• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Przeszukanie przez Służbę Celną na imprezie masowej

Skąd oni Was biorą?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami funkcjonariusz celny dokonujący zatrzymania pojazdu musi znajdować się w oznakowanym radiowozie lub w jego pobliżu. Na drodze publicznej lub wewnętrznej, zgodnie z definicjami z ustawy o drogach publicznych. Koniec i kropka. Dopiero po tym stosuje się przepisy prawa o ruchy drogowym i wykonawcze do tego aktu. Dlaczego? Bo tak zostało to zapisane w ustawie regulującą tą pragmatykę służbową. Kontrole wykonywane przez Służbę Celną na podstawie ustawy o Służbie Celnej.

Baranki Boże, delikatnie mówiąc.

Sygnał to Ty możesz dać żonie / mężowi, kiedy ma Ci wskoczyć pod pierzynkę. Pod warunkiem, że najpierw pokażesz jej swojego lizaczka i on się jej / mu spodoba.

Poza tym polecam lekturę art. 46 ust 4 uosc. Katalog otwarty służb, przy udziale którym może nastąpić zatrzymanie pojazdów innych niż przemieszczające się po drogach publicznych lub wewnętrznych.
 
Ja też robię 20 lat i oznakowanym pojazdem to dzisiaj możesz sobie łapać płoteczki, stąd pytania, bo szefostwo tylko umie liczyć słupki w tabelkach, ale jak je napełnić to już ich to nie obchodzi.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym zezwala na zatrzymywanie pojazdów do kontroli przez umundurowanego funkcjonariusza celnego i nie musi on być w pobliżu oznakowanego pojazdu. Przepisy PRD stosuje się jednak na drogach publicznych w strefach zamieszkania i strefach ruchu. Strefy te to drogi wewnętrzne oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.
Pytanie więc czy np. droga leśna jest drogą wewnętrzną ??? O to chodziło ustawodawcy w art. 46 ust.2 UoSC??? Czy poza strefami zamieszkania, strefami ruchu występują inne drogi wewnętrzne??? Jakie??? Definicja drogi wewnętrznej w art. 8 Ustawy o drogach publicznych jest trochę zagmatwana.
Rozumiem, że na tych innych drogach wewnętrznych, niż w strefie ruchu lub strefie zamieszkania funkcjonariusz celny musi być umundurowany i mieć jeszcze "przy nodze" oznakowany pojazd SŁUŻBA CELNA.

Bo jak będę chciał zatrzymać traktor jadący po polu aby sprawdzić czy nie jeździ "na opale" to muszę to zrobić z Policją (art. 46 ust.4 UoSC) ??? A czy Policja może zatrzymać traktor na polu, aby sprawdzić na jakim jeździ paliwie??? Czy trzeba zabawić sie w kotka i myszkę i czekać aż traktor wyjedzie na drogę??? Jeśli tak, to jak stanę oznakowanym pojazdem SŁUŻBA CELNA to traktor na tę drogę nie wyjedzie jak będzie miał "opałówkę" w zbiorniku. Stąd muszę czekać na ten traktor na drodze publicznej w umundurowaniu, ale w nieoznakowanym pojeździe. W ten sposób dopadnę gada i wkońcu go skontroluję.
Nie mam już gdzie schować w krzaki tego naszego pięknego zielonego radiowozu z tymi kogucikami na dachu i odblaskowymi białymi pasami, bo wokół sama pustynia - hektary, hektary ziemii rolniczej, aż po horyzont i jedna biedna gminna publiczna droga asfaltowa, a po drugiej strogie drogi tej publicznej, asfaltowej jest podwóreczko gada, prywatna posesyja :)

No cóż, wypada zapytać ustawadawcę, czemu stworzył tak zagmatwaną konstrukcję w art. 46 i czemu to ma sluzyć - w starej ustawie było prościej.

A braku możliwości zatrzymywania rolników na polu do kontroli (opał) byl artykuł w Gazecie Prawnej swego czasu. Mogę spórbować odszukać. Sami przedstwiciele SC przyznawali, że to nie jest możliwe a sprytni rolnicy z tego korzystają.

Droga leśna - z tego co kiedyś czytałem - jest drogą wewnątrzną, ale przepisów Prawa o ruchu drogowym (z wyjątkiami, kiedy jest to potrzebne do zapobiegania zagrożeniom w ruchu drogowym) nie stosuje się na niej. Chyba, że ktoś ją oznaczy znakiem strefa ruchu (ktoś, czyli zarządca - pewnie Lasy Państwowe).

Czy można prościej. No chyba tak. Spójrzymy w ustawę innej "finansowej policji":

Art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o kontroli skarbowej: Inspektorzy i pracownicy mają prawo do zatrzymywania pojazdów i innych środków przewozowych w celu przeprowadzenia kontroli przewożonych towarów lub dokumentów przewozowych dotyczących tych towarów, a także badania towarów i pobierania ich próbek, oraz przeprowadzenia kontroli rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego;
Art. 11b ust. 1 pkt 5: Zatrzymanie pojazdów mechanicznych i innych środków przewozowych może być dokonywane tylko przez umundurowanych inspektorów i pracowników, znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego.

Nie ma różnicy, czy na polu, czy na autostroadzie, czy ciągnik, czy Jaguara. Po co w celniczej ustawie takie zawiłe konstrukcje ?
 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami funkcjonariusz celny dokonujący zatrzymania pojazdu musi znajdować się w oznakowanym radiowozie lub w jego pobliżu. Na drodze publicznej lub wewnętrznej, zgodnie z definicjami z ustawy o drogach publicznych. Koniec i kropka. Dopiero po tym stosuje się przepisy prawa o ruchy drogowym i wykonawcze do tego aktu. Dlaczego? Bo tak zostało to zapisane w ustawie regulującą tą pragmatykę służbową. Kontrole wykonywane przez Służbę Celną na podstawie ustawy o Służbie Celnej.

.

Podana przec Ciebie kolejność stosowania przepisów - najpierw UoSC a potem Prawo o ruchu drogowym można pddać w wątpliwość, biorąc pod uwagę:
1) kolejność przpisów w art. 46 UoSC: przepis dotyczący stosowania przepisów prawa o ruchu dorgowym jest piwerwszy a o zatrzymaniu w pobliżu oznakowanego radiowozu drugi w kolejności,
2) w art, 46 ust. 1 stanowi się wyrażnie do zatrzymania pojazdów i innych środków transportu a nie po zatrzymaniu,
3) porównaj brzmienie starej i nowej ustawy - czyżby nic się nie zmieniło ?:
 
Ile jest 2 + 2?

Umocowanie funkcjonariusza Służby Celnej do zatrzymania pojazdu na drodze publicznej lub wewnętrznej nie budzi żadnych wątpliwości po pierwszym przeczytaniu właściwych przepisów. Wątpliwości budzą natomiast kwalifikacje osób głoszących herezje w tym temacie. Sytuacja aż się prosi, aby ją odnieść do przeprowadzonej reformy stopniowo - stanowiskowej, a zwłaszcza umiejętności czytania przepisów przez kadrę wprowadzającą ją w czyn.

Ponadto, co za hipokryzja z przywołaniem przepisów ustawy o kontroli skarbowej, dotyczących zatrzymania pojazdu. Szanowny forumowiczu, chcesz wszystkim wmówić, że skoro nie ma w nich odniesienia do dróg, to inspektor kontroli skarbowej, może wjechać na prywatną posesję lub pole i tam wymachiwać lizakiem? Do tego uprawnia jedynie tryb procesowy, wynikający z art. 308 kpk.

Ponawiam pytanie, czy to prawne dyletanctwo jest zamierzonym skutkiem wartościowania i awansów oficerskich w cle?

Do przedszkola marsz!
 
Docinki osbiste możesz sobie darować - no chyba, że przekonanie o własnej nieomylności jest tak duże w Twoim szanowny Forumowiczu przypadku.

Co do matematyki - sądzilem, że poziom znajomości działań w rodzaju 2 + 2 nie wymaga manifestacji na forum.

Co do kontroli skarbowej - to skąd proszę ma wynikać uprawninie insepktora kontroli skarbowej do zatrzymania pojazdu na drodze wewnątrznej, która bardzo często będzie drogą niepubliczną (prywatną).

Pozdrawiam.
 
do Pana od baranków

Podana przec Ciebie kolejność stosowania przepisów - najpierw UoSC a potem Prawo o ruchu drogowym można pddać w wątpliwość, biorąc pod uwagę:
1) kolejność przpisów w art. 46 UoSC: przepis dotyczący stosowania przepisów prawa o ruchu dorgowym jest piwerwszy a o zatrzymaniu w pobliżu oznakowanego radiowozu drugi w kolejności,
2) w art, 46 ust. 1 stanowi się wyrażnie do zatrzymania pojazdów i innych środków transportu a nie po zatrzymaniu,
3) porównaj brzmienie starej i nowej ustawy - czyżby nic się nie zmieniło ?:

Dodam tylko, że przepis art. 46 ust. 2 UoSC stanowi, iż W ZAKRESIE NIEUREGULOWANYM w przepisach o kontroli ruchu drogowego umundurowany celnik ma być przy oznakowanym pojeździe. Umiesz czytać kolego, co wyzywasz nas od baranków: W ZAKRESIE NIEUREGULOWANYM... a co jest nieuregulowane w rozdziale kontrola ruchu drogowego Prawa o ruchu drogowym? Właśnie to, że przepisów tych nie stosuje się poza drogami publicznymi oraz w strefie zamieszkania i strefie ruchu. Więc nie wysyłaj mnie do szkoły, tylko sam się naucz czytać przepisy!
Na drodze publicznej i drodze wewnętrznej w strefie zamieszkania i strefie ruchu (te strefy oznaczone są na drogach wewnętrznych odpowiednimi znakami drogowymi, jak doraj dobrze zaznaczył przez zarządcę drogi) pojazdy i inne środki transportu może zatrzymywać umundurowany funkcjonariusz celny (bez radiowozu). Zobacz art. 131 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym w związku z art. 46 ust. 1 Ustawy o Służbie Celnej i paragraf 2 ust. 1 w związku z paragrafem 13 Rozporządzenia MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego. WIĘC BURAKU NIE PIERDOL LUDZIOM W GŁOWACH, ŻE NA DRODZE PUBLICZNEJ MUSI BYĆ UMUNDUROWANY FUNKCJONARIUSZ CELNY W POBLIŻU OZNAKOWANEGO POJAZDU.

No cóż trzeba to przyznać nie wyszedł chłopakom zapis art. 46 UoSC. Treść ust. 2 jest skaszaniona. Zamiast "w zakresie nieuregulowanym" winno być: Umundurowany funkcjonariusz celny wykonując czynności o których mowa w ust. 1 winien dodatkowo znajdować się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego".
A tak wyszła lipa. Uważasz, że w przepisach o kontroli ruchu drogowego nieuregulowane są kwestie techniczne zatrzymywania pojazdów? To policjant, który tylko na tej podstawie zatrzymuje do kontroli drogowej pojazdy ma niedoregulowany tryb tego zatrzymywania? Jak wczytasz się dokładniej w te przepisy to preczytasz w par. 2 rozporządzenia MSWiA, że w niektórych przypadkach (teren zabudowany) policjant nieumundurowany może również zatrzymać pojazd do kontroli. W przepisach o kontroli ruchu drogowego nigdzie nie ma mowy, że wymagany jest do zatrzymania radiowóz (oznakowany pojazd). Jak policjanci z videorejestratorem mogliby zatrzymywać pojazdy do kontroli, gdyby potrzebny był oznakowany radiowóz???
Jeśli znasz taki przepis że na drodze publicznej musi być radiowóz to go tutaj zacytuj.
SAM IDŹ DO SZKOŁY "BARANKU".
 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami funkcjonariusz celny dokonujący zatrzymania pojazdu musi znajdować się w oznakowanym radiowozie lub w jego pobliżu. Na drodze publicznej lub wewnętrznej, zgodnie z definicjami z ustawy o drogach publicznych. Koniec i kropka. Dopiero po tym stosuje się przepisy prawa o ruchy drogowym i wykonawcze do tego aktu. Dlaczego? Bo tak zostało to zapisane w ustawie regulującą tą pragmatykę służbową. Kontrole wykonywane przez Służbę Celną na podstawie ustawy o Służbie Celnej.

W którym miejscu tak zostało to zapisane? Może w art. 46 UoSC ???

To Ty naucz się czytać.

No a lizakiem w radiowozie to może Ty kusisz swoją "starą", bo jak w głowie siano, to lizak musi być wypasiony.
 
Poza tym polecam lekturę art. 46 ust 4 uosc. Katalog otwarty służb, przy udziale którym może nastąpić zatrzymanie pojazdów innych niż przemieszczające się po drogach publicznych lub wewnętrznych.


Nie wiem czy zauważyłeś, że o nim pisałem, ale faktycznie masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem. To podaj mi służbę z tego otwartego szeroko katalogu, która może zatrzymać traktor na polu w celu sprawdzenia czy w baku ma "opałówkę" - czy może jest to geodezja? ;)
dawaj, jaka służba, chętnie usłyszę.... a i czegoś się nowego nauczę.
 
Dość dodać tylko, że Prawo o ruchu drogowym wskazuje na f-szy SC jako uprawnionych do kierowania ruchem i do kontroli ruchy drogowego. F-sz SC może zatem, abstrahując od UoSC, zatrzymać pojazd tylko po to, aby przeprowadzić kontrolę rochu drogowego, np. sprawdzić dokumenty pojazdu, niech będzie ubezpieczenie OC. Wówczas zatrzymanie i kontrola - od początku do końcaa - odbdzie się na drodze publicznej w trybie i na zasadach ustawy prawo o rochu drogowym. Zero w tymprzypadku wątpliwości, że musi być pojazd oznakowany, jak wymaga się tego w art. 46 ust. 2 UoSC.
 
Skąd oni ciebie wzięli ?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami funkcjonariusz celny dokonujący zatrzymania pojazdu musi znajdować się w oznakowanym radiowozie lub w jego pobliżu. Na drodze publicznej lub wewnętrznej, zgodnie z definicjami z ustawy o drogach publicznych. Koniec i kropka. Dopiero po tym stosuje się przepisy prawa o ruchy drogowym i wykonawcze do tego aktu. Dlaczego? Bo tak zostało to zapisane w ustawie regulującą tą pragmatykę służbową. Kontrole wykonywane przez Służbę Celną na podstawie ustawy o Służbie Celnej.

Baranki Boże, delikatnie mówiąc.

Sygnał to Ty możesz dać żonie / mężowi, kiedy ma Ci wskoczyć pod pierzynkę. Pod warunkiem, że najpierw pokażesz jej swojego lizaczka i on się jej / mu spodoba.

To zobacz co tutaj jest zapisane:

ROZPORZĄDZENIE MSWiA z 18.07.2008 roku w sprawie kontroli ruchu drogowego ze zmianami

§ 2. 1. Policjant umundurowany (również funkcjonariusz celny) w warunkach dostatecznej widoczności podaje SYGNAŁY tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności — latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

§ 13. 1. Kontrolę ruchu drogowego wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny; przepisy § 2 ust. 1 i 4—8, § 3, § 4 ust. 1 pkt 1, ust. 2—5 i ust. 6 pkt 1–3 i 5, § 6—8 oraz § 10 stosuje się odpowiednio.
 
wyciąg z przepisów

Wkleję Ci całość abyś zrozumiał:

Ustawa z dn. 27.08.2009r. o Służbie Celnej
Art. 46.
1. W celu wykonania kontroli, o których mowa w tym rozdziale, do zatrzymania pojazdów i innych środków transportu stosuje się przepisy ROZDZIAŁU 1 DZIAŁU V USTAWY z dnia 20 czerwca 1997 r. – PRAWO o RUCHU DROGOWYM.
2. W ZAKRESIE NIEUREGULOWANYM w przepisach, o których mowa w ust. 1, zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazdu.

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
Dział V
Kontrola ruchu drogowego
Rozdział 1
Uprawnienia Policji i innych organów
Art. 129.
4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży Granicznej lub ORGANÓW CELNYCH, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1–5 i 7–12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
Art. 131.
1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas wykonywania kontroli ruchu drogowego oraz sprawnego jej przebiegu, określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację, szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego;

ROZPORZĄDZENIE MSWiA z 18.07.2008 roku
w sprawie kontroli ruchu drogowego ze zmianami

§ 2. 1. Policjant /funkcjonariusz celny umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności — latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
2. Policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym.
3. Policjant nieumundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności — latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
4. Policjant /funkcjonariusz celny jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych.
5. Policjant / funkcjonariusz celny patrolu powietrznego polecenie do zatrzymania pojazdu podaje za pomocą urządzeń nagłaśniających lub świetlnych.
6. Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta / funkcjonariusza celnego.
..............................
§ 13. 1. Kontrolę ruchu drogowego wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny; PRZEPISY § 2 UST. 1 i 4—8, § 3, § 4 ust. 1 pkt 1, ust. 2—5 i ust. 6 pkt 1–3 i 5, § 6—8 oraz § 10 stosuje się odpowiednio.
 
Jacek, teraz widzisz, co narobiłeś?

Nieuprawniony znak równości pomiędzy określeniem policjant i funkcjonariusz celny. Przepisy Prawa o ruchu drogowym i wykonawcze do niego stosuje się odpowiednio. Wyłącznie.

Ale do rzeczy.

Art. 129 ust 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym: czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.

Art. 30. 1. rozdziału 3 ustawy o Służbie Celnej: kontrola wykonywana przez Służbę Celną polega na sprawdzeniu prawidłowości przestrzegania przepisów prawa przez zobowiązane do tego osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, zwane dalej "podmiotami podlegającymi kontroli", w zakresie, o którym mowa w ust. 2 i 3. Czyli dalszych przepisach, które są teraz nieistotne.

Później art. 46 ust. 1 uosc: w celu wykonania kontroli (wyżej wymienionych), o których mowa w tym rozdziale (rozdziale 3), do zatrzymania pojazdów i innych środków transportu stosuje się przepisy rozdziału 1 działu V ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. I automatycznie rozporządzenia wykonawczego w sprawie kontroli ruchu drogowego w części dotyczącej mniejszej wagi technicznych aspektów zatrzymywania pojazdu, nie doprecyzowanych ustawą.

Podkreślam: jedynie do zatrzymania pojazdów. Ustawa prawo o ruchu drogowym, nie reguluje kontroli wykonywanych przez Służbę Celną. Inaczej mówiąc, kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy celnych, dla potrzeb wykonywania zadań tej formacji.

Dlatego ustawodawca w ust. 2 art. 46 ustawy o Służbie Celnej zastrzegł: w zakresie nieuregulowanym w przepisach, o których mowa w ust. 1, zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazdu.
Zgodnie z ust. 4a art. 129 Prawa o ruchu drogowym kontrolę ruchu drogowego mogą wykonywać także funkcjonariusze organów celnych ze stosownymi uprawnieniami. W rozporządzeniu w sprawie kontroli ruchu drogowego są wyłącznie „techniczne” sprawy. Wykonawcze. Inaczej, co i jak w odniesieniu do szczegółów nie uregulowanych ustawą. Podkreślam, prymat ma ustawa regulująca pragmatykę celną, nawet pomijając rangę aktu prawnego, tj. rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego.

Zakładam, że na potrzeby ust. 4a art. 129 Prawa o ruchu drogowym, masz upoważnienie do prowadzenia kontroli ruchu drogowego, zgodnie z art. 131 ust 1 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym oraz § 15 ust 4 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jeśli tak jest, to masz obowiązek działać w trybie § 13 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, który reguluje wprost, że kontrolę ruchu drogowego wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny. Wyłącznie. I odsyła jednocześnie do spraw „technicznych” w tym akcie prawnym nim regulowanych.

Wbrew ustawowym zapisom pojazd może zatrzymać nie umundurowany funkcjonariusz celny? To dlaczego także § 13 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego dla funkcjonariusza celnego, do odpowiedniego stosowania wyłączył § 4 ust. 1 pkt 2, czyli obowiązek okazania, po zatrzymaniu pojazdu przez nie umundurowanego funkcjonariusza, legitymacji służbowej bez wezwania?

No i co teraz będzie?
 
O tempora! O mores!

Takie czasy nastały.

Czasy, jako żywo, po rewolucji październikowej, walki klas i sojuszu robotniczo - chłopskiego. Czasy punktów za pochodzenie bezpośrednio przed dniem wejścia w życie. Za tu i teraz.

Precz z całym wcześniejszym dorobkiem intelektualno - kadrowym formacji.

Napiszę jeszcze, że głoszone publicznie w tym temacie herezje w sprawie przeszukania czy też możliwości zatrzymania pojazdu na drodze przez umundurowanego funkcjonariusza celnego w cywilnym pojeździe winny skutkować natychmiastowym wyrzuceniem ze służby ich autorów z ukończonymi kursami i zdanymi egzaminami. Co najmniej postępowaniem dyscyplinarnym i natychmiastowym przesunięciem do archiwum na najbardziej intratne stanowisko. Tylko pojawia się pytanie, co z bezpośrednimi przełożonymi tych ludzi. Być może kierownikami i ekspertami, wywyższonymi przez rewolucję. Czy wreszcie, co z ludźmi odpowiedzialnymi za ten stan rzeczy w skali makro. Skali całej Służby Celnej.

A może to odzywają się nasi starannie wyselekcjonowani cichociemni, którym marzy się zatrzymywanie pojazdów po wyskoczeniu z cywilnego pojazdu. Najlepiej w częściowym umundurowaniu. Najlepiej z nałożoną wyłącznie czapką niewidką. Tak żeby było widać tylko lizak. I migające niebieskie światełko, przed chwilą przyczepione do dachu.

Cichociemni, których nie ma kto nauczyć standardów określonych przez ustawodawcę.

Przepraszam, ale może należałoby napisać "wbić do głów". Bo, jak widać, taki poziom Służba Celna osiągnęła.
 
Włodzimierz Ilicz wrócił. Jego idee są wśród nas.

Kolego, za delikatnie rzecz ująłeś: punkty za pochodzenie robotniczo - chłopskie wyłącznie bezpośrednio przed dniem rewolucji.

Arystokracja intelektualna do piachu. Zawodowego.

Liczy się umiejętność obsługi wózka widłowego i ręcznej koparki.

Po co umiejętność czytania ze zrozumieniem?

Komu jest to potrzebne?

Proletariusze wszystkich krajów łączcie się!
 
Co za styl. Co za klasa.

Proste słowa, z których bije cała prawda o obecnym cle.

"WIĘC BURAKU NIE PIERDOL LUDZIOM W GŁOWACH, ŻE NA DRODZE PUBLICZNEJ MUSI BYĆ UMUNDUROWANY FUNKCJONARIUSZ CELNY W POBLIŻU OZNAKOWANEGO POJAZDU."

Brawo, brawo. Tylko nagana to brakuje.
 
zatrzymywanie pojazdów

Nieuprawniony znak równości pomiędzy określeniem policjant i funkcjonariusz celny. Przepisy Prawa o ruchu drogowym i wykonawcze do niego stosuje się odpowiednio. Wyłącznie.

Ale do rzeczy.

Art. 129 ust 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym: czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.

Art. 30. 1. rozdziału 3 ustawy o Służbie Celnej: kontrola wykonywana przez Służbę Celną polega na sprawdzeniu prawidłowości przestrzegania przepisów prawa przez zobowiązane do tego osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, zwane dalej "podmiotami podlegającymi kontroli", w zakresie, o którym mowa w ust. 2 i 3. Czyli dalszych przepisach, które są teraz nieistotne.

Później art. 46 ust. 1 uosc: w celu wykonania kontroli (wyżej wymienionych), o których mowa w tym rozdziale (rozdziale 3), do zatrzymania pojazdów i innych środków transportu stosuje się przepisy rozdziału 1 działu V ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. I automatycznie rozporządzenia wykonawczego w sprawie kontroli ruchu drogowego w części dotyczącej mniejszej wagi technicznych aspektów zatrzymywania pojazdu, nie doprecyzowanych ustawą.

Podkreślam: jedynie do zatrzymania pojazdów. Ustawa prawo o ruchu drogowym, nie reguluje kontroli wykonywanych przez Służbę Celną. Inaczej mówiąc, kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy celnych, dla potrzeb wykonywania zadań tej formacji.

Kolego, podkreślasz że przepisy PRD stosuje się JEDYNIE DO ZATRZYMANIA POJAZDÓW
i o tym tutaj mówimy, że zatrzymywać pojazdy może umundurowany funkcjonariusz celny (bez oznakowanego pojazdu), bo tak stoi w przepisach art. 129 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 129 ust. 4a ustawy PRD, że policjant, a w tym przypadku funkcjonariusz celny, ma prawo wydawać kierującemu pojazdem wiążące polecenia co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu. Na podstawie art. 131 tej ustawy zostało wydane rozporządzenie MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego, gdzie w par.2 ust. 1 w związku z par. 13 stoi, że umundurowany policjant, w tym przypadku umundurowany funkcjonariusz celny w warunkach dostatecznej widoczności PODAJE SYGNAŁY tarczą do ZATRZYMYWANIA POJAZDÓW lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności — latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

Czy stoi tutaj, że umundurowany celnik ma być przy oznakowanym pojeździe podając ten sygnał/polecenie DO ZATRZYMANIA POJAZDU? NIE STOI, więc co jest nieuregulowane w tych przepisach? Właśnie chodzi nam o techniczną kwestię zatrzymywania pojazdów, nie chodzi nam o następującą po zatrzymaniu kontrolę, którą celnik wykonuje dalej zgodnie z art. 46 ust.3 UoSC.

NIKT Z NAS NIE STAWIA ZNAKU RÓWNOŚCI pomiędzy kontrolą wykonywaną przez Służbę Celną a kontrolą drogową. Chodzi o sao zatrzymanie pojazdu do tej kontroli wykonywanej przez SC i tutaj zatrzymanie pojazdu wygląda w taki sam sposób jak do kontroli drogowej. Następnie przeprowadzane kontrole już po zatrzymaniu pojazdu mają swoje odrębne procedury.

Chciałbym zwrócić jeszcze Twoją uwagę na zapisy art. 6 w szczególności ust. 1 pkt 3b ustawy PRD, do której jednak nie odnosi się przepis art. 46 ust. 1 UoSC, ale zapisy te również wskazują, że polecenia i sygnały uczestnikowi ruchu w tym sygnał/ polecenie do zatrzymania pojazdu podaje umundurowany funkcjonariusz celny, nie ma mowy w całej ustawie PRD, w szczególności w rozdziale kontrola ruchu drogowego o oznakowanym radiowozie, tylko o umundurowanym funkcjonariuszu. Rozporządzenie doprecyzowuje jak ma on być ubrany, z jakiej odległości i jakimi narzędziami podawać sygnały / polecenia do zatrzymania pojazdu. Co więc jest nieuregulowane w tych przepisach?

Zamiarem ustawodawcy piszącego art. 46 ust. 2 UoSC chyba miałobyć doprecyzowanie, dodanie dodatkowego warunku, aby ten umundurowany funkcjonariusz celny zatrzymujący pojazdy zgodnie z rozdziałem kontrola ruchu drogowego był dodatkowo w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego (tak jak to było w starej ustawie o SC, ale zamiast dodać taki warunek, napisał że warunek ten musi być spełniony tylko w sytuacji nieuregulowanej w przepisach o kontroli ruchu drogowego. A więc tylko na drogach (wewnętrzynych poza strefami ruchu i strefami zamieszkania) gdzie nie mają zastosowania przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, a w innych miejscach gdzie poruszają się pojazdy nakazał stosować art. 46 ust.4 U o SC.

Dodatkowo za twierdzeniem, iż umundurowany celnik nie musi być przy oznakowanym radiowozie przemawia zmiana rozporządzenia w sprawie środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez funkcjonariuszy celnych w części dot. kolczatki drogowej. W poprzednim było zapisane, że stosując kolczatkę drogową umundurowany funkcjonariusz celny w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego wstrzymuje ruch w obu kierunkach conajmniej 100 metrów przed kolczatką. Teraz jest to napisane, że tę samą czynność wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny (par. 10 Rozporządzenia RM z 9.03.2010 w sprawie ŚPB). Znowu pomyłka, czy celowo wykreślono oznakowany radiowóz? gdzyż pojazdy ma zatrzymywać umundurowany celnik (bez konieczności posiadania oznakowanego radiowozu).
 
c.d.

Zakładam, że na potrzeby ust. 4a art. 129 Prawa o ruchu drogowym, masz upoważnienie do prowadzenia kontroli ruchu drogowego, zgodnie z art. 131 ust 1 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym oraz § 15 ust 4 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jeśli tak jest, to masz obowiązek działać w trybie § 13 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, który reguluje wprost, że kontrolę ruchu drogowego wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny. Wyłącznie. I odsyła jednocześnie do spraw „technicznych” w tym akcie prawnym nim regulowanych.

Zauważ, że funkcjonariusz celny nie musi mieć upoważnienia do kontroli ruchu drogowego, o którym mowa w par. 14 ust.4 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego. Dobrze przeczytaj, gdyż dotyczy ono Strażników Miejskich, Służby Leśnej, Strażników Parku i pracowników Zarządcy Dróg - patrz art. 129e Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz par. 14 ust. 4 i par. 15 rozporządzenia MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego. :)
Zobacz też par. 4 ust. 3 tego rozporządzenia - został on skreślony. Nawet Strażnik Miejski zatrzymując pojazd do kontroli nie musi mieć oznakowanego pojazdu, ale musi mieć upoważnienie do kontroli drogowej.

Nie uważasz, że dziwne byłoby, aby umundurowany celnik zatrzymując pojazd do kontroli drogowej nie musiał być przy oznakowanym radiowozie, a ten sam umundurowany celnik zatrzymując ten sam pojazd, ale do kontroli wykonywanej przez Służbę Celną czyli np. kontroli celnej musiał stać przy oznakowanym pojeździe??? Dla mnie byłby to absurd !!!
Bo w praktyce zatrzymywałbym sobie pojazd do kontroli drogowej celem np. sprawdzenia poprawności zamocowania ładunku lub sprawdzenia czasu pracy (tachografu), a po zakończeniu kontroli drogowej rozpoczął bym kontrolę celną. I co musiałbym mieć wtedy oznakowany radiowóz, aby zatrzymać pojazd ???

To byłby absurd, aby w ten sposób obchodzić przepisy, które wg mnie określają, że zatrzymywać pojazdy na drogach publicznych oraz drogach wewnętrznych w strefach ruchu i strefach zamieszkania (czyli tam gdzie stosuje się przepisy ustawy PRD) może umundurowany funkcjonariusz celny bez oznakowanego radiowozu. Na innych drogach wewnętrznych niż w strefie ruchu i w strefie zamieszkania może zatrzymywać pojazdy umundurowany celnik lecz w pobliżu oznakowanego radiowozu, a pojazdy poruszające się w innych miejscach umundurowany celnik tylko we współpracy z Policją, Straza Graniczną, SOK, itd.
Tak właśnie jest to napisane w art. 46 U o SC, po zatrzymaniu pojazdu przechodzi do kontroli wykonywanej przez Służbę Celną podczas której może podejmować czynności wymienione w art. 46 ust. 3 UoSC, które masz rację różnią się od czynności wykonywanych podczas kontroli drogowej. Zatrzymanie pojazdu do obu kontroli wygląda jednak tak samo (oczywiście na drodze publicznej i wewnętrznej w strefach ruchu i w strefach zamieszkania).
 
Back
Do góry