Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notka: This feature may not be available in some browsers.
Robespier! Projekt ustawy rozstrzyga, że UCS nie będzie wydawał decyzji. Oznacza to, że projektodawca założył, że funkcjonariusze UCS (nie mylić z aktualną Służbą Celną) będą na tyle niekompetentni, że po przeprowadzeniu postępowania dowodowego nie będą umieli wydać decyzji zawierającej rozstrzygnięcie władcze, które będzie zaskarżalne. Wyniki kontroli będą wydawane na podstawie śmieciowego materiału dowodowego. Funkcjonariusze będą wysyłać akta do UAS, gdzie dopiero sprawą zajmą się fachowcy.
Taka procedura, z mojego punktu widzenia, oznacza tylko jedno - UCS będą wydawać wyniki kontroli na podstawie śmieciowego materiału dowodowego, w związku z czym wiedza i doświadczenie pracowników UKS będą tam niepotrzebne, a wręcz zbędne.
czytełem projekt i mam troche inne odczucia jesli chodzi o DS-y:Ludzie czytajcie uważnie projekt. Jak w UCS nie ma DS. Kiedy się nauczycie, że ściganie sprawców czynów zabronionych oznacza prowadzenie postępowań przygotowawczych. Po za tym sięgnijcie do zadań dyrektora izby administracji skarbowej... Jednym z nich jest nadzorowanie postępowań przygotowawczych prowadzonych przez UAS i UCS... To kto to będzie prowadził krasnoludki??? Mało, że w UCS (według tego projektu przewidziane są DS) to jeszcze w znaczący sposób zwiększony ma zostać katalog spraw przez tę komórkę prowadzonych (art. 3 ust. 1 pkt 10 i 11)... Czytajcie ze zrozumieniem....
czytełem projekt i mam troche inne odczucia jesli chodzi o DS-y:
Art. 3. 1. Do zadań KAS należy:
2) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych oraz ściganie ich sprawców, w zakresie określonym w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks kamy skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.), zwanej dalej „Kodeksem karnym skarbowym”;
13) prowadzenie postępowań karnych skarbowych w sprawach o przestępstwa skarbowe, w zakresie określonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz postępowań karnych w sprawach o przestępstwa określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.);
rt. 14.1. Organami KAS są:
(...)
6) naczelnik urzędu administracji skarbowej;
7) naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Art. 33.1. Do zakresu działania naczelnika urzędu administracji skarbowej należy:
9) prowadzenie postępowań karnych skarbowych w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, w zakresie określonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz postępowań karnych w sprawach o przestępstwa określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
10) wykonywanie kar i środków karnych, w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks kamy wykonawczy oraz w Kodeksie karnym skarbowym;
Art. 37. 1. Do zakresu działania naczelnika urzędu celno-skarbowego należy:
6) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych i ściganie ich sprawców, w zakresie ustalonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 10 i 11 oraz ściganie ich sprawców;
Ds-y wg tego gniota to art 33, art. 37 to OC - czyli tam gdzie wszczynają
Chciałbym sie mylić
Witam Szanownych Braci Celników!
Pozwólcie, że napiszę szczerze jak projekt KAS wygląda z pozycji pracownika UKS oddziału postępowań kontrolnych.
Jak wiecie, UKSy są mało skuteczne, bo kontrolują podatki, które są dla podatników zdecydowanie mniej restrykcyjne niż podatki "celne" i w dodatku dysponują słabą procedurą, która w zasadzie daje więcej uprawnień kontrolowanemu niż organowi.
I oto ma wejść w życie zupełnie nowa organizacja KAS w ramach której powstaną wszechwładne Urzędy Celno-Skarbowe (zatrudniające wspaniale finansowo docenionych funkcjonariuszy) i zupełnie bezwładne Urzędy Administracji Skarbowej (zatrudniające pracowników za miskę ryżu). Jak plotkuje się od dawna, do UCS trafią celnicy i kilka procent pracowników UKS, a do UAS pracownicy UKS i US. Nie ukrywam, że w ogóle nie widzę siebie w UAS, za to służba w UCS wygląda bardzo zachęcająco.
Zgodnie z projektem ustawy z 18.01.2016 r. UCS mają prowadzić postępowania dowodowe, ale decyzje mają wydawać już pracownicy UAS. Dla każdego, kto prowadził skomplikowane postępowanie jest jasne, że nie da się oderwać postępowania dowodowego od wydania decyzji, bo przecież decyzja powinna być oparta na dowodach. Funkcjonariusze będą mogli przeprowadzać postępowania dowodowe bez konieczności uzasadniania stanu faktycznego na podstawie zgromadzonych dowodów i bez konieczności obrony ustaleń przed jakimikolwiek zarzutami. W efekcie tego „dowody”, które zbiorą, będą mieć mizerną wartość. W związku z tym w "wyniku kontroli" będą widniały absurdalne ustalenia wzięte z kosmosu. Obowiązek udowodnienia stanu faktycznego i wydania decyzji spadnie na pracowników UAS, którzy jak dobrze wiecie, będą traktowani jak zwykłe śmiecie. W dodatku słaba procedura kontroli skarbowej zostanie zastąpiona jeszcze słabszej procedury "kontroli uproszczonej" i procedurami z Ordynacji podatkowej. Pytanie brzmi: dlaczego ministerstwo chce wprowadzić takie prawo, które spowoduje zdecydowane obniżenie wykrywalności oszustw, wydłużenie procedury wymiaru podatku i olbrzymi spadek dochodów budżetowych?
Moim zdaniem odpowiedź może być tylko jedna: w UCS zatrudnione będą osoby niekompetentne, które nie będą w stanie przeprowadzić rzetelnie postępowania dowodowego i wydać decyzji, dlatego powstała idiotyczna konstrukcja "wyniku kontroli" i Ministerstwo doskonale zdaje sobie z tego sprawę. W związku z tym sądzę, że nie przewidziano w UCS miejsca dla ludzi, którzy potrafią rzetelnie przeprowadzić postępowanie dowodowe i wydać merytoryczną decyzję, a więc UCS nie będzie pracowników UKS. Na swoiste kuriozum zasługuje fakt, że mundury dostaną celni wklepywacze deklaracji...
Ministerstwo tworzy raj dla oszustów, raj dla funkcjonariuszy UCS i piekło dla pracowników UAS. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że projekt ustawy pisali pracownicy Służby Celnej i został on puszczony do wewnątrzresortowych konsultacji bez żadnych uwag. Co więcej, te "konsultacje" to jakaś kpina, jest oczywiste, że 3 dniowy termin był wprowadzony tylko po to, żeby żadne uwagi nie wpłynęły do projektu. Kapicy już nie ma, ale jego myśl pozostała: "tak ma być i ...".
Ale po co czytać ze zrozumieniem... Jak wszystko zostanie odkryte to jak potem wymyślać niestworzone rzeczy.... Idąc tokiem myślenia zoll123 obecnie również nie ma DS w Służbie celnej. A przy okazji mam pytanie co autor miał na myśli pisząc "OC - czyli tam gdzie wszczynają"?
Mam nadzieję, że koledzy z UKS wnieśli swoje uwagi do projektu KAS. Bo obawiam się, że jeżeli swoje zdanie będą wyrażać tylko na forach internetowych, to nie wiele to zmieni...
Myślę, że nasze drogi biegną trochę w innych kierunkach - podobnie zresztą jak miało to miejsce w 2007 r. przy projektowaniu I KAS. Wtedy kolegom z UKS nie przeszkadzała reforma, bo miała zupełnie zniknąć SC a z UKS-ów miały powstać wyodrębnione inspekcje. Myślę, że tutaj jest pis pogrzebany....
1. VATem zajmują się US, UKS tylko wyręcza US w ich zadaniach.Oczywiście, nie udaje nam się ujawniać 100% przestępstw skarbowych, ale konia z rzędem tej służbie, której się to udaje. Natomiast w tym samym czasie, kiedy Służba Celna nauczyła się akcyzy UKSy poległy na VAT. I odnoszę wrażenie, że obecny projekt KAS jest odzwierciedleniem w jaki sposób MF ocenia skuteczność naszego działania, działania SC i UKS.