Niunia bedziesz oficerem mlodszym. Przeczytaj jak DIC potrafi inerpretować ściśle przepisy. Liczy się tylko wykładnia gramatyczna. I słusznie. Poproszę więc o potwierdzenie zapisu art. 223. No ale po co. przecież wszyscy umiemy czytać. Wykładnia gramatyczna jest jasna. Pozdro
IZBA CELNA WE WROCŁAWIU
ul. Hercena 11, 50-950 Wrocław
tel.(071)341-81-30 fax (071)343-54-39
wg rozdzielnika
Nasz znak Data
450000-IKAW-055-12/09/jf 27.10.2009 r.
Przesyłam poniŜej wyjaśnienia Departamentu SłuŜby Celnej dotyczące
wykładni przepisów art. 222, art. 99 ust. 4 i 8, art. 138 ust. 4 oraz art. 224 ustawy o
SłuŜbie Celnej z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 168, poz. 1323).
Zarówno z umiejscowienia artykułu 222 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o SłuŜbie
Celnej, (rozdział 14 zatytułowany „przepisy przejściowe”), jak i z literalnego
brzmienia ustępu pierwszego art. 222 wynika, Ŝe artykuł ten normuje sytuację
funkcjonariuszy celnych, którzy w dniu wejścia w Ŝycie ustawy pełnili słuŜbę w
SłuŜbie Celnej, co oznacza, Ŝe zostali mianowani do słuŜby na podstawie przepisów
uchylonej ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o SłuŜbie Celnej. W związku z powyŜszym
przepis, zawarty w ustępie drugim przywołanego artykułu 222 stanowiący, Ŝe w
sprawach z uposaŜeniem zasadniczym i stanowiskami słuŜbowymi do dnia 31 grudnia
2010 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe, odnosi się wyłącznie do tej
właśnie grupy funkcjonariuszy.
Tryb dokonywania zmiany statusu prawnego członka korpusu słuŜby cywilnej na
status funkcjonariusza celnego, unormowany został natomiast w rozdziale 7 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o SłuŜbie Celnej zatytułowanym „Przebieg słuŜby”. Wobec
powyŜszego przedkładana członkowi korpusu słuŜby cywilnej na podstawie art. 99
ust. 4 propozycja słuŜby powinna określać stanowisko słuŜbowe wyszczególnione w
wykazie stanowisk, określonym przez przepisy rozporządzenia Ministra Finansów,
wydanego na podstawie art. 113 ust. 3 ustawy. Oczywistym jest, ze zaproponowanie
konkretnego stanowiska uzaleŜnione będzie od posiadania przez funkcjonariusza
celnego kwalifikacji wymaganych do tego stanowiska (art. 113 ust. 3 pkt. 2 ustawy).
Zaproponowanie przez dyrektora izby celnej członkowi korpusu słuŜby cywilnej
stopnia słuŜbowego, przynaleŜnego korpusowi aspirantów, czy teŜ oficerów
młodszych nie jest moŜliwe. Takie działanie dyrektora moŜna by potraktować jako
obejście ustawy. Przepisy ustawy tworzą bowiem korpusy i przynaleŜne im stopnie
słuŜbowej w określonej gradacji. Mianowanie na wyŜszy stopień słuŜbowy oraz
przejście z jednego korpusu do drugiego obwarowane jest róŜnymi wymogami, które
musi spełnić funkcjonariusz by otrzymać wyŜszy stopień, począwszy od zajmowanego
stanowiska, okresu pełnienia słuŜby w danym stopniu, uzyskania opinii słuŜbowej,
mianowania do słuŜby stałej, ukończenia szkolenia specjalistycznego potwierdzonego
egzaminem.
Departament SłuŜby Celnej informuje, Ŝe niezwłocznie podejmie działania mające na
celu przygotowanie szkolenia dla osób, które zmieniły status, pozwalające na
minowanie do korpusu aspirantów.
Odnośnie zaliczania do staŜu słuŜby w SłuŜbie Celnej, staŜu pracy w słuŜbie cywilnej
lub jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 99 ust. 8 ustawy,
Departament SłuŜby Celnej biorąc pod uwagę literalne brzmienie cytowanego
przepisu, stoi na stanowisku, Ŝe zaliczeniu podlega staŜ pracy w słuŜbie cywilnej,
począwszy od dnia 1 lipca 1999 r. W tym dniu weszła bowiem w Ŝycie ustawa o
słuŜbie cywilnej z dnia 18 grudnia 1998 r. (Dz. U. Nr 49, poz. 489 ze zm.), na mocy
której utworzona została słuŜba cywilna.
Z brzmienia przepisu art. 138 ust. 4 ustawy, który stanowi, Ŝe „funkcjonariuszowi,
który osiągnął określony staŜ w SłuŜbie Celnej przysługuje dodatkowy urlop
wypoczynkowy w kaŜdym roku kalendarzowym” wynika, Ŝe prawo do dodatkowego
urlopu powstaje z dniem osiągnięcia wymaganego staŜu słuŜby.
Skoro przepisy art. 2 ustawy określające zadania SłuŜby Celnej, jak i przepis
przejściowy art. 224 ustawy ustalający datę do której zadania SłuŜby Celnej mogą
wykonywać członkowie słuŜby cywilnej, posługują się wyraŜeniem „wykonywanie
zadań”, to przepisy te naleŜy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią gramatyczną.
Brak jest bowiem uzasadnienia do stosowania wykładni celowościowej i twierdzenia,
Ŝe chodzi o wszystkie osoby zatrudnione, bądź pełniące słuŜbę w komórkach
organizacyjnych, do których obowiązków naleŜy realizacja zadań określonych w art. 2
ustawy.
Dyrektor Izby Celnej
/-/ Dariusz Staniów
Rozdzielnik: rozesłano poczta elektroniczną
1) Komórki organizacyjne Izby Celnej we Wrocławiu i podległe urzędy celne,
2) Zarząd Związku Zawodowego Funkcjonariuszy i Pracowników SłuŜby Celnej Izby Celnej
we Wrocławiu,
3) Zarząd Związku Zawodowego Pracowników Administracji Celnej we Wrocławiu z siedzibą
w Zgorzelcu,
4) Zarząd Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” przy Izbie Celnej we Wrocławiu,
5) Zarząd Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy Oddział w
Urzędzie Celnym w Wałbrzychu,
6) Zarząd Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy Oddział w
Urzędzie Celnym we Wrocławiu,
7) Zarząd Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy Oddział w
Urzędzie Celnym w Legnicy,
8) Zarząd Związku Zawodowego Celnicy PL.
Wyk. 1 egz.