• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Wstępne zasady minowania funkcjonariuszy na stopnie słuzbowe zgodnie z art.223 ustawy

Czy w SC jest prawnik, który pokusie się o interpretację przepisu art. 223 ust.3 pkt.2:

Funkcjonariuszowi celnemu, który przed dniem wejścia w życie ustawy:
2) zajmował stanowisko, które wiązało się z podporządkowaniem służbowym funkcjonariuszy celnych lub pracowników, bądź pełnił obowiązki na tym stanowisku oraz pełnił służbę w służbie stałej w stopniu innym niż wymieniony w pkt 1 i w ust. 2
- określa się stopień w korpusie oficerów młodszych Służby Celnej.

W art. 26 ust. 1 i 2 ustawodawca zdefiniował wyższe stanowiska kierownicze jako SSC, z-ca SSC, DIC, z-ca DIC, NUC i z-ca NUC oraz stanowiska kierownicze jako
"2. Stanowiska, które wiążą się ze zwierzchnictwem służbowym są stanowiskami kierowniczymi w jednostkach organizacyjnych. "

Gdyby ustawodawca miał na myśli funkcjonariuszy z kadry kierwoniczej, to zastosowałby definicję ze starej ustawy tj. art. 17 ust. 13 "Stanowiska, które wiążą się z podporządkowaniem służbowym funkcjonariuszy celnych lub pracowników, w szczególności stanowiska: kierownika zmiany, referatu, oddziału oraz naczelnika wydziału w izbie celnej, są stanowiskami kierowniczymi w jednostkach organizacyjnych SC".
 
O kim mówi art. 223 ust. 3 pkt2?
...

Pani Mario, nie do końca rozumiem cel poszukiwanej interpretacji, a taka jest zwykle osiągana za pomocą manewru argumentacji "od d...y strony"!
Ważne jest określenie efektu, jaki chce się osiągnąć.

p.s.
Należałoby też rozważyć różnicę w sformułowaniach: "podporządkowanie służbowe" oraz "zwierzchnictwo służbowe", biorąc pod uwagę nazywane gdzieś po drodze niższe stanowiska kierownicze ...
 
SSC ma opinie prawników którzy mówią, iż "przed dniem wejścia" w życie ustawy oznacza w istocie "w dniu wejścia" w zycie ustawy. Może ZZ (jest ich przeciez w SC co najmniej 4 ) pokuszą się o interpretacje prawna tego artykułu. W końcu ZZ właśnie do tego są powołane. Trzeba działac i to szybko a nie tylko produkować nic nie znaczace pisma i przedstawiać nikogo (a zwłaszcza MF) nie obchodzace stanowiska w sprawie...
 
Czy stopien bedzie odzwierciedlal doswiadczenie, oto jest pytanie.

do watku powyzej

Czolem leserzy z Rzepina.
Tak mysle, ze gdyby nie dali Jaskowi ze Swiecka mlodszego oficera,to bedzie najwieksze sqrwy.... w tej rzepinskiej Izbie. On ma tam najwieksze doswiadczenie w dochodzeniowce i jako nieliczny posrod kilku tysiecy funkcjuszy celnych w kraju jest po szkole gliniarskiej.
3majta sie

I wszystko jasne. Jasiek i jemu podobni, czy otworzyliscie juz swe oczka???
Nadszedl czas, przekazania pseudowladzy (zapalu..) dyrektorom, naczelnikom, kierownikom (oficerom) i walcie ta robote !
 
Cytat:
Napisał BlackJack


Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej
e-mail: Jacek.Staniszewski@rze.mofnet.gov.pl tel: 660712712
e-mail: ic.zz@lod.mofnet.gov.pl tel: 660076040
e-mail: jacek.klos@kat.mofnet.gov.pl tel: 660076067
e-mail: vkroina@tor.mofnet.gov.pltel: 660076079

Toruń, dnia 03.11.2009r.

Nasz znak: FZZSC/71/KW/2009
Organizacje Członkowskie
Federacji Związków Zawodowych
Służby Celnej

Szanowne Koleżanki i Koledzy!
Komitet Wykonawczy Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej mając na uwadze pismo Szefa Służby Celnej Pana Ministra Jacka Kapicy - o sygnaturze SC6/0681/293/09/16499 z dnia 31 października 2009r. stwierdza jednoznacznie, iż zawarte w w/w piśmie sformułowanie „(…) polecam przyjąć w celu pomocniczym stosowanie załączonych kryteriów punktowych przy dokonywaniu mianowań funkcjonariuszy celnych na stopnie służbowe, o których mowa w art.223 w/w ustawy” świadczy o tym, że zaproponowana „punktacja” stanowi jeden ze składowych elementów, które winien brać pod uwagę Dyrektor Izby Celnej - jako kierownik urzędu - podczas procesu mianowań na nowe stopnie służbowe.
Wobec powyższego jasnym staje się to, iż kierownik urzędu nie może określić niższego stopnia, niż określono to w wytycznych SSC. Jednakże, ta „punktacja pomocnicza” nie wiąże kierownika urzędu w sposób jednoznaczny i ostateczny przy nadaniu stopnia wyższego, gdyż jest jedynie czynnikiem wspomagającym podczas kwalifikacji do aktu mianowania.
Nadanie wyższego stopnia służbowego (w danym korpusie), może nastąpić jedynie po zapoznaniu się z dotychczasowym przebiegiem służby danego funkcjonariusza (należy przez to rozumieć pełne spektrum dotychczasowej kariery zawodowej) - co w sposób jasny i czytelny wypełni dyrektywę zawartą w art.223 ust.7 ustawy o Służbie Celnej odnoszącą się do kryterium „posiadanego doświadczenia”.
Z cytowanego wyżej pisma wynika również jasno i czytelnie, że to kierownik urzędu będzie decydować w ostatecznym etapie, o nadaniu nowego stopnia funkcjonariuszom celnym i ma obowiązek korzystania z innych elementów kwalifikacyjnych, zawartych w aktach personalnych - w tym również ocen okresowych.
Pragniemy przy tym wyrazić satysfakcję z faktu, iż Szef Służby Celnej zdecydował się uwzględnić przynajmniej częściowo stanowisko Federacji ZZSC odnoszące się do kształtowania zasad kwalifikacyjnych w procesie mianowań i decydującej roli Dyrektorów Izb Celnych w tym procesie - pomimo kunktatorskiej postawy władz Zrzeszenia ZZSC RP – w tym zwłaszcza Przewodniczącej Zrzeszenia Pani Barbary Smolińskiej.
Zapewniamy Was przy tym, iż każdy funkcjonariusz celny, który stwierdzi, iż w procesie nadawania nowego stopnia, został błędnie oceniony może zwrócić się do Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej, gdzie otrzyma pomoc w sprawie sformułowania odwołania. Przedstawiciele FZZSC będą również (za zgodą funkcjonariusza) reprezentowali Was w trakcie procesu odwoławczego przed dyrektorami, jako kierownikami urzędów.


z upoważnienia
Komitetu Wykonawczego FZZSC
Przewodniczący FZZSC
Jacek Staniszewski
(podpis na oryginale)
Otrzymują:
1.Członkowie Komitetu Wykonawczego FZZSC
2.Organizacje Członkowskie FZZSC
3.a/a.





i juz wszstko wadomo od uwagę będą brane tylko i wyłącznie punkty..............
 
Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie


/-/ Sylwester Skórski
/zatwierdzam/



PROTOKÓŁ z dn. 02.11.2009r.
z posiedzenia kierownictwa Izby Celnej z przedstawicielami związków zawodowych funkcjonujących w IC Rzepin


W posiedzeniu udział wzięli:
ze strony kierownictwa izby
- dyrektor Sylwester Skórski
... i jeszcze 6 nazwisk
ze strony związków zawodowych ZZ SC Województwa Lubuskiego:
- Jacek Staniszewski
... i jeszcze 9 nazwisk
1/. Sylwester Skórski zaproponował zebranym, aby spotkanie rozpocząć od informacji, jakie na temat zasad awansowania funkcjonariuszy na nowe stopnie służbowe zostały przekazane na spotkaniu w MF w dniach 29-30 października. Dodatkowym dokumentem będzie także przesłane przez Szefa Służby Celnej w dniu 31.10.2009r. pismo zawierające wyjaśnienia i wskazówki odnoszące się do interpretacji niektórych zapisów ustawy.
Wyjaśnienia ze spotkania naczelników wydziałów kadr z całej Polski przekazał
B. Adamski
- zapis mówiący o pełnieniu służby na stanowisku kierowniczym odnosi się do osób, które zajmują takie stanowisko w dniu wejścia w życie ustawy
- w stosunku do osób, które pełnią obowiązki np. kierownika referatu czy naczelnika wydziału, zostanie zastosowane powyższe kryterium jeśli osoba taka była powołana na mocy artykułu nr 18 ust. 1 uchylanej ustawy
- nie zalicza się do pełnienia funkcji kierowniczych kierowania sekcjami lub wieloosobowymi stanowiskami w izbie
- mianowanie na stopień służbowy nastąpi w formie pisma z datą 30.11.2009r. :eek:
- ukończenie studiów podyplomowych (związanych z zakresem działania SC) i aplikacji - 1 pkt. za każdy ukończony kierunek
- punkty za bycie wykładowcą otrzymają tylko wykładowcy wpisani na listę wykładowców i lektorów oraz prowadzący szkolenia cykliczne na poziomie regionalnym. Posiadanie jedynie wykształcenia pedagogicznego nie uprawnia do podwyższenia punktacji w kategorii uprawnionych do prowadzenia szkoleń
- urlopy bezpłatne będą wliczane do stażu pracy
- na stanowisko kierownicze będzie mogła być powołana osoba co najmniej z korpusu aspirantów
- udział w pracach zespołów będzie dodatkowym źródłem podwyższenia punktacji jedynie w przypadku, gdy były to zespoły powołane decyzją ministra finansów lub innym dokumentem świadczącym o ponadregionalnym zasięgu funkcjonowania tych zespołów
- dyrektor nie będzie nadawać wyższych stopni w korpusie ani też kwalifikować do wyższego korpusu niż wynikać to będzie z punktacji uzyskanej w danym korpusie:confused:
- dodatki dla funkcjonariuszy grup mobilnych - wyłącznie dla tych, którzy wykonują czynności kontrolne, z wyłączeniem wykonujących je sporadycznie
- do 15 listopada należy podać liczbę pracowników SNP, którzy deklarują zmianę korpusu
2/. Przedstawicielom związków zaprezentowane zostały dwa warianty regulacji uposażeń w ramach środków przyznanych przez SSC. Z kwoty tej zabezpieczyć należy 20 % na wysługę lat. Co do zasady przyjęto, iż beneficjentami tej regulacji będą wszyscy funkcjonariusze, chociaż w różnych wysokościach.
WARIANT I. - umownie nazwany wariantem bez awansów - zróżnicowanie kwoty podwyżki między grupami stanowisk, a także w obrębie grupy w zależności od wysokości aktualnego uposażenia zasadniczego
WARIANT II. - oprócz regulacji uposażeń awans rozważa się również możliwość awansowania niewielkiej ilości osób (z uwagi na ograniczone środki finansowe).
Przedstawione przez dyrektora propozycje zostały przeanalizowane przez obydwie strony w toku dyskusji.

3/. Podsumowanie spotkania:
- przewodniczący Jacek Staniszewski zwrócił się zapytaniem do dyrektora o to, kiedy zostaną rozpatrzone odwołania skierowane do dyrektora za pośrednictwem związków zawodowych. Dyrektor Skórski zapewnił, że swoje stanowisko w tej sprawie przedstawi do środy 04.11.2009r.
- termin następnego spotkania ustalono na środę 04.11.2009r. na godz.12.00.
 
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH SŁUŻBY CELNEJ na temat punktacji:

... Wobec powyższego zmuszeni jesteśmy wystąpić o zbadanie sprawy przez organy prokuratorskie, jak również wystąpiliśmy o opinię prawną, która przedstawi niezależną ocenę ekspercką w zakresie wykładni prawa i umożliwi Wam wszystkim indywidualne dochodzenie roszczeń, w których będziecie profesjonalnie wspierani przez nasze Związki.

Do wiadomości:
1. Dyrektorzy Izb Celnych


Pismo do pobrania tutaj:
http://zz.celnicy.pl/tekst-353.html
 
Ostatnia edycja:
cytat:
- zapis mówiący o pełnieniu służby na stanowisku kierowniczym odnosi się do osób, które zajmują takie stanowisko w dniu wejścia w życie ustawy
- urlopy bezpłatne będą wliczane do stażu pracy
Co za prawnicy wymodzili taką interpretację- mam nadzieję, że ZZ zareagują tak jak prawdziwe Związki Zawodowe.
 
""""- dyrektor nie będzie nadawać wyższych stopni w korpusie ani też kwalifikować do wyższego korpusu niż wynikać to będzie z punktacji uzyskanej w danym korpusie:confused:"""""

to po jakiego czorta do jasnej anelci SSC pisze """że zaproponowana „punktacja” stanowi jeden ze składowych elementów, które winien brać pod uwagę Dyrektor Izby Celnej - jako kierownik urzędu - podczas procesu mianowań na nowe stopnie służbowe.""""?????

DLACZEGO NIE BRANE JEST POD UWAGE WYKSZTAŁCENIE JAKO SZKOLENIA DODATKOWE....PO CO MY TAM JEŹDZIMY??//
szkolenia sa przecie elementem wyszkolenia SPECJALISTYCZNEGO!!!!!!!
 
... ale to Rzepin. W tej izbie to podobno kiedyś mianowali dyrektorem człowieka bez kursu zasadniczego. Ciekawe co ten "funkcjonariusz" teraz robi, no i czy zostanie oficerem.
A propos, czy ZKZ też nie powinien być punktowany ?

...ehh, głowa mnie napier...la od tego
 
J23 masz rację, argumentacja radcy prawnego niedouczonego jest nie do przyjęcia. No może tylko dla SSC. Wielu mądrych ludzi udupiono za czasu Banasia i najwyższy czas by zz cos z tym zrobiły. Jak mozna przyjmowac taką interpretację zapisu ustawy. Jesli strzelili sobie w piętę tym zapisem to pełna jego konsekwencja.
 
... ale to Rzepin. W tej izbie to podobno kiedyś mianowali dyrektorem człowieka bez kursu zasadniczego. Ciekawe co ten "funkcjonariusz" teraz robi, no i czy zostanie oficerem.
A propos, czy ZKZ też nie powinien być punktowany ?

...ehh, głowa mnie napier...la od tego


ZKC raczej nie do punktowania bo to podstawowy kurs, nie chodzi o szkolenia doskonalące...specjalistyczne
 
Spokojnie opinie prawne są już pisane. Będą wcześniej niż dostaniemy propozycje nowych stopni. Z tego co wiem od znajomego prawnika wykładowcy na Wydz. Prawa i Admin. UŚ w kwestii interpretacji art 223 ustawy o SC to SSC nie ma racji a analiza tego niewątpliwie bubla prawnego jest miażdząca dla ustawodawcy. W komentarzu do Kodeksu Cywilnego jest pełna i jasna (może nawet dla prawników z MF) interpretacja terminu PRZED. Jak coś będę miał więcej, to niezwłocznie (czyli bez zbędnej zwłoki) wrzucę.
 
Chwila, dlaczego cały czas jest mowa o "byłych" kierownikach" ?
Co z ludźmi, którzy powinni być dyspozytorami ( po nowemu aspirantami ) a są rewidentami ? Gdzie naprawa zaniedbań w awansach ?
 
do Bialego Misia i innych.
Przeczytajcie wyrok - OSK 1134/04 - Wyrok NSA. dotyczy on nauczycieli w okresie przejściowym. Rozwiewa on nasze wątpliwości. MF - może być zaskoczone.
 
Twarzowy. O to właśnie przede wszystkim powinien zadbać MF, Tłumaczylismy to ministerstwu już wcześniej. Nie posłuchali, ale tylko dzięki wsparciu niektórych central związkowych.

Muszę też WAM napisać, że bez WASZEGO zaangażowania lipa z tego będzie. Nasz ZZ może złożyć zawiadomienie do Prokuratury na nadużycie władzy, może pozyskać opinię nawet największych autorytetów, a MF i tak zrobi swoje, bo brakuje im kasy a dyrektorzy, no cóż wiadomo, że grzecznie wykonają polecenie ministerstwa.
Dlatego apeluję do każdego celnika. Trzeba zaskarżyć mianowania na nowe stopnie, gdyż pomijają/marginalizują kryteria ustawowe. Nie zrobimy tego za Was, gdyz każda sprawa jest odmienna, każdy celnik, pracownik cywilny ma inne doświadczenie zawodowe. Musicie interweniować samodzielnie, wspierając się opiniami prawnymi, które opublikujemy. Związek wkroczy jedynie bezpośrednio na prawach strony w sprawę każdego członka Związku - przesyłajcie wnioski w tej sprawie.
 
Ostatnia edycja:
w dowolnym czasie przed dniem wejścia w życie ustawy byli już kiedyś zatrudnieni na podstawie mianowania. - "zatrudnieni na podstawie mianowania przed dniem wejścia w życie ustawy" odnosi się nie do dnia poprzedzającego wejście w życie ustawy, ale do sytuacji poprzedniego zatrudnienia nauczyciela w szkolnictwie. - Podniesiony w skardze kasacyjnej zarzut niewłaściwej wykładni przez Sąd I instancji wskazanego przepisu jest uzasadniony. Rację ma skarżąca twierdząc, iż art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. odnosi się do nauczycieli, którzy spełniają wymagania kwalifikacyjne określone w art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela, byli w przeszłości zatrudnienia na podstawie mianowania, przy czym zatrudnienie w tej formie nie musiało trwać w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej Kartę Nauczyciela, to znaczy w dniu 6 kwietnia 2000 r., a nauczyciel ten spełnia dodatkowo którąś z przesłanek wymienionych w jednym z trzech punktów tego art. 10 ust. 3. Nauczycieli bowiem, którzy byli zatrudnieni na podstawie mianowania w dniu wejścia w życie tej noweli do Karty Nauczyciela, dotyczył bezpośrednio art. 7 ust. 1 tej samej ustawy - por. wyrok NSA z dnia 27 listopada 2001 r., II SA 1561/01 - nie publ. Rację ma skarżąca uważając, iż tych nauczycieli, którzy w dniu 6 kwietnia 2000 r. byli zatrudnieni na podstawie mianowania, dotyczył art. 7 ust. 1 tej samej ustawy. Jeżeliby przyjąć, jak uczynił to Sąd I instancji, w ślad za organami administracji, iż również art. 10 ust. 3 wymaga, aby wymienieni w nim nauczyciele także w dniu wejścia w życie ustawy byli zatrudnieni na podstawie mianowania, to trzeba by uznać, że jeden z tych przepisów jest zbędny. Nie można zaś dokonywać takiej interpretacji prawa, która prowadzi do wniosku, że któryś z przepisów ustawy bądź jakaś część przepisu jest zbędna - W. Lang, J. Wróblewski, S. Zawadzki, Teoria państwa i prawa, Warszawa 1980, z. 401. Przyjęta przez Sąd I instancji interpretacja wskazanego przepisu art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. jest w tej sytuacji wykładnią rozszerzającą, przy czym wykładnią stwarzającą w praktyce pozaustwowe kryterium uzyskania statusu nauczyciela mianowanego, sprowadzające się do tego, że powstałe na podstawie mianowania przed dniem wejścia w życie ustawy zatrudnienie miałoby trwać co najmniej do dnia jej wejścia w życie, kryterium takiego zaś ustawodawca nie sformułował w ustawie.
Z podanych wyżej względów trzeba uznać zasadność sformułowanego w skardze kasacyjnej zarzutu naruszenia prawa materialnego
 
w dowolnym czasie przed dniem wejścia w życie ustawy byli już kiedyś zatrudnieni na podstawie mianowania. - "zatrudnieni na podstawie mianowania przed dniem wejścia w życie ustawy" odnosi się nie do dnia poprzedzającego wejście w życie ustawy, ale do sytuacji poprzedniego zatrudnienia nauczyciela w szkolnictwie.
...


to dlatego u nas "nieobstawionych" ale mianowanych kierowników zmian pozbawiono tego "tytułu" ... ?!
 
Back
Do góry