Pauzowanie - notatka po spotkaniu z SKAS

Notatka

po spotkaniu ZZ Celnicy PL z

Szefem Krajowej Administracji Skarbowej

w dniu 6 kwietnia 2023r​



W dniu 6 kwietnia odbyło się spotkanie przedstawicieli ZZ Celnicy PL z mł. insp. Bartoszem Zbaraszczukiem - Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów.

Ze strony ZZ Celnicy PL uczestniczyli: przewodniczący Sławomir Siwy

oraz przewodniczące/członkowie Zespołów programowych: ds. emerytur oraz ds. ucywilnionych

Maria Mrugała, Joanna Kuś oraz Anna Jarocka.

Na spotkaniu obecni byli również: Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej Pan Maciej Żuławski oraz Pan Kamil Jerzewski – radca prawny, Naczelnik Wydziału.

Spotkanie dotyczyło przede wszystkim kwestii:

  • zaliczenia okresu pauzowania funkcjonariuszom ucywilnionym w maju 2017 r. i przywróconym do służby w kolejnych latach, tj. od 2017 do 2023 r. oraz
  • zmian w przepisach emerytalnych - w szczególności art. 5 ust. 1a ustawy zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy.
Szefowi KAS przedstawiono dane dot. podejmowanych działań prawnych przez osoby ucywilnione, przywrócone do munduru. Przedstawiono problemy i skutki tzw. pauzowania dla ucywilnionych oraz administracji KAS. Przedyskutowano możliwe i oczekiwane rozwiązania problemu. Zagadnienie jest znane kierownictwu KAS i analizowane pod kątem możliwych rozwiązań.

Art. 5 ust. 1 a – ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy - problem stanowi fakt, iż przepis określający zasadę obliczenia podstawy wymiaru emerytury z 10 kolejnych lat kalendarzowych nie przewiduje żadnych rozwiązań dla przypadków, w których funkcjonariusz:

- nie ma ciągłości służby,

- w okresie służby funkcjonariusz nie pobierał uposażenia. W tym okresie f-sz opłacał składki ZUS, które przepadną, ale okres ten zaliczony do 10 lat kalendarzowych znacznie obniży wymiar emerytury.

Komisja ds. Petycji w tym temacie podjęła decyzję o skierowaniu do Ministra Finansów dezyderatu. Wobec tego zasadne jest przestawienie przez MF stanowiska kompleksowo traktującego ten temat oraz podjęcie działań w tym zakresie - inicjatywy ustawodawczej.

Omówiliśmy szczegółowo w/w zagadnienia i potencjalne rozwiązania. Argumenty i dane Związku zostały przedstawione Szefowi KAS podczas spotkania. Związek wyraził gotowość do wsparcia w tym zakresie SKAS.



Przewodniczący

ZZ Celnicy PL

Sławomir Siwy
 

Attachments

A to niespodzianka. Nie interesowałem się tym dodatkiem, bo jeszcze mnie nie dotyczy, i nie wiedziałem że został wprowadzony u nas przepisami ustawy o KAS, a nie jak zakładałem ustawą z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji ..itd. W tej sytuacji zastrzeżenie z art. 150 ust. 8 nie obejmuje tego dodatku, ani nie stoi na przeszkodzie do wliczenia stażu z okresu ucywilnienia do stażu służby zgodnie z ust. 8 art. 150 i uwzględnieniu tego stażu w art. 226b...
Widzę nową, wielką perspektywę spraw sądowych w kolejnym temacie :)
Moim zdaniem tak. Czy ktoś kto był w wojsku lub innej służbie i już ma prawo do tego dodatku i może sprawę ma już rozeznaną? Jeżeli są takie osoby to rozwiejcie wątpliwości pytających. Jeżeli przeciwnie i komuś nie zaliczyli to proszę o kontakt.
Czy jakaś osoba, której staż liczony, jako suma okresów SC + SCS + KSC (ucywilnienie) + SCS (powrót art.150 KAS) przekroczyła 25 lat "służby" - otrzymała decyzje o przyznaniu/odmowie świadczenia motywacyjnego? Czy ktoś próbował coś ustalić w tej sprawie w swoich IAS-ach (komórkach personalnych/kadrach)?
 
Ostatnia edycja:
Czy jakaś osoba, której staż liczony, jako suma okresów SC + SCS + KSC (ucywilnienie) + SCS (powrót art.150 KAS) przekroczyła 25 lat "służby" - otrzymała decyzje o przyznaniu/odmowie świadczenia motywacyjnego? Czy ktoś próbował coś ustalić w tej sprawie w swoich IAS-ach (komórkach personalnych/kadrach)?
Staż w SC trzeba liczyć od 15.09.1999, czyli tak jak do emerytury. Jak ktoś nie był w wojsku lub innej służbie to się na razie nie załapie. Co do ucywilnionych którzy wrócili do służby to nie słyszałem o takiej osobie, być może nikt z nich nie spełnił warunku 25 lat, lub ucywilnienia nie zaliczają jako służby.
 
Staż w SC trzeba liczyć od 15.09.1999, czyli tak jak do emerytury. Jak ktoś nie był w wojsku lub innej służbie to się na razie nie załapie. Co do ucywilnionych którzy wrócili do służby to nie słyszałem o takiej osobie, być może nikt z nich nie spełnił warunku 25 lat, lub ucywilnienia nie zaliczają jako służby.
Oczywiście w moim poście i cytowanych chodzi o okres tzw. ucywilnienia, pozostałe warunki spełniam, czyli byłem w wojsku, w SC przed 1999 r., po ucywilnianiu wróciłem do SCS.
Z art. 150 ust. 8 ustawy KAS wynika, że: "Członkowi korpusu służby cywilnej, który stał się funkcjonariuszem, okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych KAS wlicza się do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym (...)".
Zastrzeżenie zawarte w wyżej przytoczonym przepisie nie dotyczy zatem "świadczenia motywacyjnego", ponieważ świadczenie to wynika wyłącznie z przepisów ustawy KAS.
Zgodnie z art. 226b ust. 1 pkt 1 ustawy KAS: "Funkcjonariuszowi przyznaje się świadczenie motywacyjne po osiągnięciu 25 lat służby w Służbie Celno-Skarbowej, ale nie więcej niż 28 lat i 6 miesięcy - w wysokości 1500 zł miesięcznie (...)".
Myślę, że mogą być w KAS jeszcze inne osoby, które są po wojsku oraz mają podobny staż/przebieg, odpowiednio służby w SC/SCS oraz pracy (ucywilnienia) w KAS.
 
Oczywiście w moim poście i cytowanych chodzi o okres tzw. ucywilnienia, pozostałe warunki spełniam, czyli byłem w wojsku, w SC przed 1999 r., po ucywilnianiu wróciłem do SCS.
Z art. 150 ust. 8 ustawy KAS wynika, że: "Członkowi korpusu służby cywilnej, który stał się funkcjonariuszem, okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych KAS wlicza się do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym (...)".
Zastrzeżenie zawarte w wyżej przytoczonym przepisie nie dotyczy zatem "świadczenia motywacyjnego", ponieważ świadczenie to wynika wyłącznie z przepisów ustawy KAS.
Zgodnie z art. 226b ust. 1 pkt 1 ustawy KAS: "Funkcjonariuszowi przyznaje się świadczenie motywacyjne po osiągnięciu 25 lat służby w Służbie Celno-Skarbowej, ale nie więcej niż 28 lat i 6 miesięcy - w wysokości 1500 zł miesięcznie (...)".
Myślę, że mogą być w KAS jeszcze inne osoby, które są po wojsku oraz mają podobny staż/przebieg, odpowiednio służby w SC/SCS oraz pracy (ucywilnienia) w KAS.
W takim razie musisz
,, przetrzeć szlak'', skoro należy się dodatek to o niego zawalcz.
 
Oczywiście w moim poście i cytowanych chodzi o okres tzw. ucywilnienia, pozostałe warunki spełniam, czyli byłem w wojsku, w SC przed 1999 r., po ucywilnianiu wróciłem do SCS.
Z art. 150 ust. 8 ustawy KAS wynika, że: "Członkowi korpusu służby cywilnej, który stał się funkcjonariuszem, okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych KAS wlicza się do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym (...)".
Zastrzeżenie zawarte w wyżej przytoczonym przepisie nie dotyczy zatem "świadczenia motywacyjnego", ponieważ świadczenie to wynika wyłącznie z przepisów ustawy KAS.
Zgodnie z art. 226b ust. 1 pkt 1 ustawy KAS: "Funkcjonariuszowi przyznaje się świadczenie motywacyjne po osiągnięciu 25 lat służby w Służbie Celno-Skarbowej, ale nie więcej niż 28 lat i 6 miesięcy - w wysokości 1500 zł miesięcznie (...)".
Myślę, że mogą być w KAS jeszcze inne osoby, które są po wojsku oraz mają podobny staż/przebieg, odpowiednio służby w SC/SCS oraz pracy (ucywilnienia) w KAS.
Są takie osoby. Choćby ja. Można domniemać że również osoby klikające w "Lubię". Z tego co wiem zespół z Wrocławia temat pilotuje. Już wcześniej pisałem na forum o wtórnych konsekwencjach ucywilnienia i że będzie miało to finansowe reperkusje. Reszta kolegów pokrzywdzonych ucywilnieniem zderzy się z tematem jak ich koledzy/koleżanki za rok otrzymają dodatek a oni nie.
 
Są takie osoby. Choćby ja. Można domniemać że również osoby klikające w "Lubię". Z tego co wiem zespół z Wrocławia temat pilotuje. Już wcześniej pisałem na forum o wtórnych konsekwencjach ucywilnienia i że będzie miało to finansowe reperkusje. Reszta kolegów pokrzywdzonych ucywilnieniem zderzy się z tematem jak ich koledzy/koleżanki za rok otrzymają dodatek a oni nie.
Jak najbardziej, za niedługi czas (1-2 lata) ten problem dotknie większej liczby "ucywilnianiach", także tych bez okresu w wojsku. Nie jestem pewien, czy "zespól z Wrocławia" zajmuje się tym przypadkiem związanym stricte z wpływem "ucywilniania" na uprawnienie do "świadczenia motywacyjnego", a jeśli tak, to czy np. zgłoszono problem do MF, czy są już jakieś ustalenia/wytyczne w tym zakresie.
Ja na razie próbuję korespondować z komórką personalną (kadrami) w IAS, ale dotychczas nie uzyskałem od nich konkretnej odpowiedzi.
W zasadzie odpowiedzią powinno być wydanie decyzji, bo tak stanowi art. 226b ustawy KAS:
ust. 3. Decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia motywacyjnego kierownik jednostki organizacyjnej wydaje nie później niż w terminie 30 dni po osiągnięciu przez funkcjonariusza stażu służby, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2.
ust. 8. Od decyzji o odmowie przyznania świadczenia motywacyjnego oraz od decyzji stwierdzającej ustanie prawa do wypłaty świadczenia motywacyjnego funkcjonariuszowi przysługuje odwołanie w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji. (...)

Spełniłem warunki (wojsko+SC/SCS+cywil w KAS+SCS) z dniem 1 marca br., ale do dzisiaj nie otrzymałem żadnej decyzji w tej sprawie. Przy braku decyzji nie ma od czego się odwoływać i nie bardzo wiadomo, jak taką decyzję można skutecznie wyegzekwować od DIAS.
Jednocześnie zgodnie z ust. 10. Świadczenie motywacyjne wypłaca się w każdym kolejnym miesiącu kalendarzowym, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wydano decyzję o przyznaniu świadczenia motywacyjnego.
Zatem każda zwłoka w wydaniu tej decyzji de facto realnie oddala termin wypłaty tego świadczenia, co na pewno jest korzystne dla DIAS, ale nie dla uprawnionego funkcjonariusza?
 
Ostatnia edycja:
Jak najbardziej, za niedługi czas (1-2 lata) ten problem dotknie większej liczby "ucywilnianiach", także tych bez okresu w wojsku. Nie jestem pewien, czy "zespól z Wrocławia" zajmuje się tym przypadkiem związanym stricte z wpływem "ucywilniania" na uprawnienie do "świadczenia motywacyjnego", a jeśli tak, to czy np. zgłoszono problem do MF, czy są już jakieś ustalenia/wytyczne w tym zakresie.
Ja na razie próbuję korespondować z komórką personalną (kadrami) w IAS, ale dotychczas nie uzyskałem od nich konkretnej odpowiedzi.
W zasadzie odpowiedzią powinno być wydanie decyzji, bo tak stanowi art. 226b ustawy KAS:
ust. 3. Decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia motywacyjnego kierownik jednostki organizacyjnej wydaje nie później niż w terminie 30 dni po osiągnięciu przez funkcjonariusza stażu służby, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2.
ust. 8. Od decyzji o odmowie przyznania świadczenia motywacyjnego oraz od decyzji stwierdzającej ustanie prawa do wypłaty świadczenia motywacyjnego funkcjonariuszowi przysługuje odwołanie w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji. (...)

Spełniłem warunki (wojsko+SC/SC+cywil w KAS+SCS) z dniem 1 marca br., ale do dzisiaj nie otrzymałem żadnej decyzji w tej sprawie. Przy braku decyzji nie ma od czego się odwoływać i nie bardzo wiadomo, jak taką decyzję można skutecznie wyegzekwować od DIAS.
Jednocześnie zgodnie z ust. 10. Świadczenie motywacyjne wypłaca się w każdym kolejnym miesiącu kalendarzowym, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wydano decyzję o przyznaniu świadczenia motywacyjnego.
Zatem każda zwłoka w wydaniu tej decyzji de facto realnie oddala termin wypłaty tego świadczenia, co na pewno jest korzystne dla DIAS, ale nie dla uprawnionego funkcjonariusza?
a może skarga na bezczynność organu
 
Back
Do góry