II SA/Wa 1275/11. Najpóźniej bezpośrednio.
Odwołanie należało wnieść w terminie jw., po uzyskaniu informacji o możliwości jego wniesienia.
To z uzasadnienia wyroku II SA/Wa 1275/11. Uchylającego decyzję SSC podtrzymującą akt mianowania na stopień służbowy, wydany przez DICa.
Jestem bardzo ciekaw podstawy prawnej takowego stanowiska, ponieważ § 2 art. 58 kpa wprost reguluje, iż odwołanie, wraz z prośbą o przywrócenie terminu, winno być złożone w terminie 7 dni od daty ustania przyczyny uchybienia terminu, wg mnie liczonym najpóźniej od daty publikacji uchwały SN II PZP 5/10 z dnia 8 czerwca 2010 r.
Zakładam więc, że ostateczną datą graniczną dla składanych odwołań będzie 8 czerwca 2010 r. Plus oczywiście 7 dni. Może też tak być, że skutecznie zostaną przywrócone wyłącznie odwołania złożone w terminie 7 dni od daty 8 czerwca 2010?
Tylko skąd ta bezpośredniość w uzasadnieniu ww. wyroku? Może to ktoś wytłumaczyć? Może to jakiś wirus?
Z drugiej strony należy zauważyć, że nareszcie WSA porzucił dotychczasową, bezpośrednio rzecz ujmując, karkołomną linię orzeczniczą.
Trzeba też przyznać, że tym razem stanowisko WSA jest nie do podważenia. W przypadku odwołań wniesionych w terminie poźniejszym niż 14-dniowy, najpierw rozstrzygnięcie kwestii przywrócenia terminu na odwołanie (z dajmy na to kolejnym dwuletnim bojem administracyjnym w tej kwestii), dopiero później merytoryczne rozpoznanie sprawy mianowania na właściwy stopień służbowy.
W praktyce oznacza to wyjęcie znacznej części spraw spod kontroli sądowoadministracyjnej. Po co rozpoznawać sprawę co do meritum, jeśli można ją utrącić proceduralnie!
Teraz pozostaje tylko oczekiwać na werdykty NSA co do meritum. I nie tylko.
Tylko co z konstytucyjną gwarancją praw obywatelskich dla kilkunastotysięcznej rzeszy funkcjonariuszy celnych ? Co z rzetelnością i sprawnością działania instytucji publicznych ?
A może czas najwyższy emigrować? Niech walczą sami ze sobą?
Kodeks postępowania administracyjnego:
Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne.