• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

SZ.N.P. - Służba Cywilna - art. 22b. ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej oraz art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej.

W jakim celu? Wierz mi, filtruje forum od zawsze (choć udzielać się wcześniej nie udzielałem z braku czasu). Ale nigdy kwestia art. 22b ustawy z 1999 czy 99 z ustawy z 2009 nie była poruszana.
Korespondowałem w tej sprawie z naszym przewodniczącym ale odniosłem wrażenie, że albo się nie zrozumieliśmy albo nie byłem "znaczącą grupą społeczną" aby tracić na moje drobne problemy czasu. W pełni to rozumiem, przewodniczący ma pełne ręce roboty, więc mu już nie zawracałem głowy. Ale teraz po roku bezowocnej korespondencji z DIAS jestem zmuszony do działania, ponieważ z przyczyn osobistych chce jak najszybciej "opuścić łajbę".

Przecież nie dla zabicia nudów.
To chyba oczywiste, że zainteresowanie tymi sprawami, to temat nie nowy i dotyczy
nie tyle "znaczącej grupy społecznej", co wręcz większości z nas. Art. 22b, jest tylko
cząstką znacznie szerszej kwestii, o źródle w jeszcze wcześniejszej "naszej" ustawie.
O ile wiem, Związek monitoruje sprawę (sam oczekuję na efekt), ale nie jestem Ci
w stanie przekazać ogromu "pomysłów" powstałych w temacie, z prostego powodu.
Musiałbym albo sam sięgnąć do historii Forum, albo na nowo przeanalizować całość
przepisów od samego początku, by ustrzec się błędów ...
 

Przecież nie dla zabicia nudów.
To chyba oczywiste, że zainteresowanie tymi sprawami, to temat nie nowy i dotyczy
nie tyle "znaczącej grupy społecznej", co wręcz większości z nas. Art. 22b, jest tylko
cząstką znacznie szerszej kwestii, o źródle w jeszcze wcześniejszej "naszej" ustawie.
O ile wiem, Związek monitoruje sprawę (sam oczekuję na efekt), ale nie jestem Ci
w stanie przekazać ogromu "pomysłów" powstałych w temacie, z prostego powodu.
Musiałbym albo sam sięgnąć do historii Forum, albo na nowo przeanalizować całość
przepisów od samego początku, by ustrzec się błędów ...
W takim razie szkoda, że tych pomysłów nie spisano w jakimś jednym miejscu na tym portalu. Może jeszcze ktoś kto je pamięta wymienił by je w tym wątku, pomoże to w jakiś sposób tym którzy chcą się odwoływać.
Moim zdaniem już na etapie składania wnioskòw o ep powinniśmy zaznaczyć między innymi, zasadność np. Przyjęcia, iż zgodnie z art. 94 uosc defacto datą mianowania do służby celnej, jest data zatrudnienia w ap. Mimo, iż okres służby w służbie celnej do ..... 99r nie wlicza się wg uoep do służby, to podlegali byśmy pod wyliczenia z art. 15 uoep (data przyjęcia do służby może to być jakaś furtka), jeżeli oczywiście sąd uzna to za słuszne.
Moim zdaniem można też poruszyć fakt, że art. 22 ust. 2 jest stoi w sprzeczności z art. 94 ust. 1 uosc. Nie jestem prawnikiem i nie wiem czy to gra warta świeczki, ale może jednak. A może jak piszesz pomysł taki już obalono.
 

Przecież nie dla zabicia nudów.
To chyba oczywiste, że zainteresowanie tymi sprawami, to temat nie nowy i dotyczy
nie tyle "znaczącej grupy społecznej", co wręcz większości z nas. Art. 22b, jest tylko
cząstką znacznie szerszej kwestii, o źródle w jeszcze wcześniejszej "naszej" ustawie.
O ile wiem, Związek monitoruje sprawę (sam oczekuję na efekt), ale nie jestem Ci
w stanie przekazać ogromu "pomysłów" powstałych w temacie, z prostego powodu.
Musiałbym albo sam sięgnąć do historii Forum, albo na nowo przeanalizować całość
przepisów od samego początku, by ustrzec się błędów ...
Kolego, z całym szacunkiem jaki mam do Ciebie odpowiem ci tylko raz. Szacunek posiadam ale czasu aby wypisywać kilkanaście postow dziennie i dywagować jakby to było gdyby, już nie posiadam. Zapewniam Cie, że temat art. 22b nigdy na forum nie był poruszany doslownie, dlatego go założyłem. Nie interesuje mnie szersza kwestia w tej chwili. Prosiłem o merytoryczne wypowiedzi (może jakieś pomocne materiały, opracowania, wyroki) aby pomóc sobie i mojemu pełnomocnikowi. Pozdrawiam Cię serdecznie. Ps. zazdroszczę Ci wolnego czasu, nie szkoda go jednak na wypisywanie elaboratów na forum? Świat jest taki piękny, wystarczy wyjść na zewnątrz 😉.
 
Świstak - to udało się na obecną chwilę zebrać . powinno to znajdować się
W wątku EMERYTURY .
u mnie jest identyczna sytuacja.
 
Zuziu, możesz troszkę przetłumaczyć na nasz język o co chodzi? 😉

Przepraszam za te wpisy. Pojawił się młody emeryt Świstak . Posiada identyczną decyzję z ZER . Nie zaliczone
lata przed 1999r. Przekierowany został na ten wątek. Wg mnie powinno to wszystko być w EMERYTURY.
Trudno ogarniane jest forum Celnicy.pl . Mnóstwo obserwujących i komentujących.
Ubolewam nad tym . Nie mogę uwierzyć, że nikt z młodych emerytów nie wnosił odwołań od
decyzji ZER. Ważna sprawa. Niezależnie od prac nad art 15a . :(
 
Czy można poprosić o konsultacje, wsparcie merytor., wzory itp. Najlepiej na priv .
Z góry dziękuję .
 
@czwschód
Nie pamiętam rozmowy z Tobą, ale jeżeli ktoś do mnie dzwon w tej sprawie, a jest w takiej sytuacji jak Ty, to tłumaczę, że oczywiście dla członka związku możemy przygotować odwołanie od decyzji ZER i potem wesprzeć w Sądzie pomocą prawnika(reprezentacja).
Tak robimy w wielu sprawach w SO w Wwie, które toczą się w sprawie funkcjonariuszy, którym nie zaliczono wcześniejszych lat w administracji celnej.
Tłumaczę właśnie w takich rozmowach, że mamy tutaj analogiczną sytuację, tzn, jeśli wygrają funkcjonariusze lata w administracji celnej w sądzie, to będzie rzutować na wszystkich pozostałych.

Cytuję z wzoru odwołania:

"Chodzi o to, że w obu ustawach o Służbie Celnej (z 1999 roku oraz z 2009 roku) ustawodawca wyraźnie i wprost zapisał zasadę zaliczenia okresu pracy w administracji celnej na poczet okresu służby i ustawodawca w ustawie z dnia 11 maja 2017 roku nie miał uprawnienia do swoistego „anulowania” zasad przez siebie określonych, do tworzenia sytuacji działania prawa wstecz (i to prawa, które przynosi negatywne skutki dla podmiotów nim objętych)
W art. 94 ust1. ustawy o Służbie Celnej z 24 lipca 1999 roku ustawodawca wyraźnie zapisał, iż „w wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy”

Z kolei w art. 94 ust. 2 ustawodawca wyraźnie również zapisał, iż „dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy
Powyższe regulacje powiela i zawiera ustawa o Służbie Celnej z 2009 roku albowiem przepis art. 222. ust. 1 wskazuje wyraźnie, iż „funkcjonariusze celni, którzy w dniu wejścia w życie ustawy pełnili służbę w Służbie Celnej stają się funkcjonariuszami w rozumieniu ustawy”, natomiast art. 222 ust. 2 zawiera wyraźny zapis, iż „w przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy. ..."


Te sprawy są na etapie apelacji. Pisałem o tym szeroko, gdy byłem na pierwszej rozprawie w SO.
Sąd Okręgowy w Warszawie nie odważył się dotąd orzec na podstawie Konstytucji.
Obawiam się, że po ustawie tzw. "kagańcowej" będzie to jeszcze trudniejsze.
Podobno Sędziowie, którzy odwołują się do Konstytucji i orzekają wbrew ustawie późniejszej, tak jak w tym przypadku musiałby Sędzia orzec, mają dyscyplinarki.
To nie znaczy, że mamy rezygnować. W chwili obecnej czekamy na rozstrzygnięcie apelacji.
O tych dyscyplinarkach to powtarzam za prawnikiem, nie sprawdzałem przepisów tej ustawy.
Strategia nasza była taka, by poczekać właśnie na Sądy przed wnioskiem do TK. Nie było jeszcze ustawy "kagańcowej" i była duża nadzieja na zgodne z Konstytucją rozstrzygnięcia wymiaru sprawiedliwości. Wciąż jest, bo dopóki nie było wyroku z sądu apelacyjnego - i to kilku co najmniej składów - to nie nalezy się poddawać.
Wniosek do TK mamy gotowy od dawna, zresztą leży tam inny wniosek, i pewnie indywidualne już także są złożone, ale nic się nie dzieje. Na orzeczenie TK dla nas korzystne, trudno liczyć w chwili obecnej, niemniej tam też spróbujemy, bo trzeba wyczerpać wszystkie drogi.
Co do TSUE. Było rozważane i nie znaleźliśmy prawnika, który wskazałby nam podstawę prawną, na której można się oprzeć. Jeżeli macie prawników, którzy widzą taką drogę, to proszę o kontakt.
 
@czwschód
Nie pamiętam rozmowy z Tobą, ale jeżeli ktoś do mnie dzwon w tej sprawie, a jest w takiej sytuacji jak Ty, to tłumaczę, że oczywiście dla członka związku możemy przygotować odwołanie od decyzji ZER i potem wesprzeć w Sądzie pomocą prawnika(reprezentacja).
Tak robimy w wielu sprawach w SO w Wwie, które toczą się w sprawie funkcjonariuszy, którym nie zaliczono wcześniejszych lat w administracji celnej.
Tłumaczę właśnie w takich rozmowach, że mamy tutaj analogiczną sytuację, tzn, jeśli wygrają funkcjonariusze lata w administracji celnej w sądzie, to będzie rzutować na wszystkich pozostałych.

Cytuję z wzoru odwołania:

"Chodzi o to, że w obu ustawach o Służbie Celnej (z 1999 roku oraz z 2009 roku) ustawodawca wyraźnie i wprost zapisał zasadę zaliczenia okresu pracy w administracji celnej na poczet okresu służby i ustawodawca w ustawie z dnia 11 maja 2017 roku nie miał uprawnienia do swoistego „anulowania” zasad przez siebie określonych, do tworzenia sytuacji działania prawa wstecz (i to prawa, które przynosi negatywne skutki dla podmiotów nim objętych)
W art. 94 ust1. ustawy o Służbie Celnej z 24 lipca 1999 roku ustawodawca wyraźnie zapisał, iż „w wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy”

Z kolei w art. 94 ust. 2 ustawodawca wyraźnie również zapisał, iż „dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy
Powyższe regulacje powiela i zawiera ustawa o Służbie Celnej z 2009 roku albowiem przepis art. 222. ust. 1 wskazuje wyraźnie, iż „funkcjonariusze celni, którzy w dniu wejścia w życie ustawy pełnili służbę w Służbie Celnej stają się funkcjonariuszami w rozumieniu ustawy”, natomiast art. 222 ust. 2 zawiera wyraźny zapis, iż „w przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy. ..."


Te sprawy są na etapie apelacji. Pisałem o tym szeroko, gdy byłem na pierwszej rozprawie w SO.
Sąd Okręgowy w Warszawie nie odważył się dotąd orzec na podstawie Konstytucji.
Obawiam się, że po ustawie tzw. "kagańcowej" będzie to jeszcze trudniejsze.
Podobno Sędziowie, którzy odwołują się do Konstytucji i orzekają wbrew ustawie późniejszej, tak jak w tym przypadku musiałby Sędzia orzec, mają dyscyplinarki.
To nie znaczy, że mamy rezygnować. W chwili obecnej czekamy na rozstrzygnięcie apelacji.
O tych dyscyplinarkach to powtarzam za prawnikiem, nie sprawdzałem przepisów tej ustawy.
Strategia nasza była taka, by poczekać właśnie na Sądy przed wnioskiem do TK. Nie było jeszcze ustawy "kagańcowej" i była duża nadzieja na zgodne z Konstytucją rozstrzygnięcia wymiaru sprawiedliwości. Wciąż jest, bo dopóki nie było wyroku z sądu apelacyjnego - i to kilku co najmniej składów - to nie nalezy się poddawać.
Wniosek do TK mamy gotowy od dawna, zresztą leży tam inny wniosek, i pewnie indywidualne już także są złożone, ale nic się nie dzieje. Na orzeczenie TK dla nas korzystne, trudno liczyć w chwili obecnej, niemniej tam też spróbujemy, bo trzeba wyczerpać wszystkie drogi.
Co do TSUE. Było rozważane i nie znaleźliśmy prawnika, który wskazałby nam podstawę prawną, na której można się oprzeć. Jeżeli macie prawników, którzy widzą taką drogę, to proszę o kontakt.
Witam.
Nie wiem może już gdzieś na forum jest (to proszę o info), ale jeżeli nie, to może warto jakiś wzór odwołania od decyzji zer stworzyć i zamieścić na forum plus info jak gdzie i do kogo złożyć odwołanie. I jeszcze parę pytań:
  • czy złożenie odwołania od decyzji zer, wstrzymuje wypłatę emki (może ludzie się nie odwołują bo myślą, że tak)?
  • czy w stosunku do przegranej sprawy sądowej (odwołanie od dec zer), kiedy po pojawią się korzystne wyroki w takich sprawach , można ponownie podjąć kroki sądowe w przegranej sprawie?
  • Czy, oprócz niezgodności wiadomego przepisu z Konstytucją, w odwołaniu nie warto poruszyć kwestii, iż zgodnie z art. 94 uosc defacto datą mianowania do służby celnej, jest data zatrudnienia w ap. Mimo, iż okres służby w służbie celnej do ..... 99r nie wlicza się, wg uoep, do służby, to data mianowania do służby przed ..... 99 w związku z czym powinniśmy mieć em-ę wyliczenią z art. 15 uoep,
    Moim zdaniem można też poruszyć fakt, że art. 22 ust. 2 stoi w sprzeczności z art. 94 ust. 1 uosc i z innymu w temacie, zgodnie z kpa wątpliwości powinny być rozstrzygnięte na korzyść strony - tu prośba do prawników o podjęcie decyzji czy warto czy nie w odwołaniu to zawrzeć.
 
Ostatnia edycja:
Wspólnymi siłami może coś osiągniemy . Sprawy nie są przegrane.
Okropny bałagan jest oczywiście z teoretycznie druga emka , która teoretycznie
należna jest po do życiu do wieku emerytalnego zus. Wczoraj przeczytane :
Podstawa emki z FUS wlicza okresy pracy w adm. Celnej sprzed 01.01.1999r.
A co z miesiącami od 01.01. - 15.09.1999r. Może trzecia emka z krus?
 
Witam.
Nie wiem może już gdzieś na forum jest (to proszę o info), ale jeżeli nie, to może warto jakiś wzór odwołania od decyzji zer stworzyć i zamieścić na forum plus info jak gdzie i do kogo złożyć odwołanie. I jeszcze parę pytań:
  • czy złożenie odwołania od decyzji zer, wstrzymuje wypłatę emki (może ludzie się nie odwołują bo myślą, że tak)?
  • czy w stosunku do przegranej sprawy sądowej (odwołanie od dec zer), kiedy po pojawią się korzystne wyroki w takich sprawach , można ponownie podjąć kroki sądowe w przegranej sprawie?
  • Czy, oprócz niezgodności wiadomego przepisu z Konstytucją, w odwołaniu nie warto poruszyć kwestii, iż zgodnie z art. 94 uosc defacto datą mianowania do służby celnej, jest data zatrudnienia w ap. Mimo, iż okres służby w służbie celnej do ..... 99r nie wlicza się, wg uoep, do służby, to data mianowania do służby przed ..... 99 w związku z czym powinniśmy mieć em-ę wyliczenią z art. 15 uoep,
    Moim zdaniem można też poruszyć fakt, że art. 22 ust. 2 stoi w sprzeczności z art. 94 ust. 1 uosc i z innymu w temacie, zgodnie z kpa wątpliwości powinny być rozstrzygnięte na korzyść strony - tu prośba do prawników o podjęcie decyzji czy warto czy nie w odwołaniu to zawrzeć.

Przepraszam za nachalność. Czas niestety nagli . Każda podpowiedź jest na wagę złota. Tej sprawy nie odpuszczam na milion
procent. Nikt nie będzie ze mnie robił idioten. Prawie 30 lat w mundurze , wszystko w papierach odnotowane/rodzaj zakres robót/
czy to przed 1999 rokiem czy po 1999r. Przez cały okres nie zaistniał człowiek jako " tłusty kot" i dalej nic się nie należy ?
 
Tylko w tym wątku chodzi o zaliczenie stażu po 1999 roku zgodnie z ustawami z 1999 oraz z 2009 roku.
 
I nie do końca chodzi o odwołanie od decyzji ZER a raczej od stanowiska DIAS w sprawie niezaliczenia lat pracy do wysługi emerytalnej. Większość moich kolegów, których dotyczy ten wątek posiada już spory staż (praca po 99+służba) ale nie jest to zaliczone. Osoby, które były w SZNP np: do 2003 cywilami, następnie od 2008 funkcjonariuszami, muszą w obecnej sytuacji służyć jeszcze minimum 3 lata aby osiągnąć 15 lat zaliczane przez DIAS, pomimo posiadania 17 lat stażu służby (cywilna - zaliczona do stażu w SC oraz funk SC). Wg. zapisów ustaw z 1999 oraz 2009 osoby te mogłyby zapomnieć o tej służbie już 2 lata temu! A tak nie, bo nie! DIAS w ogóle nie odnosi się do artykułów o zaliczeniu stażu pracy do stażu służby. Jako podstawę prawną podaje jak mantrę ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym, w której napisano, że od dnia mianowania (oprócz ostatniej nowelizacji, bodajże 13d, który to artykuł jest też zastanawiający w kontekście służby cywilnej).
 
"1d) okresy zatrudnienia funkcjonariuszy od dnia 15 września 1999 r. do dnia przekształcenia
stosunku pracy w stosunek służby w przypadku, gdy osoba, która wykonywała zadania
przypisane dla Służby Celnej, otrzymała akt mianowania skutkujący tym
przekształceniem;"

Proszę powiedzieć, czy górna granica okresu przekształcenia została określona w ustawie? Bo ja się nie mogę doczytać... Czyli jak ktoś po 15 września 1999 był cywilem, następnie jej stosunek pracy został przekształcony w stosunek służby (np: w 2008) a osoba wykonywała zadaniar przypisane dla Służby Celnej (np. SZNP), to nie powinna wyczerpać zapisu art. 13,1d?
 
Troszkę wolnego czasu i już się rozpisuje... Wystarczy na dziś, trzeba iść spać. Dobranoc wszystkim. 🌛
 
czwschód, masz rację, wydaje się jednak, że temat powinien i może być bardziej uniwersalny, ogólnie rzecz biorąc, wydaje mi się, że chodzi o odwołanie się od decyzji w związku z nie uznaniem lat służby o których mowa w ustawach o S. C. Wtedy tematem mogże zainteresować się więcej ludzi, wzory odwołań będą bardzo podobne, inne daty ustaw i artykuły z uosc. Z tego co wiem ludzie odwołują się od decyzji zer.
 
Back
Do góry