Gefreiter
Dobrze znany użytkownik
A i owszem były mianowania, ale pomiędzy 1996 a 1998 (w 1996 uchwalono pierwszą ustawę o służbie cywilnej) zaliczono funkcjonariuszy celnych do kategorii stanowisk pomocniczych w służbie cywilnej - tak jak stanowiska inspektorów ITD i chyba wtedy traktowano zatrudnienie f-szy celnych jako stosunek pracy.
Jednak wracając do wątku, co do przepisów przejściowych / wprowadzających, których ostatecznego a nawet proponowanego kształtu nie znamy, warto przypomnieć opinię Rady Legislacyjnej z 22.10.2007 r. -dotyczącej projektów dot KAS z 2007 r. - a zwłaszcza jej fragmentu odnoszącego się do tzw opcji "zero":
11. Projektowana ustawa zawiera rozwiązania niekorzystne z punktu widzenia interesów pracowników dotychczasowego aparatu skarbowego, niosące ze sobą niepewność, co do ich dalszych losów. Otóż stosunki pracy i stosunki służbowe wygasają z mocy prawa po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o KAS, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną pracownikom zaproponowane nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres, albo gdy odmówią oni przyjęcia nowozaproponowanych przez Pełnomocnika warunków zatrudnienia. Rozważyć należy, czy takie rozwiązania są konieczne ze względu na cele przyświecające autorom projektu.
W przypadku przyjęcia propozycji zatrudnienia w KAS, z dniem jej przyjęcia, dotychczasowy stosunek pracy lub służby przekształca się w stosunek służby w KAS. Możliwe jest także wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem za wypowiedzeniem - z zachowaniem zabezpieczenia socjalnego przewidzianego w tej sytuacji przez przepisy prawa pracy. W sprawach pracowniczych, nie dłużej jednak niż do 30 września 2008 r., będą stosowane przepisy uchylanych ustaw o izbach i urzędach skarbowych i służbie celnej.
Konstytucyjna wolność pracy (art. 65 ust. 1) oznacza także swobodę pozostawania w zatrudnieniu. O jego zakończeniu decydują strony umowy, w granicach określonych prawem. Ustawa nie powinna ich zastępować poprzez stosowanie konstrukcji wygaśnięcia umowy o pracę (w służbie publicznej czy samorządowej). Pozbawianie pracy szerokich rzesz pracowników w drodze ustawowej może być też uznane za naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. Jeżeli Konstytucja gwarantuje niektóre szczegółowe uprawnienia pracownicze, to tym bardziej należy z niej wyprowadzać ochronę prawa do pracy w omawianym znaczeniu, bez której dalsze uprawnienia tracą swój sens. Rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę podlega kontroli sądowej, podczas gdy wygaśnięcie ustawowe nie jest niczym ograniczone. Nie łączy się ono też z żadnymi kryteriami, na podstawie których będą wybierani pracownicy do dalszego zatrudnienia. Zwalnianie wszystkich pracowników może być również uznane za naruszenie art. 6 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 1966 r. (Dz.U. z 1977 nr 38, poz. 169), zgodnie z którym Państwa Strony tego Paktu uznają prawo do pracy, które obejmuje prawo każdego człowieka do uzyskania możliwości utrzymania się poprzez pracę swobodnie wybraną lub przyjętą, oraz podejmą odpowiednie kroki w celu zapewnienia tego prawa.
całość : http://radalegislacyjna.gov.pl/doku...stawy-o-krajowej-administracji-skarbowej-oraz
Jednak wracając do wątku, co do przepisów przejściowych / wprowadzających, których ostatecznego a nawet proponowanego kształtu nie znamy, warto przypomnieć opinię Rady Legislacyjnej z 22.10.2007 r. -dotyczącej projektów dot KAS z 2007 r. - a zwłaszcza jej fragmentu odnoszącego się do tzw opcji "zero":
11. Projektowana ustawa zawiera rozwiązania niekorzystne z punktu widzenia interesów pracowników dotychczasowego aparatu skarbowego, niosące ze sobą niepewność, co do ich dalszych losów. Otóż stosunki pracy i stosunki służbowe wygasają z mocy prawa po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o KAS, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną pracownikom zaproponowane nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres, albo gdy odmówią oni przyjęcia nowozaproponowanych przez Pełnomocnika warunków zatrudnienia. Rozważyć należy, czy takie rozwiązania są konieczne ze względu na cele przyświecające autorom projektu.
W przypadku przyjęcia propozycji zatrudnienia w KAS, z dniem jej przyjęcia, dotychczasowy stosunek pracy lub służby przekształca się w stosunek służby w KAS. Możliwe jest także wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem za wypowiedzeniem - z zachowaniem zabezpieczenia socjalnego przewidzianego w tej sytuacji przez przepisy prawa pracy. W sprawach pracowniczych, nie dłużej jednak niż do 30 września 2008 r., będą stosowane przepisy uchylanych ustaw o izbach i urzędach skarbowych i służbie celnej.
Konstytucyjna wolność pracy (art. 65 ust. 1) oznacza także swobodę pozostawania w zatrudnieniu. O jego zakończeniu decydują strony umowy, w granicach określonych prawem. Ustawa nie powinna ich zastępować poprzez stosowanie konstrukcji wygaśnięcia umowy o pracę (w służbie publicznej czy samorządowej). Pozbawianie pracy szerokich rzesz pracowników w drodze ustawowej może być też uznane za naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. Jeżeli Konstytucja gwarantuje niektóre szczegółowe uprawnienia pracownicze, to tym bardziej należy z niej wyprowadzać ochronę prawa do pracy w omawianym znaczeniu, bez której dalsze uprawnienia tracą swój sens. Rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę podlega kontroli sądowej, podczas gdy wygaśnięcie ustawowe nie jest niczym ograniczone. Nie łączy się ono też z żadnymi kryteriami, na podstawie których będą wybierani pracownicy do dalszego zatrudnienia. Zwalnianie wszystkich pracowników może być również uznane za naruszenie art. 6 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 1966 r. (Dz.U. z 1977 nr 38, poz. 169), zgodnie z którym Państwa Strony tego Paktu uznają prawo do pracy, które obejmuje prawo każdego człowieka do uzyskania możliwości utrzymania się poprzez pracę swobodnie wybraną lub przyjętą, oraz podejmą odpowiednie kroki w celu zapewnienia tego prawa.
całość : http://radalegislacyjna.gov.pl/doku...stawy-o-krajowej-administracji-skarbowej-oraz
Ostatnia edycja: