• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Przeszukanie przez Służbę Celną na imprezie masowej

Prawo jest dla ludzi inteligentnych. Wyłącznie.

W kwestii zatrzymania pojazdu do kontroli rezygnuję z dalszej dyskusji. Bo zmierza do zrelatywizowania prawdy. Bo przypomina walenie głową w mur.

Fakty są dla pacjenta bolesne. Jeśli wydał polecenie zatrzymywania pojazdu przez nie umundurowanego funkcjonariusza, bez oznakowanego pojazdu Służby Celnej? Jeśli wykonał takie działanie.

Co było wcześniej, co było później, jak jest gdzie indziej, itd.? Co to ma do rzeczy?

Ludzie, żądajcie polecenia na piśmie. Jeśli będą Wam nakazywać te czynności.

Na zakończenie kilka odniesień. Przede wszystkim art. 1 ustawy celnej. Po co została powołana formacja? Ano do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu towarów na ten obszar oraz wywozu towarów z tego obszaru, a także wykonywania obowiązków określonych w przepisach odrębnych, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier.

W drodze kontroli wykonywanych zgodnie z postanowieniami rozdziału 3 ustawy celnej, wykonywanych na zasadach określonych w tym rozdziale, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 i ust. 4 tej ustawy.

I tyle. Jeśli ust. 2 art. 46 ustawy celnej mówi o tym, że zatrzymanie środka transportu dla celów kontroli celnej musi być przeprowadzone przez umundurowanego funkcjonariusza dysponującego oznakowanym radiowozem, to tak ma być. I właściwie można sobie darować analizę przepisów prawa o ruchu drogowym i rozporządzenia w tej sprawie, bo ta kwestia (umundurowany funkcjonariusz, oznakowany radiowóz) jest już uregulowana.

Poza tym możliwość(?) nakładania przez organy celne kar grzywny z Kodeksu wykroczeń z tytułu naruszeń prawa o ruchu drogowym.

Kończąc zapytam Was tylko, co sądzicie o zdaniu pacjenta, że wszystkie służby, z wyjątkiem cła, uprawnione do zatrzymywania pojazdów do kontroli ruchu drogowego mają obowiązek uzyskać stosowne upoważnienie od organu Policji? A więc także odbyć stosowne szkolenia i zdać egzaminy. Uzyskać należyte kwalifikacje.

Jacek, widzisz teraz, co narobiłeś?
 
W kwestii zatrzymania pojazdu do kontroli rezygnuję z dalszej dyskusji. Bo zmierza do zrelatywizowania prawdy. Bo przypomina walenie głową w mur.

I tyle. Jeśli ust. 2 art. 46 ustawy celnej mówi o tym, że zatrzymanie środka transportu dla celów kontroli celnej musi być przeprowadzone przez umundurowanego funkcjonariusza dysponującego oznakowanym radiowozem, to tak ma być. I właściwie można sobie darować analizę przepisów prawa o ruchu drogowym i rozporządzenia w tej sprawie, bo ta kwestia (umundurowany funkcjonariusz, oznakowany radiowóz) jest już uregulowana.

Poza tym możliwość(?) nakładania przez organy celne kar grzywny z Kodeksu wykroczeń z tytułu naruszeń prawa o ruchu drogowym.

Jacek, widzisz teraz, co narobiłeś?

Tylko czyja głowa i czyj mur oraz kto tu jest pacjentem a kto lekarzem.

Art. 46 ust. 1 UoSC stanowi wyraźnie, że do zatrzymania pojazdów stosuje się przepisy Prawa o ruchu drogowym a dopiero w zakresie tam nie regulowanym art. 46 ust. 2 UoSC a nie na odwrót, tj. że przepisy Prawa o ruchu drogowym stosuje się w zakresie, jaki nie jest regulowany w art. 46 ust. 2.

Ponadto skoro w zakresie nieregulowanym w przepisach Prawa o ruchu drogowym zatrzymania dokonuje się na podstawie art. 46 ust. 2, tj. f-sz + oznakowany pojazd, to jak i na jakich podstawie dokonuje się zatrzymania w innych przypadkach - też na podstawie art. 46 ust. 2 ? To po co ten przepis w ogóle. Zbędny. Tak zapisano go w UoSC, aby potem było o czym pisać na forum ?

Co z tego, że padają kolejne argumenty przemaiwające za takim, czy innym rozumieniem przpeisów. Ja wiem i już - głowa i mur - dobre porówanienie.

Na koniec, czy ktoś cokolwiek napisał o nakładaniu mandatów przez SC zz KW a naruszenie przepisów prawa o ruchu drogowym - zatem, kto to jest pacjentem a kto lekarzem ?
 
Walę głową w mur dalej i ...........

SC może przeprowadzać kontrolę ruchu drogowego, czy nie ?
Jeżeli tak, to na podstawie jakihc przepisów wykonuje ją ?
Jak f-sz SC zatrzyma pojazd do tej kontrolli - na podstawie jakich przepisów ?
 
zatrzymywanie pojazdów

Fakty są dla pacjenta bolesne. Jeśli wydał polecenie zatrzymywania pojazdu przez nie umundurowanego funkcjonariusza, bez oznakowanego pojazdu Służby Celnej? Jeśli wykonał takie działanie.

Pisaliśmy tutaj o umundurowanym funkcjonariuszu celnym bez oznakowanego pojazdu służbowego. Nie odwracaj teraz kota ogonem.

I tyle. Jeśli ust. 2 art. 46 ustawy celnej mówi o tym, że zatrzymanie środka transportu dla celów kontroli celnej musi być przeprowadzone przez umundurowanego funkcjonariusza dysponującego oznakowanym radiowozem, to tak ma być. I właściwie można sobie darować analizę przepisów prawa o ruchu drogowym i rozporządzenia w tej sprawie, bo ta kwestia (umundurowany funkcjonariusz, oznakowany radiowóz) jest już uregulowana.

art. 46 ust. 2 UoSC odnosi się do zatrzymywania pojazdów w zakresie nieuregulowanym w przepisach o kontroli ruchu drogowego, więc kolego nie myl pojęć. Do zatrzymania pojazdów stosujesz przepisy o kontroli ruchu drogowego, czyli zwykle na drogach publicznych zatrzymuje pojazdy umundurowany celnik, a dopiero w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach stosujesz art. 46 ust.2 czyli na innych drogach niż publicznych i poza strefą zamieszkania oraz poza strefą ruchu, pojazdy zatrzymuje umundurowany celnik przy oznakowanym radiowozie.


Kończąc zapytam Was tylko, co sądzicie o zdaniu pacjenta, że wszystkie służby, z wyjątkiem cła, uprawnione do zatrzymywania pojazdów do kontroli ruchu drogowego mają obowiązek uzyskać stosowne upoważnienie od organu Policji? A więc także odbyć stosowne szkolenia i zdać egzaminy. Uzyskać należyte kwalifikacje.

Jesteś idiotą albo robisz z siebie idiotę.
Art. 129e ustawy PRD wymienia, które podmioty uprawnione do kontroli ruchu drogowego muszą posiadać upoważnienie, o którym wcześniej pisałeś. Sa to m.in. Strażnik Miejski, Strażnik Leśny, Strażnik Parku, pracownik Zarządcy Drogi.
Policjant, Straznik Graniczny, Inspektor ITD, celnik, kontrola skarbowa, Żandarmeria Wojskowa, itp. nie muszą mieć upoważnienia Komendanta Powiatowego Policji do kontroli ruchu drogowego, o którym mowa w par. 15 ust. 4 rozp. w srawie kontroli ruchu drogowego, o którym pisałeś w wcześniejszym poście.
 
Dodatkowo za twierdzeniem, iż umundurowany celnik nie musi być przy oznakowanym radiowozie przemawia zmiana rozporządzenia w sprawie środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez funkcjonariuszy celnych w części dot. kolczatki drogowej. W poprzednim było zapisane, że stosując kolczatkę drogową umundurowany funkcjonariusz celny w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego wstrzymuje ruch w obu kierunkach conajmniej 100 metrów przed kolczatką. Teraz jest to napisane, że tę samą czynność wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny (par. 10 Rozporządzenia RM z 9.03.2010 w sprawie ŚPB). Znowu pomyłka, czy celowo wykreślono oznakowany radiowóz? gdzyż pojazdy ma zatrzymywać umundurowany celnik (bez konieczności posiadania oznakowanego radiowozu).

No właśnie lekarzu, dlaczego w rozporządzeniu w sprawie ŚPB wykreślono oznakowany radiowóz ?
Mogło zostać po staremu, a jednak skreślono, gdyż pojazd do kontroli celnej może zatrzymywać umundurowany funkcjonariusz celny bez oznakowanego radiowozu.
 
Rwiecie się do tej kontroli ruch drogowego jak muchy robacznice do śmierdzacego mięsa. Czy nie widzicie, jak inne służby są mocowane prawnie, a więc przygotowywane i szkolone do kontroli tego obszaru prawnego.
Po co Służba Celna ma się pakować w tą sprawę, jeśli nie może sprawy naruszenia prawa uregulować mandatem? Mało jeszcze ludzie mają roboty? Chcecie stwierdzać naruszenia i wołać Policję do wystawienia mandatu albo pisać wnioski do sądów o ukaranie jako oskarżyciel publiczny?

Jeśli art. 46 ust 2 ustawy o Służbie Celnej stwierdza, że zatrzymanie pojazdu ma być przeprowadzone tylko przez umundurowanego celnika z oznakowanym radiowozem, to z innych uregulowań można skorzystać wyłącznie w innych sprawach niuregulowanych ustawą o Służbie Celnej. Ponieważ tak stanowi prawo, które winno być przestrzegane przez wszystkich, a nie naginane dowolnie, w zależności od czyjegoś widzimisię. I nie ma co tu przywoływać innych przepisów, bo w cle obowiązuje najpierw ustawa o Służbie Celnej.
 
W art. 46 przed ust. 2 jest ust. 1, a ten w sprawie zatrzymywania pojazdów odsyła do porzepisów o kontroli ruchu drogowego. Art., ust. należy czytać kolejno. W ust. 1 nie zapisano, że stosuje się go z zastrzeżeniem ust. 2 więc ust. 2 stosuje się tylko w sytuacji nieuregulowanej w ust. 1, a taką sytuacją jest zatrzymywanie poza drogami publicznymi oraz wewnętrznymi w strefie zamieszkania i strefie ruchu.

Poza tym nikt nie rwie się do kontroli ruchu drogowego, rozmawiamy o zatrzymywaniu pojazdów do kontroli przez funkcjonariuszy celnych. A co do rozp. w sprawie nakładania grzywien za wykroczenia powszechne to też kuriozum, niedługo 2 lata miną, a go nie ma. Tak co pół roku Panowie z MF pytają, konsultują i nic z tego nie wynika.

Może coś na temat.
 
Jak nadmienił przedmówca z kontrolą ruchu drogowego to tylko przykład, aby pokazać, że zatrzymanie od końca do początku może odbyć się na podstawie Prawa o ruchy drogowym a wtedy brak wątpliwości, że musi być f-sz + oznakowany pojazd.

A propos kontroli ruchu drogowego i mandatów za nie przestrzeganie przepisów ruchu drogowego: kto się rwie ten się rwie. Przy okazji prac nad nową UoSC i weryfikacji zadań SC wiele było głosów (także na tym forum), aby SC dostała takie uprawnienia. Ja to nawet rozumiem: kierowca na drodze dla wszelkich służb to łup najłatwiejszy. Wykroczenie relatywnie łatwo na naszych drogach popełnić, kierowca przyłapany grzecznie się zatrzymuje i mandat potulnie przyjmuje. Budżet skutecznie zasilany, służba może się pochwalić ile kar nałożyła, etc. Wszyscy (prawie) są zadowoleni.

Wracając do tematu: jak czytam tych, którzy twierdzą, że na drodze publicznej też musi być oznakowany pojazd, to zaczyna mieć wątpliwość, czy zdanie: W zakresie nieuregulowanym w przepisach, o których mowa w ust. 1, zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazdu, od zdania Zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazd, różnią się między sobą i niosą za sobą różną treść, czy też nie.

Osobiście i prywatnie uważam jednak, że poza Policją każda służba powinna zatrzymywać przy oznakowanym pojeździe. Liczba służb i formacji (bo część to nie są nawet służby), która może w różnych okolicznościach zatrzymywać pojazdy do kontroli, jest ogromna. Spróbujcie z ciekawości policzyć – na palcach dwóch rąk nie sposób poprzestać. Kierowca może więc śmiało założyć, że uogólniając, ktokolwiek w jakimkolwiek mundurze może go na ulicy zatrzymać. Z czego rzecz biorąc, połowa tych mundurów jest tak egzotycznych i rzadko spotykanych, że zielonego pojęcia nie będzie mieć, czy to np. listonosz, czy sokista akurat. Jedyną szansą aby z daleka mógł wiedzieć, kto go zatrzymuje – jest oznakowany pojazd.
 
Osobiście i prywatnie uważam jednak, że poza Policją każda służba powinna zatrzymywać przy oznakowanym pojeździe. Liczba służb i formacji (bo część to nie są nawet służby), która może w różnych okolicznościach zatrzymywać pojazdy do kontroli, jest ogromna. Spróbujcie z ciekawości policzyć – na palcach dwóch rąk nie sposób poprzestać. Kierowca może więc śmiało założyć, że uogólniając, ktokolwiek w jakimkolwiek mundurze może go na ulicy zatrzymać. Z czego rzecz biorąc, połowa tych mundurów jest tak egzotycznych i rzadko spotykanych, że zielonego pojęcia nie będzie mieć, czy to np. listonosz, czy sokista akurat. Jedyną szansą aby z daleka mógł wiedzieć, kto go zatrzymuje – jest oznakowany pojazd.

Rozmawiamy o przepisach art. 46 ust. 1 i 2 UoSC, czy umundurowany funkcjonariusz, czy umundurowany funkcjonariusz + oznakowany radiowóz. Osobiste odczucia są nieistotne.
W dobie obecnej techniki są magnetyczne pasy odblaskowe z napisem SŁUŻBA CELNA i belki na dach z kogutami i opisem SC na magnetycznych podstawach, więc radiowóz też nie problem zrobić "trefny" jak się chce.

Doraj - jak rozumiem masz na myśli bezpieczeństwo kierujących pojazdami (kwestia przebierańców), ale dlaczego ustawa Prawo o Ruchu Drogowym tak liberalnie podchodzi do zatrzymywania pojazdów do kontroli drogowej (wystarczy umundurowanie), a inne ustawy np. o Służbie Celnej miałyby zaostrzać warunki zatrzymywania pojazdów do posiadania dodatkowo oznakowanego radiowozu. Od lipca ITD przejmuje fotoradary, będą też jeździli nieoznakowanymi pojazdami z videorejestratorami, zatrzymywali samochody osobowe itd. Nie ma obaw o bezpieczeństwo ???

Rozmawiajmy o tym na co zezwalają nam przepisy art. 46 ust 1 i 2 UoSC, jak je należy interpretować !!!

W dobie techniki, telefonów komórkowych, CB, krótkofalówek, obszar zwalczania przestępczości, np. przemytu papierosów, przemieszczania ich drogami UE wymaga stosowania takich technik, do skutecznego zwalczania przemytu. Oznakowany radiowóz grupy przestępcze, nawet zwykły Jaś Kowalski zajmujący się przewozem fajek ze wschodu na zachód omija, nadkładając 2 km trasy :), nie musi się zbytnio wysilać, wystarczy że słucha CB.
Oznakowane radiowozy świecą się na drodze i mogą wyłapywać turystów, którzy kupili 2 flaszki więcej dobrej wódki, aby zawieźć w prezencie znajomym. Oznakowanymi pojazdami można już tylko wykonywać prewencję. Zdarzają się jednostkowe przypadki - tzw. fuksy np. TIR fajek w Nisku. Ile takich SC zatrzymuje? Dwa na 5 lat?
 
Rozmawiamy o przepisach art. 46 ust. 1 i 2 UoSC, czy umundurowany funkcjonariusz, czy umundurowany funkcjonariusz + oznakowany radiowóz. Osobiste odczucia są nieistotne.
W dobie obecnej techniki są magnetyczne pasy odblaskowe z napisem SŁUŻBA CELNA i belki na dach z kogutami i opisem SC na magnetycznych podstawach, więc radiowóz też nie problem zrobić "trefny" jak się chce.

Doraj - jak rozumiem masz na myśli bezpieczeństwo kierujących pojazdami (kwestia przebierańców), ale dlaczego ustawa Prawo o Ruchu Drogowym tak liberalnie podchodzi do zatrzymywania pojazdów do kontroli drogowej (wystarczy umundurowanie), a inne ustawy np. o Służbie Celnej miałyby zaostrzać warunki zatrzymywania pojazdów do posiadania dodatkowo oznakowanego radiowozu. Od lipca ITD przejmuje fotoradary, będą też jeździli nieoznakowanymi pojazdami z videorejestratorami, zatrzymywali samochody osobowe itd. Nie ma obaw o bezpieczeństwo ???

Rozmawiajmy o tym na co zezwalają nam przepisy art. 46 ust 1 i 2 UoSC, jak je należy interpretować !!!

W dobie techniki, telefonów komórkowych, CB, krótkofalówek, obszar zwalczania przestępczości, np. przemytu papierosów, przemieszczania ich drogami UE wymaga stosowania takich technik, do skutecznego zwalczania przemytu. Oznakowany radiowóz grupy przestępcze, nawet zwykły Jaś Kowalski zajmujący się przewozem fajek ze wschodu na zachód omija, nadkładając 2 km trasy :), nie musi się zbytnio wysilać, wystarczy że słucha CB.
Oznakowane radiowozy świecą się na drodze i mogą wyłapywać turystów, którzy kupili 2 flaszki więcej dobrej wódki, aby zawieźć w prezencie znajomym. Oznakowanymi pojazdami można już tylko wykonywać prewencję. Zdarzają się jednostkowe przypadki - tzw. fuksy np. TIR fajek w Nisku. Ile takich SC zatrzymuje? Dwa na 5 lat?

Także sobie pozwoliłeś na osobiste odczucia w kwestii, jak łatwiej ująć przemytnika.

Oznakowanie to nie tylko napis i kogut na dachu doklejany, ale także odpowidnie malowanie pojazdu - ale pal lich szczegóły. Pytanie na marginesie, czy kogut deklejony na magnesie to oznakowanie zgodne z rozporządzeniem.

Moja uwaga była natury ogólniejszej - nie widze bowiem powodów, dla których poszczególne służby (za wyjątkiem Policji) mają zatrzymywać w inny sposób, tj. np. SC f-sz + pojazd a ITD sam f-sz. To pomieszanie z poplątaniem zaczyna się robić - jedna służba tak, inna inaczej. A służb naście w sumie. Dla wszsytkich powinan być ta sama reguła: mundur + pojazd oznakowany.

Czy to uniemożliwa złapanie kogokolwiek, jak twierdzisz. Jestem innego zdania. Radiowóz oznakowany (niekoniecznie SC) ma wykonać tylko końcowe zadanie - zatrzymać.
 
Moja uwaga była natury ogólniejszej - nie widze bowiem powodów, dla których poszczególne służby (za wyjątkiem Policji) mają zatrzymywać w inny sposób, tj. np. SC f-sz + pojazd a ITD sam f-sz. To pomieszanie z poplątaniem zaczyna się robić - jedna służba tak, inna inaczej. A służb naście w sumie. Dla wszsytkich powinan być ta sama reguła: mundur + pojazd oznakowany.

chodziło o belkę na magnesach, a nie pojedynczego koguta, wygląda to jak oryginał, ale mniejsza z tym.

Ustawa PRD określa jedną regułę - umundurowany funkcjonariusz. Więc po co wymyślać coś więcej?
Dlaczego za wyjątkiem policji ???


Czy to uniemożliwa złapanie kogokolwiek, jak twierdzisz. Jestem innego zdania. Radiowóz oznakowany (niekoniecznie SC) ma wykonać tylko końcowe zadanie - zatrzymać.

Taka taktyka sprawdzała się 5 lat wstecz, a dzisiaj.... jeśli nie pracujesz na drodze to nie wiesz, że potrzebne są nowe pomysły. Radiowóz aby wykonać końcowe zadanie musi się w to miejsce jakoś dostać. Podjedzie 2 razy do drogi i już miejsce jest "spalone" i znowu musi się przemieścić w inne miejsce a jest oznakowany, cały szum jedzie za nim. Ta taktyka z końcowym zadaniem dla radiowozu jest już spalona.
 
To pod koła

W takim razie proponuję rzucać się pod koła przejeżdżających pojazdów. Najpierw jeden funkcjonariusz. Później dwóch. Jak ta taktyka przestanie zdawać egzamin, to wnioskujcie o nie oznakowany śmigłowiec. Z zastrzeżeniem umundurowania pilota.

Ale na poważnie. Nie sądzicie, że przepisy mają służyć funkcjonariuszom celnym. Innymi słowy, są po to, aby z nich korzystać. Wykonywać obowiązki w ramach prawem określonym. Dawać poczucie bezpieczeństwa. Także uczestnikom ruchu drogowego, nawet pozostającym w Waszym zainteresowaniu?
 
Ale na poważnie. Nie sądzicie, że przepisy mają służyć funkcjonariuszom celnym. Innymi słowy, są po to, aby z nich korzystać. Wykonywać obowiązki w ramach prawem określonym.

Więc jaka jest odpowiedź ???
Czy zgodnie z art. 46 ust.1 i 2 UoSC pojazdy może zatrzymywać umundurowany funkcjonariusz celny (bez oznakowanego radiowozu), TAK czy NIE ??? Co mówią przepisy, a nie mity. Jaki zakres jest nieuregulowany w przepisach ust.1 ???
 
Więc jaka jest odpowiedź ???
Czy zgodnie z art. 46 ust.1 i 2 UoSC pojazdy może zatrzymywać umundurowany funkcjonariusz celny (bez oznakowanego radiowozu), TAK czy NIE ??? Co mówią przepisy, a nie mity. Jaki zakres jest nieuregulowany w przepisach ust.1 ???

Ten który nie jest regulowany w ustawie prawo o tuchu drogowym, we wskazanym w UoSC zakresie.
 
Ekspert prawdę Ci powie

Ewentualnie oficer. Oni wiedzą. Ale to wiedza tajemna, nie dla wszystkich do pojęcia.
 
Funkcjonariusz celny z każdego przeszukania osoby musi sporządzić protokół. Musi to zrobić tak przy sprawdzaniu bagaży, jak i kieszeni

Celnik może przeszukać osobę albo według przepisów o służbie celnej, albo zgodnie z kodeksem postępowania karnego. Jednak są to zupełnie inne przeszukania, różniące się nie tylko trybem dokonania czynności, ale też celem i konsekwencjami. Celnik nie może dowolnie wybierać, który przepis wpisze jako podstawę prawną przeprowadzonego przeszukania.

więcej o art...
 
no właśnie nie musi - przy kontroli celnej tylko na żądanie musi - ale kto będzie tego żądał skoro ty ZNACZNIE wydłuży stratę czasu, tym bardziej jeśli nie wszystko zostało znalezione - istnieje ryzyko DOKŁADNIEJSZEGO przeszukania a potem skrupulatnego i pedantycznego sporządzenia protokołu

i z 15 minut zrobić się mogą 3 h
 
Artykuł jest mało precyzyjny.

Jednak prawdą jest, że przy peszukaniu osoby ZAWSZE musi być protokół, choćby nie upomniał się o niego kontrolowany.
 
Back
Do góry