W ,,przemyconym,, projekcie KAS oraz grafice widać, że mundurowy pion KAS to: WZP, OC graniczne, Dozór jako pewniak. Dziwna sprawa jest z OC wewnętrznym - z grafiki wynika, że jako pion mundurowy natomiast z treści artykułów (tj kompetencję UCS) może oznaczać że jako cywile w UAS. Ale dziwacznym byłoby rozwiązanie, że czynności OC wewnętrzny będą wykonywane w ,,biurach obsługi UAS,, . Dlatego myślę, że ta nieścisłość w treści artykułów wynika z faktu pierwotnych założeń projektu i OC wewnętrzne zaliczono do pionu mundurowego.
Dotychczasowy pion kontrolny tj. analiza ryzyka, analiza kryminalna jako cywile w nowej ,,Izbie KAS,, . DŚ w UAS jako cywile. Dla wielu duże zaskoczenie.
Ciekawe co zrobią z kontrolą przedsiębiorców z dotychczasowych UC. Z treści projektu trudno ocenić. Tym bardziej, że z projektu wynika, że zadania kontrolne dotychczasowych inspektorów UKS będą przypisane cywilom w UAS. Więc nie każda kontrola będzie wiązać się automatycznie z pionem mundurowym.
PS. uprzedzając, podział powyższy nie jest tym co Ja uważam, tylko to co wynika moim zdaniem z wstępnego projektu o KAS.
Zielony78 nie siej sensacji i przeczytaj dokładnie ten gniot pisany na kolanie na którego sie powołujesz nim coś napiszesz a zauważysz tam, że DŚ jak najbardziej wg tego gniota będzie w części mundurowej patrz:
Art. .. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów KAS, o których mowa w ust. 1 w zakresie, w jakim właściwość ta nie wynika z przepisów regulujących zadania organów celnych i organów podatkowych, uwzględniając rodzaj zadań realizowanych przez organy Służby Celnej oraz gospodarcze potrzeby przedsiębiorców.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) właściwość miejscową urzędów administracji skarbowej oraz izb celnych do wykonywania zadań określonych w Kodeksie karnym skarbowym,
2) właściwość miejscową wyznaczonych
urzędów celnych do prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o niektóre przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, określone w art. 133 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego
Ponadto :
Art. 37.1. Do zakresu działania naczelnika urzędu
celno-skarbowego należy:
1) wykonywanie kontroli;
2) prowadzenie urzędowego sprawdzenia;
3) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych i
ściganie ich sprawców, w zakresie ustalonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń w zakresie określonym w art. … oraz ściganie ich sprawców w zakresie określonym w art. ….;
Ponadto :
13) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń przeciwko:
a) zdrowiu, określonych w art. 55, 57, 61 i 66 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 oraz z 2015 r. poz. 28),
b) dobrom kultury, określonych w art. 109 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397) i w art. 53 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698, z późn. zm.),
c) prawom własności intelektualnej, określonych w art. 116-118 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.) i w art. 305 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1410),
d) przyrodzie, określonych w art. 128 i art. 131 pkt 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.),
e) środowisku, określonych w art. 183 § 2, 4, 5 i 6, w przypadku czynów, o których mowa w art. 183 § 2, 4 i 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), zwanej dalej „Kodeksem karnym", oraz przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, określonych w art. 244 Kodeksu karnego, w zakresie niestosowania się do zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych,
f) ograniczeniom obrotu towarami i technologiami o znaczeniu strategicznym, określonym w art. 33 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 194)
g) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw określonych w przepisach art. 270, art. 271, art. 273 oraz art. 286 § 1 Kodeksu karnego, w związku z którym nastąpiło uszczuplenie lub narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej
-
oraz ściganie ich sprawców, jeżeli zostały ujawnione przez Służbę Celno-Skarbową;
Ściganie sprawców to nie bieganie za sprawcą tylko prowadzenie dochodzeń i śledztw. Np ściganie własności intelektualnej następuje po złożeniu wniosku o ściganie do DŚ. Co do ścigania sprawców wypowiadał sie konstytucjonalista prof. Chmaj w swojej opinii na temat wyroku TK, gdzie zaliczył jako typowy przykład funkcjonariuszy realizujących zadania z wyroku TK właśnie DŚ i WZP.