Komunikat ze spotkania w Ministerstwie Finansów, które odbyło się w dniu 16.04.2025 r. .

Witamy,

W dniu dzisiejszym w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie Strony Społecznej ze stroną rządową Ministerstwa Finansów.

W spotkaniu udział z strony naszego związku wzięli: Przewodnicząca Jolanta Haron, Wiceprzewodnicząca Anna Jarocka, Wiceprzewodniczący Grzegorz Raczyński oraz Łukasz Kunek Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
Ze strony Ministerstwa Finansowego Podsekretarz Stanu, Szef KAS Pan Marcin Łoboda i Podsekretarz Stanu Pan Jurand Drop oraz przedstawiciele Departamentów MF.

W trakcie spotkania uzyskaliśmy wstępną deklarację ze strony Podsekretarza Stanu i Szefa KAS, że w 5-9.05 2025 r odbędzie się kolejne spotkanie w gronie Kierownictwa MF i ekspertów ze stroną społeczną w celu omówienia propozycji zapisów ustawowych oraz treści Porozumienia, związanych z postulatami, jakie zgłaszał Związek Zawodowy CELNICY PL tj. świadczenie mieszkaniowe, analogiczne jak w pozostałych służbach podlegających MSWiA, SW i MON.

Jednocześnie otrzymaliśmy projekt w sprawie zmian ustawowych dot. zaliczenia czasookresu pauzowania i SZNP do zaopiniowania. Sprawa kolejnej Uchwały Modernizacyjnej też będzie przedmiotem rozmów na kolejnym spotkaniu.

Pozdrawiamy
Za Zarząd
ZZ CELNICY PL
Przewodnicząca
Jolanta Haron
 

Attachments

Jak dla mnie mieli 2 szanse na przygotowanie się. Ściągnąć gotowy projekt w/s dodatku mieszkaniowego i przerobić go pod SCS w tym czasie to nie problem. Ostrzeżenia były, dalej będą wodzić za nos jak już to wielokrotnie miało miejsce. Konkretów od 2 spotkań nie było, trzeba zacząć działać. Zacząć organizować akcje protestacją jakąś chwilę po spotkaniu kolejnym - niech wiedzą, że skończyła się zabawa
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
Dzień dobry Pani . Czy jest jakaś szansa dla osób przywróconych do służby na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS , nie mających kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem (okres pozostawania poza służbą zaliczony jako służba, ale dla wyliczeń emerytalnych jako lata z zerowym uposażeniem) , by te lata zerowe wyliczać według ostatniego lub średniego uposażenia danego funkcjonariusza ? Lata zerowe powodują duże zaniżenie emerytury a nie wszyscy przywróceni po trwającej kilkanaście lat sprawie sądowej są w stanie służyć kolejne dziesięć ?
 
Przecież nieustannie "analizują" (słowo pochodzenia łacińskiego) sprawę ...
Od łac. anus - odbyt, analizowanie od słowa anal oznaczającego dymanie w 4 litery- czyli dokładnie to co robi z nami MF. Moim zdaniem czas do następnego spotkania 5.05. ZZ powinien wykorzystać na ekscytowanie (strpl. pobudzanie) środowiska do protestu. Tym razem nie ma co chować głowy w piasek ZZ powinien działać jawnie w końcu modernizacja trzyletnia została już zakończona więc można protestować. A tylko ZZ ma możliwości ogólnopolskiej koordynacji działań - bo wbrew pozorom chęć jest tylko co innego gdy protest jest organizowany przez ogólnopolski ZZ a co innego gdy organizuje go grupa zapaleńców na forum . Inaczej pozostanie ZZ pogrobny cytat (należy tylko podmienić Wołodyjowskiego na ZZ)

Dla Boga, panie Wołodyjowski! Larum grają! wojna! nieprzyjaciel w granicach! a ty się nie zrywasz? szabli nie chwytasz? na koń nie siadasz? Co się stało z tobą, żołnierzu? Zaliś swej dawnej przepomniał cnoty, że nas samych w żalu jeno i trwodze zostawiasz? -H. Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski.​

 
Niestety, ale w zmianach do ustawy zostali wykluczeni cywile którzy pracowali z pracownikami z UKS w tych samych komórkach i wykonywali te same zadania. Art. 56a dotyczy tylko wyłącznie pracowników z UKSu. I dzięki temu wykluczeni cywile pewnie będą musieli się sądzić o zaliczenie tego okresu tylko dlatego, że nie byli uksowcami, a także stali się fc. na podstawie art. 22b uosc.
Tym sposobem, celem eliminacji dyskryminacji osób wykonujących zadania "policyjne" wskazane w projekcie ustawy, dokonuje się kolejnej segregacji. Tym razem ze względu na tryb zatrudnienia. Co więcej, wygląda na to, że pokrywa się to z treścią wskazanej wyżej petycji wielokrotnej. Poprzedni projekt rządowy, a także projekt senacki wskazywał jako uprawnionych do emerytury mundurowej wszystkich pracowników korpusu służby cywilnej, którzy spełniali warunki związane z realizacją określonych zadań. Dlaczego doszło do tej zmiany?
Dla wszystkich cywilów, wykonujących wskazane zadania, i dla których zastosowanie znalazł art. 22b/art99, sytuacja prawna powinna być jednakowa. Poza trybem zatrudnienia nie widać innych kryteriów różnicujących.
Zalatuje dyskryminacją/nierównym traktowaniem...
 
Ostatnia edycja:
  • Lubię
Reactions: Nox
Widać komuś zależy na dyskryminacji skoro w przeciągu 20 dni dokonano zmian w projekcie wykluczając min. takich jak ja. Może dlatego, że jest takich ludzi garstka w skali kraju.
Pracowałem z uksowcami, robiliśmy to samo, zawsze wspólnie, zostaliśmy funkcjonariuszami na podstawie 22b, ale mi się nie należy.
Gdzie tu sens?
 
Dzień dobry. Prosimy o dokładne zapoznanie się z rządowym projektem i porównanie zapisów z naszym projektem zamieszczonym w petycji wielokrotnej - BKSP-155-X-337/24 link https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJAW&NrPetycji=BKSP-155-X-337/24 .
i o Wasze uwagi.
@ZOI WRO - w przedstawionym przez MF projekcie brakuje zapisów dotyczących wliczenia wypłaconego w czasie pauzowania wynagrodzenia do podstawy wymiaru emerytury, jeśli wybrane przez funkcjonariusza 10 lat będą ten okres zawierały. W obecnej postaci okres pauzowania będzie brany do podstawy wymiaru emerytury za zero.
Brakuje zmiany zapisu art. 18f ust. 2a. Fraza "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt 3" powinna zostać zastąpiona frazą "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt od 3 do 5"
 
Niestety, ale w zmianach do ustawy zostali wykluczeni cywile którzy pracowali z pracownikami z UKS w tych samych komórkach i wykonywali te same zadania. Art. 56a dotyczy tylko wyłącznie pracowników z UKSu. I dzięki temu wykluczeni cywile pewnie będą musieli się sądzić o zaliczenie tego okresu tylko dlatego, że nie byli uksowcami, a także stali się fc. na podstawie art. 22b uosc.
To jest jawna dyskryminacja - szczególnie że tyczy się sposobu zatrudnia a nie wykonywania zadań - to opiera się o Trybunał konstytucyjny. Jak wogole można do takiej dyskryminacji dopuścić. Czy związki zawodowe robią coś w tym zakresie ??. To jakaś kpina i niesmaczny żart a nie legislacja.

Nawet sami w uzasadnieniu napisali o takim samym traktowaniu pracowników jeżeli chodzi o wykonywane zadania. To chore - przeczą sami sobie.

"Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni oraz dla jednolitego traktowania osób będących w podobnej sytuacji faktycznej uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu zadań określonych w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu ww. zadań przypadające w okresie od dnia 1 września 2003 r. do dnia 30 czerwca 2010 r., jeżeli stosunek pracy przekształcił się w stosunek służbowy na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej albo art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej."
 
Ostatnia edycja:
Myślę, że związek załatwi ten temat, tym bardziej, że łatwo to zmienić w art. 56 wykreślając zapis od słowa: przeniesionej... do finansów publicznych.
 
@ZOI WRO - w przedstawionym przez MF projekcie brakuje zapisów dotyczących wliczenia wypłaconego w czasie pauzowania wynagrodzenia do podstawy wymiaru emerytury, jeśli wybrane przez funkcjonariusza 10 lat będą ten okres zawierały. W obecnej postaci okres pauzowania będzie brany do podstawy wymiaru emerytury za zero.
Brakuje zmiany zapisu art. 18f ust. 2a. Fraza "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt 3" powinna zostać zastąpiona frazą "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt od 3 do 5"
Dokładnie, to jest bardzo ważne i trzeba to poruszyć w uwagach do projektu. A z tego co czytałam MF dał na wniesienie uwag do projektu 21 dni.
 
@ZOI WRO - w przedstawionym przez MF projekcie brakuje zapisów dotyczących wliczenia wypłaconego w czasie pauzowania wynagrodzenia do podstawy wymiaru emerytury, jeśli wybrane przez funkcjonariusza 10 lat będą ten okres zawierały. W obecnej postaci okres pauzowania będzie brany do podstawy wymiaru emerytury za zero.
Brakuje zmiany zapisu art. 18f ust. 2a. Fraza "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt 3" powinna zostać zastąpiona frazą "zalicza się okresy wskazane w art. 18b ust. 2 pkt od 3 do 5"
W końcu jakiś bardzo merytoryczny post, który warto podbić.
Albo jak.już się strasznie uparli że lata ucywilnienia nie mogą być ujęte w 10 latach wysługi to chociaż może ująć zapis tak żeby te lata nie przerywały biegu 10 lat. tzn przykładowo komuś wyjdzie najlepiej od 2011r. Do 2016 tj. 6 lat potem 2017_2020 był ucywilniony - trudno, to sobie dobiera jako ciągłość lata 2021-2024 i jest ciągłość 10 lat do wysługi.
Wiem.że lepiej by było żeby były zaliczone albo z wybranych 10 czy 5 lat ale jak nie ma zgody to może takie coś jest do zaakceptowania. Myślę, że większość by to w miarę usatysfakcjonowało.
 
super projekt Porozumienia. Myślę, że już czas troszkę podgrzać atmosferę.
Ciekawą rzecz wyczytałem na skarbowcach:
"Spotkanie otworzył Minister Jurand Drop, który ze zrozumieniem odniósł się do potrzeby wprowadzenia świadczenia mieszkaniowego, wskazując jednocześnie na konieczność uzasadnienia tego rozwiązania oraz ustalenia źródła jego finansowania.
Przedstawiciele związków zawodowych ponownie przedstawili argumenty na rzecz wprowadzenia świadczenia mieszkaniowego.
W trakcie spotkania wyraziliśmy potrzebę, a wręcz konieczność, wprowadzenia świadczenia mieszkaniowego dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej."

Czyli p. Jurand ze Spychowa najpierw "rozumie potrzebę" ale potem "trzeba mu ja uzasadniać". Sposób jego rozumowania skłania do podejrzeń że to albo jakiś absolwent Collegium Tumanum albo "dyrektor z zawodu". Jak mamy rozmawiać z ludźmi jego pokroju to mam wielkie obawy co do powodzenia rozmów. Uważam że protest trzeba poważnie rozważać i dajcie sobie koledzy spokój z oflagowaniem urzędów bo to nic nie da tym bardziej że zbliża się majówka kiedy i tak wszyscy się oflagowują. Jedyny sposób to albo manifestacja albo L-4/UŻ -masowy!
 
to może prościej będzie jak Pan Jurand określi konkretnie czego nie rozumie albo z czym ma problem i czego nie ogarnia a związki mu w tych konkretnych sprawach pomogą. Czy tak nie byłoby szybciej? W administracji obowiązuje zasada szybkości i ekonomiki postępowania.
 
Back
Do góry