Sąd przywraca powódkę do służby - jako funkcjonariusza – na warunkach służby i płacy obowiązujących przed dniem 1 czerwca 2017 r.
Czekamy na wyrok SN w sprawie III PSKP 19/22 – rozprawa niejawna 16.03.2023 r., a Pan Mecenas Łukasz Oleśniewicz przekazał informację, że mamy już stanowisko Prokuratora Generalnego w sprawie I PSKP 94/21.
Sąd zważył(cyt.):
"(...). Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy pozwala na stwierdzenie, że wobec powódki nie analizowano w ogóle posiadanych przez nią kwalifikacji i przebiegu dotychczasowej służby, nie wspominając już o tym, że posiadanych przez nią kwalifikacji i przebiegu dotychczasowej służby nie odnoszono i nie porównywano w stosunku do innych funkcjonariuszy. Z zeznań świadków wynika, że tym 3 osobom złożone propozycję służby ze względu na przynależność do Grupy Reagowania Kryzysowego. Jest oczywiste, że kryteria te nie były przewidziane w ustawie i zdaniem Sądu przynależność do tej Grupy nie wypełnia przesłanki przebiegu dotychczasowej służby. Na przebieg służby bez wątpienia składa się dotychczasowy sposób wykonywania obowiązków służbowych, oceny okresowe, wyróżnienia, nagrody, czy też ewentualne środki dyscyplinarne podejmowane wobec funkcjonariusza. Należy ponadto podkreślić, iż nabór członków GRK nie był transparentny i nie wszyscy mogli do tej grupy należeć, czy wstąpić. Z raportu ówczesnego zastępcy dyrektora KAS Grzegorza Skowronka wynika też, iż że przy rozpatrywaniu wniosków, co do zasady, nie mieli być brani pod uwagę funkcjonariusze celni, wykonujący zadania z zakresu akcyzy.
W ocenie Sądu, powódka została od razu przeznaczona do „ucywilnienia”, bez przeprowadzania jej oceny według kryteriów wynikających z art. 167 ust. 7 ww. ustawy. Nie dokonano bowiem oceny i porównania kwalifikacji i przebiegu doświadczenia powódki z innymi funkcjonariuszami. Test spełnienia kryteriów, aby był transparentny (w zakresie, jaki w ogóle mógł być, przy takich nieostrych kryteriach), powinien dotyczyć wszystkich funkcjonariuszy. Wśród nich należało dokonać oceny i porównania posiadanych kwalifikacji i przebiegu doświadczenia. Tymczasem ograniczono się jedynie do najprostszego zabiegu, a mianowicie przedmiotu realizowanych przez powódkę w chwili przekształcenia zadań. Wobec powódki nie zastosowano kryteriów ustawowych, pozwalających na uniknięcie zarzutu braku transparentności i poszanowania konstytucyjnej zasady równego dostępu do służby.(...)"
Czekamy na wyrok SN w sprawie III PSKP 19/22 – rozprawa niejawna 16.03.2023 r., a Pan Mecenas Łukasz Oleśniewicz przekazał informację, że mamy już stanowisko Prokuratora Generalnego w sprawie I PSKP 94/21.
Sąd zważył(cyt.):
"(...). Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy pozwala na stwierdzenie, że wobec powódki nie analizowano w ogóle posiadanych przez nią kwalifikacji i przebiegu dotychczasowej służby, nie wspominając już o tym, że posiadanych przez nią kwalifikacji i przebiegu dotychczasowej służby nie odnoszono i nie porównywano w stosunku do innych funkcjonariuszy. Z zeznań świadków wynika, że tym 3 osobom złożone propozycję służby ze względu na przynależność do Grupy Reagowania Kryzysowego. Jest oczywiste, że kryteria te nie były przewidziane w ustawie i zdaniem Sądu przynależność do tej Grupy nie wypełnia przesłanki przebiegu dotychczasowej służby. Na przebieg służby bez wątpienia składa się dotychczasowy sposób wykonywania obowiązków służbowych, oceny okresowe, wyróżnienia, nagrody, czy też ewentualne środki dyscyplinarne podejmowane wobec funkcjonariusza. Należy ponadto podkreślić, iż nabór członków GRK nie był transparentny i nie wszyscy mogli do tej grupy należeć, czy wstąpić. Z raportu ówczesnego zastępcy dyrektora KAS Grzegorza Skowronka wynika też, iż że przy rozpatrywaniu wniosków, co do zasady, nie mieli być brani pod uwagę funkcjonariusze celni, wykonujący zadania z zakresu akcyzy.
W ocenie Sądu, powódka została od razu przeznaczona do „ucywilnienia”, bez przeprowadzania jej oceny według kryteriów wynikających z art. 167 ust. 7 ww. ustawy. Nie dokonano bowiem oceny i porównania kwalifikacji i przebiegu doświadczenia powódki z innymi funkcjonariuszami. Test spełnienia kryteriów, aby był transparentny (w zakresie, jaki w ogóle mógł być, przy takich nieostrych kryteriach), powinien dotyczyć wszystkich funkcjonariuszy. Wśród nich należało dokonać oceny i porównania posiadanych kwalifikacji i przebiegu doświadczenia. Tymczasem ograniczono się jedynie do najprostszego zabiegu, a mianowicie przedmiotu realizowanych przez powódkę w chwili przekształcenia zadań. Wobec powódki nie zastosowano kryteriów ustawowych, pozwalających na uniknięcie zarzutu braku transparentności i poszanowania konstytucyjnej zasady równego dostępu do służby.(...)"
Attachments
Ostatnia edycja: