Witajcie,
Informujemy, że w ramach informacji publicznej otrzymaliśmy uzasadnienie do wyroku Sądu Rejonowego w Łodzi – sygn. akt X P 1496/2024.
Jak wynika z uzasadnienia:
Powód do służby stałej w Służbie Celnej został mianowany z dniem [...] roku. Zanim powód stał się funkcjonariuszem celnym pozostawał do dnia [...] roku członkiem korpusu służby cywilnej, któremu złożono propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Ponieważ złożoną propozycję przyjął, został objęty normą prawną określoną przepisem art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej. Powód od dnia [...] roku stał się urzędnikiem państwowym, będąc zatrudnionym w I. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo do pracy w U. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. W międzyczasie w dniu [...] roku, aktem mianowania z dnia 3 stycznia [...], na podstawie art. 4 ustawy z dnia [...] roku o pracownikach państwowych, uzyskał status mianowanego pracownika państwowego. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo z U. w [...] do I. w [...]. W korpusie służby cywilnej pozostawał do [...] roku. Przyjmując propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej złożonej w dniu [...] roku od dnia [...] roku stał się funkcjonariuszem Służby Celnej. Wobec powyższego okres służby w Służbie Celnej od [...] roku do [...] roku na podstawie przepisu art. 226b ust. 2 pkt 1 w związku z art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009 roku zaliczyć do służby w Służbie Celno-Skarbowej. Począwszy od [...] roku powód nieprzerwanie pełni nadal służbę w Służbie Celno-Skarbowej. Według powoda datę rozpoczęcia służby cywilnej, wyznacza moment zatrudnienia w I. w [...] z dniem [...] roku, kiedy to stał się urzędnikiem państwowym
Podsumowując: zadania mieszczące się dawniej w zakresie nadzoru (niezależnie od jego usytuowania w strukturach administracyjnych) były wykonywane najpierw wyłącznie przez pracowników cywilnych, następnie przez pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy, a w końcu - wyłącznie przez funkcjonariuszy (początkowo Służby Celnej, a ostatecznie Służby Celno-Skarbowej). Co kluczowe, owe zadania były tożsame niezależnie od formalnego statusu osób je wykonujących (pracownicy, funkcjonariusze), a ustawodawca postanowił, że "cywilny" staż pracy w nadzorze będzie wliczany do okresu pełnienia służby w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej, zaś zasadność tej regulacji nie była negowana ani podważana.
Zatem pracownicy [...] byli grupą podmiotów o podobnych cechach relewantnych co funkcjonariusze służby Celno-Skarbowej oraz Służby Celnej, z czego wynikałby obowiązek ustawodawcy jednakowego uregulowania ich sytuacji prawnej pod względem uprawnienia do świadczenia motywacyjnego.
Zarząd Główny
ZZ CELNICY PL
Informujemy, że w ramach informacji publicznej otrzymaliśmy uzasadnienie do wyroku Sądu Rejonowego w Łodzi – sygn. akt X P 1496/2024.
Jak wynika z uzasadnienia:
Powód do służby stałej w Służbie Celnej został mianowany z dniem [...] roku. Zanim powód stał się funkcjonariuszem celnym pozostawał do dnia [...] roku członkiem korpusu służby cywilnej, któremu złożono propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Ponieważ złożoną propozycję przyjął, został objęty normą prawną określoną przepisem art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej. Powód od dnia [...] roku stał się urzędnikiem państwowym, będąc zatrudnionym w I. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo do pracy w U. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. W międzyczasie w dniu [...] roku, aktem mianowania z dnia 3 stycznia [...], na podstawie art. 4 ustawy z dnia [...] roku o pracownikach państwowych, uzyskał status mianowanego pracownika państwowego. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo z U. w [...] do I. w [...]. W korpusie służby cywilnej pozostawał do [...] roku. Przyjmując propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej złożonej w dniu [...] roku od dnia [...] roku stał się funkcjonariuszem Służby Celnej. Wobec powyższego okres służby w Służbie Celnej od [...] roku do [...] roku na podstawie przepisu art. 226b ust. 2 pkt 1 w związku z art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009 roku zaliczyć do służby w Służbie Celno-Skarbowej. Począwszy od [...] roku powód nieprzerwanie pełni nadal służbę w Służbie Celno-Skarbowej. Według powoda datę rozpoczęcia służby cywilnej, wyznacza moment zatrudnienia w I. w [...] z dniem [...] roku, kiedy to stał się urzędnikiem państwowym
Podsumowując: zadania mieszczące się dawniej w zakresie nadzoru (niezależnie od jego usytuowania w strukturach administracyjnych) były wykonywane najpierw wyłącznie przez pracowników cywilnych, następnie przez pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy, a w końcu - wyłącznie przez funkcjonariuszy (początkowo Służby Celnej, a ostatecznie Służby Celno-Skarbowej). Co kluczowe, owe zadania były tożsame niezależnie od formalnego statusu osób je wykonujących (pracownicy, funkcjonariusze), a ustawodawca postanowił, że "cywilny" staż pracy w nadzorze będzie wliczany do okresu pełnienia służby w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej, zaś zasadność tej regulacji nie była negowana ani podważana.
Zatem pracownicy [...] byli grupą podmiotów o podobnych cechach relewantnych co funkcjonariusze służby Celno-Skarbowej oraz Służby Celnej, z czego wynikałby obowiązek ustawodawcy jednakowego uregulowania ich sytuacji prawnej pod względem uprawnienia do świadczenia motywacyjnego.
Zarząd Główny
ZZ CELNICY PL