Dyrektorzy IAS odmówili udzielenia odpowiedzi na nasze pismo, ale SKAS podjął temat

Witajcie,

W związku ze zdarzeniem z 11 lipca 2025 r. we Wrocławiu - koniecznym jest naszym zdaniem posiadanie informacji, czy obowiązujące procedury w KAS działają prawidłowo i w pełni zabezpieczają bezpieczeństwo funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej w ciągu 24 godzin na dobą, zarówno podczas wykonywania zadań służbowych, jak i poza służbą (napad na funkcjonariusza, porwanie, uprowadzenie, etc.).

Z uwagi na ustawowe zadania związków zawodowych wynikające z art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 7, art. 4, art., 8, art. 28 oraz art. 26 pkt 3 ustawy o związkach zawodowych[1] wystosowaliśmy pisma w tej sprawie do wszystkich dyrektorów izb administracji skarbowej.

Uzyskaliśmy odpowiedź odmowną, ale na szczęście temat podjął SKAS i pismem nr DZP4.K1152.2. 2025 z 8 sierpnia 2025 r. poinformowano wszystkich pracowników – członków korpusu Służby Cywilnej oraz funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej o trybie postępowania w podobnych przypadkach.

Jak wynika z ww. pisma należy zastosować poniżej wskazany tryb (pismo jest obszerne i każdy je otrzymał na swoim profilu w SZD):

1. Natychmiastowe informowanie o poważnych incydentach
W przypadku uzyskania jakichkolwiek informacji — nawet niepotwierdzonych — o poważnym naruszeniu prawa lub dyscypliny służbowej przez funkcjonariuszy SCS lub pracowników KAS (np. w związku z działaniami Policji lub Prokuratury), należy niezwłocznie powiadomić służbę dyżurną DZP MF, a jeśli zachodzi taka potrzeba — również bezpośrednio kierownictwo KAS lub Szefa KAS.

2. Ujednolicony kanał pisemnego zgłaszania zdarzeń
Dla zapewnienia przewidywalności i przejrzystości obiegu informacji w sytuacjach nadzwyczajnych:
· każdorazowo sporządzić notatkę sytuacyjną,
· notatka ta powinna zawierać: o wstępne rozpoznanie zdarzenia, o informację o podjęciu działań wyjaśniających, o ew. zapowiedź aktualizacji komunikatów,
· dokument ten przekazywany jest do służby dyżurnej DZP Ministerstwa Finansów.

3. Zasada nadwyżki ostrożności
Proszę o przyjęcie zasady działania „z nadwyżką ostrożności”, polegającej na przekazywaniu każdej informacji, która może mieć charakter incydentu kryzysowego, nawet jeśli ma charakter wstępny lub nieoficjalny.
Brak natychmiastowej reakcji może prowadzić do opóźnień, ryzyka utraty reputacyjnego i zarzutów braku przejrzystości.

Do ww. zasad mamy kilka uwag, a mianowicie:
  1. dlaczego zgłoszenia nie mogą być przekazywane do Służb Dyżurnych działających w każdej IAS całodobowo, a te następnie przekażą informacje do służby dyżurnej DZP MF?
  2. czy służba dyżurna DZP MF działa całodobowo i jaki jest nr telefonu, na który należy dokonać zgłoszenia?
  3. dlaczego do pisma nie został dołączony załącznik z nr telefonów służbowych do kierownictwo KAS w każdej IAS oraz do Szefa KAS?
  4. jaką rolę pełnią obecnie oficerowi prasowi w IAS? Dlaczego komunikaty w sprawie dotyczącej kwestii SCS oraz funkcjonariuszy redagują rzecznicy cywilni?
Szanowny Panie Ministrze, bardzo prosimy o uzupełnienie informacji, bo bez wyżej wskazanych danych procedura określona w piśmie nr DZP4.K1152.2. 2025 z 8 sierpnia 2025 r. nie zadziała.

Zarząd Główny
ZZ CELNICY PL



[1] Ustawa o związkach zawodowych t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 440
 

Attachments

Back
Do góry