• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Projekty o KAS. Także opinie na temat UKS w KAS.

Czy popierasz KAS?

  • TAK

    Votes: 0 0,0%
  • TAK, ALE JESZCZE MUSI BYĆ POPRAWIONY

    Votes: 0 0,0%
  • TAK POPIERAM W TEJ WERSJI, TYLKO BEZ OPCJI ZEROWEJ

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    1
gosc
--------------------------------------------------------------------------------

Art. 196. 1. Wynagrodzenie urzędnika skarbowego składa się z wynagrodzenia zasadniczego, ustalanych z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej, której wysokość według odrębnych zasad określa ustawa budżetowa i dodatków do wynagrodzenia.
2. Wynagrodzenie zasadnicze powinno uwzględniać doświadczenie i umiejętności zawodowe, zajmowane stanowisko oraz charakter wykonywanej służby.
3. Wynagrodzenie zasadnicze urzędnika skarbowego XVI stopnia nie może być niższe niż trzykrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 1.
4. Urzędnicy skarbowi otrzymują następujące dodatki do wynagrodzenia zasadniczego:
1) dodatek za stopień służbowy;
2) dodatek za wieloletnią służbę.


Kwota bazowa + mnoznik=???

Gość--------------------------------------------------------------------------------

chyba razy mnoznik


Gość--------------------------------------------------------------------------------

Ale jaka ta kwota bazowa ???? może być i 600 zł??


gosc--------------------------------------------------------------------------------
Przepraszam
zacząłem snuć plany jak będzie wspaniale gdy zacznę dobrze zarabiać w SC i popełniłem błąd
pozdrowienia dla kolegi i dzięki za sprostowanie
ps. przełożony by tego nie zauważył
 
Kinio


Zmiana prawa Krajowa Administracja Skarbowa zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia, jak pierwotnie zakładano. Tworzeniem nowej struktury będą zajmowali się dwaj pełnomocnicy, którzy na przedstawienie propozycji zatrudnienia urzędnikom będą mieli czas do 31 sierpnia 2008 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało właśnie najnowsze projekty ustaw o Krajowej Administracji Skarbowej i wprowadzającej przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, datowane na 10 sierpnia 2008 r. Założenia obu projektów znacznie różnią się od pierwotnych, prezentowanych w lutym i maju 2007 r.

Poślizg kontrolowany

Urzędnicy przez najbliższe pół roku mogą odetchnąć. Reforma administracji skarbowej zostaje przesunięta. Nowa służba zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia 2008 r. Zdaniem Ministerstwa Finansów przesunięcie terminu utworzenia nowej administracji na 1 lipca 2008 r. będzie optymalnym momentem na dokonanie takich zmian. Pozwoli m.in. na przeprowadzenie procesu legislacyjnego oraz umożliwi przygotowanie rozwiązań organizacyjnych przez pełnomocników.

Drugą, istotną nowością, choć już zapowiadaną przez resort finansów, jest objęcie reformą także urzędów kontroli skarbowej. W pierwszych projektach dotyczących KAS, urzędy kontroli skarbowej były wyłączone spod reformy.

W ramach KAS zostanie wyodrębniona inspekcja skarbowa, która przejmie zadania kontroli skarbowej (generalnego inspektora kontroli skarbowej, dyrektorów urzędów kontroli skarbowej oraz obsługujące ich urzędy kontroli skarbowej), służby walczącej z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu (generalnego inspektora informacji finansowej), zadania pełnomocnika rządu do spraw zwalczania nieprawidłowości finansowych na szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej oraz jednostki koordynującej kontrolę finansową i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych.

Dwaj pełnomocnicy

Tworzeniem nowej administracji skarbowej będą zajmować się dwaj pełnomocnicy. To też nowość, bo pierwotnie minister finansów miał powołać tylko jednego pełnomocnika odpowiedzialnego za nową służbę.

Jeden z pełnomocników będzie odpowiedzialny za sprawy likwidacji urzędów kontroli skarbowych i organizacji wojewódzkich inspektoratów skarbowych. Drugi będzie odpowiadał za sprawy likwidacji izb i urzędów skarbowych, izb i urzędów celnych oraz zorganizowanie jednostek organizacyjnych KAS innych niż te, którymi będzie zajmował się pierwszy pełnomocnik.

Nowa opcja zerowa

Po raz kolejny zmienia się też wizja tzw. opcji zerowej. Projekt ustawy wprowadzającej ustawę o KAS z 10 sierpnia 2007 r. zakłada bowiem, że stosunki pracy i stosunki służbowe dzisiejszych pracowników skarbówki, służby celnej i kontroli skarbowej wygasną z mocy prawa 30 września 2008 r., jeżeli w terminie do 31 sierpnia 2008 r. nie zostaną im zaproponowane przez powołanych pełnomocników nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres (propozycja zatrudnienia) albo w razie nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia.

Przypomnijmy, że pierwsza wersja reformy zakładała całkowitą opcję zerową, tzn. z dniem 1 stycznia 2008 r. wszystkim dzisiejszym pracownikom skarbowym i celnym miały z mocy prawa wygasnąć stosunki służbowe. Następnie w maju 2007 r. resort finansów zaprezentował złagodzoną opcję zerową w nowej skarbówce. Wtedy postanowiono, że z dniem 31 grudnia 2007 r. wszyscy pracownicy skarbówki i służby celnej automatycznie przejdą do pracy w Krajowej Administracji Skarbowej, a decyzje dotyczące ich dalszego statusu w nowej służbie zapad- ną do 31 marca 2008 r. Za-tem wersja zaproponowana w projekcie sierpniowym to też złagodzona opcja zerowa, choć bardziej zaostrzona niż ta z maja. Pełnomocnik będzie miał bowiem dwa miesiące na przedstawienie propozycji zatrudnienia pracownikom nowej administracji, a nie trzy miesiące, jak proponowano w maju.

Pracownik lub funkcjonariusz celny, któremu pełnomocnik przedstawi propozycję zatrudnienia, będzie musiał w ciągu siedmiu dni od dnia jej otrzymania złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia w tym terminie będzie równoznaczne z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia.

Ważne!

Organy, które w ramach reformy KAS zostaną zlikwidowane, to: izby skarbowe, izby celne, urzędy skarbowe, urzędy celne, urzędy kontroli skarbowej

OSZCZĘDNOŚCI WYNIKAJĄCE Z UTWORZENIA KAS

Według szacunków Ministerstwa Finansów wprowadzenie ustawy o KAS spowoduje oszczędności dla budżetu państwa. Szacunkowe oszczędności liczone w skali roku związane z przekształceniem administracji celnej, podatkowej i skarbowej wynikają:

ze zmniejszenia liczby stanowisk kierowniczych w kwocie 27,58 mln zł;
ze zmniejszenia zatrudnienia wynikającego ze skorzystania przez grupę osób uprawnionych do przejścia na wcześniejszą emeryturę (obecnie zatrudnionych) w kwocie 112,14 mln zł;
ze zmniejszenia liczby osób pełniących służbę w umundurowaniu w kwocie 7,8 mln zł.

G
oszczędności ze nmniejszenia ilości osób pełniących służbę w umundurowaniu!!!! 7,8mln. Przeliczając przez średnią na etat, daje to zmniejszenie zatrudnienia w cle o ponad 3200! A nam się wmawia, że odejdą tylko ci co na emeryturę.

evangelion69

Może chodzi o to że bez munduru... będziecie służyć...

gość22

już widzę pracę chłopaków na przejściach i oddziałach bez mundurów, teraz brak jest szacunku dla munduru, a bez niego kierowcy i przemytnicy takiego KAsowca mieć będą głęboku w D....
 
Właśnie przeczytałem nowiuteńki artykuł o opcji zerowej.
Coś takiego jest wynikiem uzgodnień ze związkowcami.
Art. 79. 1. Osoby zatrudnione lub pełniące służbę w likwidowanych urzędach, z dniem wejścia w życie ustawy o KAS są zatrudnione lub pełnią służbę w odpowiednich jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej. W sprawach wynikających ze stosunku pracy i stosunku służbowego stosuje się przepisy dotychczasowe nie dłużej niż do 30 września 2008 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Stosunki pracy i stosunki służbowe osób wymienionych w ust. 1, wygasają z mocy prawa 30 września 2008 r., jeżeli w terminie do dnia 31 sierpnia 2008 r. nie zostaną im zaproponowane nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres (propozycja zatrudnienia) albo w razie nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia. Propozycja zatrudnienia powinna uwzględniać posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy bądź służby w organach podległych ministrowi ds. finansów publicznych, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania pracownika lub funkcjonariusza celnego.
3. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą otrzymać propozycje zatrudnienia, mimo że nie spełniają warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS. Niespełnienie przez osobę, o której mowa w ust. 1, warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS, nie może być przesłanką do niezłożenia jej propozycji zatrudnienia.
4. Pracownik lub funkcjonariusz celny, któremu przedstawiono propozycję zatrudnienia składa w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia w tym terminie jest równoznaczne z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia.
5. Propozycję zatrudnienia na stanowisku inspektora skarbowego w inspekcji skarbowej może otrzymać osoba, która przed dniem wejścia w życie ustawy o KAS zdała z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora kontroli skarbowej, o którym mowa w ustawie wymienionej w art. 2 pkt 3. Osobę, która przyjęła propozycję zatrudnienia na stanowisku inspektora skarbowego w inspekcji skarbowej minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje na to stanowisko w trybie i na zasadach określonych w ustawie o KAS. Przepisu art. 202 ust. 2 ustawy o KAS nie stosuje się.
6. Pracownik lub funkcjonariusz celny, który nie otrzymał propozycji zatrudnienia lub odmówił jej przyjęcia ma prawo w terminie 7 dni od dnia 31 sierpnia 2008 r. złożyć umotywowane zastrzeżenia do kierownika jednostki organizacyjnej, w której wykonuje obowiązki służbowe.
7. Kierownik jednostki, o której mowa w ust. 6 jest zobowiązany w terminie 7 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia rozpatrzeć je i poinformować pracownika lub funkcjonariusza celnego o sposobie załatwienia zastrzeżenia. Na wniosek pracownika lub funkcjonariusza celnego kierownik jednostki organizacyjnej jest zobowiązany zasięgnąć opinii wskazanego związku zawodowego.
8. W przypadku przyjęcia propozycji zatrudnienia dotychczasowy stosunek pracy lub służby, z dniem określonym w tej propozycji, przekształca się w stosunek służby w KAS, na podstawie aktu mianowania do służby przygotowawczej lub stałej, odpowiednio do rodzaju dotychczasowej pracy lub służby.
9. Osoba, której dotychczasowy stosunek pracy lub służby przekształcił się w stosunek służby w Krajowej Administracji Skarbowej, nie musi spełniać warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS.
10. Stosunek pracy pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej oraz niebędących funkcjonariuszami celnymi przekształca się w stosunek pracy w Krajowej Administracji Skarbowej.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, pracownikom oraz funkcjonariuszom przysługują świadczenia należne w związku z likwidacją urzędu.
12. Spory wynikające z ust. 7 podlegają rozpatrzeniu przez sądy pracy.
 
Poniżej link do pozostałych zmian. Nie udało się na razie całkowicie zanegować opcji zerowej.
Zgodnie z jednomyślną decyzją KW Federacji oraz wcześniejszymi wytycznymi RF równoległe poprawianie KAS będzie kontynuowane:
Podczas Konferencji zgłosiłem też zdanie odrębne, w którym przedstawiłem stanowisko Federacji negujące koncepcję konsolidacji Służby Celnej z AS i KS.

http://www.skarbowcy.pl/mkportal/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=2452
 
A po co Pan zgłosił to zdanie odrębne, czy Pan nie chce podwyżek. Czy Pan wie, ze celnicy z Przemyśla i inni nie zostaliby zwolnieni bo w KAs znikają te durne zapisy z artyk. 25 i 26. Gratuluję dużych zmian w opcji zero, ale to chroni też różnych czerwieńców.
 
hipotezy

Zarówno KAS jak i zapowiadane tam podwyżki to tylko hipotezy. Owszem MF wciąż powtarza, że dopiero w KAS będą realne podwyżki.
Moje zdanie odrębne wynika, ze stanowiska KW Federacji, sprzeciwiającej się połączeniu SC z AS. Federacja walczy o podwyżki bez KAS.
W przedmiocie zatrzymań celników wypowiedziałem się w innym wątku na forum, choć faktycznie w hipotetycznym KAS miałyby zostać anulowane zapisy umożliwiające obligatoryjne zwolnienie w przypadku tymczasowego aresztowania, całkowicie miałyby też zniknąć zwolnienia w przypadku utraty zaufania czy ze względu na dobro służby.
 
Ludzie co jest grane, za parę tygodni ten rząd i sejm skończą swoją władzę. Oni nie mają prawa robić już żadnej reformy, więc po co jeszcze zawracają głowę swoimi durnymi pomysłami o jakimś KAS. Reformie i KAS już dziękujemy.
 
Protokół

konsultacji społecznych Ministerstwa Finansów ze związkami zawodowymi

w zakresie projektu ustawy o KAS i przepisów wprowadzających ustawę o KAS

Obejmujący spotkanie w dniach 29 i 30 sierpnia br. (Białobrzegi) oraz 04 września br (Ministerstwo Finansów).



Cześć 1 – Spotkanie w Ośrodku Doskonalenia Kadr MF w Białobrzegach w dn. 29 i 30 sierpnia 2007r.



W spotkaniu udział wzięli:



- ze strony Ministerstwa Finansów:



Pan Marian Banaś Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej

Pani Agnieszka Szymankiewicz Zastępca Szefa Służby Celnej

Pan Jerzy Grygierzec Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej

Pan Jerzy Tchórzewski Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej

Pani Monika Krajewska – Ponczek Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej

Pan Radosław Teresiak Z-ca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej

Pani Anna Skibińska Radca Ministra w Departamencie Administracji Podatkowej

Pani Iwona Sobczak Starszy Specjalista w Departamencie Administracji Podatkowej

Pani Joanna Waśko Radca Ministra w Departamencie Administracji Podatkowej
Pan Konrad Raczkowski Referendarz w Departamencie Administracji Podatkowej
Pan Maciej Michalski Główny Specjalista w Departamencie Administracji Podatkowej



- ze strony związków zawodowych:



Pan Tomasz Ludwiński Przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Pan Stanisław Kręciproch Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych

Tatiana Pawlik - Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Leszek Domański – Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Andrzej Moskal – Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Zbigniew Piekarz – Federacja Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych

Sławomir Siwy - Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej

Witold Sewiło – Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej

Lidia Hawryszko - Związek Zawodowy Wyspecjalizowanych Urzędów Skarbowych

Adam Kulesza – Związek Zawodowy Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy



(lista obecności w załączeniu)



Spotkanie otworzył o godzinie 12.00 Pan Minister Marian Banaś, który powitał wszystkich zebranych i podkreślił znaczenie współpracy ze związkami zawodowymi w zakresie prac nad projektami ustaw tak istotnych dla przyszłego kształtu administracji, po czym krótko scharakteryzował aktualne problemy związane z naprawa administracji skarbowej i Służby Celnej..

Następnie głos zabrał Pan JerzyTchórzewski – zastępca dyrektora Departamentu AP informując o agendzie spotkania i proponowanej formie konsultacji, W tej części spotkania przedstawione zostały w formie prezentacji aktualne rozwiązania projektów z dnia 10 sierpnia 2007r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej:

- w zakresie spraw ogólnych - przez Panią Annę Skibińską

- w zakresie spraw pracowniczych – przez Panią Joannę Waśko,

po czym prowadzenie spotkania przejął Pan Dyrektor Jerzy Grygierzec podejmując prowadzenie dyskusji nad rozwiązaniami zwłaszcza w zakresie regulacji dotyczących kwestii pracowniczych. W trakcie wszechstronnej i wyczerpującej dyskusji przedstawiciele związków zawodowych artykułowali w niektórych sprawach inne stanowiska i zwrócili się o uwzględnienie w projektach ustaw następującego brzmienia niżej wymienionych przepisów (zmiany zostały zaznaczone pogrubioną kursywą):



1) W projekcie ustawy wprowadzającej Przepisy ustawy o KAS:

Art. 76. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych powoła w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy dwóch pełnomocników: do spraw likwidacji urzędów kontroli skarbowych i organizacji wojewódzkich inspektoratów skarbowych oraz do spraw likwidacji izb i urzędów skarbowych, izb i urzędów celnych i organizacji pozostałych jednostek organizacyjnych KAS. Pełnomocnicy powoływani są spośród sekretarzy lub podsekretarzy stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

2. Pełnomocnicy, o których mowa w ust. 1, wykonują swoje zadania przy pomocy wyodrębnionych komórek organizacyjnych Ministerstwa Finansów oraz powołanych przez siebie zastępców i pełnomocników regionalnych. Zastępcy pełnomocników i pełnomocnicy regionalni powoływani są spośród pracowników lub funkcjonariuszy likwidowanych urzędów, o których mowa w art. 75 ust.2 lub urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, posiadający co najmniej trzy letni staż pracy lub służby w tych jednostkach oraz spełniający kryteria określone w art. 156 ust.1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, zwana dalej „ustawą o KAS”.

(dodano zdanie drugie w ust.2)



Art. 79. 1. Osoby zatrudnione lub pełniące służbę w likwidowanych urzędach, z dniem wejścia w życie ustawy o KAS są zatrudnione lub pełnią służbę w odpowiednich jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej. W sprawach wynikających ze stosunku pracy i stosunku służbowego stosuje się przepisy dotychczasowe nie dłużej niż do 30 września 2008 r., z zastrzeżeniem ust.

2. Stosunki pracy i stosunki służbowe osób wymienionych w ust. 1, wygasają z mocy prawa 30 września 2008 r., jeżeli w terminie do dnia 31 sierpnia 2008 r. nie zostaną im zaproponowane nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres (propozycja zatrudnienia) albo w razie nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia. Propozycja zatrudnienia powinna uwzględniać posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy bądź służby w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, a także uwzględniać dotychczasowe miejsce zamieszkania pracownika lub funkcjonariusza celnego.

3. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą otrzymać propozycje zatrudnienia, mimo że nie spełniają warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS. Niespełnienie przez osobę, o której mowa w ust. 1, warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS, nie może być przesłanką do niezłożenia jej propozycji zatrudnienia.

4. Pracownik lub funkcjonariusz celny, któremu przedstawiono propozycję zatrudnienia składa w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia w tym terminie jest równoznaczne z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia.

5. Propozycję zatrudnienia na stanowisku inspektora skarbowego w inspekcji skarbowej może otrzymać osoba, która przed dniem wejścia w życie ustawy o KAS zdała z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora kontroli skarbowej, o którym mowa w ustawie wymienionej w art. 2 pkt 3. Osobę, która przyjęła propozycję zatrudnienia na stanowisku inspektora skarbowego w inspekcji skarbowej minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje na to stanowisko w trybie i na zasadach określonych w ustawie o KAS. Przepisu art. 202 ust. 2 ustawy o KAS nie stosuje się.

6. Pracownik lub funkcjonariusz celny, który nie otrzymał propozycji zatrudnienia lub odmówił jej przyjęcia ma prawo w terminie 7 dni od dnia 31 sierpnia 2008 r. złożyć umotywowane zastrzeżenie do kierownika jednostki organizacyjnej, w której wykonuje obowiązki służbowe.

7. Kierownik jednostki, o której mowa w ust.6 jest zobowiązany w terminie 7 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia rozpatrzyć je i poinformować pracownika lub funkcjonariusza celnego o sposobie jego załatwienia. Na wniosek pracownika lub funkcjonariusza celnego kierownik jednostki organizacyjnej jest zobowiązany zasięgnąć opinii wskazanego związku zawodowego.

8. W przypadku przyjęcia propozycji zatrudnienia dotychczasowy stosunek pracy lub służby, z dniem określonym w tej propozycji, przekształca się w stosunek służby w KAS, na podstawie aktu mianowania do służby przygotowawczej lub stałej, odpowiednio do rodzaju dotychczasowej pracy lub służby.

9. Osoba, której dotychczasowy stosunek pracy lub służby przekształcił się w stosunek służby w Krajowej Administracji Skarbowej, nie musi spełniać warunku określonego w art. 156 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS.

10. Stosunek pracy pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej oraz niebędących funkcjonariuszami celnymi przekształca się w stosunek pracy w Krajowej Administracji Skarbowej.

11. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, pracownikom oraz funkcjonariuszom przysługują świadczenia należne w związku z likwidacją urzędu.

12. Spory wynikające z ust. 7 podlegają rozpatrzenia przez sąd pracy.

(dodano zdanie drugie w ust.2, dodano ust. 6 i 7, dokonano zmiany numeracji kolejnych ustępów oraz dodano ustęp 12)



Art. 83. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o KAS, powołać na stanowisko inspektora skarbowego osobę inną niż wskazana w art. 79 ust. 5, jeżeli posiada kwalifikacje lub praktykę zawodową przydatne dla Inspekcji Skarbowej.

2. Przepis ust.1 stosuje się wyłącznie do osób realizujących zadania, o których mowa w art. 91 ust. 2 pkt. 6-8 ustawy o KAS oraz osób pełniących służbę w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych wykonujących zadania Inspekcji Skarbowej, o których mowa w art.91 ust.3 pkt.2 ustawy o KAS.

Ponadto wskazano na konieczność zmiany numeracji mylnie oznaczonych dwóch ostatnich art.92 i art.93 odpowiednio na art.93 i art.94.



2) W projekcie ustawy o KAS:



Art. 118. 1. Informacje zawarte w aktach kontroli, w tym określone w art. 64, minister właściwy do spraw finansów publicznych lub dyrektor wojewódzkiego inspektoratu skarbowego udostępnią wyłącznie:

1) organowi informacji finansowej - zgodnie z przepisami o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu;

2) innym organom KAS - w związku z wszczętym, na podstawie uprzednio wydanego postanowienia postępowaniem podatkowym, postępowaniem egzekucyjnym lub celnym albo w związku z wszczętym postępowaniem skarbowym lub postępowaniem w sprawach o przestępstwa i wykroczenia oraz o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe;

3) sądowi administracyjnemu - w razie złożenia przez stronę skargi;

4) Rzecznikowi Praw Obywatelskich - w związku z jego udziałem w postępowaniu przed sądem administracyjnym;

5) Prokuratorowi Generalnemu - na wniosek właściwego prokuratora:

a) w przypadkach określonych w dziale IV Kodeksu postępowania administracyjnego,

b) w związku z udziałem prokuratora w postępowaniu przed sądem administracyjnym;

6) służbom ochrony państwa i ich upoważnionym pisemnie funkcjonariuszom lub żołnierzom w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

2. Dyrektor wojewódzkiego inspektoratu skarbowego udostępnia akta, o których mowa w ust.1, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych - w toku postępowania podatkowego lub postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 stosuje się odpowiednio przepisy art. 66 ust. 1.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, akta spraw są oznaczane oraz przekazywane w sposób przewidziany w art. 64 ust. 5.

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych lub dyrektor wojewódzkiego inspektoratu skarbowego udostępnia Najwyższej Izbie Kontroli, w związku z toczącym się postępowaniem kontrolnym, akta, o których mowa w ust. 1, po wyłączeniu z nich informacji wymienionych w art. 64, chyba że informacje takie zostały uprzednio udzielone Najwyższej Izbie Kontroli na podstawie odrębnych przepisów.

(rozszerzono zapis ust.1 pkt. 2)



Art. 156. 1. W KAS może pełnić służbę osoba:

1) posiadająca obywatelstwo polskie;

2) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystająca z pełni praw publicznych;

3) wykazująca się nieskazitelną postawą moralną i obywatelską;

3) cieszy się nieposzlakowaną opinią;

4) nie karana za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;

5) posiadająca wyższe wykształcenie lub średnie o wymaganych, na danym stanowisku, kwalifikacjach zawodowych;

6) która nie pełniła służby zawodowej, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, Nr 83, poz. 561, Nr 85 poz. 571) oraz treści tych dokumentów, ani też nie była sędzią, który orzekając uchybił godności urzędu, sprzeniewierzając się niezawisłości sędziowskiej.

2. Służbę w KAS na stanowiskach pracy w komórkach, o których mowa w art. 122 ust. 1 i art. 132 ust. 3, może pełnić osoba, która dodatkowo posiada zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotowa jest się podporządkować.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, tryb naboru do komórek, o których mowa w art. 122 ust. 1 i art. 132 ust. 3, etapy postępowania kwalifikacyjnego, ich przebieg w sposób uwzględniający szczególny charakter zadań wykonywanych przez te komórki oraz umożliwiający sprawdzenie posiadania przez kandydatów predyspozycji do wykonywania zadań służbowych przy uwzględnieniu możliwości zwolnienia z postępowania kwalifikacyjnego lub niektórych etapów z uwagi na poprzednie zatrudnienie.


W trakcie dyskusji nad zgłoszoną propozycją zmiany zapisu w art.156 ust.1 pkt 3, przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaprezentowali stanowisko, iż należy zachować dotychczasowe brzmienie tego przepisu.


W odniesieniu do art.165 przedstawiciele związków zawodowych zaproponowali uwzględnienie w rozporządzeniu wykonawczym dodatku za szkolenia urzędników odbywających służbę przygotowawczą.



Art. 170. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, w zakresie swojej właściwości, jest uprawniony do określania warunków pełnienia służby, przenoszenia, delegowania, zawieszania uchylania zawieszenia w czynnościach służbowych, rozwiązania stosunku służbowego oraz stwierdzania wygaśnięcia stosunku służbowego.

2. Do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 w odniesieniu do dyrektora, zastępcy dyrektora oraz pracowników wyodrębnionej komórki organizacyjnej, uprawniony jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.

3. Przeniesienia pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi KAS,z zastrzeżeniem art.174 ust.1, dokonuje wspólny dla tych jednostek organ nadrzędny, a gdy nie ma wspólnego organu nadrzędnego - minister właściwy do spraw finansów publicznych.

4. W sprawach, o których mowa w ust. 1 - 3, wydaje się decyzje.

5. Od decyzji wydanej przez organy, o których mowa w ust. 1 - 3, urzędnikowi skarbowemu przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a gdy decyzję wydał minister właściwy do spraw finansów publicznych, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

6. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.

(rozszerzono zapis ust.3)


Art. 172. 1. Urzędnik skarbowy podlega ocenie służbowej przez bezpośredniego przełożonego przynajmniej raz na dwa lata, jednak nie częściej niż raz na rok.

2. Ocena służbowa dotyczy wykonywania obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska3.Pozytywna ocena służbowa zawiera wniosek o dokonanie awansu na wyższy stopień służbowy lub wyższe stanowisko służbowe. Wniosek przedstawia się kierownikowi jednostki organizacyjnej, który dokonuje awansu albo uzasadnia odmowę jego dokonania.

4.Na wniosek urzędnika skarbowego w zapoznaniu z jego oceną może brać udział przedstawiciel wskazanego związku zawodowego.

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza oceny służbowej, kryteria brane pod uwagę przy dokonywaniu oceny, tryb zapoznawania urzędnika skarbowego z oceną służbową, uwzględniając potrzebę doskonalenia jakości pełnienia służby.

(dodano nowe ust. 3 i 4, zmieniono numerację dotychczasowego ust. 4 na ust.5)

Art. 174. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli przemawia za tym szczególny interes służby, może przenieść, na okres nie dłuższy niż dwa lata, urzędnika skarbowego do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości. Przenosząc urzędnika do innej miejscowości minister właściwy do spraw finansów publicznych zapewnia mu odpowiednie warunki mieszkaniowe, z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej, zwrot kosztów przeniesienia, zwrot opłat za udostępnione czasowo mieszkanie oraz jednorazowe świadczenie w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenie. Do kosztów przeniesienia zalicza się także koszty przejazdu urzędnika skarbowego i członków jego rodziny oraz przewozu mienia.

2. Jeżeli jest to uzasadnione potrzebami służby, kierownik jednostki organizacyjnej może w każdym czasie przenieść urzędnika skarbowego do służby na innym stanowisku w tej samej jednostce organizacyjnej KAS, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe.

3. Urzędnik skarbowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia przez okres trzech miesięcy następujących po miesiącu, w którym został przeniesiony na nowe stanowisko służbowe. Po tym okresie urzędnikowi przysługuje dotychczasowe wynagrodzenie zasadnicze i dodatki, o których mowa w art. 196 ust. 4.,

4. Przeniesienie urzędnika skarbowego do innej jednostki organizacyjnej KAS w tej samej lub innej miejscowości, na jego wniosek, może nastąpić w każdym czasie.

5. W sprawach, o których mowa w ust. 1-4, przepisy art. 170 ust. 3 - 5 stosuje się odpowiednio.

6. Urzędnikowi skarbowemu przebywającemu w delegacji służbowej przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie Kodeksu pracy.

7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przyznawania świadczeń, o których mowa w ust. 1, przysługujących urzędnikowi skarbowemu przeniesionemu do służby w innej miejscowości, biorąc pod uwagę rekompensatę kosztów związanych z przeniesieniem do innej miejscowości. Rozporządzenie powinno wskazywać sposób dokumentowania poniesionych kosztów przeniesienia.

(wykreślono część zapisu oraz dodano drugie zdanie w ust.3, przeredagowano ust.6)


Art. 176. 1. Urzędnika skarbowego można przenieść na niższe stanowisko służbowe w przypadku:

1) niewywiązywania się z obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku służbowym, stwierdzonego w okresie służby stałej w dwóch kolejnych ocenach służbowych, miedzy którymi upłynęło co najmniej 3 miesiące;

2) likwidacji zajmowanego stanowiska służbowego, gdy nie ma możliwości przeniesienia go na równorzędne stanowisko służbowe.

2. Urzędnika skarbowego można przenieść na niższe stanowisko służbowe również na jego pisemną prośbę.

3. Urzędnika skarbowego przenosi się na niższe stanowisko służbowe także w razie wymierzenia kary dyscyplinarnej przeniesienia na niższe stanowisko służbowe.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 - 3 urzędnik skarbowy otrzymuje wynagrodzenie w wysokości przysługującej na nowym stanowisku służbowym.

5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 – 3 4, kierownik jednostki organizacyjnej ustala nowe warunki służby.

(dodano nowy ust. 4, zmieniono numerację dotychczasowego ust.4 na ust.5, w którym dokonano poprawy powołanego ust. 3 na ust.4)


Na zakończenie spotkania Pan Sławomir Siwy przedstawił oficjalne stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej w zakresie konieczności natychmiastowej zmiany rygorystycznych przepisów ustawy o służbie celnej dotyczących zwolnień ze służby i zawieszenia służby, ponieważ są nadużywane. Wyraził pogląd w imieniu swego związku zawodowego, iż konsolidowanie z aparatem skarbowym służby celnej, funkcjonującej odrębnie również w innych krajach UE, nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Spotkanie zakończono w dniu 30 sierpnia 2007r. ok. godz.14.30. Jednocześnie ustalono, iż będzie ono kontynuowane w dniu 04 września 2007r. od godzinie 10.30 aż do wyczerpania problemów w siedzibie Ministerstwa Finansów.

Cześć 2– Spotkanie w Ministerstwie Finansów w dn. 04 września 2007r., sala 1079



Kontynuacja spotkania, które odbyło się w Białobrzegach w dniach 29-30.08.2007r. Spotkanie zostało podjęte zgodnie z uzgodnieniami w dniu 04.09.2007r. w Ministerstwie Finansów.



W spotkaniu udział wzięli:

- ze strony Ministerstwa Finansów:



Pani Agnieszka Szymankiewicz Zastępca Szefa Służby Celnej

Pan Jerzy Grygierzec Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej

Pan Jerzy Tchórzewski Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej

Pan Radosław Teresiak Z-ca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej

Pani Joanna Waśko Radca Ministra w Departamencie Administracji Podatkowej
Pani Urszula Płusa Specjalista w Departamencie Administracji Podatkowej

Pan Maciej Michalski Główny Specjalista w Departamencie Administracji Podatkowej



- ze strony związków zawodowych:



Pan Tomasz Ludwiński - Przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Pan Artur Kochański - Przewodniczący NSZZ Solidarność 80 Region Środkowo-Wschodni

Pan Stanisław Kręciproch- Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych

Tatiana Pawlik - Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Leszek Domański – Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Paweł Jedynak– Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”

Zbigniew Piekarz – Federacja Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych

Sławomir Siwy - Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej

Andrzej Sośniecki – Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej

Lidia Hawryszko - Związek Zawodowy Wyspecjalizowanych Urzędów Skarbowych

Adam Kulesza – Związek Zawodowy Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy

Eugeniusz Matusiak – Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej



(lista obecności w załączeniu)





Spotkanie otworzył o godz. 10.30. Pan Dyrektor Jerzy Grygierzec, który zaproponował od razu przejście do merytorycznych zagadnień. W trakcie dyskusji przedstawiciele związków zawodowych artykułowali w niektórych sprawach inne stanowiska i zwrócili się o uwzględnienie w projekcie ustawy o KAS następującego brzmienia niżej wymienionych przepisów:





Art. 177. 1. Stosunek służbowy urzędnika skarbowego zawiesza się w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe - na czas nie dłuższy niż 3 miesiące.

2. Stosunek służbowy urzędnika skarbowego może ulec zawieszeniu w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo nieumyślne ścigane z oskarżenia publicznego, nieumyślne przestępstwo skarbowe, postępowania w sprawie o wykroczenie oraz postępowania dyscyplinarnego na czas nie dłuższy niż 3 miesiące.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres zawieszenia można przedłużyć na dalszy czas oznaczony, nie dłuższy niż do dnia uprawomocnienia się orzeczenia wydanego w postępowaniu karnym lub postępowaniu w sprawie o wykroczenie, a w pozostałych przypadkach na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy.

4. Zawieszenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, polega na odsunięciu urzędnika skarbowego od wykonywania dotychczasowych obowiązków. W okresie zawieszenia można powierzyć urzędnikowi skarbowemu wykonywanie określonych czynności administracyjnych, technicznych lub obsługowych.

5. O zawieszeniu stosunku służbowego orzeka, w drodze decyzji, kierownik jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę urzędnik skarbowy.

6. Okres zawieszenia stosunku służbowego wlicza się do okresu służby, od którego zależą uprawnienia urzędnika skarbowego. W wypadku, o którym mowa w ust. 1, okres zawieszenia jest wliczany tylko wówczas, gdy w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym urzędnik skarbowy został uniewinniony albo postępowanie zostało umorzone. Nie dotyczy to warunkowego umorzenia postępowania karnego lub karnego skarbowego.

7. Urzędnik skarbowy, którego stosunek służbowy został zawieszony jest obowiązany niezwłocznie zdać legitymację służbową oraz przedmioty, sprzęt i urządzenia związane z wykonywanymi przez niego zadaniami, a w szczególności akta i inne dokumenty prowadzonych przez niego spraw.

8. W przypadkach określonych w ust.2 i 3 kierownik jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę urzędnik skarbowy, przed wydaniem decyzji zasięga w sprawie opinii reprezentującej urzędnika organizacji związkowej. (rozbieżność)

(wykreślono część zapisu ust.2, dodano ust. 8)



W trakcie dyskusji nad zgłoszoną propozycją dodania ust.8 w art.177 przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaprezentowali stanowisko, iż należy zachować dotychczasowe brzmienie tego przepisu.







Art. 178. 1. Urzędnik skarbowy w okresie zawieszenia stosunku służbowego otrzymuje od dnia zawieszenia połowę wynagrodzenia, przysługującego mu w dniu zawieszenia, z zastrzeżeniem ust.2

2. W przypadkach określonych w art.177 ust.2 urzędnik skarbowy zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.

3. W razie uchylenia zawieszenia stosunku służbowego przed terminem określonym w art. 177 ust. 1 i 3, urzędnik skarbowy otrzymuje pozostałą część wynagrodzenia wraz z należnymi odsetkami.(rozszerzono zapis ust. 1, dodano nowy ust.2, zmieniono numerację dotychczasowego ust.2 na ust.3, w którym dokonano poprawy znaku „-„ na „i” )



Art. 181. Stosunek służbowy urzędnika skarbowego może zostać rozwiązany w przypadku:

1) niewywiązywania się z obowiązków służbowych w okresie odbywania służby, stwierdzonego w dwóch kolejnych ocenach służbowych, między którymi upłynęło co najmniej 3 miesiące;

2) tymczasowego aresztowania;

3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo inne niż określone w art. 180 pkt 6;



4) nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze, określonego w przepisach odrębnych;

5) likwidacji jednostki organizacyjnej KAS albo wyodrębnionej komórki organizacyjnej, lub ich reorganizacji połączonej ze zmniejszeniem obsady etatowej, jeżeli przeniesienie urzędnika skarbowego do innej jednostki organizacyjnej KAS albo wyodrębnionej komórki organizacyjnej, lub na niższe stanowisko służbowe nie jest możliwe;

6) odmowy wykonania decyzji w sprawie przeniesienia, o którym mowa w art. 174 i 176;

7) niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584);

odmowy poddania się badaniu, o których mowa w art. 179 ust. 1.



W trakcie dyskusji nad zgłoszoną propozycją wykreślenia pkt 3 w art.181 przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaprezentowali stanowisko, iż należy zachować dotychczasowe brzmienie tego przepisu.





Art. 182. 1. W razie prawomocnego orzeczenia o umorzeniu postępowania karnego, wydania prawomocnego wyroku uniewinniającego albo w razie uchylenia kary dyscyplinarnej przeniesienia na niższe stanowisko służbowe lub kary wydalenia ze służby, urzędnik skarbowy przywracany jest na poprzednio zajmowane stanowisko, a jeżeli nie jest to możliwe to na stanowisko równorzędne z poprzednio zajmowanym, albo inne zgodne z jego kwalifikacjami.

2. Przepisu ust.1 nie stosuje się w przypadku warunkowego umorzenia postępowania karnego.

3. Przywrócenie do służby, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek urzędnika skarbowego doręczony kierownikowi jednostki organizacyjnej, w której był zatrudniony, w terminie 7 14 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia

Wniosek, o którym mowa w ust. 3 powinien być rozpatrzony niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

(zmiana zapisu ust. 3)



Art. 185. 1. Urzędnikowi skarbowemu, nie wolno podejmować dodatkowego zajęcia zarobkowego, z zastrzeżeniem ust.2

2. Kierownik jednostki organizacyjnej może wyrazić zgodę urzędnikowi skarbowemu na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego, jeżeli nie koliduje to z wykonywanymi przez niego obowiązkami służbowymi oraz nie podważa zaufania do KAS.

3. Urzędnik skarbowy obowiązany jest do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

(rozszerzono zapis ust.1)



Art. 187. 1. Urzędnicy skarbowi, z wyjątkiem kierowników jednostek organizacyjnych, mają prawo zrzeszania się w związkach zawodowych. Przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 854, z późn. zm.6)) stosuje się odpowiednio.

2. Urzędnikowi skarbowemu nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie KAS.

(zmiana zapisu ust.2)



Art. 188. 1. W jednostce organizacyjnej KAS nie może istnieć stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do urzędników skarbowych pełniących służbę w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych.

(zmiana ust.1)



Art. 191. 1. Urzędnik skarbowy pełniący służbę w komórce, o której mowa w art. 122 ust. 1 lub realizujący zadania, o których mowa w rozdziale 3 działu IV, otrzymuje nieodpłatnie umundurowanie niezbędne do wykonywania czynności służbowych.

2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowe zasady przydziału, okresy zużycia, wzory, kolory i normy umundurowania urzędników skarbowych, a także wzory stopni służbowych;

2) szczegółowe zasady i sposób noszenia umundurowania;

3) wysokość i warunki przyznawania równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie oraz za okresowe czyszczenie munduru.

- biorąc pod uwagę ilość i rodzaje składników umundurowania oraz okres używalności tych składników.

(wykreślono dotychczasowy ust.2; ust. 3 oznaczono jako ust.2)



Art. 192. 1. Urzędnik skarbowy pełniący służbę w komórce, o której mowa w art. 122 ust. 1, otrzymuje nieodpłatnie uzbrojenie, środki i wyposażenie.

2.Urzędnik skarbowy może otrzymać wyposażenie niezbędne do wykonywania czynności służbowych.

3 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, określi, w drodze rozporządzenia, normy wyposażenia i uzbrojenia, szczegółowe zasady dostępu do uzbrojenia, jego przyznawania i użytkowania.

4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, przypadki otrzymywania i wysokość równoważnika pieniężnego w zamian za niektóre przedmioty wyposażenia, uwzględniając okresy używalności tych przedmiotów, terminy ich wydawania lub wypłacania równoważnika pieniężnego, biorąc pod uwagę ilość i rodzaje składników umundurowania oraz okres używalności tych składników.

(dodano nowy ust.2, zmieniono numerację dotychczasowych ust. 2 i 3, odpowiednio na 3 i 4)


Art. 193. 1. Urzędnik skarbowy pełniący służbę w komórkach, o których mowa w art. 122 ust. 1, art. 132 ust. 3 po 15 latach pełnienia służby w tych komórkach, nabywa prawo do emerytury.

2. Wymienione w ust.1 zasady dotyczą również poborców skarbowych oraz urzędników wykonujących czynności kontroli celnej. (rozbieżność)

2.3. Zasady przyznawania świadczeń określonych w ust. 1 normują przepisy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

(dodano nowy ust. 2, zmieniono numerację dotychczasowego ust. 2 na ust.3 )


W trakcie dyskusji nad zgłoszoną propozycją zapisu art. 193 przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaprezentowali stanowisko, iż należy zachować dotychczasowe brzmienie tego przepisu.


Art. 194. 1. Po 15 latach służby urzędnik skarbowy nabywa prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 1 dnia za każdy następny ukończony rok służby, jednak nie więcej niż 10 dni.

2. Urzędnikowi skarbowemu w służbie stałej, na pisemny wniosek uzasadniony ważnymi względami, można udzielić urlopu bezpłatnego.

3. Urzędnik skarbowy, po 5 latach służby, może otrzymać płatny urlop zdrowotny, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Urlopu zdrowotnego udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie skierowania na leczenie sanatoryjne, profilaktyczne lub uzdrowiskowe, na okres ustalony w tym skierowaniu, nieprzekraczający jednak 30 kolejnych dni w każdym roku kalendarzowym.

4. Do stażu służby, o którym mowa w ust. 1 i 3, zalicza się urzędnikowi skarbowemu, dotychczasowy staż pracy lub służby w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a także w innych jednostkach organizacyjnych, które były lub są podległe temu ministrowi lub były lub są przez niego nadzorowane.

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów oświadczyli, że zapis ust. 4 zostanie uzupełniony o jednostki, które przeszły pod nadzór Ministra Finansów


Art. 195. 1. Urzędnikowi skarbowemu, który przejawia inicjatywę i osiąga znaczące wyniki w pracy, mogą być udzielane wyróżnienia:

1) pisemna pochwała;

2) krótkoterminowy, dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze nieprzekraczającym 7 dni roboczych w ciągu roku;

3) nagroda pieniężna lub rzeczowa;

4) mianowanie na wyższy stopień służbowy;

5) nadanie odznaki „Zasłużony dla Krajowej Administracji Skarbowej”;

6) przedstawienie do orderu lub odznaczenia państwowego.

2. Wyróżnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 4 –i 6, udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej lub kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

(zmiana znaku „-” na literę ”i” w ust.2)


Art. 196. 1. Wynagrodzenie urzędnika skarbowego składa się z wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do wynagrodzenia.

2. Wynagrodzenie zasadnicze powinno uwzględniać doświadczenie i umiejętności zawodowe, zajmowane stanowisko oraz charakter wykonywanej służby.

3. Wynagrodzenie zasadnicze urzędnika skarbowego XVI stopnia nie może być niższe niż trzykrotność najniższego wynagrodzenia.

4. Urzędnicy skarbowi otrzymują dodatek do wynagrodzenia za wieloletnią służbę

5. Dodatek o którym mowa w ust. 4 przysługuje po 5 latach służby i wynosi 5 % wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1 % za każdy dalszy rok służby aż do osiągnięcia 20 % wynagrodzenia zasadniczego.

6. Urzędnik skarbowy może otrzymywać dodatek zadaniowy w zależności od wykonywanych zadań.

7. Urzędnikowi skarbowemu przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości liczonej od miesięcznego wynagrodzenia:

1) po 20 latach pracy - 75 %;

2) po 25 latach pracy - 100 %;

3) po 30 latach pracy - 150 %;

4) po 35 latach pracy - 200 %;

5) po 40 latach pracy - 300 %;

6) po 45 latach pracy - 400 %.

8. Do okresów uprawniających do dodatku za wieloletnią służbę i nagrody jubileuszowej, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy służby lub zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia stawki wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych stopni służbowych, wysokość oraz warunki przyznawania i wypłacania dodatków, o których mowa w ust. 4 i 6, a także sposób obliczania i wypłacania nagrody jubileuszowej, w szczególności biorąc pod uwagę udokumentowanie okresów pełnienia służby lub zatrudnienia uprawniające do dodatku i nagrody jubileuszowej oraz biorąc pod uwagę rodzaj stopnia służbowego i rodzaj wykonywanych zadań.

(wykreślono część zapisu w ust.1, dokonano zmiany brzmienia ust.3, 4 i 9, wykreślono część zapisu w ust. 6,)

W związku z dyskusją w zakresie proponowanych zmian dotyczących kwoty bazowej na spotkanie przybył Podsekretarz Stanu Minister Marian Banaś. Pan Minister wyjaśnił, iż zasadnym jest powrót do pierwotnego zapisu, który uległ zmianie w tym zakresie, zgodnie z wolą związków zawodowych.

Art. 200. 1. Urzędnikom skarbowym przysługują świadczenia emerytalne i rentowe na zasadach określonych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

2. W razie rozwiązania z urzędnikiem skarbowym stosunku służby z powodu likwidacji urzędu, urzędnikowi temu przysługuje emerytura, jeżeli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta - 55 lat oraz jeżeli ma wymagany okres służby lub zatrudnienia.

3. Przepis ust. 2 stosuje się do osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. (rozbieżność)

(wykreślono ust.3)

W trakcie dyskusji nad zgłoszoną propozycją zapisu art. 200 przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaprezentowali stanowisko, iż należy zachować dotychczasowe brzmienie tego przepisu.

Art. 225. 1. Komisja dyscyplinarna wszczyna postępowanie dyscyplinarne z dniem przekazania wniosku o wszczęcie postępowania.

2. Obwiniony ma prawo korzystania z pomocy wybranego przez siebie obrońcy, z zastrzeżeniem przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych.

3. W przypadku gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o orzeczenie kary wydalenia ze służby, a obwiniony nie ma obrońcy z wyboru, przewodniczący składu orzekającego wyznacza obrońcę z urzędu.

4. Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie po przeprowadzeniu rozprawy, w toku której wysłuchuje rzecznika dyscyplinarnego i obwinionego oraz jego obrońcy, jeżeli został ustanowiony, a także po rozpatrzeniu innych dowodów mających znaczenie w sprawie.

5. Nieusprawiedliwione niestawiennictwo obwinionego lub jego obrońcy na rozprawie nie wstrzymuje rozpoznania sprawy.

6. Rozprawa jest jawna dla urzędników skarbowych. W uzasadnionych przypadkach skład orzekający może wyłączyć jawność rozprawy, jednakże ogłoszenie orzeczenia jest jawne.

7. Orzeczenie powinno być ogłoszone bezpośrednio po naradzie składu orzekającego.

8. W wyjątkowych przypadkach można odroczyć ogłoszenie orzeczenia na czas nie dłuższy niż 3 dni. O terminie ogłoszenia orzeczenia przewodniczący składu orzekającego zawiadamia strony bezpośrednio po zakończeniu narady składu orzekającego.

9. Po ogłoszeniu orzeczenia przewodniczący składu orzekającego podaje ustnie zasadnicze motywy rozstrzygnięcia.

10. Orzeczenie wraz z uzasadnieniem doręcza się stronom z urzędu, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia jego ogłoszenia.

(zmiana zapisu w ust.1)

Art. 228. 1. Odpis prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej dołącza się do akt osobowych urzędnika skarbowego.

2. Prawomocne orzeczenie o ukaraniu podlega niezwłocznemu wykonaniu.

3. Karę dyscyplinarną, z wyjątkiem kary wydalenia ze służby, uważa się za niebyłą i wzmiankę o niej wykreśla się z akt komisji dyscyplinarnej i akt osobowych urzędnika skarbowego po upływie dwóch lat od uprawomocnienia się orzeczenia. Komisja dyscyplinarna, biorąc pod uwagę osiągnięcia w pracy i zachowanie się urzędnika skarbowego, może na jego wniosek lub jego przełożonego uznać karę za niebyłą i zarządzić jej wykreślenie w terminie wcześniejszym.

4. Po upływie trzech lat od uprawomocnienia się orzeczenia komisji dyscyplinarnej ukarany może wystąpić o uznanie za niebyłą karę wydalenia ze służby.

(zmiana zapisu ust.4)

Art. 231 Uprawnienia przewidziane w art.5, 28 ust.9, 33, 35, 169 ust.5, 171 ust.6, 172 ust.3, 174 ust.7, 183 ust.3, 196 ust.9, 198 ust.2, 230 ust.1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje po zasięgnięciu opinii ogólnopolskich związków zawodowych funkcjonujących w KAS.

(dodano nowy art. 231)

Art.. 232 Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w ustawie z dnia Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. Nr ....., poz. ).


(zmieniono numerację dotychczasowego art.231 na art. 232)

Powyższe propozycje zmian mogą jeszcze ulec zmianie, gdyż podlegać będą ocenie Rządowego Centrum Legislacji. Ponadto nie można wykluczyć korekt podczas międzyresortowej konferencji uzgodnieniowej.


Pan Sławomir Siwy przed opuszczeniem spotkania w trakcie dyskusji nad zapisami art. 196, stwierdził, iż:

„Federacja ZZSC negatywnie ocenia pomysł na koncepcję konsolidacji Służby Celnej z aparatem skarbowym i kontrolą skarbową.

W chwili obecnej najważniejsza jest potrzeba jak największego i pilnego podwyższania uposażeń ponieważ niebawem nie będzie dla kogo przeprowadzać reformy ze względu na liczne odejścia funkcjonariuszy ze służby.

W przypadku jakiejkolwiek reformy konieczne jest wyodrębnienie służby celnej oraz wprowadzenie uprawnień do emerytur epizodycznych oraz rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do tzw. emerytur mundurowych.

Federacja ZZSC stoi na stanowisku, iż zmienione na Konferencji zapisy art.79 nie są w żadnym razie satysfakcjonujące, z uwagi na fakt, iż mamy de facto do czynienia z reorganizacją a nie likwidacją zakładów pracy. Zadania wykonywane pozostają, dlatego tzw. opcja zero, choć złagodzona jest w dalszym ciągu nie do przyjęcia.”



Pan Artur Kochański opuścił spotkanie w trakcie omawiania zapisów art. 217, natomiast Pan Stanisław Kręciproch podczas dyskusji nad zapisami art. 219 projektu ustawy o KAS.

W trakcie spotkania obecny był także pan Minister Marian Banaś, który został zaproszony do dyskusji w kwestii zmiany zapisu dot. kwoty bazowej zawartego w art. 196. Pan Minister przychylił się do propozycji zmiany treści artykułu poprzez ujęcie zagadnienia kwoty bazowej jako trzykrotności najniższego wynagrodzenia.

Po zakończeniu dyskusji w zakresie projektów ustaw KAS Pan Tomasz Ludwiński oraz Pan Eugeniusz Matusiak oświadczyli, iż przyjmując obecną sytuację w pełni popierają proponowane rozwiązania reformy KAS, czego dowodem jest ich czynne uczestnictwo w intensywnych konsultacjach przy braku innych głosów z Sali. Zaproponowana formę protokółu przyjęto, a jego treść stanowić będą wypracowane w trakcie spotkania rozwiązania lub odrębne stanowiska związków zawodowych dotyczące niektórych zapisów artykułów co zostało zgłoszone na spotkaniu. Ustalono, że dopracowanie techniczne protokółu nastąpi w drodze ustaleń mailowych. Projekt protokółu otrzyma w dniu 05 września w godzinach rannych pan Tomasz Ludwiński – przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, który w porozumieniu z innymi związkami udzieli ostatecznej odpowiedzi do czwartku wieczorem, tj. 07.09.2007r.., a w ślad za tym prześle podpisany protokół.



Protokolanci:



Joanna Waśko

Urszula Płusa



==============

Zastrzeżenia wstępne:

Nieprawdziwe jest stwierdzenie, że w pełni popieram proponowane rozwiązania ws. KAS, gdyż deklarowane przeze mnie poparcie nie dotyczy wielu zapisów proponowanych i pozostawionych w treści ustaw. Dostrzegam natomiast niektóre pozytywne aspekty projektu (np. sprawę najniższych wynagrodzeń w KAS) oraz fakt, że MF poszło na ustępstwa w wielu sprawach poprzednio wnoszonych przez RSK i nie uwzględnianych do tej pory. Uwzględnić też trzeba fakt, że uzgodnione zapisy (tam, gdzie doszło do zmian) są kompromisowe i dlatego nie muszą zadowalać w pełni wszystkich stron negocjacji. Wstępne poparcie nie ma też charakteru bezwzględnego i ostatecznego, gdyż wiele z korzystnych dla pracowników rozwiązań może zostać w trakcie dalszego procesu legislacyjnego usuniętych. Moje stanowisko nie jest jednoznaczne ze stanowiskiem Rady Sekcji Krajowej, gdyż stanowisko RSK w sprawie poparcia projektu w wypracowanym kształcie i w sprawie warunków poparcia jest aktualnie dyskutowane wśród organizacji związkowych należących do NSZZ „S”.

Protokół nie zawiera także mojego stwierdzenia, że każdy z obecnych na sali ZZ ma prawo do zdań odrębnych w poszczególnych sprawach mimo, że jednostkowe zapisy uzyskały akceptację obecnych, wymuszoną dążeniem do zawarcia kompromisu mogącego być do zaakceptowania przez strony dialogu.



T.Ludwiński
 
Zastrzeżenia wstępne do protokołu z negocjacji ws. reformy administracji skarbowej:


Nieprawdziwe jest stwierdzenie zawarte w protokole, że w pełni popieram proponowane rozwiązania ws. KAS, gdyż deklarowane przeze mnie poparcie nie dotyczy wielu zapisów proponowanych i pozostawionych wbrew naszym wcześniejszym uwagom w treści ustaw.

Dostrzegam niektóre pozytywne aspekty projektu (np. sprawę najniższych wynagrodzeń w KAS czy dodatkowych urlopów wypoczynkowych) oraz fakt, że MF poszło na ustępstwa w wielu sprawach poprzednio wnoszonych przez RSK i nie uwzględnianych do tej pory. Trzeba pamiętać, że uzgodnione zapisy (tam, gdzie doszło do zmian) są kompromisowe i dlatego nie muszą zadowalać w pełni wszystkich stron negocjacji. Wstępne moje poparcie dla niektórych zapisów nie mogło mieć też charakteru bezwzględnego i ostatecznego, gdyż wiele z korzystnych dla pracowników rozwiązań może zostać w trakcie dalszego procesu legislacyjnego usuniętych lub przybrać formę mniej korzystną.

Moje stanowisko nie musi być jednoznaczne ze stanowiskiem Rady Sekcji Krajowej, gdyż stanowisko RSK w sprawie poparcia projektu w wypracowanym kształcie i w sprawie warunków tego poparcia jest aktualnie dyskutowane wśród organizacji związkowych należących do NSZZ „S”. Dopiero po zebraniu tych opinii będzie można przedstawić stanowisko NSZZ „Solidarność” jako stanowisko wiążące i ostateczne na tym etapie prac legislacyjnych.

Protokół nie zawiera mojego stwierdzenia, że każdy z obecnych na sali ZZ ma prawo do zdań odrębnych w poszczególnych kwestiach mimo, że jednostkowe zapisy uzyskały akceptację obecnych (aprobatę wymuszoną dążeniem do zawarcia kompromisu mogącego być do zaakceptowania przez strony dialogu). To także jest forma manipulacji, gdyż stwierdzenie to spotkało się z pełną aprobatą uczestniczących w spotkaniu związkowców, którym nikt nie odebrał – bo nie mógł – wolności samodzielnego formułowania wniosków końcowych i kwestionowania spornych zapisów. Dotyczy to także NSZZ „S”, gdzie zasada jest taka, że w sprawach kluczowych decyzje podejmowane są kolektywnie przez wszystkie organizacje związkowe zrzeszone w Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „S”.

Zawarcie w protokole stwierdzenia, że udzielam „pełnego” poparcia dla wszystkich przepisów KAS, odbieram jako próbę kompromitacji mojej osoby w oczach innych związkowców i pracowników. Jestem człowiekiem kompromisu, ale w sytuacji obecnej skłaniam się do opinii prezentowanej przez inne osoby, że w sposób niegodziwy MF zamierzało wykorzystać udział NSZZ „S” jako reprezentatywnej organizacji związkowej w negocjacjach do pokazania domniemanego „pełnego” poparcia NSZZ „S” dla wszystkich zapisów projektów ustaw – bez istnienia tego w rzeczywistości. Ubolewam jednocześnie, że dałem się wciągnąć w tę grę w imię potrzeby wprowadzenia rozwiązań korzystniejszych od wcześniejszych dla pracowników wszędzie tam, gdzie tylko było to możliwe i pożądane oraz wszędzie tam, gdzie było to możliwe do zaakceptowania dla stron spotkania. W tych okolicznościach wykluczam mój udział w konferencji międzyresortowej uzgodnieniowej.

Obrona wprowadzonych zapisów – zwłaszcza dotyczących praw pracowniczych i polepszenia ich sytuacji - spoczywa na Kierownictwie Ministerstwa Finansów, które powinno mieć wystarczające argumenty oraz poparcie u Premiera i w URM dla wprowadzenia zapisów korzystnych dla służby i pracowników. W przeciwnym przypadku MF naraża pracowników na wprowadzenie rygorów służby bez dania jakichkolwiek rekompensat za zwiększone uciążliwości, a to byłby sabotaż niebezpieczny dla funkcjonowania służb skarbowych i świadczący o całkowitym braku wyobraźni.

T.Ludwiński – Przewodniczący RSK Pracowników Skarbowych NSZZ „S”.



Do wiadomości:

-Organizacje związkowe NSZZ „S” zrzeszone w SKPS NSZZ „S”,

-Organizacje związkowe biorące udział w spotkaniach negocjacyjnych,

-Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”.

Protokół jest niepełny, bowiem na zakończenie oświadczyłam, że nasz Związek w dalszym ciągu nie popiera "Opcjii zero" co nie zostało ujęte w protokole.
Lidia Hawryszko

Jako przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej nie wypowiedziałem się, że w pełni popieram projekt ustawy KAS, bowiem jak nam wiadomo występują rozbieżności zgłaszane przeze mnie jak i pozostałych kolegów związkowców.
Ponadto nawiązałem moją wypowiedź do zgłoszonych wniosków w dniu 12 lipca 2007r. a więc:
- Związek nasz w szczególności nie może poprzeć opcji zerowej.
- Zgłoszony wniosek o przedłużenie przez okres 10 lat możliwości przejścia na emeryturę dla mężczyzn w wieku 60 lat i kobiet 55 lat miał być uwzględniony w ustawie wprowadzającej KAS lecz dziwnym trafem odłożono na później i w konsekwencji w ogóle nie uwzględniono.
Reasumując: pełne poparcie dla ustawy KAS przez ZZPEA może nastąpić po przyjęciu powyższych uwag oraz uwzględnieniu zmian i rozbieżności., które powstały podczas konsultacji.
Z poważaniem Eugeniusz Matusiak
 
Amen! Bóg zlitował sie i wysłuchał próźb. KAS- to była planowana śmierć zawodu celnika, a przy okazji jedynie słuszna opcja zamierzała kosztem starszych ustawić swoich młodych. I to byłoby na tyle.
 
przypomina mi się rok 2003 i likwidacja IC w Cieszynie. Tam też była alokacja bez kosztów. Ministerstwo nie poniosło żadnych kosztów bo zostaliśmy wysiudani na wschód na koszt własny. Do Czerwca 2004 roku nie płacili rozłąkowego, dojazdów do domu oraz mieszkaniówki. W czerwcu 2004 roku dostaliśmy wyrównanie za mieszkaniówkę - oczywiście bez należnych odsetek. Do dnia dzisiejszego nie wypłacono rozłąkowego, i dojazdów do domu raz w miesiącu - odwołania nic nie pomogły, Ministerstwo stwierdziło że Izby wypłacały wszystko prawidłowo, i że można się odwoływać do sądu pracy. Tego oczywiście nikt nie robił, bo nie po to zdecydowaliśmy się na wyjazd, żeby za jakiś drobiazg wylecieć z pracy. Teraz widzę że będzie powtórka z rozrywki.
 
Back
Do góry