GIKS a KAS (
http://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=24504)
W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016 (
http://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=24431), Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia,(...) (cz. 2)
Ad. 20
Z aktualnych założeń przepisów wprowadzających KAS wynika, że pracownikowi, jak i funkcjonariuszowi, przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż dotychczasowe obejmujące także dodatkowe składniki tego wynagrodzenia np. dodatek skarbowy. Wobec pracowników kontroli skarbowej, którzy będą nadal w nowych jednostkach wykonywali kontrole nie przewiduje się przeprowadzania, w związku z przejściem do urzędu celno-skarbowego, dodatkowych testów sprawnościowych albo testów wiedzy.
Ad. 21
Kwestie w trakcie opracowywania. W obecnym kształcie projektowanych przepisów zakłada się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej:
- pracownikowi - przysługuje stopień służbowy odpowiadający posiadanym kwalifikacjom, doświadczeniu i przebiegowi dotychczasowej pracy,
- inspektorowi kontroli skarbowej oraz pracownikowi wywiadu skarbowego i pracownikowi wyodrębnionej komórki organizacyjnej kontroli skarbowej, o której mowa w art. 11 g ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej posiadającemu, co najmniej 5-letni staż pracy w tej komórce lub w wywiadzie skarbowym - przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.
Ad. 22
W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono alby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byliby do zdawania egzaminu specjalistycznego.
Ad. 23, 32 i 55
Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, że pracownikom będzie przysługiwać wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami do wynagrodzenia nie niższe od dotychczas otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkami do wynagrodzenia.
Ad. 24,47 i 48
W projekcie ustawy o KAS zostały uregulowane jedynie zasady ogólne struktury organizacyjnej jednostek KAS. Natomiast szczegóły dot. organizacji nowych struktur zostaną uregulowane w aktach wykonawczych, zgodnie z wprowadzoną delegacją ustawową dla Ministra Finansów do określenia, w drodze:
- rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów administracji skarbowej, naczelników
urzędów celno-skarbowych, z uwzględnieniem potrzeby właściwej organizacji wykonywania zadań wykonywanych przez ww. organy zadań;
- rozporządzenia, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby naczelników urzędów
administracji skarbowej właściwych do obsługi podatników;
- zarządzenia, organizacji izby administracji skarbowej, urzędu administracji skarbowej
oraz urzędu celno-skarbowego oraz nadania im statutu.
Ad. 25
W projektowanych przepisach brak jest zapisu, że kierownikiem urzędu celno-skarbowego może być wyłącznie funkcjonariusz celny.
Ad. 26
Przewiduje się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno- Skarbowej - inspektorowi kontroli skarbowej przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.
Ad. 27
Obecni funkcjonariusze celni przechodzili już analogiczne procedury, jakie będą przechodzili funkcjonariusze celno-skarbowi. W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono aby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byli do zdawania egzaminu specj alistycznego.
Ad. 28
Jak już wcześniej wskazano posiadanie statusu inspektora kontroli skarbowej zostanie uwzględnione w kształcie przyszłych regulacji.
Ad. 29 i 51
Z aktualnych propozycji przyjętych w przepisach wprowadzających ustawę o KAS wynika, że do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej oraz pracy w jednostkach organizacyjnych KAS, od którego zależą należne uprawnienia i świadczenia, wlicza się okres pracy w urzędach kontroli skarbowej (np. przy wyliczeniu nagród jubileuszowych). Odnosząc się do kwestii związanej z uprawnieniami emerytalnymi należy wskazać, iż materia ta nie będzie przedmiotem regulacji ustawy wprowadzającej KAS. Należy zaznaczyć, iż kwestie przyznania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom celnym reguluje odrębny projekt ustawy. Rozwiązanie to związane jest z wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że zróżnicowanie sytuacji prawnej funkcjonariuszy Służby Celnej w stosunku do innych służb mundurowych jest dyskryminujące. Trybunał uznał, że funkcjonariusze Służby Celnej mają węższe uprawnienia emerytalne niż funkcjonariusze Straży Granicznej mimo wielu cech wspólnych tych służb.
Ad. 30, 31, 33 i 35
Pracownicy kontroli skarbowej uzyskają propozycję pełnienia służby lub pracy w jednostkach organizacyjnych utworzonych na mocy ustawy o KAS. Co do zasady, przenoszenie pracowników do poszczególnych organów będzie podyktowane przede wszystkim rodzajem wykonywanych zadań, posiadanym stopniem służbowym, kwalifikacjami, a także dotychczasowym miejscem zamieszkania.
Ad. 34
Z przyjętych regulacji projektu ustawy wprowadzającej KAS wynika, że mienie Skarbu Państwa będące w dyspozycji izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej oraz nieruchomości znajdujące się w trwałym zarządzie izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej, stanie się mieniem będącym odpowiednio w dyspozycji lub w trwałym zarządzie właściwych miejscowo izb administracji skarbowej.
Ad. 37
Planuje się, że urzędnik służby cywilnej, który przyjął propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej zachowuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za 2017 r. Zakłada się, iż przyjęcie propozycji pełnienia służby w urzędzie celno-skarbowym nie może prowadzić do obniżenia wysokości wynagrodzenia łącznie z przysługującym urzędnikowi dodatkiem z tytułu posiadanego stopnia.
Ad. 38
W obecnym kształcie projektowanych przepisów przewiduje się, że kierownik jednostki KAS, w terminie do dnia 31 maja 2017 r., będzie przedkładał wszystkim pracownikom oraz funkcjonariuszom (a nie tylko pracownikom kontroli skarbowej), zatrudnionym w likwidowanych i znoszonych urzędach, pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, według potrzeb jednostek, zdeterminowanych rodzajem zadań.
Ad. 39
Na aktualnym etapie prac nad ustawą o KAS nie zostało określone minimalne wynagrodzenie dla pracowników KAS.
Ad. 40
Projekt ustawy o KAS przewiduje, że w jednostkach organizacyjnych KAS może być zatrudniona albo pełnić służbę osoba, która nie pełniła służby zawodowej, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388).
Ad. 41 i 42
Przedstawione wątpliwości nie należą do zakresu spraw, które powinny zostać rozstrzygnięte w ustawie. Decyzja dotycząca złożenia propozycji zatrudnienia w nowych urzędach, będzie decyzją podjętą w indywidualnej sprawie przez powołanych do tego piastunów nowych organów KAS.
Ad. 43
Według aktualnej wersji projektu ustawy o KAS zadanie polegające na przestrzeganiu prawa podatkowego powierzono urzędom celno-skarbowym i urzędom administracji skarbowej. Natomiast zwalczanie przestępstw skarbowych, w tym eliminowanie z obiegu zorganizowanych grup przestępczych, będzie stanowiło zadanie urzędów celno-skarbowych. Jednocześnie w projekcie ustawy wprowadzającej planuje się zawrzeć propozycję przyznania dodatkowych kompetencji w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych, naczelnikowi urzędu-celno- skarbowego, aktualnie przysługujących prokuratorowi.
Ad. 44
Przewiduje się, że audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będzie wykonywał Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast pozostałe czynności audytowe będą należały do zakresu zadań dyrektora izby administracji skarbowej. Przy czym organami uprawnionymi do prowadzenia czynności audytowych będą naczelnicy urzędów celno-skarbowych.
Ad. 45
Propozycję pracy w urzędach celno-skarbowych mogą otrzymać również pracownicy cywilni, którzy będą wykonywali zadania administracyjne, niezastrzeżone dla funkcjonariuszy.
Ad. 46
Ustawa o służbie cywilnej będzie nadal stosowana wobec pracowników jednostek KAS. Natomiast w projekcie ustawy o KAS reguluje się w sposób wyczerpujący status funkcjonariuszy.
Ad. 49
W projekcie ustawy o KAS zniesiono właściwość terytorialną urzędów celno-skarbowych w zakresie wykonywania kontroli. Odnoszą się do obecnej sytuacji, należy zauważyć, iż wykonywanie kontroli poza zasięgiem terytorialnym dyrektora UKS, wynika w dużej mierze z faktu, iż dany urząd prowadzi działania wobec określonej grupy podmiotów, uczestniczących w tzw. karuzeli podatkowej, której podmioty zlokalizowane są często w obszarze działania kilku urzędów.
Ad. 52
Na dotychczasowym etapie prac nad ustawą o KAS oraz przepisami wprowadzającymi ustawę o KAS nie była rozważana kwestia poruszona w tym pytaniu. Jednakże kwestia ta będzie jeszcze przedmiotem uwagi na kolejnych etapach wdrażania ustawy o KAS.
Ad. 56
Zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w projekcie ustawy o KAS - dyrektorem izby administracji skarbowej, naczelnikiem urzędu administracji skarbowej oraz naczelnikiem urzędu celno- skarbowego, w tej samej jednostce organizacyjnej KAS, można być nie dłużej niż pięć lat. Przewiduje się również, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, może przedłużyć termin, o którym mowa powyżej, nie dłużej jednak niż o kolejne pięć lat.