[/b]
Zgodnie z ustawą o Służbie Celnej oraz rozporzadzeniem MF w sprawie służby przygotowawczej aplikant celny w ramach służby przygotowawczej ma obowiązek min. potwierdzić egzaminem ukończenie kursu zasadniczego, kwestie organizacji, przeprowadzenia, zakres tematyczny, nadzór nad kursem reguluje cyt. wyzej rozporządzenie. Organizatorem kursu jest ministerstwo finansów, program kursu zatwierdza minister finansów.
Na podstawie ustawy o Słuzbie Celnej dyrektor izby celnej jest odpowiedzialny za politykę kadrową i szkoleniową, natomiast na aplikancie celnym ciązy obowiazek odbcycia słuzby przygotowawczej, ktora obejmuje równiez zasadniczy kurs celny.
W praktyce kurs odbywa się w ośrodku szkoleniowym MF lub w sytacji gdy jest odpowiednia ilość aplikantow w danej izbie, odbywa sie w macierzystej jednostce. Oba kursy organizowane i finansowane są przez Ministerstwo Finansów. W obu przypadkach dyrektor izby celnej wydaje polecenie służbowe (delegacja) okresla w niej termin miejsce i cel delegowania funkcjonariusza do wykonania okreslonych zadan, w tym przypadku odbycie kursu. W pierwszej sytuacji kurs jest wyjazdowy, wiec na podstwie delegacji zwracany jest koszt przejazdu, dieta. koszty za nocleg i wyżywienia pokrywa dyrektor izby celnej, gdyby tego nie uczynił to wysylajac funkcjonariusza poza miejsce zamieszkania musialby zwrócić odpowienie kwoty. W drugiej syatcji gdy kurs odbywa sie w miejscu zamieszkania funkcjonariusza nie są ponoszone koszty, delegacja rozliczana jest na zero.
Zawierana umowa nie ma mocy prawnej, gdyz powolywane w niej rozporzadzenie w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wyksztalcenia dorosłych jako podsatwa do zwrotu kosztów nie ma zastosowania do kursu zasadniczego w słuzbie przygotowawczej, całosc zagadnienia o kursie celnym regulują przepisy o Służbie Celnej, pozatym rozporzadzenie te dotyczy podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Bezspornie w nauce i orzecznictwie termin "kwalifikacje zawodowe" odnosi się do wykształcenia i stażu pracu, w przypadku Słuzby Celnej calosc zagadnienia reguluje rozporzadzenie MF w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych oraz szczególowego trybu nadawania im stopni. Wedlug zalacznika nr 1 do tego rozporzadzenia na stanowisku młodszego kontrolera wymagane jest min. średnie wykształcenie, wiec jeśli ktoś posiada wyksztalcenie wyższe i jest mianowany do sluzby na stanowisko młodszego kontrolera to wzupełnosci spełnia wymogi okreslone w przepisach prawa, wniosek z tego, ze nie moze ponosic swoich kwalifikacji w zakresie wyksztalcenia, gdyz je spełnił z nawiazką w momenice zatrudnia.
Powolywany w umowie art. 41 ustawy o Słuzbie Celnej jako podsatwa zwrotu kosztow szkolenia nie ma zastosowania gdzyz kurs zasadniczy nie jest odbywaniem nauki w szkole wyzszej lub kursem zawodowym.
Ządanie zwrotu kosztów wyzywienia, noclegu, przejazdu i wyplaconego wynagrodzenia w przypadku zwolnienia ze słuzby jest nielegalny, poniewaz wyjazd na kurs nastąpił zgodnie z poleceniem sluzbowym, a koszty te dyrektor izy celnej pokrył realizujac obowiazek prawny wynikajacy z przepisow min. rozporzadzenia MPiPS w sprawie wysokosci oraz warunkow ustalania naleznosci przysługujacych pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorzadowej jednostce sfery budzetowej z tytułu podróży służbowej odbywanej na terenie kraju. Wypłacone wynagrodzenie i pozostale należnosci korzystaja z ochrony przewidzianej w Kodeksie Pracy, nie podlegają zwrotowi, pracownik nie moze zrzec się wynagrodzenia lub je ograniczyć np. w formie umowy. Jrst to zasada prawa pracy przesterzagana bardzo rygorystycznie w orzecznictwie sądów pracy, niejednokrotnie Sąd Najwyzszy podkreślał w wyrokach nie zbywalny charakter wynagrodzenia.
Szkolenie bez względu na miejsce gdzie było zorganizowane bylo elementem szkolenia przewidzianego dla słuzby przygotowawczej, odbylo sie zgodnie z programem i palnem ministerstwa finansów, aplikant celny uczestniczyl w nim wykonując polecenie służbowe (czyli nalezy to traktować jak jednozanczne ze swiadczeniem pracy) kurs mial okreslony program min. etyka, musztra, a więc zagadnienia wlasciwe dla szkolenia zawodowego a nie nauki w szkole, stosowany był rygor uczestniczenia w zajeciach w umundurowaniu, wiec zastosowanie mialy przepisy ustawy o Sluzbie Celnej, swidczy to jednoznacznie, ze przepsy o podnoszeniu kwalifikacji dorosłych nie mają tu zastosowania, wiec powolywanie ich w umowie nie ma mocy prawnej.
To tylko cześc argumetów na poparcie tezy, że zwrot kosztów za kurs jest nielegalny. (zbliza sie weeknd więc tyle wystarczy)
oczywiscie jesli ktoś dobrowolnie zwroci pieniadze, izba je zaksieguje to jakos to sie rozejdzie po kosciach, jednak proponuje nie płacić dobrowolnie, wówczas dyrektor jeśłi uważa, że należy sie zwrot musi wystapić do sądu pracy z pozwem o zwrot należnosci i tu moze pojawić się problem, bo jestem ciekawy, który radca podpisałby taki pozew ??!!
Miego weekendu .... i wpisujcie swoje uwagi, rozmawiajcie o tym ze znajomymi, razem znajdziemy dużo więcej argumentów, że ta umowa to jedna wielka fikcja [delikatnie mówiac]
.... można jeszcze dywagować o naruszeniu praw pracowniczych, zasady rownosci traktowania pracownika, stosowania metod zarzadzania [umowa] majacych cechy mobingu ... ale o tym innym razem