G
Guest
Gość
Kurde ludzie będziemy żyli chyba w jedynym państwie na świecie w którym nie ma celników. Ze swej strony w nastepnych latach proponuję w ramach reformy likwidację np. policji.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notka: This feature may not be available in some browsers.
Pani Zyta Gilowska Minister Finansów
W związku z brakiem odpowiedzi w terminie określonym przepisami prawa na postulaty i żądania zawarte w Petycji z dnia 01.12.2006r. przedłożone podczas pikiety Ministerstwa Finansów w dniu 12 grudnia 2006r. Panu Marianowi Banasiowi Podsekretarzowi Stanu w MF, zwracamy się o udzielenie informacji w następujących kwestiach:
- kiedy zostaniemy zapoznani z pisemnym stanowiskiem Pani Minister w sprawach określonych w ww. Petycji?
- kiedy Minister Finansów rozpocznie merytoryczne rozmowy z przedstawicielami Związków Zawodowych w sprawie zgłoszonych postulatów i żądań?
-kiedy zostanie przywrócony dialog społeczny w resorcie finansów?
Pani Minister,
Mając na uwadze Pani wystąpienie na Konferencji prasowej w dniu 17 stycznia br. oraz zapowiedź reformy w ramach resortu finansów cyt.(...) ” Konsolidacja aparatu podatkowego i Służby Celnej - przekształcenie terytorialnych struktur podatkowo- celnych w jednolicie zorganizowaną sieć terytorialnego aparatu skarbowego”, oczekujemy wyznaczenia konkretnego terminu rozpoczęcia dialogu społecznego w formie merytorycznych negocjacji oraz przedłożenia materiałów i projektów aktów prawnych związanych z planowanymi zmianami.
Pragniemy zapewnić jako przedstawiciele funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej RP, że nie negujemy konieczności zmian w funkcjonowaniu aparatu państwa. Jednakże, powinno w związku z tym dojść do poważnej reorientacji funkcjonowania Służby Celnej i określenia obszarów - zadań, w których konieczna będzie koncentracja działalności – pełnego wykorzystania zasobów i środków. Niezbędne staje się opracowanie koncepcji określającej wzmocnioną pozycję S.C. w strukturze aparatu państwa oraz jej nowej roli, ale przy współudziale czynnika społecznego jakim są Związki Zawodowe działające w Polskiej Służbie Celnej mające mandat zaufania swojego środowiska zawodowego.
Biorąc pod uwagę procesy zachodzące w gospodarce światowej (a nawet sytuację polityczną wynikającą z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa obywateli Polski i UE) oraz trendy rozwoju i przeobrażeń służb celnych państw Unii Europejskiej, nie sposób nie zauważyć, że dokonywanie oceny wartości, przydatności i roli Służby Celnej w aparacie państwa wyłącznie przez pryzmat fiskalny odchodzi w przeszłość. Dlatego, w naszej opinii, ocena funkcjonowania Służby Celnej nie może już być dokonywana jedynie pod kątem „dochodowości przedsięwzięcia” rozumianej jako prosty proces bezpośredniego przysparzania wpływów do budżetu. Proces ten jest dostrzegany zarówno w krajach Wspólnoty Europejskiej, jak również w USA. Widać wyraźny wzrost znaczenia Służby Celnej w działaniach państwa związanych z zapewnieniem jego obywatelom szeroko rozumianej ochrony bezpieczeństwa i zdrowia (obszar zwany „nadzorem rynku” – m. in. bezpieczeństwo produktów). Kolejnym wielkim obszarem jest włączenie Służby Celnej do systemu wspomagania rozwoju gospodarczego, np. poprzez likwidację barier biurokratycznych, ale także w wyniku podejmowania działań mających na celu ochronę rynku oraz stanie na straży praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej.
Mając na uwadze powyższe oraz dobrze pojęty interes Państwa Polskiego, w tym Służby Celnej i jej funkcjonariuszy, proponujemy, przekazanie Związkom Zawodowym działającym w Służbie Celnej ww. materiałów i projektów do końca stycznia br., natomiast rozpoczęcie negocjacji proponujemy w dniu 8 lub 12 lutego br\
Kraków, dnia 25 stycznia 2007r
Za Komitet Wykonawczy FZZSC: Przewodnicząca FZZSC
-------------------------------------.
Do wiadomości:
1/-Pan Lech Kaczyński- Prezydent RP
2/-Pan Marek Jurek - Marszałek Sejmu RP
3/-Pan Bogdan Borusewicz - Marszałek Senatu RP
4/-Pan Jarosław Kaczyński - Prezes Rady Ministrów
5/-Pan Marian Banaś – Podsekretarz Stanu w MF
6/-Pani Barbara Smolińska Przewodnicząca Zrzeszenia ZZSC RP
7/-Pan Ryszard Adam Przewodniczący ZZSzNPiA
Jak widzisz to jest opcja zerowaV. Planuje się zmniejszenie liczby funkcjonariuszy celnych, przy czym w związku ze zmianami organizacyjnymi nastąpi alokacja pracowników i funkcjonariuszy pomiędzy poszczególnymi służbami. Zakres zmian zależny będzie od rozpoznania istniejących potrzeb na danym terenie i zakłada się, że służby mundurowe wykonywać będą jedynie zadania na granicach RP. Nie ma jeszcze decyzji co do sposobu i samego faktu rozwiązywania i nawiązywania stosunków pracy w ramach reorganizacji służb. Nie wyklucza się jednak tzw. opcji zerowej tzn. wręczeniu wypowiedzeń wszystkim pracownikom i funkcjonariuszom zatrudnionym w urzędach i izbach skarbowych oraz urzędach i izbach celnych.
Konsolidacja służby skarbowej oraz służby celnej
Informacja dla PAP (pani Monika Matysiak)
Pyt. 1. Jak będzie przebiegać reforma? Kiedy zostanie wdrożona?
Odp. Jak wiadomo Pani Premier Zyta Gilowska na Konferencji Prasowej Ministerstwa Finansów w dniu 17 stycznia br zapowiedziała konsolidację Służby Celnej oraz administracji podatkowej w jednolitą specjalistyczną służbę skarbową, a więc decyzja o przeprowadzeniu reformy tych służb już zapadła. Konsolidacja ma być konsolidacją przedmiotową na poziomie Ministerstwa Finansów oraz konsolidacją podmiotową na poziomie izb i urzędów skarbowych i celnych. Przeprowadzenie takiej konsolidacji związane jest z przeprowadzeniem prac legislacyjnych, co uzależnione jest nie tylko od opracowania projektu ustawy, ale przede wszystkim od Parlamentu i Prezydenta, stąd trudno jest w tej chwili mówić o terminach wdrożenia reformy.
Pyt. 2. Jakie przyniesie korzyści?
Odp. Naprawa administracji podatkowej oraz Służby Celnej związana jest z nową sytuacją Polski funkcjonującej w ramach Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2008 roku zmienia się w sposób radykalny sytuacja granic naszego kraju, co związane jest z potrzebą nowego zagospodarowania celników dotychczas zatrudnionych zwłaszcza na granicy zachodniej i południowej. Z kolei od dłuższego czasu występuje niedoetatowanie administracji podatkowej z racji potrzeby zagospodarowania celników. Jest to pierwsze, chociaż nie jedyne źródło korzyści. Inne spodziewane źródła korzyści to wynikające ze zmniejszenia liczby nowych skonsolidowanych izb celno-podatkowych oraz pewnych nowych pomysłów na systemowe widzenie administracji, o czym między innymi dyskutowano na Konferencji pt. Administracja Skarbowa: nowoczesna - efektywna - przyjazna, która z inicjatywy Ministerstwa Finansów odbyła się w połowie grudnia 2006 r z udziałem przedstawicieli świata nauki, administracji, gospodarki, polityki, mediów oraz związków zawodowych. A zatem możemy spodziewać się zasadniczych efektów wynikających z faktu, że nowa administracja ma być administracją dobrą czyli administracją bardziej efektywną, nowoczesną oraz przyjazną.
Pyt. 3. czy Ministerstwo dokonało już obliczeń, jakie będą koszty, czy też oszczędności wynikające z reformy.
Odp. W tej chwili nad tego typu problemami właśnie pracujemy pragnąc określić skutki finansowe naprawy administracji celnej i podatkowej oraz opracować założenia projektu budżetu skonsolidowanej dobrej administracji. Nie mamy jeszcze wyników obliczeń, niemniej z przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów szacunków wynika, że występuje zdecydowana przewaga korzyści nad kosztami naprawy.
Pyt. 4. Czy będzie się to wiązać ze zwolnieniami pracowników? Jeśli tak to ile osób mogłoby stracić pracę?
Odp. Generalnie nie przewidujemy systemowych zwolnień pracowników, niemniej jak zwykle przy okazji każdej reformy niektórzy z pracowników sami korzystają z okazji i odchodzą na przykład na wcześniejszą emeryturę. Natomiast przewidujemy zmianę struktury zatrudnienia, co związane jest z przekwalifikowaniem wielu osób. Nie ukrywamy, że może to spowodować samoistne odejścia z pracy osób, które nie będą w stanie dostosować się do nowych, z konieczności wyższych wymagań wobec pracowników. Nowa dobra administracja ma być administracją przyjazną, nowoczesną i efektywną, a to wiąże się z pewnymi nowymi umiejętnościami niezbędnymi do funkcjonowania w strukturze administracji wirtualnej, a więc korzystającej z systemów informatycznych, poczty elektronicznej, elektronicznych dokumentów itp. Ponadto z drugiej strony społeczeństwo i gospodarka oczekuje na urzędników skarbowych przyjaźnie nastawionych do klientów i skutecznie załatwiających sprawy. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom planujemy między innymi otwarcie Krajowej Szkoły Skarbowości, w której urzędnik skarbowy miałby stałą możliwość podnoszenia poziomu swej wiedzy. Krajowa Szkoła Skarbowości przygotowywałaby ponadto specjalistów do pracy w tej niewątpliwie bardzo specjalistycznej administracji.