Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej

Witam,

Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej.

Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został właśnie wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (nr UD216). Za jego przygotowanie odpowiada Jurand Drop, Wiceminister Finansów.

Okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, będzie zaliczany jako okres równorzędny ze służbą.

W wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat - przewidują założenia do projektu.

Cele projektu to naprawa skutków reformy KAS

Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się, aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm., dalej: ustawa zaopatrzeniowa) – napisali autorzy projektu.

Jak dalej wyjaśniają, dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm., dalej: ustawa o WKS). Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie: wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego oraz kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. I dodaje, że wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.

Więcej szczegółów po linkiem: https://www.prawo.pl/kadry/funkcjon...-sc-wysluga-emerytalna-projekt-mf,532256.html oraz w załączonym projekcie.

Pozdrawiam
Za Zarząd
Przewodnicząca
ZZ CELNICY PL
Jolanta Haron
 

Attachments

Witam,

Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej.

Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został właśnie wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (nr UD216). Za jego przygotowanie odpowiada Jurand Drop, Wiceminister Finansów.

Okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, będzie zaliczany jako okres równorzędny ze służbą.

W wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat - przewidują założenia do projektu.

Cele projektu to naprawa skutków reformy KAS

Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się, aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm., dalej: ustawa zaopatrzeniowa) – napisali autorzy projektu.

Jak dalej wyjaśniają, dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm., dalej: ustawa o WKS). Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie: wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego oraz kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. I dodaje, że wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.

Więcej szczegółów po linkiem: https://www.prawo.pl/kadry/funkcjon...-sc-wysluga-emerytalna-projekt-mf,532256.html oraz w załączonym projekcie.

Pozdrawiam
Za Zarząd
Przewodnicząca
ZZ CELNICY PL
Jolanta Haron
Tytuł tego artykułu/wątku chyba powinien być inny albo przynajmniej poprzedzony słowem “czy”. To nie jest strona MF.
 
Dobre pytanie.....do związków....
Dlatego do Zarządu naszego Związku i do Administratorów niniejszej strony kieruję pytanie o to skąd wzięli projekt.
Popieram także głosy wszystkich, którzy są zdziwieni, że jesteśmy informowani o projekcie, który ma planowany termin przyjęcia przez rząd III kwartał 2025 w taki sposób, jakby rzecz była załatwiona, a ustawa weszła w życie.
 
Ostatnia edycja:
Ponieważ po raz czwarty umieszczono na głównej stronie artykuł o projekcie UD216, to ja po raz czwarty przypomnę, że projekt załatwia sprawę SzNP i ucywilnionych.
Natomiast Związek konsekwentnie ignoruje problem z uzyskaniem emerytury na sprawiedliwych zasadach grupy funkcjonariuszy, którzy przeszli do służby w 2017 r. z likwidowanych UKS-ów.
My także jesteśmy funkcjonariuszami i związkowcami!
 
Projekt wcale nie załatwia sprawy ucywilnionych, ich lata ucywilnienia liczone są za 0, czyli muszą na emeryturę zbierać od nowa 10 lat lub pogodzić się że pójdą na emeryturę ze wskaźnikiem z pierwszych lat służby o ile zdołają 10 kolejnych lat uzbierać. Ktoś kto miał 3-4 lata ucywilnienia ma na starcie obniżoną emeryturę o 40% do tego musi brać pierwsze lata służby powiedzmy z 80% średniej płacy (bo takie są realia na początku kariery), kiedy kończy służbę ma ponad 100% (na starszym specjaliście) a będąc np młodszym ekspertem ma ok. 110%. Reasumując osoba ucywilniona będzie mieć co najmniej o 30-40% niższą emeryturę niż ktoś kto tego piekła nie przerabiał.
 
Jakby tego było mało to składki zusowskie też gdzieś w magiczny sposób znikają bo jeżeli doliczają lata ucywilnienia do służby to składki zus ulegają umorzeniu, czyli wychodzi na to że osoba ucywilniona nigdzie nie pracowała bo jako funkcjonariusz ma 0 do emerytury ZER za okres ucywilnienia, a na koncie ZUS też 0 bo zostało to umorzone jak to określili w imię sprawiedliwości społecznej czy jakoś tak tam napisali. Mówimy o 2,3 czy nawet 7 latach... W mojej ocenie to jakiś żart z ucywilnionych
 
Witam,

Rząd naprawi krzywdy funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej i pracownikom Służby Celnej.

Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został właśnie wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (nr UD216). Za jego przygotowanie odpowiada Jurand Drop, Wiceminister Finansów.

Okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, będzie zaliczany jako okres równorzędny ze służbą.

W wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat - przewidują założenia do projektu.

Cele projektu to naprawa skutków reformy KAS

Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się, aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm., dalej: ustawa zaopatrzeniowa) – napisali autorzy projektu.

Jak dalej wyjaśniają, dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm., dalej: ustawa o WKS). Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie: wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego oraz kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. I dodaje, że wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.

Więcej szczegółów po linkiem: https://www.prawo.pl/kadry/funkcjon...-sc-wysluga-emerytalna-projekt-mf,532256.html oraz w załączonym projekcie.

Pozdrawiam
Za Zarząd
Przewodnicząca
ZZ CELNICY PL
Jolanta Haron
Dzień dobry . Chciałbym zapytać czy postulaty zawarte w petycji do Marszałka Sejmu dotyczące osób przywróconych na podstawie art. 184 i 185 ustawy o KAS (po sprawie sądowej), mówiące o zastąpieniu tzw. lat zerowych w wyliczeniu emerytury według ostatniego uposażenia zostały pominięte w projekcie o zmianie ustawy emerytalnej ? Wielu funkcjonariuszy przywróconych do służby nie ma kolejnych dziesięciu lat z uposażeniem . Kwestia ta miała również być rozwiązana razem z ucywilnieniem . Czy o tych funkcjonariuszach , już raz skrzywdzonych przez państwo polskie całkowicie zapomniano ???
 
Tu masz odpowiedź:
Zauważenia wymaga, że okresy zatrudnienia funkcjonariuszy od dnia 15 września 1999 r. do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służbowy w przypadku, gdy osoba, która wykonywała zadania przypisane dla Służby Celnej, otrzymała akt mianowania skutkującym tym przekształceniem, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1d stanowią okres, który traktuje się jako równorzędne ze służbą, ale nie uwzględnia się w podstawie wymiaru emerytury (wynagrodzenie).

Wobec powyższego podobnie zostały uznane okresy, o których mowa w dodawanych pkt 8 i 9 w art. 13 ust. 2 ustawy zaopatrzeniowej, jako okresy równorzędne ze służbą, które w myśl przepisów tej ustawy zostaną uwzględnione w wysłudze emerytalnej, ale nie będą stanowiły podstawy wymiaru emerytury.

Przyjęcie odmiennych rozwiązań prawnych byłoby sprzeczne z założeniami systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych i niesprawiedliwe zarówno w stosunku do funkcjonariuszy w ramach tej samej formacji (art. 13 ust. 1 pkt 1d), jak również wobec pozostałych funkcjonariuszy służb mundurowych objętych niniejszą ustawą.

To po prostu byłoby niesprawiedliwe!!!!!!!!
 
Tu masz odpowiedź:
Zauważenia wymaga, że okresy zatrudnienia funkcjonariuszy od dnia 15 września 1999 r. do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służbowy w przypadku, gdy osoba, która wykonywała zadania przypisane dla Służby Celnej, otrzymała akt mianowania skutkującym tym przekształceniem, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1d stanowią okres, który traktuje się jako równorzędne ze służbą, ale nie uwzględnia się w podstawie wymiaru emerytury (wynagrodzenie).

Wobec powyższego podobnie zostały uznane okresy, o których mowa w dodawanych pkt 8 i 9 w art. 13 ust. 2 ustawy zaopatrzeniowej, jako okresy równorzędne ze służbą, które w myśl przepisów tej ustawy zostaną uwzględnione w wysłudze emerytalnej, ale nie będą stanowiły podstawy wymiaru emerytury.

Przyjęcie odmiennych rozwiązań prawnych byłoby sprzeczne z założeniami systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych i niesprawiedliwe zarówno w stosunku do funkcjonariuszy w ramach tej samej formacji (art. 13 ust. 1 pkt 1d), jak również wobec pozostałych funkcjonariuszy służb mundurowych objętych niniejszą ustawą.

To po prostu byłoby niesprawiedliwe!!!!!!!!
Dziękuję za odpowiedź. Funkcjonariusz przywrócony do służby na podstawie art.184 i 185 ustawy o KAS ma zaliczony okres pozostawania poza służbą jako służbę a nie jako lata równorzędne , natomiast do podstawy emerytury są liczone jako zero
 
Back
Do góry