonowego w Legnicy oraz Sądu Okręgowego w Legnicy miał istotne znaczenie przy wykuwaniu stanowiska przez Sąd Najwyższy. Zwłaszcza kanwa sprawy o sygn. akt IV P 105/19, w której Sąd Okręgowy w Legnicy rozpoznawał apelację w sprawie o sygn. akt V Pa 28/20 oraz V Pa 27-23, zaś Sąd Najwyższy rozpoznawał skargę kasacyjną w sprawie o sygn. III PSKP 19/22, miała istotne znaczenie.
Przypominamy (przypis związku), że ww. wyroki odegrały znamienitą rolę, bowiem w zdecydowanym stopniu miały wpływ na podjęcie przez Szefa KAS decyzji w 2020 r. o przywracaniu do służby funkcjonariuszy zwolnionych w 2017 r.. Do służby zaczęli powracać funkcjonariusze w całym kraju. Od 2020 r. funkcjonariusze, którzy złożyli akces powrotu do służby nie musieli już przechodzić naboru jak do służby przygotowawczej, czasami po 20, 30 latach służby !!!!!!!
Sąd Najwyższy kontynuował i rozwijał swoje stanowisko w dalszych aspektach, takich jak dopuszczalność drogi sądowej, możliwość zasądzenia odszkodowania, obowiązek wydania świadectwa służby, czy też kwestia odprawy.
Wydaje się, że utrwalenie linii orzeczniczej kolejnymi orzeczeniami sądów powszechnych zakończy długotrwały proces poszukiwania sprawiedliwości przez byłych funkcjonariuszy służby celno-skarbowej.
Jak wskazuje sąd: (…) funkcjonariusze musieli czekać niemal 7 lat na ostateczne orzeczenie Sądu I instancji w jej sprawie. To zdecydowanie za długo jak na standard konstytucyjny prawa do sądu, w tym prawa do rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd, wynikający z art. 45 Konstytucji RP.
Pozdrawiamy
Zespół ds. Ucywilnienia