KOMUNIKAT ZZ CELNICY PL - dodatek motywacyjny dla pracowników SZNP liczy się z uwzględnieniem okresu służby cywilnej – prawa nabyte

Witajcie,

Informujemy, że w ramach informacji publicznej otrzymaliśmy uzasadnienie do wyroku Sądu Rejonowego w Łodzi – sygn. akt X P 1496/2024.

Jak wynika z uzasadnienia:

Powód do służby stałej w Służbie Celnej został mianowany z dniem [...] roku. Zanim powód stał się funkcjonariuszem celnym pozostawał do dnia [...] roku członkiem korpusu służby cywilnej, któremu złożono propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Ponieważ złożoną propozycję przyjął, został objęty normą prawną określoną przepisem art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej. Powód od dnia [...] roku stał się urzędnikiem państwowym, będąc zatrudnionym w I. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo do pracy w U. w [...], gdzie pracował nieprzerwanie do dnia [...] roku. W międzyczasie w dniu [...] roku, aktem mianowania z dnia 3 stycznia [...], na podstawie art. 4 ustawy z dnia [...] roku o pracownikach państwowych, uzyskał status mianowanego pracownika państwowego. Z dniem [...] roku został przeniesiony służbowo z U. w [...] do I. w [...]. W korpusie służby cywilnej pozostawał do [...] roku. Przyjmując propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej złożonej w dniu [...] roku od dnia [...] roku stał się funkcjonariuszem Służby Celnej. Wobec powyższego okres służby w Służbie Celnej od [...] roku do [...] roku na podstawie przepisu art. 226b ust. 2 pkt 1 w związku z art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009 roku zaliczyć do służby w Służbie Celno-Skarbowej. Począwszy od [...] roku powód nieprzerwanie pełni nadal służbę w Służbie Celno-Skarbowej. Według powoda datę rozpoczęcia służby cywilnej, wyznacza moment zatrudnienia w I. w [...] z dniem [...] roku, kiedy to stał się urzędnikiem państwowym

Podsumowując: zadania mieszczące się dawniej w zakresie nadzoru (niezależnie od jego usytuowania w strukturach administracyjnych) były wykonywane najpierw wyłącznie przez pracowników cywilnych, następnie przez pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy, a w końcu - wyłącznie przez funkcjonariuszy (początkowo Służby Celnej, a ostatecznie Służby Celno-Skarbowej). Co kluczowe, owe zadania były tożsame niezależnie od formalnego statusu osób je wykonujących (pracownicy, funkcjonariusze), a ustawodawca postanowił, że "cywilny" staż pracy w nadzorze będzie wliczany do okresu pełnienia służby w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej, zaś zasadność tej regulacji nie była negowana ani podważana.

Zatem pracownicy [...] byli grupą podmiotów o podobnych cechach relewantnych co funkcjonariusze służby Celno-Skarbowej oraz Służby Celnej, z czego wynikałby obowiązek ustawodawcy jednakowego uregulowania ich sytuacji prawnej pod względem uprawnienia do świadczenia motywacyjnego.

Zarząd Główny
ZZ CELNICY PL
 

Attachments

uzasadnienie Sądu ma się dokładnie tak samo do zaliczenia lat służby pełnionej przed 1999r. celnikom i cywilom z SZNP.
Nas również ustawodawca zapewniał, że okres pracy będzie zaliczony do stażu służby.
W art. 94 ustawy o Służbie Celnej z 24 lipca 1999 roku:
1. W wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy.
2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.
3. Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z chwilą mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej.
A następnie stosownie do brzmienia art. 231 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej z 27 sierpnia 2009 roku:
W przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy.
 
Wszyscy o tym wiemy. Tylko trzeba, aby sądy zaczęły to przywoływać w uzasadnieniach wyroków.

Banalne, prawda?
 
Trzeba zacząć próbować. A tak na marginesie, czy w swoim otoczeniu znacie celnika który wystąpił z wnioskiem o wyższe świadczenie motywacyjne (to po 28,5 latach służby) i dostał odmowę.
 
I jak się to ma do "zaliczenia" lat służby celnikom sprzed 1999 r ?!

Trzeba zacząć próbować. A tak na marginesie, czy w swoim otoczeniu znacie celnika który wystąpił z wnioskiem o wyższe świadczenie motywacyjne (to po 28,5 latach służby) i dostał odmowę.
Dzień dobry, w takich sytuacjach kierujemy pozwy do sądu. Narazie mamy pilotaże (pisalismy kilka miesięcy temu, o tym, na tej stronie) - chodzio zaliczenie okresu przed 15 września 1999 r.
 
Więcej niż 75 % nie czeba !
Chętnie Dodadzą Ci brakujące 3% i stracisz drugą emkę
zusowską czyli kapitał początkowy , waloryzację zusowskie, OFe,
kapitał OFE itd. czyli te Dziedziczone pieniądze.
Z rozwagą proszę .
 
Więcej niż 75 % nie czeba !
Chętnie Dodadzą Ci brakujące 3% i stracisz drugą emkę
zusowską czyli kapitał początkowy , waloryzację zusowskie, OFe,
kapitał OFE itd. czyli te Dziedziczone pieniądze.
Z rozwagą proszę .

Tak, nie trzeba!
Tylko trzeba mieć to 75%, a wielu z dodatkowymi 15% ma sporo mniej. Ile?
Policz sobie lata od 1999 do "ucywilnienia" 2017 + 15% za niepełnosprawność.
Dla mnie te ewentualne % za 5 lat robi różnicę zbliżoną do emki z ZUS'u (o ile
bym do niej dożył), a dostałbym ją całe 5 lat wcześniej. Mnie raczej warto ...
 
Każdy musi sobie sam policzyć. Każdy miesiąc zwłoki powoduje, że służba przed '99 będzie miała coraz mniejsze znaczenie. Na dziś to zatrudnionym przed wrześniem 1999 zostało 2 lata i 9 miesięcy do pełnej 75% emerytury. Szkoda,że tak dużo czasu zostało zmarnowane.
 
Back
Do góry