• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Przeszukanie przez Służbę Celną na imprezie masowej

Z dzisiejszej Gazety Prawnej.

Celnik nie przeszuka na imprezie

● Funkcjonariusze celni przeszukują uczestników imprez masowych przy użyciu psów

● Ministerstwo Finansów twierdzi, że takie czynności kontrolne są zgodne z prawem

● Eksperci: Przeszukanie na imprezie publicznej to przekroczenie kompetencji Służby Celnej

Służba Celna często chwali się swoimi osiągnięciami w wykrywaniu przestępstw związanych z narkotykami. Funkcjonariusze celni przy pomocy psa służbowego prowadzą kontrole nie na lotniskach czy drogach, ale na imprezach masowych, takich jak koncerty, dyskoteki itp. Specjalnie wyszkolony pies weryfikuje uczestników imprezy, a jego zainteresowanie daną osobą staje się podstawą do dokonania przeszukania. Gdy osoba przeszukana posiada substancje odurzające, zostaje przekazana policji. Ministerstwo Finansów uważa, że takie zachowania są legalne.

Z kolei eksperci uważają tak przeprowadzane kontrole za przekroczenie kompetencji Służby Celnej. Obie strony konfliktu powołują się w swych argumentacjach na te same przepisy, wyciągając jednak zupełnie różne wnioski.

Interpretacja ministerialna

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. nr 168, poz. 1323 z późn. zm.) do zadań tej formacji należy rozpoznawanie, wykrywanie, zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych i zapobieganie im oraz ściganie ich sprawców, w zakresie określonym w kodeksie karnym skarbowym. Do zadań Służby Celnej, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy należy również rozpoznawanie, wykrywanie, zwalczanie przestępstw i wykroczeń przeciwko zdrowiu, określonych w art. 55, 57, 61 i 66 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i zapobieganie im.

– W sytuacji kiedy zaistnieje podejrzenie popełnienia czynu zabronionego podczas trwania imprezy masowej, w świetle powyższych przepisów funkcjonariusze celni mogą przeprowadzić tam działania kontrolne – wyjaśnia Sylwia Stelmachowska z Ministerstwa Finansów.

Dodaje, że uprawnienia określone w art. 32 ust. 1 pkt 4 i 9 ustawy o Służbie Celnej pozwalają natomiast funkcjonariuszom celnym wykonującym kontrole na przeszukiwania osób i pomieszczeń oraz przeprowadzanie rewizji towarów, wyrobów i środków transportu z użyciem psów służbowych.

Stanowisko ekspertów

Innego zdania są eksperci, którzy z tych samych przepisów wyciągają zupełnie inne wnioski. Zgadzają się, że funkcjonariusze celni mają część uprawnień policji także w ramach walki z przestępczością narkotykową. Jednak przepisy te mają charakter szczególny i stanowią jedynie uzupełnienie kompetencji generalnych odnoszących się do zapewnienia realizacji prawa celnego UE.

– Ustawodawca wprost wskazał, do zwalczania jakich przestępstw związanych z przestępczością narkotykową Służba Celna jest powołana – zwraca uwagę Ryszard Sowa, ekspert podatkowy z kancelarii Olszewski, Tokarski i Wspólnicy.

Dodaje, że katalog ten ma charakter zamknięty, obejmuje wyłącznie cztery czyny zabronione, wśród których brak jest przestępstwa związanego z posiadaniem narkotyków. Co więcej, przestępstwa wymienione w ustawie o Służbie Celnej pozostają przede wszystkim w związku z transgranicznym przemieszczaniem substancji zabronionych.

Kompetencji funkcjonariuszy celnych nie można oderwać od głównego celu, w jakim powołana została ta formacja, tj. zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu lub wywozu towarów. Zatem czynności podejmowane w ramach walki z przestępczością narkotykową przez funkcjonariuszy celnych, powinny być powiązane z wykonywaniem ich podstawowego zadania ustawowego.

– Kontrolując ludzi bawiących się na imprezach masowych, takich jak koncerty czy dyskoteki, funkcjonariusze celni przekroczyli swoje kompetencje i praktyka taka nie powinna mieć miejsca – stwierdza Ryszard Sowa.

Formacja ta nie została powołana do zastępowania policji czy innych służb w dowolnej sytuacji, a wszelkie czynności jej funkcjonariuszy muszą mieć umocowanie w ustawie.

Użycie psów

Eksperci nie zgadzają się nie tylko z bezpodstawnością kontroli, ale także ze sposobem jej wykonania. Kompetencja do użycia psa służbowego dotyczy przede wszystkim sprawdzania przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów.

– Wątpliwości nie budzi użycie psa służbowego na lotnisku lub drogowym przejściu granicznym, ale można się zastanawiać, czy w ramach uprawnień celników mieści się dokonywanie przez nich takiej kontroli w wiejskiej dyskotece. Oczywiste jest, że narkotyki są nie tylko sprowadzane z zagranicy, ale także produkowane w kraju – mówi Andrzej Ossowski, adwokat z kancelarii A. Ossowski.

Przeszukanie nie powinno naruszać godności osobistej osoby przeszukiwanej oraz powinno być przeprowadzone przez osobę tej samej płci, w warunkach wykluczających obecność osób postronnych, a o takie na dyskotece czy na otwartym terenie trudno. W dodatku z każdego przeszukania powinien być sporządzony protokół.

Polecenie służbowe

W polskiej procedurze karnej nie obowiązuje zasada owoców zatrutego drzewa, która zabrania wykorzystywania nielegalnie zebranych dowodów. Dlatego mimo nielegalności działań funkcjonariuszy służby celnej i przekroczenia przez nich uprawnień ustawowych osobom przekazanym policji po takiej kontroli można postawić zarzut popełnienia przestępstwa określonego w art. 62 ust.1 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. posiadanie narkotyków), mimo że sami celnicy w zakresie tego czynu nie mają jakichkolwiek kompetencji.

Funkcjonariusze celni podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków służbowych, w szczególności za przekroczenie uprawnień określonych w przepisach prawa. W przypadku kontroli na imprezach masowych celnicy wykonują czynności służbowe na polecenie swojego przełożonego

– Gdy polecenie służbowe w przekonaniu celnika jest niezgodne z prawem, to powinien on przedstawić swoje zastrzeżenia do rozkazu przełożonego na piśmie. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia powinien je wykonać – wyjaśnia Piotr Wołowicki, adwokat w Kancelarii Olszewski, Tokarski i Wspólnicy.

Tylko w przypadku gdy wykonanie polecenia prowadziłoby do popełnienia przestępstwa, funkcjonariusz jest zobowiązany do odmowy wykonania takiego polecenia.

Kontrole w celu wykrywania narkotyków prowadzić powinna policja. Jednak w swych działaniach może ona współpracować ze Służbą Celną. Kontrola przeprowadzana przez policjanta, któremu pomaga celnik ze służbowym psem, będzie więc tym, czego należałoby oczekiwać.


Jak widać w poruszanej kwestii, nie tylko ja mam wątpliwości.

Tylko głupek wie zawsze wszsytko najlepiej - to tak ad vocem tych Panów wszystkowiedzących, którzy zdążyli na tym forum w tej materii używać względem mnie różnych mało przyjemnych epitetów.
 
Ryszard Sowa, ekspert podatkowy

nie radca prawny, nie adwokat, nie sędzia

mój znajomy, kucharz, twierdzi że nie mamy prawa nosić czapek
kurczę, łamiemy prawo

a tak na marginesie tylko laik może sądzić że prawo jest jasne i czytelne

po co nauka na studiach prawniczych reguł stosowanych w przypadku kolizji aktów prawnych - gdy śą ze sobą sprzeczne ( a nie jest to takie rzadkie ), reguł interpretacyjnycj i kolejności ich stosowania, po co dwuinstancyjność i badanie zgodności aktów z ustawą czy konstytucją na wniosek sądów - czyli sędziów, fachowców którzy również mają wątpliwości

ale co tam, doradca podatkowy wie lepiej

inny mój znajomy, 22 letni rep, ma tytuł dyrektora handlowego :D

papier przyjmie wszystko
 
nie wasze sprawy

Ryszard Sowa, ekspert podatkowy

nie radca prawny, nie adwokat, nie sędzia

mój znajomy, kucharz, twierdzi że nie mamy prawa nosić czapek
kurczę, łamiemy prawo

a tak na marginesie tylko laik może sądzić że prawo jest jasne i czytelne

po co nauka na studiach prawniczych reguł stosowanych w przypadku kolizji aktów prawnych - gdy śą ze sobą sprzeczne ( a nie jest to takie rzadkie ), reguł interpretacyjnycj i kolejności ich stosowania, po co dwuinstancyjność i badanie zgodności aktów z ustawą czy konstytucją na wniosek sądów - czyli sędziów, fachowców którzy również mają wątpliwości

ale co tam, doradca podatkowy wie lepiej

inny mój znajomy, 22 letni rep, ma tytuł dyrektora handlowego :D

papier przyjmie wszystko

Z tego tylko, że pominąłeś w tekście dwóch innych adwokatów, którzy podzielają ten pogląd, a sam rzeczony Sowa jest aplikantem adwokackim (wystarczy go wygooglować). No ale kucharz wie lepiej.
 
Z tego tylko, że pominąłeś w tekście dwóch innych adwokatów, którzy podzielają ten pogląd, a sam rzeczony Sowa jest aplikantem adwokackim (wystarczy go wygooglować). No ale kucharz wie lepiej.

Coż, skoro już Bogu winni kucharze zostali wywołani. Najlepiej wie celnik - kucharz z wykształcenia. Takich przecież chyba w naszej umundurowanej służbie nie brakuje a może nawet pełnią oficerskie funkcije.
 
Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.
Jednocześnie zapewniam Cię, że nie we wszystkich Izbach robią takie przypały. W mojej tak się nie dzieje, zdaje się ze Łódź i Poznań to uwielbiają. Jestem przekonany, że to sztuka na raz. Wreszcie trafi się ktoś, kto ma więcej niż inni oleju w głowie i zrobi z tego zadymę.

Nie wszystkie GM z IC Poznań "robią takie przypały":). Macie rację w 100-tu procentach. Interpretacje podawane wcześniej są do dupy. W razie jakiegoś syfu który wyniknie w związku z nieuprawnionym przeszukaniem osoby prokurator dojedzie tego, który się tej czynności dopuścił, a nie jego przełożonego lub "znanego" interpretatora prawa z tego zacnego forum. Za przekroczenie uprawnień z tego co kojarzę do 5-ciu lat. Poza tym nie mamy uprawnień do kontroli osobistej (jaka jest różnica między przeszukaniem, a kontr. os. ci co chcą niech poczytają). Wszystko w tym temacie. Niektórym nadal przyświeca zasada z poprzedniej epoki "Celnik Pan!"... może kiedyś... na granicy...teraz wątpię.

ps. Na jednym z zaje...tych naszych szkoleń "wykładowca " używał określenia...rewizja osobista...masakra
 
Poza tym nie mamy uprawnień do kontroli osobistej (jaka jest różnica między przeszukaniem, a kontr. os. ci co chcą niech poczytają). Wszystko w tym temacie.
ps. Na jednym z zaje...tych naszych szkoleń "wykładowca " używał określenia...rewizja osobista...masakra

to wyjaśnij nam jaka jest róznica, bo wg mnie polega ona na tym że kontrola osobista lub przeszukanie z Ustawy o SC to czynność administracyjno-porządkowa (kontrolna) a przeszukanie w trybie KPK to czynność procesowa
 
to wyjaśnij nam jaka jest róznica, bo wg mnie polega ona na tym że kontrola osobista lub przeszukanie z Ustawy o SC to czynność administracyjno-porządkowa (kontrolna) a przeszukanie w trybie KPK to czynność procesowa

Tu zgoda.

Ale teraz porównaj sobie okoliczności, przesłanki, kiedy może przpeorwadzić kontrolę osobistą Policja lub SG a kiedy przeszukanie z UoSC Służba Celna oraz jakie rygory związane są z tym w ustawach policyjnych lub o SG a w UoSC.

Chcąc sobie ułatwić SC mowi: ja nie przeszukuje z UoSC, bo do naga nie rozbieram, lecz robię kontrolę osobistą. Tylko jaką kontrolę osobista i na jakiej podstawie prawnej, skoro UoSC nie zna pojęcia "kontroli osobistej".
 
Однокласники

С развитием технологий Web 2.0 социальные сети обрели осязаемую основу в виде порталов и веб-сервисов. Так, найдя на одном из таких сайтов совершенно незнакомого для себя человека, можно увидеть цепочку промежуточных знакомств, через которую вы с ним связаны.
 
... UoSC nie zna pojęcia "kontroli osobistej".
Dokładnie.
A różnica jest taka że: np. w wyniku kontroli jest "sprawa" i w związku z tą "sprawą" robi się przeszukanie, a w wyniku kontroli osobistej "sprawa" może dopiero powstać. Nie ma się co prężyć tak po prostu jest. Nasza ustawa, jak i wiele przepisów i instrukcji (o ile w ogóle są...) są nieogarnięte. Wiele rzeczy robi się na "pałę".
A tak poza tym to dla przykładu: szkolenie przyszłego funkcjonariusza w szkole policji trwa kilka miesięcy zanim zacznie pracować. A ile trwa szkolenie funkcjonariusza WZP u nas? Pierwsze sensowne szkolenie od lat (nie licząc szkoleń dla instr. ŚPB których już nie ma, bo komuś przeszkadzały...) to szkolenie z zakresu użycia broni palnej. Materiału w sumie nie za wiele (przepisy związane z użyciem, przechowywaniem itd.) ale okrojone trwa... dwa tygodnie.
 
Chcąc sobie ułatwić SC mowi: ja nie przeszukuje z UoSC, bo do naga nie rozbieram, lecz robię kontrolę osobistą. Tylko jaką kontrolę osobista i na jakiej podstawie prawnej, skoro UoSC nie zna pojęcia "kontroli osobistej".

Nie rozumiem Cię o czym tutaj piszesz?
mówić sobie może co chce... ale ma stosować się do przepisu dot. przeszukania w trybie UoSC. Jakie znaczenie ma nazwa przeszukanie czy kontrola osobista? chodzi o przesłanki i jasne, że inne będą w SC inne w Policji, a jeszcze inne dla strażnika w zakładzie pracy np. w Morlinach w celu sprawdzenia czy nie wynoszą kiełbasy :)
 
Nie rozumiem Cię o czym tutaj piszesz?
mówić sobie może co chce... ale ma stosować się do przepisu dot. przeszukania w trybie UoSC. Jakie znaczenie ma nazwa przeszukanie czy kontrola osobista? chodzi o przesłanki i jasne, że inne będą w SC inne w Policji, a jeszcze inne dla strażnika w zakładzie pracy np. w Morlinach w celu sprawdzenia czy nie wynoszą kiełbasy :)

OK
1.Zgodnie z UoSC KAŻDE sprawdzenie odzieży osoby kontrolowanej to przeszukanie, bo kontroli osobistej ta ustawa nie zna - to chyba jest bezsporne.
2. Jekie są przesłanki, okoliczności i tryb przeprowadzenia przeszukania w trybie UoSC ? - jeżeli nie można w inny sposób, czy nie przewozi....., w warunkach wykluczającch obecność osób postronnych......., za każdym razem protokół.................. - co z ww. jest spełnione na dyskotece w Pcimiu Górnym albo w przypadku piechurów na moście granicznym w Cieszynie, gdzie sprawdza się na ulicy każdego jak leci ??

P.S. nie powinien sobie mówić co chce. Kontrolowany zapyta jakie czynności są względem niego podejmowana i na jakiej podstawie prawnej i dostanie w odpowiedzi, że kontrola osobista. A jak poprosi o protokół to do protokołu tez mam wpisać kontrola osobista kiszeni spodni.
 
Nie rozumiem Cię o czym tutaj piszesz?
mówić sobie może co chce... ale ma stosować się do przepisu dot. przeszukania w trybie UoSC. Jakie znaczenie ma nazwa przeszukanie czy kontrola osobista? chodzi o przesłanki i jasne, że inne będą w SC inne w Policji, a jeszcze inne dla strażnika w zakładzie pracy np. w Morlinach w celu sprawdzenia czy nie wynoszą kiełbasy :)

No mylisz się bardzo."Jakie znaczenie ma nazwa przeszukanie czy kontrola osobista?" ... no w świetle prawa ma duże. Dwa odrębne terminy. Przeszukanie to czynność procesowa, a kontrola osobista nie. A co do "strażnika z Morlin" to nie może on przeszukiwać tylko ewentualnie przejrzeć np. torbę (czyli zajrzeć do środka bez wkładania rąk). Strażnik, ochroniarz w markecie, bramkarz w klubie działają na swojej ustawie. Pisząc to co napisałeś wykazałeś tendencje to uogólnienia terminów i wrzuciłeś wszystko do jednego worka. Niestety podobne podejście mieli twórcy naszej ustawy. Megahitem w kwestii "partyzantki terminów" jest instrukcja WZP.
Tak naprawdę, w związku z brakiem odpowiedniego przygotowania ( bałagan w przepisach i brak systemu szkoleń dla WZP) jesteśmy jedyną służbą która mając duże uprawnienia ma niekompetentnych funkcjonariuszy (chodzi mi o WZP, bo nie wiem jak jest w innych komórkach). Doświadczenia i kompetencje zdobywane metodą "rozpoznania walką" w tym wypadku nie jest dobre, bo wszystko jest dobrze dopóki jest dobrze. Sam widziałem już sytuacje kiedy osoba zatrzymana do kontroli na drodze okazywała się np. policjantem, a funkcjusz naszej służby wieszał się po kilku szybkich pytaniach kontrolowanego ponieważ kontrolowany zagiął kontrolującego na podstawach o których kontrolujący nie wiedział, bo niby skąd... Do kogo mieć o to pretensje? W całej tej sytuacji pozostaje nam tylko, w trosce o własne dupy, kształcić się i doszkalać we własnym zakresie. I nie ma się co prężyć przed sobą na wzajem, że JA wiem lepiej, bo np. WSZYSCY od lat tak robią. Forum jest całkiem dobrym miejscem wymiany poglądów i doświadczeń, a w szczególności wiedzy. Taką wiedzą (aczkolwiek może bez praktyki) z tego co czytam wykazuje się Doraj i należy to uszanować i z niej czerpać, a nie spinać się i po nim cisnąć.
 
Funkcjonariusz celny nie ma uprawnień do przeprowadzania kontroli osobistej więc nie powinien jej robić!!!
Mówić może sobie co chce, jeśli ma świadomość o czym mówi....chodzi o to że może tylko przeszukiwać w warunkach określonych jak wyżej napisałeś i z przeszukania musi sporządzić protokół, dlaczego więc przeszukuje na moście w Cieszynie, nie wiem.... to jego sprawa i niech sobie mówi co chce, bierze za to odpowiedzialność. Czytać przepisy chyba każdy potrafi i chyba wie co robi....chyba, że powiedziano mi....kazano mi.... a sam nadal jestem głupi, bo nie chce mi się przeczytać, nie chce mi się zapytać dlaczego tak każą jeżeli napisane stoi inaczej
 
... chyba wie co robi....chyba, że powiedziano mi....kazano mi.... a sam nadal jestem głupi, bo nie chce mi się przeczytać, nie chce mi się zapytać dlaczego tak każą jeżeli napisane stoi inaczej

Kwintesencja faktycznie prosta!
Rzec by nawet można; prostacka ...
Nie rozumiesz drogi gościu o czym piszesz, chociaż opisujesz jak najbardziej prawidłowo. Paradoks? NIE, bo jeżeli:
obecnie "kadra" każe i "mówi", a wartościowanie jej stanowiska wymaga "...rozwiązywania skomplikowanych problemów i zadań wymagających..." (WIADOMO!), a jednocześnie wykonujący przedmiotowe czynności na stanowisu z opisem "proste, powtarzalne czynności, wykonywane pod nadzorem (nie wymagające samodzielności), oparte na opracowanych, jasnych procedurach z którymi został zaznajomiony (nie- miał się nauczyć! ) ..." itd. to przecież wszystko jest w jak najlepszym porządku !!!
Taką hierarchię ustaliło wartościowanie stanowisk w SC. Podstawy prawne działań są do zaznajomienia u kierujących nimi, a wykonujący nie mają znać przepisów, tylko procedury wykonywanych działań i je stosować!
 
Brpma4

czym różnią się więc warunki przeszukania określonaego w art. 45 UoSC od kontroli osobistej????
Doraj pisałeś o miejscu odosobnionym, zarówno kontrolę osobistą w CBA, Policji czy SG jak również przeszukanie w SC trzeba przeprowadzić w takim miejscu, pisałeś o protokołach zarówno w SC jak i CBA jest obowiązek sporządzenia protokołu a w Policji i SG na żądanie osoby poddawanej kontroli osobistej. Miało być tak i w SC (poszukaj sobie wątku rozmowy z Kapicą, który zapewniał, że tak będzie, ale wyszło inaczej) zwracaliśmy na to uwagę, aby protokół wypisywać na żadanie osoby przeszukiwanej. Nazwa PRZESZUKANIE czy KONTROLA OSOBISTA nie ma znaczenia ważne są podstawy przeprowadzenia takiej czynności w innych służbach zostało to nazwane kontrolą osobistą dla odróżnienia przeszukania procesowego art. 219 KPK od przeszukania w trybie administracyjnym (kontrolnym) u nas zostało to przeszukaniem i niektórym miesza się z tym procesowym art. 72 UoSC. Różnica jest tylko w nazwie i oczywiście przesłankach dla każdej ze służb, ze względu na zakres wykonywanych przez nie czynności, warunki są takie same, patrz poniżej (na moście w Cieszynie więc...kontrola osobista niczego nie zmienia):

Ustawa o Służbie Celnej
Art. 45. 1. Jeżeli nie można w inny sposób stwierdzić, czy osoba przewozi towary, co do których nie zostały spełnione wymogi przewidziane przepisami prawa, w szczególności towary nie zostały przedstawione lub zgłoszone zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów prawa celnego, funkcjonariusz może przeszukać tę osobę.
2. Przeszukanie nie powinno naruszać godności osobistej osoby przeszukiwanej oraz powinno być przeprowadzone przez osobę tej samej płci, w warunkach wykluczających obecność osób postronnych.
4. Z przeprowadzonego przeszukania osoby sporządza się protokół, a w przypadku wykonania badań, o których mowa w ust. 3, na wniosek osoby, która została poddana tym badaniom, organ Służby Celnej wydaje zaświadczenie o terminie i miejscu ich przeprowadzenia.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 listopada 2009 r.
w sprawie warunków użycia urządzeń technicznych i psów służbowych podczas kontroli oraz sposobu przeprowadzania przeszukania osoby i rewizji bagażu podróżnego

§ 8. Przeszukanie osoby polega na sprawdzeniu odzieży osoby i jej podręcznych przedmiotów.
§ 9. Przeszukanie osoby należy przeprowadzić w miejscu wykluczającym obecność osób postronnych i z zachowaniem wymogów higieny.
§ 10. Przeszukanie osoby w wieku poniżej 17 lat powinno się przeprowadzać, w miarę możliwości, w obecności jej opiekuna prawnego.
§ 11. 1. Podróżny obowiązany jest na żądanie funkcjonariusza do otwarcia bagażu oraz okazania jego zawartości.
2. W przypadku odmowy wykonania czynności, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz przeprowadza rewizję bagażu, na odpowiedzialność podróżnego.
3. Rewizja bagażu podróżnego polega na sprawdzeniu jego zawartości pod względem rodzaju i ilości przewożonych towarów, przedmiotów lub wartości dewizowych.

w Policji jest tak:

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lipca 2005 r.
w sprawie sposobu postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów

Rozdział 5
Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagaży i sprawdzanie ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego
§ 16. 1. Policjant przy przeprowadzaniu kontroli osobistej wykonuje kolejno następujące czynności:
1) określone w § 2 ust. 1 lub 2;
2) sprawdza zawartość odzieży osoby kontrolowanej i przedmioty, które znajdują się na jej ciele, nie odsłaniając przykrytej odzieżą powierzchni ciała;
3) sprawdza zawartość podręcznego bagażu oraz innych przedmiotów, które posiada przy sobie osoba kontrolowana;
4) odbiera osobie kontrolowanej posiadaną broń lub inne niebezpieczne przedmioty mogące służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo przedmioty mogące stanowić dowody w postępowaniu lub podlegające przepadkowi;
5) legitymuje osobę kontrolowaną.
2. Kontrolę osobistą powinien przeprowadzać policjant:
1) tej samej płci, co osoba kontrolowana;
2) w miejscu niedostępnym w czasie wykonywania kontroli dla osób postronnych.
3. Jeżeli kontrola osobista musi być przeprowadzona niezwłocznie, w szczególności ze względu na okoliczności mogące stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, może jej dokonać policjant płci odmiennej, także bez zachowania warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ze szczególnym uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy.
4. Osoba poddana kontroli osobistej może przybrać do tej czynności osobę przez siebie wskazaną. Policjant jest obowiązany dopuścić osobę wskazaną do udziału w czynności, chyba że jej obecność utrudniałaby lub uniemożliwiałaby przeprowadzenie czynności.
5. Policjant może przybrać do obecności przy kontroli osobistej osobę trzecią, jeżeli uzna to za konieczne dla uzyskania celu kontroli.
§ 17. 1. Policjant przegląda zawartość bagaży lub sprawdza ładunek znajdujący się w porłach, na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, wodnego i powietrznego w obecności posiadacza bagaży lub ładunku albo przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego.
2. Policjant przegląda zawartość bagażu lub sprawdza ładunek przyjęty do przewozu wyłącznie w obecności przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego.
3. W przypadku braku możliwości zapewnienia natychmiastowej obecności osób, o których mowa w ust. 1 i 2, policjant może przejrzeć zawartość bagaży lub sprawdzić ładunek bez ich obecności, jeżeli z posiadanych informacji wynika, że zwłoka może spowodować zagrożenie dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, lub gdy istnieje uzasadniona obawa zniszczenia bądź utracenia rzeczy mogących stanowić dowód w sprawie albo podlegających zajęciu w postępowaniu karnym.
§ 18. 1. Policjant dokumentuje czynności służbowe, o których mowa w § 16 i 17, w notatniku służbowym, określając datę, czas, miejsce i przyczynę ich przeprowadzenia oraz dane dotyczące osób objętych czynnościami i w nich uczestniczących, a także rodzaj i wynik czynności.
2. Na żądanie osoby poddanej kontroli osobistej albo przedstawiciela właściciela, przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego policjant sporządza protokół z przeprowadzonych czynności, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

w Straży Granicznej:

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
w sprawie kontroli granicznej dokonywanej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej (w zasadzie tak samo jak w Policji)

w CBA jest tak:

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 25 lipca 2006 r.

w sprawie wydawania osobom poleceń określonego zachowania się, legitymowania, zatrzymywania, przeszukania, kontroli osobistej, przeglądania bagaży i sprawdzania ładunku oraz obserwowania i rejestrowania zdarzeń przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Rozdział 6
Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagaży i sprawdzanie ładunku w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego
§ 29. 1. Funkcjonariusz realizuje uprawnienie określone w art. 14 ust. 1 pkt 5 ustawy, polegające na dokonaniu kontroli osobistej, w przypadku gdy poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, którego ściganie należy do zadań CBA, lub jeżeli poweźmie uzasadnione przypuszczenie, że osoba posiada rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie o takie przestępstwo lub podlegające zajęciu w postępowaniu karnym, w którym bierze udział CBA.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepis § 25 ust. 2.
(§ 25.2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusz dokonuje przeszukania wobec osoby tej samej płci w miejscu niedostępnym w czasie wykonywania czynności dla osób postronnych.....)
3. Osoba poddana kontroli osobistej może przybrać do tej czynności osobę przez siebie wskazaną. Funkcjonariusz jest obowiązany dopuścić osobę przybraną do udziału w czynności, chyba że jej obecność mogłaby utrudnić lub uniemożliwić przeprowadzenie czynności.
4. Funkcjonariusz dokonujący kontroli osobistej sporządza z przebiegu tej czynności protokół.
 
Podstawy prawne działań są do zaznajomienia u kierujących nimi, a wykonujący nie mają znać przepisów, tylko procedury wykonywanych działań i je stosować!

Niezły jesteś.... dobrze by było, ale to kierujący zazwyczaj nie znają przepisów.
Szkoda, że na ZKC wymagają znajomości przepisów nie tylko procedur... czy coś się zmieniło :)
 
czym różnią się więc warunki przeszukania określonaego w art. 45 UoSC od kontroli osobistej????
Doraj pisałeś o miejscu odosobnionym, zarówno kontrolę osobistą w CBA, Policji czy SG jak również przeszukanie w SC trzeba przeprowadzić w takim miejscu, pisałeś o protokołach zarówno w SC jak i CBA jest obowiązek sporządzenia protokołu a w Policji i SG na żądanie osoby poddawanej kontroli osobistej. Miało być tak i w SC (poszukaj sobie wątku rozmowy z Kapicą, który zapewniał, że tak będzie, ale wyszło inaczej) zwracaliśmy na to uwagę, aby protokół wypisywać na żadanie osoby przeszukiwanej. Nazwa PRZESZUKANIE czy KONTROLA OSOBISTA nie ma znaczenia ważne są podstawy przeprowadzenia takiej czynności w innych służbach zostało to nazwane kontrolą osobistą dla odróżnienia przeszukania procesowego art. 219 KPK od przeszukania w trybie administracyjnym (kontrolnym) u nas zostało to przeszukaniem i niektórym miesza się z tym procesowym art. 72 UoSC. Różnica jest tylko w nazwie i oczywiście przesłankach dla każdej ze służb, ze względu na zakres wykonywanych przez nie czynności, warunki są takie same, patrz poniżej (na moście w Cieszynie więc...kontrola osobista niczego nie zmienia):

Jasne, że przeszukanie z art. 45 UoSC należy odróżnić od przeszukania z kpk, które jest czynnością procesową i wymaga zatwierdzenia. Użycie jednej nazwy dla różnych w istocie czynności – administracyjnej i procesowej z kpk powoduje, że panuje zamieszanie terminologiczne. Zresztą sami celnicy bardzo często mówią raz o przeszukaniu, raz o kontroli osobistej, innym razem rewizja osobista a słyszałem jeszcze przeszukanie osobiste, etc.

Tak na marginesie zauważyć warto, że w porównaniu z Policją i SG, UoSC dla czynności administracyjnej (u nich kontroli osobistej w SC przeszukania z art. 45), UoSC idzie najdalej. Jak wynika z przytoczonych przez Ciebie przepisów Policji i SG może przeprowadzić kontrolę osobistą „nie odsłaniając przykrytej odzieżą powierzchni ciała”. W UoSC i przepisach wykonawczych do niej takich ograniczeń nie ma, więc zdaje się, że w ramach przeszukania z art. 45 UoSC można delikwenta rozebrać do naga.
To może jest też odpowiedzią dlaczego przeszukanie z art. 45 UoSC (nazwijmy je w odróżnieniu od procesowego z kpk przeszukaniem administracyjnym) wiąże się z większymi obostrzeniami niż kontrola osobista Policji i SG. Może to nie niedbalstwo ustawodawcy, lecz świadomość, że SC w ramach przeszukania administracyjnego może iść dalej niż Policja i SG w kontroli osobistej.

Jeszcze w kwestii mieszania przeszukania z art. 45 UoSC i tego procesowego z kpk. To sami celnicy mieszają i „kombinuja” w tym zakresie. Nawet w tym wątku, kiedy podnosiłem, że celnik sprawdzając kieszenie kontrolowanego powinien tego dokonać w trybie i na zasadach wynikających z art. 45 UoSC odpowiadano, że sprawdzanie kieszeni to żadne przeszukanie. Przeszukanie będzie wtedy, kiedy cie rozbiorę do naga i każe się schylić. Zawsze wtedy pytałem, że skoro sprawdzenie odzieży nie jest przeszukaniem to jaką inną czynnością kontrolną z UoSC jest. Niektórzy próbowali wtedy twierdzić, że katalog czynności kontrolnych w UoSC jest otwarty i można dokonywać innych czynności także, np. kontroli osobistej wzorem tej w Policji i SG.

Masz rację, że pisząc łącznie o przesłankach/trybie/warunkach dokonywania przez SC przeszukania administracyjnego posługuje się pewnym uproszczeniem pisząc o wszystkich tych elementach, że są one różne w SC a Policji i SG.

Racja, że to uproszczenie. Biorąc pod uwagę temat wątku kwestią najistotniejszą jest sprawa przesłanek, które dają prawo do przeszukania na podstawie art. 45 UoSC. Pretekstem miało być sprawdzanie odzieży osób wchodzących na taką lub inną imprezę masową – czy UoSC pozwala takie osoby przeszukiwać. Wg mnie to wątpliwe, bo UoSC wyraźnie stanowi: „Jeżeli nie można w inny sposób stwierdzić, czy osoba przewozi towary, co do których nie zostały spełnione wymogi przewidziane przepisami prawa”. Czy te okoliczności można w ogóle odnosić do osób wchodzących na dyskotekę ?
Jak to jest np. w SG. U nich odpowiedni przepis stanowi, że: „Funkcjonariusze, wykonując zadania, (…) mają prawo: (…) dokonywania kontroli osobistej, (…) w celu wykluczenia możliwości popełnienia przestępstw lub wykroczeń, (…).
Która ustawa określa szerzej przesłanki do dokonywania kontroli osobistej/przeszukania administracyjnego ? Która służba może sprawdzać odzież młodzieży wchodzącej na dyskotekę ?
Teraz ponownie można spytać, czy to błąd ustawodawcy, czy może zamierzone działanie. A może jednak zamierzone jeżeli uwzględniać zakres zadań SC. Bo jeżeli już o narkotykach mowa to SC ma w zakresie zadań zwalczanie przestępstw związanych z przewozem tego typu substancji do/z Polski, czy zwalczanie przestępstw związanych z samym posiadaniem narkotyków ? Czy działania SC ukierunkowane od początku do końca na wykrywanie tych drugich to zadanie SC ?

Co do protokołowania. Znów różnice. Masz racje ABW taż musi z kontroli osobistej ma sporządzać zawsze protokół. Ale zauważ dwie kwestie. Po pierwsze, w ABW kontrola osobista pozwala na więcej niż kontrola osobista Policji i SG (nie ma wymogu nie odsłaniania zasłoniętych części ciała oraz w jwj ramach funkcjonariusz dokonuje przeszukania osoby) – stąd może (celowy ?), jak w SC, wymóg każdorazowego protokółowania. Po drugie ABW to specyficzna sytuacja i z racji rodzaju działań, które są podejmowane przez nią (a raczej osób które kontroluje) zapewne wszelkie wymogi formalne są bardzo dobrze dochowywane.
Wracając jednak do SC. Jak ma się obowiązek sporządzania protokołu z każdego przeszukania do praktyki sprawdzania młodzieży na dyskotece, kontroli podręcznych torebek pasażerów autobusu jadącego krajową 4 od Przemyśla, czy kontroli kieszeni młodych ludzi wracających z mostem granicznym w Cieszynie z Czech do Polski – wszyscy oni dostają od kontrolujących protokoły ? A jak nie dostają, to jak się to ma do przepisów ?

Wreszcie warunki przeprowadzania kontroli. Masz racje tak w SC, Policji jak i SG jest wymóg aby, było to przeprowadzone w sposób wykluczający obecność osób postronnych. Ale zauważ dalej. Tak w SG jak i Policji ich rozporządzenia pozwalają w określonych okolicznościach od tego wymogu odstąpić. A w przypadku SC ? Nie dość że rozporządzenie nie zawiera wyjątków to na dodatek wymóg, aby każde przeszukanie było przeprowadzone „w warunkach wykluczających obecność osób postronnych” jest wymogiem ustawowym ! Czy takie warunki są zapewnione na dyskotece, autobusie rejsowym lub na moście granicznym ?
Znów, czy to niedopatrzenie ustawodawcy a może jednak celowe działanie. Jeżeli nie ma uzasadnienia podejrzenia popełnienia czynu zabronionego to zasadne jest grzebanie w kobiecej torebce Kub wysypywanie jej zawartości na oczach innych pasażerów autobusu, skoro mogą w niej być przedmioty osobiste, intymne, etc ?

Reasumujące, nie jest tak jak utrzymują co niektórzy, że SC może kontrolować tak jak Policja, czy SG. Jakoby UoSC pozwala „oklepać” odzież każdej osoby i w każdej okoliczności a na pytanie o kontrolowanego o protokół z tej czynności można zaśmiać mu się w twarz.

Pozdrawiam,
 
Back
Do góry