Hipotetyczna konsolidacja AP i SC

A i owszem były mianowania, ale pomiędzy 1996 a 1998 (w 1996 uchwalono pierwszą ustawę o służbie cywilnej) zaliczono funkcjonariuszy celnych do kategorii stanowisk pomocniczych w służbie cywilnej - tak jak stanowiska inspektorów ITD i chyba wtedy traktowano zatrudnienie f-szy celnych jako stosunek pracy.
Jednak wracając do wątku, co do przepisów przejściowych / wprowadzających, których ostatecznego a nawet proponowanego kształtu nie znamy, warto przypomnieć opinię Rady Legislacyjnej z 22.10.2007 r. -dotyczącej projektów dot KAS z 2007 r. - a zwłaszcza jej fragmentu odnoszącego się do tzw opcji "zero":
11. Projektowana ustawa zawiera rozwiązania niekorzystne z punktu widzenia interesów pracowników dotychczasowego aparatu skarbowego, niosące ze sobą niepewność, co do ich dalszych losów. Otóż stosunki pracy i stosunki służbowe wygasają z mocy prawa po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o KAS, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną pracownikom zaproponowane nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres, albo gdy odmówią oni przyjęcia nowozaproponowanych przez Pełnomocnika warunków zatrudnienia. Rozważyć należy, czy takie rozwiązania są konieczne ze względu na cele przyświecające autorom projektu.
W przypadku przyjęcia propozycji zatrudnienia w KAS, z dniem jej przyjęcia, dotychczasowy stosunek pracy lub służby przekształca się w stosunek służby w KAS. Możliwe jest także wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem za wypowiedzeniem - z zachowaniem zabezpieczenia socjalnego przewidzianego w tej sytuacji przez przepisy prawa pracy. W sprawach pracowniczych, nie dłużej jednak niż do 30 września 2008 r., będą stosowane przepisy uchylanych ustaw o izbach i urzędach skarbowych i służbie celnej.
Konstytucyjna wolność pracy (art. 65 ust. 1) oznacza także swobodę pozostawania w zatrudnieniu. O jego zakończeniu decydują strony umowy, w granicach określonych prawem. Ustawa nie powinna ich zastępować poprzez stosowanie konstrukcji wygaśnięcia umowy o pracę (w służbie publicznej czy samorządowej). Pozbawianie pracy szerokich rzesz pracowników w drodze ustawowej może być też uznane za naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. Jeżeli Konstytucja gwarantuje niektóre szczegółowe uprawnienia pracownicze, to tym bardziej należy z niej wyprowadzać ochronę prawa do pracy w omawianym znaczeniu, bez której dalsze uprawnienia tracą swój sens. Rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę podlega kontroli sądowej, podczas gdy wygaśnięcie ustawowe nie jest niczym ograniczone. Nie łączy się ono też z żadnymi kryteriami, na podstawie których będą wybierani pracownicy do dalszego zatrudnienia. Zwalnianie wszystkich pracowników może być również uznane za naruszenie art. 6 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 1966 r. (Dz.U. z 1977 nr 38, poz. 169), zgodnie z którym Państwa Strony tego Paktu uznają prawo do pracy, które obejmuje prawo każdego człowieka do uzyskania możliwości utrzymania się poprzez pracę swobodnie wybraną lub przyjętą, oraz podejmą odpowiednie kroki w celu zapewnienia tego prawa.

całość : http://radalegislacyjna.gov.pl/doku...stawy-o-krajowej-administracji-skarbowej-oraz
 
Ostatnia edycja:
Dzięki Gefreiter!
Właśnie m.in. takie "perełki" miałem na myśli.


Odnośnie "mianowania"
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 24 stycznia 1983 r.w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej. (fragmenty)
Na podstawie art. 2 pkt 1, art. 4 ust. 3, art. 26 ust. 2 i art. 47 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214) zarządza się, co następuje: ...
§ 5.
1. Mianowanie funkcjonariusza celnego jest poprzedzone zatrudnieniem w administracji celnej w służbie przygotowawczej. Służba przygotowawcza trwa 3 lata i jest zakończona oceną kwalifikacyjną, dokonywaną przez kierownika organu administracji celnej zatrudniającego pracownika.
...
6. Do funkcjonariuszy celnych nie stosuje się przepisów o aplikacji administracyjnej określonej w ustawie.


Chciałbym dodatkowo potwierdzić wcześniejsze twierdzenie, iż w wypadku KAS'y nie zachodzi przypadek "reorganizacji/likwidacji", który byłby argumentem przewidzianym w ustawie, jako przyczyna rozwiązania stosunku pracy/służby z osobami mianowanymi.
Oto trzy fragmenty-perełki:

Sygn. akt III PZP 1/13 UCHWAŁA składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego Dnia 28 marca 2013 r.
Sąd Najwyższy …
… podjął uchwałę:
Zniesienie jednostki organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu administracji publicznej i przekazanie tych zadań innej jednostce, posiadającej własne zasoby kadrowe wystarczające do ich wykonania, nie stanowi przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 23>1 § 1 k.p.


W wyroku z 14 marca 2012 r., I PK 116/11, Sąd Najwyższy przypomniał, że art. 23>1 k.p. znajduje zastosowanie do wszystkich pracodawców, także pracodawców należących do sektora „publicznego” (będących jednostkami organizacyjnymi administracji publicznej). Przepis ten chroni pracowników zatrudnionych w sektorze publicznym korzystniej niż przepisy prawa Unii Europejskiej. Wpływ przekształceń organizacyjnych dokonywanych w jednostkach sektora publicznego na trwałość stosunków pracy osób w nich zatrudnionych powinien być oceniany z uwzględnieniem ochronnego charakteru instytucji uregulowanej w art. 23>1 k.p.


Wykładnia art. 23>1 § 1 k.p. nie może prowadzić do ograniczenia automatyzmu prawnego skutków przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę. Decyzja (najczęściej nowego pracodawcy albo – w przypadku reorganizacji administracji publicznej – prawodawcy decydującego o zasadach reorganizacji) o nieprzejmowaniu załogi, mimo przejęcia zadań, mogłaby doprowadzić do wyłączenia stosowania art. 23>1 k.p. tam, gdzie czynnik załogi (wyspecjalizowanych zasobów kadrowych) okazuje się decydujący dla funkcjonowania zakładu pracy.
 
Trochę mnie nie było, ale mam pytanie i prośbę. Jedna to kwestia linku do całości projektu przepisów przejściowych, mam tylko rozdział 3, a chciałbym mieć całość. I jednocześnie pytanie czy to jest oficjalny projekt przekazany ze strony f-u? Druga sprawa to kwestia nowego projektu KAS z 18 lutego. jeśli można to prosiłbym link do całości ( Chyba, że coś mi się pomyliło i cały czas na tapecie jest projekt ze stycznia ). I Znów czy to jest projekt oficjalny
 
Trochę mnie nie było, ale mam pytanie i prośbę. Jedna to kwestia linku do całości projektu przepisów przejściowych, mam tylko rozdział 3, a chciałbym mieć całość. I jednocześnie pytanie czy to jest oficjalny projekt przekazany ze strony f-u? Druga sprawa to kwestia nowego projektu KAS z 18 lutego. jeśli można to prosiłbym link do całości ( Chyba, że coś mi się pomyliło i cały czas na tapecie jest projekt ze stycznia ). I Znów czy to jest projekt oficjalny

Nie pomyliło Ci się, jest projekt z lutego (o ile pamiętam z 17-go). Np. u mnie w urzędzie został oficjalnie przesłany do wiadomości każdemu pracownikowi/funkcjonariuszowi na skrzynkę służbową, więc dziwne, że go nie masz.
 
CAT, niedawno w Służbie Cywilnej mieliśmy opcję zerową - głośno o tym było w mediach.
A zatem powinny być wytaczane procesy przez tych co nie otrzymali propozycji.
Proszę każdego forumowicza, aby pomógł i może ma takich znajomych, którzy aktualnie się sądzą albo spróbujmy wygoglować coś w necie. Nie ma analogii, bo my jesteśmy służbą mundurową i działa wtedy sądownictwo administracyjne, ale może coś będziemy mogli zaczerpnąć
 
Nie pomyliło Ci się, jest projekt z lutego (o ile pamiętam z 17-go). Np. u mnie w urzędzie został oficjalnie przesłany do wiadomości każdemu pracownikowi/funkcjonariuszowi na skrzynkę służbową, więc dziwne, że go nie masz.

Dzięki za info. Jestem na urlopie. Nie mam dostępu do skrzynki służbowej. A co z projektem przepisów przejściowych? Ma ktoś całość?
 
Już wrzucam na główną projekt KAS, ale przesunę go jako trzeci news. Projekt przepisów przejściowych wszyscy znają bo krążą na mailach, ale nie nadają się do publikacji.
 
...
... Nie ma analogii, bo my jesteśmy służbą mundurową i działa wtedy sądownictwo administracyjne, ale może coś będziemy mogli zaczerpnąć

Sławku
Analogia, to nie podobieństwo.
W wypadku pierwszego, istotniejszym pojęciem wydaje się odniesienie do "dyskryminacji". Też można spróbować, bo czemu nie?!

Ja się skupiłem na tym drugim, właśnie z powodu podlegania po części SA.
( Zaznaczę uparcie i świadomie - wbrew zaszczepionemu przekonaniu, a nawet przeciw stosowanej [wobec celników] pewnej linii orzeczniczej ...
- po części mniejszej, niż się nam wmawia. Spokojnie, to dygresja na przyszłość, bo z koniem ja też się nie pokopię)

Pewne prawidła, zasady, koncepcje ogólne w całym Prawie, są niezmienne od wieków i czy to będzie sąd administracyjny, czy cywilny, czy rodzinny, czy pracy ... tak samo im podlega.

Przykład formuły do wykorzystania - z poprzedniego wpisu:
- "Wpływ przekształceń organizacyjnych dokonywanych w jednostkach sektora publicznego na trwałość stosunków pracy osób w nich zatrudnionych powinien być oceniany z uwzględnieniem ochronnego charakteru instytucji uregulowanej w art. 23>1 k.p."
- tu przecież nie ma mowy o stosowaniu Kodeksu pracy. Tymi słowami SĄD NAJWYŻSZY "przypomniał" o umiejscowieniu pojęcia ochrony "pracownika", jego wagi (ważności) , a co za tym idzie, pojęcia godnego uwzględnienia (co nie oznacza wszak nakazu stosowania wprost).
 
Czy mógłby ktoś wrzucić ten projekt przejściówek na forum albo link do niego. Nie mogę tego nigdzie znaleźć a na maila nie dostałem.
 
Dzięki j.23. Napisałem to pod wpływem chwili, ale analogii to tutaj raczej nie będzie, gdyż przed 99 mieliśmy stosunek pracy, teraz mamy akt mianowania.
Pierwszy akt mianowania otrzymałam w 1993 r. :-) kolejny w 1999 ....kolejny przy likwidacji IC i kolejny przy wartościowaniu :-) tyle w temacie mianowań ...za każdym razem mianowana byłam na inne stanowisko ...z tym że od 2003 r. za każdym razem na niższe ...
 
Pierwszy akt mianowania otrzymałam w 1993 r. :-) kolejny w 1999 ....kolejny przy likwidacji IC i kolejny przy wartościowaniu :-) tyle w temacie mianowań ...za każdym razem mianowana byłam na inne stanowisko ...z tym że od 2003 r. za każdym razem na niższe ...
W 93 była umowa o pracę, przynajmniej w Łodzi.
 
Dla mnie pan Banaś zdaje sobie sprawę z braku powszechnej akceptacji tego idiotyzmu pod tytułem kas i stąd ten list, ale to wszystko i tak mydlenie oczu, że niby słucha ludzi. Gdyby słuchał to dałby sobie siana z tym kasem.
 
Z pisma przytoczonego przez Gefreiter wynika, że do udziału w pracach zespołów nad projektem KAS zostali zaproszeni wyłącznie przedstawiciele związków zawodowych CELNIKÓW. Żaden przedstawiciel związków zawodowych skarbowców nie został dopuszczony do udziału w komisji. Mrówka rządzi słoniem. To nie jest oczywiście mój atak na celników, to tylko przypomnienie, że celnicy najbardziej skorzystają z wprowadzenia KAS, bo poza wami i pracownikami MF nie ma prawie nikogo innego z administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Nieobecność przedstawicieli związków zawodowych skarbowców przy jednoczesnej nadreprezentacji celników dobitnie pokazuje, że MF ma skarbowców głęboko w dupie.
 
Ostatnia edycja:
Ja jestem celnikiem i tego kasu nie chce tak samo jak ty. A co ja na tym kasie skorzystam?
 
Ostatnia edycja:
Ja jestem celnikiem i tego kasu nie chce tak samo jak ty. A co ja na tym kasie skorzystam?
Tym bardziej, że Banaś od grudnia mówi o redukcji liczby funkcjonariuszy od 50 do 40% z 14 tys, jeśli nie wiecej, przy założeniu, że chce przyodziać w mundury iksów i ich przybocznych. Ja tu nie widzę żadnych korzyści dla celników na siłę odartych z mundurów, kolego Szklan.
 
Jako kolejna już osoba, proszę kolegów z US aby nie wmawiali nam i sobie, że ta zmiana jest pod nasze dyktando, nie wiem na jakiej podstawie z uporem tak twierdzicie. Jako środowisko mamy dokładnie takie same odczucia i obawy, w takim samym stopniu nas dotkną zmiany i niepewność środowiska jest ogromna (a z biegiem czasu jeszcze to się pogłębi). Część z nas ma jeszcze przed oczami piekło alokacji której skutków pomimo upływu kilkunastu już lat do dziś nie dało się naprawić. Wiemy jak "uczciwie i po ludzku" potrafi władza potraktować wieloletnich uczciwie pracujących funkcjonariuszy.
 
http://www.finanse.mf.gov.pl/pl/web...aty/-/asset_publisher/6Wwm/content/id/5241136

Komentarz do roboczych prac nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
Publikacja: 2016.02.23 17:05

Na obecnym etapie prac nad ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wstępnie analizowana jest kwestia wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego.
Rozwiązanie to jest rozważane w związku z postulatami podatników domagających się sprawnego rozpoznania sprawy podatkowej. Podatnicy podnosili zarzuty wobec obecnie obowiązującego modelu dwuinstancyjnego zarzucając m. in. brak bezstronności organów odwoławczych, czego konsekwencją jest niejako iluzoryczność kontroli odwoławczej. Każda zwłoka w rozpoznaniu sprawy podatkowej może prowadzić do nieodwracalnych, szkodliwych konsekwencji dla podatnika, dla funkcjonowania jego przedsiębiorstwa. Zatem analizowane rozwiązanie jest próbą wyważenia wartości konstytucyjnych dotyczących zapewnienia skutecznej ochrony prawnej poprzez zapewnienie sprawnej i rzetelnej procedury.
Prace nad projektem ustawy o KAS trwają. Na obecnym etapie nie można przesądzić, jakie rozwiązania zostaną zaproponowane przez Ministerstwo Finansów w ostatecznym projekcie ustawy.

http://podatki.gazetaprawna.pl/arty...iec-odowolywania-sie-sad-administracyjny.html

http://www.podatki.abc.com.pl/czyta...e-jednoinstancyjnego-postepowania-podatkowego
 
Ostatnia edycja:
Back
Do góry