ale ja nie jestem komuchem i nie byłam..a skoro pracowałam to skladki za ten okres mi sie należą jak psu buda..
a ta emerytura to zawracanie tyłka...obecnie w cle wg mojej wiedzy pracuje sporo,jesli nie wiekszosc ze stażem powyzej 15-20 lat,wiec dla nas ta emerytura nie jest atrakcja...od dzisiaj jesli napalić sie na min 25 lat pracy od 1999r,to trzeba pracowac jeszcze 15 lat..chyba teraz kobiety moga isc w wieku 60 la wiec niech ocalony uswiadomi mi jaka to dla mnie iinnych kobiet atrakcja
Z emerytury celnej w pełnej wysokości (80%) w/g przestawionych założeń będą mogły korzystać tylko funkcjonariuszki przez 5 lat i tylko te, które pracowały na granicy lub w WZP.
Pozostałe w wieku 60 lat nabywają prawo do normalnej emerytury więc emerytura celna im
nie będzie przysługiwała.
Emerytura celna jest zaplanowana jako emerytura
pomostowa, tylko do osiągnięcia wieku emerytalnego uprawniającego do normalnej emerytury ZUS i kapitałowej. Jeżeli emerytura taka będzie niższa niż emerytura celna, wówczas celnicy mają dostać wyrównanie do poziomu emerytury celnej. Czy takie wyrównanie dostaną kobiety, które przed uzyskaniem emerytury nie nabyły prawa do emerytury celnej? Nie jest to oczywiste.
Funkcjonariuszki, które pracowały na granicy lub w WZP mają nabyć prawo do emerytury celnej w wysokości 80% w wieku 55 lat. Jest to co najwyżej powrót do tego, co przysługiwało celniczkom do 2008r.
Emerytura celna, czyli pomostowa ma być obliczana od podstawy uposażenia ale w/g zasad jak w emeryturze ZUS. Czyli 60% to nie będzie 60% z uposażenia, jak przy emeryturze mundurowej.
Brak symulacji wysokości emerytury celnej w wysokosci 80% oraz obliczonej na zasadach normalnych więc trudno ocenić, czy jest realna szansa na zwiekszenie wysokości emerytury. To będzie też zależało od zgromadzonego kapitału oraz zysków funduszu emerytalnego.
W/g założeń rocznie (za wyjatkiem pierwszego roku) emeryturą ma być objętych około 50 funkcjonariuszy! A jej koszt to 20 ml. w pierwszym roku oraz 30 mln. w piątym roku obowiązywania. Brak jakichkolwiek obliczeń dot. kolejnych lat, ale wówczas wraz z nabywaniem praw przez kolejne osoby uprawnienia będą tracić ci, którzy przejdą na emeryturę ZUS i kapitałową. W uzasadnieniu do propozycji nie podano, jakie przyjęto założenia do obliczenia liczby osób uprawnionych oraz wysokości kosztów.
Jeżeli w symulacji założono, że wszyscy, którzy osiągną wiek 55 lat przejdą na emeryturę, to obliczenia te są błędne. Nie uwzględniono również jaki odsetek stanowią osoby, które pełniły służbę na granicy i w WZP.
Jeżeli ktoś inaczej zrozumiał przedstawiony projekt, proszę o przekazanie spostrzeżeń.
Przedstawienie propozycji emerytur dla funkcjonariuszy jest krokiem w dobrym kierunku. Ale założenia nie mają nic wspólnego z emeryturami mundurowymi. Przekazane informacje są niestety niewystarczające do pełnej oceny założeń.
Dla porównania Koncepcja założeń projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych. Logiczna, wiąże ze służbą, daje stabilizację, szansę na odejście osobom, którym zdrowie nie pozwala na dalszą służbę. Jednocześnie promuje jak najdłuższa pracę. Nie dyskryminuje żadnej grupy. Funkcjonariusze, którzy doznają inwalidztwa na służbie mają prawo do renty inwalidzkiej.
http://www.nszzp-kujpom.pl/info_51.php