Kilka fragmentów ze styczniowego nr MPC
"W przeciwnym bowiem razie, wyznaczenie im najnższych stanowisk slużbowych prowadzic może do wniosku o ich faktycznej degradacji i nierównym traktowaniu, zwłaszczwa stosunku
do funkcjonariuszy rozpoczynających służbę".
"Należy odnotowac, iż Scieżka kaiery funkcionariuszy celnych nie jest wylącznie abstrakcyinym pojęciem z zakresu teorii zarządzania zasobami ludzkimi, ale była ona również wyznaczona przepisami prawa m.m. rozporządzenia Ministra Finans6w z dn 30.03.2000r' w sprawie stanowisk slużbowvch funkcjonariuszy celnych oraz szczegółowego trybu nadawania im stopni.
Dopiero spełnienie przez funkcjonariusza przesłanek zawartych w par. 6 w/w aktu prawnego (wysokie oceny okresowe, przejawianie inicjatywy w Służbie Celnej, podnoszenie kwalifikacji zawodowych) uprawniało go do ubiegania się o awans na kolejne,wyższe stanowisko służbowe. Przepisy prawne formułowały więc jasne, czytelne zasady kariery zawodowej f.c., stanowiąc swoistą "umowę" między przełożonym, a podwładnym."
"Stąd osoba, która osiągnęła wysokie stanowisko służbowe w Służbie Celnej pod rządami rozporzqdzenia z dn.30.03.2000r. winna kontynuowa swą ścieżkę kariery zawodowej, nie zaś rozpoczynac ją na etapie porównywalnym lub niższym niż osoby nowoprzyjęte do służby. Niewatpliwie również w interesie publiczncm leży aby potencjał ludzki istnieiący w Służbie Celnej został wykorzystany w sposób optymalny."
"Powyższy sposób wnioskowania wydaje się zatem uzasadniac twierdzenie o nietafności decyzji normodawcy, który zaniechał dokonania korelacji pomiędzy dotychczasowowymi ,,starymi", a "nowymi" stanowiskami służbowymi. Jest to koleiny argument, który można sformułowac na tle omawianych przepisów prawnych. Wzorem w w/w zakresie winny byc zasady przyjęte w innych służbach mundurowych przy różnego przekształceniach w obrębie stanowisk służbowych (Policja,Straż graniczna)".
"Dodatkowym aspektem związanym z procesem składania funkcjonariuszom celnym propozycji objęcia nowych stanowisk służbowych jest brak rekrutacji wewnętrznej na nowo utworzone stanowiska. W praktyce o tym kto będzie pełnił służbę na najwyżej zwartościowanych stanowiskach nie decydowało więc doświadczenie zawodowe, umiejętności, osiągnięcia czy też oceny okresowe celnika, ale wynik wartościowania dotychczas zajmowanego przez niego stanowiska (miejsca wykonywania zadań)."