Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej

Witam,

Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej.

Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został właśnie wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (nr UD216). Za jego przygotowanie odpowiada Jurand Drop, Wiceminister Finansów.

Okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, będzie zaliczany jako okres równorzędny ze służbą.

W wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat - przewidują założenia do projektu.

Cele projektu to naprawa skutków reformy KAS

Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się, aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm., dalej: ustawa zaopatrzeniowa) – napisali autorzy projektu.

Jak dalej wyjaśniają, dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm., dalej: ustawa o WKS). Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie: wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego oraz kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. I dodaje, że wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.

Więcej szczegółów po linkiem: https://www.prawo.pl/kadry/funkcjon...-sc-wysluga-emerytalna-projekt-mf,532256.html oraz w załączonym projekcie.

Pozdrawiam
Za Zarząd
Przewodnicząca
ZZ CELNICY PL
Jolanta Haron
 

Attachments

Pani ZOI WRO wie tyle samo co Ty. Proszę o cierpliwość. Jak długo w służbie? Chyba za krótko, by nauczyć się cierpliwości!
A Pani ZOI WRO potrzebuje adwokata? Pani ZOI WRO nic nie odpowiedziała pytającemu missan , ja tylko ponowiłem pytanie.A w służbie jestem na tyle długo, żeby wiedzieć, że kultura nakazuje odpowiedzieć na pytanie. Pani ZOI WRO mogła napisać ,,nie wiem'', ale nie odpisała nic.
 
Służba jest silna, jak silni i solidarni są jej funkcjonariusze. Tutaj nie mam przestrzeni na przekomarzanie się co jest ważniejsze. Jako ZZ CELNICY PL nie zostawiamy żadnego problemu naszych funkcjonariuszy, choćby problem dotyczył jednego. Dlatego jesteśmy z Wami podczas postępowań dysycyplinarnych i dzięki naszemu udziału kończymy, czasami absurdalne postępowania, jesteśmy z Wami jak macie stawiane zarzuty , etc. WSZYSTKIE PROBLEMY SĄ WAŻNE. Jedne potrzebują więcej czasu, inne mniej na ich osiągnięcie. JEDNO JEST NAJWAŻNIEJSZE BĄDŹMY SOLIDARNI !!!!! BO TO JEST PODSTAWA SŁUŻBY. NAJWAŻNIEJSZE ABY DĄŻYĆ DO WYJŚCIA Z KAS. W KAS brakuje prawdziwych dowódców.
Dzień dobry . Chciałbym zapytać czy postulaty zawarte w petycji do Marszałka Sejmu dotyczące osób przywróconych na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS (po sprawie sądowej), mówiące o zastąpieniu tzw. lat zerowych w wyliczeniu emerytury według ostatniego uposażenia zostały pominięte w projekcie o zmianie ustawy emerytalnej ? Wielu funkcjonariuszy przywróconych do służby nie ma kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem . Kwestia ta miała również być rozwiązana razem z ucywilnieniem . Czy o tych funkcjonariuszach , już raz skrzywdzonych przez państwo polskie całkowicie zapomniano ???
 
O kurcze wyczytałem, że mamy tu jakieś wybitne jednostki od negocjacji !!! rezygnować z postulatów przed pierwszą wstępną rozmową 👍
Poza tym co za szalona owaga żeby tak zrezygnować z naprawienia cudzej (NIE SWOJEJ) krzywdy- samodzielnie siedząc wygodnie na emeryturze. Jestem pełen podziwu więcej takich i wszystko jest nasze.

A może na szczęście próba skłócenia środowiska się nie udała i zdecydowana większość to olała 👍👍👍👍👍👍.
Ściągnij lejce, z niczego nie zrezygnowałem, ani w swoim, ani w Twoim imieniu.
Bardziej powinienem napisać, czy jako środowisko jesteście gotowi do odstąpienia od tego postulatu, tudzież odłożenia go na potem by teraz ugrać rzeczy ważniejsze dla większości ogółu? Efekt mojego postu jest jednak zbliżony do tego pytania.
Odpowiedz ze strony zawiązku już padła - je porzuca nikogo i żadnej sprawy.
Życie jest życiem i zobaczycie co przyniesie czas.
Co zrobi związek w rozmowach, będą też inne związki, którym obce są ucywilnienia itp, krzywdy. Już nie raz trzeba było iść na gowniane kompromisy.
Coraz więcej młodych w służbie macie, coraz więcej z nich ma pretensje że związek to tylko o emerytury i jakieś krzywdy im obce walczy. I tu też każdy na własny czubek nosa patrzy a związek musi się w tym odnaleźć. Co by nie zrobił i tak będą niezadowoleni więc rachunek jest prosty, choć może być bolesny.
Choćbyście cysternę hejtu na mnie wylali to i tak niczego nie zmieni.
I tak będę trzymał za Was kciuki.
Prawda jest taka, że nawet po najlepszej naprawie rozbite auto już nie będzie takie jak przed. Tak samo z naprawianiem krzywd.
 
Coraz więcej młodych w służbie macie, coraz więcej z nich ma pretensje że związek to tylko o emerytury i jakieś krzywdy im obce walczy. I tu też każdy na własny czubek nosa patrzy a związek musi się w tym odnaleźć. Co by nie zrobił i tak będą niezadowoleni więc rachunek jest prosty, choć może być bolesny.
Prawda jest taka, że nawet po najlepszej naprawie rozbite auto już nie będzie takie jak przed. Tak samo z naprawianiem krzywd.
Kolega gutek_pl ma rację , a ten cytat dedykuję tym którzy myślą że "ich ból jest lepszy niż mój"(trochę może zbyt górnolotnie ale nieco oddaje klimat) : „Rzeczpospolita to postaw czerwonego sukna, za które ciągną Szwedzi, Chmielnicki, Hiperborejczykowie, Tatarzy, elektor i kto żyw naokoło. A my z księciem wojewodą powiedzieliśmy sobie, że z tego sukna musi się i nam tyle zostać w ręku, aby na płaszcz wystarczyło"-H. Sienkiewicz, Potop.
 
Kolega gutek_pl ma rację , a ten cytat dedykuję tym którzy myślą że "ich ból jest lepszy niż mój"(trochę może zbyt górnolotnie ale nieco oddaje klimat) : „Rzeczpospolita to postaw czerwonego sukna, za które ciągną Szwedzi, Chmielnicki, Hiperborejczykowie, Tatarzy, elektor i kto żyw naokoło. A my z księciem wojewodą powiedzieliśmy sobie, że z tego sukna musi się i nam tyle zostać w ręku, aby na płaszcz wystarczyło"-H. Sienkiewicz, Potop.

Oczywiście, że ma rację zgłoszone są trzy postulaty a My ( na szczęście tylko 2 ludzi z tego jeden emeryt) przed pierwszą rozmową wycofamy się z jednego zresztą mającego niewiele wspólnego z pozostałymi - bo koszty dla budżetu tu są marne, w sumie to machniemy ręką na modernizację i zostawimy ten jeden najważniejszy (chociaż rozumiem, że dla wielu on jest najważniejszy dla mnie też).
Albo nie najpierw przed pierwszą rozmową będziemy się wzajemnie wykłócać co jest ważniejsze z już postawionych 3 postulatów w sporach zbiorowych. To wzmocni siłę negocjatorów 👍. Kurcze do 16.04 jest czas może zrezygnujmy z wszystkich ?
W każdym razie mf się rozczuli naszą postawą i wtedy na 100 % przyzna ten dodatek innej opcji nie ma. Jest też druga korzyść wzbudzimy dozgonny szacunek ludzi oddelegowanych do negocjacji z nami.

Oby się tylko nie popłakali ze śmiechu. Z drugiej strony z takimi strategami mogli jeszcze nie mieć do czynienia także może pogłupieją i coś z tego będzie kto wie.
W każdym razie na 100% nie wykorzystają możliwości rozbicia środowiska jeżeli taka tylko się pojawi, a gdzie tam przecież to dobroduszni ludzie.

Ja na tym kończę tą żenującą debatę.
 
Tylko 2,6 . Prosze porównać nasz projekt i projekt MF i wszystko będzie jasmne, czego nie ma w projekcie WYSTARCZY PRZECZYTAĆ UWAŻNIE, Pani wpisy są wyjątkowo irytujące i nie bardzo ma człowiiek na nie ochote odpo

Tylko 2,6 . Prosze porównać nasz projekt i projekt MF i wszystko będzie jasmne, czego nie ma w projekcie WYSTARCZY PRZECZYTAĆ UWAŻNIE, Pani wpisy są wyjątkowo irytujące i nie bardzo ma człowiiek na nie ochote odpowiadać.
Tylko, że to pytanie nie ja zadałam. A Pani na nie nie odpowiedziała użytkownikowi o nicku : missan.
 
Z projektu zmiany ustawy oraz uzasadnienia, raczej jasno wynika, że będzie to okres równorzędny, zaliczony do wysługi, zatem tylko procent bez wynagrodzenia.
 
Z projektu zmiany ustawy oraz uzasadnienia, raczej jasno wynika, że będzie to okres równorzędny, zaliczony do wysługi, zatem tylko procent bez wynagrodzenia.
Wniosek z tego prosty. Muszą trwać kolejne prace nad projektami zmieniającymi sposób wyliczania podstawy do emerytury. W przypadku gdy występują z różnych przyczyn lata zerowe należy iść ku temu, by liczyć nie z 10 kolejnych wybranych, a ogólnie z 10 wybranych lat, lub z 5 kolejnych, podaję jako przykład do projektowania, procedowania, dyskusji.
 
Back
Do góry