Opinia prawna - brak ochrony prawnej i zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom przy wykonywaniu poleceń przełożonych

"Ustawa o Służbie Celnej nie zawiera żadnej regulacji wyłączającej odpowiedzialność funkcjonariusza celnego za wykonanie polecenia służbowego nakazującego popełnienie czynu zabronionego i to zarówno w sytuacji jego bezpośredniego wykonania (bez jego uprzedniego zakwestionowania), jak i w sytuacji jego wykonania po uprzednim jego zakwestionowaniu w trybie zastrzeżenia z art. 127 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej. Oznacza to, iż teoretycznie funkcjonariusz taki może podlegać odpowiedzialności karnej na ogólnych zasadach przewidzianych w kodeksie karnym za swój czyn. "

oraz w zakresie postępowań dyscyplinarnych, jedno z pytań

"Czy regulacje ustawy o Służbie Celnej w zakresie określenia terminu pomiędzy datą popełnienia czynu dyscyplinarnego a terminem, w którym obwiniony musi zostać ukarany pod rygorem przedawnienia karalności czynu są zbieżne z regulacjami innych służb mundurowych w tej materii?

W pierwszej kolejności trzeba wskazać (w ślad za odpowiedzią na pytanie nr 4), iż ustawa o Służbie Celnej nie określa żadnego terminu, jaki nie może upłynąć pomiędzy czynem obwinionego a jego ukaraniem. Określa jedynie maksymalny termin wszczęcia przeciwko niemu postępowania dyscyplinarnego.

Powyższe uregulowanie prawne jest zupełnie odmienne w stosunku do regulacji innych służb mundurowych w tej materii, które zgodnie przewidują, iż nie można wymierzyć funkcjonariuszowi danej służby kary dyscyplinarnej po upływie 1 roku od dnia popełnienia czynu z poczynieniem poszczególnych zastrzeżeń w danych ustawach pragmatycznych." - czytamy w opinii prawnej

Pokaż załącznik: opinia prawna nr 1 11 2011.pdf
Pokaż załącznik: celnicy85-14-Pani Przewodnicząca Krystyna Skowrońska.doc
 
Back
Do góry