Informujemy, że sprawa dot. odprawy , która miała odbyć się 21 września br. w SN została zdjęta z wokandy III PZP 2/23 - Sąd Najwyższy (sn.pl), bowiem strona pozwana złożyła zażalenie na postanowienie SN w sprawie najprawdopodobniej odmowy poszerzenia składu sądu lub zmiany sędziego.
Zatem rozstrzygnięcie przez Sąd Najwyższy kwestii odprawy dla zwolnionego funkcjonariusza zapadnie może do końca tego roku.
Przypominamy, że wszystkie osoby, które mają zawieszone sprawy w sądzie na wniosek, muszą pamiętać o zawitym terminie na odwieszenie .
Przypomnijmy, że Sąd Okręgowy w Poznaniu zadał pytanie do SN:
"Czy funkcjonariuszowi służby celnej, który zgodnie z art.165 ust.3 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016r.,poz. 1948) (dalej jako: pwKAS), stał się funkcjonariuszem Służby Celno - Skarbowej, pełniącym służbę w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie przyjął propozycję, o jakiej mowa w art.165 ust.7 pwKAS, określającą nowe warunki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, stając się, zgodnie z art. 171 ust. 1 pwKAS, pracownikiem zatrudnionym w Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie umowy o pracę, przysługuje - w związku z zakończeniem służby - per analogiam prawo do odprawy pieniężnej w oparciu o zawarte w powołanym akcie prawnym przepisy regulujące stany podobne - w tym wypadku art.170 ust 4 w zw. z ust. 1 pwKAS oraz w zw. z art.163 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej? Czy też z powodu enumeratywnego wyliczenia zawartego w art. 170 ust.1 pwKAS, wskazującego jakie sytuacje należy uznać za tożsame z likwidacją urzędu albo zniesienia jednostki administracyjnej, należy stwierdzić, że sytuacja wskazanych funkcjonariuszy jest inna aniżeli osób, którym nie zaproponowano propozycji dalszej służby (pracy) lub odmówili ich podjęcia i wobec powyższego a contrario odprawa pieniężna im nie przysługuje? Czy ewentualnie ww. funkcjonariuszowi przysługuje odprawa, o której mowa w art. 250 ust.4 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016r. ze zmianami), na zasadach i w wysokości określonych w ust.1 - 3 ww.przepisu?".
III PZ 8/23 - Sąd Najwyższy (sn.pl)
III PZ 8/23
Izba Sądu Najwyższego
Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Orzeczenie niższej instancji
III PZP 2/23 - postanowienie z dnia 23 sierpnia 2023 r. - SN - Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Data wpływu sprawy do Sądu Najwyższego
11 września 2023 r.
Wniesiony środek prawny
zażalenie
Status sprawy
oczekuje na wyznaczenie terminu
Pozdrawiamy
Zespół ds. Ucywilnienia
Zatem rozstrzygnięcie przez Sąd Najwyższy kwestii odprawy dla zwolnionego funkcjonariusza zapadnie może do końca tego roku.
Przypominamy, że wszystkie osoby, które mają zawieszone sprawy w sądzie na wniosek, muszą pamiętać o zawitym terminie na odwieszenie .
Przypomnijmy, że Sąd Okręgowy w Poznaniu zadał pytanie do SN:
"Czy funkcjonariuszowi służby celnej, który zgodnie z art.165 ust.3 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016r.,poz. 1948) (dalej jako: pwKAS), stał się funkcjonariuszem Służby Celno - Skarbowej, pełniącym służbę w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie przyjął propozycję, o jakiej mowa w art.165 ust.7 pwKAS, określającą nowe warunki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, stając się, zgodnie z art. 171 ust. 1 pwKAS, pracownikiem zatrudnionym w Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie umowy o pracę, przysługuje - w związku z zakończeniem służby - per analogiam prawo do odprawy pieniężnej w oparciu o zawarte w powołanym akcie prawnym przepisy regulujące stany podobne - w tym wypadku art.170 ust 4 w zw. z ust. 1 pwKAS oraz w zw. z art.163 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej? Czy też z powodu enumeratywnego wyliczenia zawartego w art. 170 ust.1 pwKAS, wskazującego jakie sytuacje należy uznać za tożsame z likwidacją urzędu albo zniesienia jednostki administracyjnej, należy stwierdzić, że sytuacja wskazanych funkcjonariuszy jest inna aniżeli osób, którym nie zaproponowano propozycji dalszej służby (pracy) lub odmówili ich podjęcia i wobec powyższego a contrario odprawa pieniężna im nie przysługuje? Czy ewentualnie ww. funkcjonariuszowi przysługuje odprawa, o której mowa w art. 250 ust.4 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016r. ze zmianami), na zasadach i w wysokości określonych w ust.1 - 3 ww.przepisu?".
III PZ 8/23 - Sąd Najwyższy (sn.pl)
III PZ 8/23
Izba Sądu Najwyższego
Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Orzeczenie niższej instancji
III PZP 2/23 - postanowienie z dnia 23 sierpnia 2023 r. - SN - Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Data wpływu sprawy do Sądu Najwyższego
11 września 2023 r.
Wniesiony środek prawny
zażalenie
Status sprawy
oczekuje na wyznaczenie terminu
Pozdrawiamy
Zespół ds. Ucywilnienia
Ostatnia edycja: