Z
zolek
Gość
no to już wiemy
KOMUNIKAT
W dniu 25 stycznia br. przedstawiciele Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność" oraz Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych spotkali się z Szefem Służby Celnej Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów Panem Marianem Banasiem oraz Dyrektorem Departamentu Administracji Podatkowej Panem Jerzym Grygiercem. Spotkanie było odpowiedzią na wniosek o spotkanie złożony w grudniu ub. roku w związku planowaną reformą służb skarbowych i celnych.W trakcie spotkania przedstawiciele Kierownictwa Ministerstwa Finansów przedstawili wstępne założenia planowanej reformy, zastrzegając jednak, iż ostateczne decyzje co do jej kształtu zapadną prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.
W dniu 8 stycznia 2007 roku podjęta została decyzja o połączeniu służb skarbowych i celnych w jeden spójny system mający funkcjonować pod nazwą Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). W ramach KAS funkcjonować mają izby i urzędy administracji skarbowej wykonujące zadania realizowane do tej pory przez administrację celną (w tym służby szczególnego nadzoru podatkowego) i podatkową. Struktura organizacyjna, procedury działania oraz sposób przekształcenia dotychczasowych służb skarbowych i celnych w jednolitą administrację skarbową określi ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej nie została przedstawiona stronie związkowej, gdyż decyzje co do ostatecznego jej kształtu zapaść mają w najbliższych dniach i wtedy projekty zostaną przedstawione do konsultacji wszystkim związkom zawodowym funkcjonującym w służbach podległych Ministrowi Finansów. Uchwalenie ustawy powinno nastąpić do końca pierwszego półrocza 2007 roku, a jej wejście w życie ma nastąpić od 1 stycznia 2008 roku. Terminy te uzależnione są od tempa prac legislacyjnych.
W celu realizacji reformy przeprowadzone zostaną zmiany przedmiotowe na poziomie departamentów Ministerstwa Finansów oraz przekształcenia podmiotowe na poziomie izb i urzędów skarbowych a także izb i urzędów celnych. Nie są jeszcze określone ostateczne szczegóły i procedury związane z alokacją pracowników i likwidacją dotychczasowych struktur skarbowych i celnych. Dla związków zawodowych jest to sprawa kluczowa, gdyż wiązać się będzie z przekształceniami dotychczasowych stosunków pracy zatrudnionych w aparacie skarbowym i celnym pracowników i funkcjonariuszy. Zdaniem związków zawodowych należy zminimalizować koszty społeczne całej operacji.
Nie są także podjęte jeszcze decyzje dotyczące struktury sieci urzędów i izb krajowej administracji skarbowej. W założeniu jest wykorzystywanie dla jej potrzeb wyłącznie budynków własnych oraz funkcjonowanie takiej liczby urzędów i izb, która z jednej strony zabezpieczy możliwości właściwego funkcjonowania i obsługi podatników, a z drugiej nie będzie powodowało konieczności tworzenia jednostek organizacyjnych zatrudniających zbyt dużą liczbę pracowników. Oznacza to, że jest możliwe tworzenie w niektórych województwach kilku izb administracji skarbowej z jednej strony (w zależności od potrzeb wymuszonych koniecznością sprawnego zorganizowania obsługi podatników i realizacji zadań), a z drugiej tworzenie punktów obsługi podatnika zamiast dotychczasowych urzędów (co oznacza likwidacje niektórych urzędów w dotychczasowej formie). Decyzje w tych sprawach będą zapadać po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.
Tzw. „wyspecjalizowane" urzędy skarbowe funkcjonować będą tylko tam, gdzie ilość „dużych" podmiotów rzeczywiście uzasadnia ich funkcjonowanie, a w tych przypadkach, gdzie liczba „dużych" podmiotów jest niewielka na danym terenie, zadania tych urzędów przejmą oddziały „zwykłych" urzędów. Generalnie celem reformy jest usprawnienie działań administracji skarbowej i celnej oraz optymalizacja wydatków związanych z działaniem służb podległych administracji podległej Ministrowi Finansów. Nie przewiduje się wyłączenia krajowej administracji skarbowej ze struktur Ministerstwa Finansów. Obecnie w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace w temacie łączenia KAS z ZUS.Realizacja idei tzw. „jednego okienka" ma się odbywać na zasadach zaakceptowanych przez Ministerstwo Finansów, planowane jest wprowadzenie sytemu ewidencji podatników opartego jedynie o Numery Identyfikacji Podatkowej (rozważana jest rezygnacja z REGON).
W związku z mającą nastąpić od 1 stycznia 2008 roku całkowitą likwidacją granicy zachodniej nastąpi zmniejszenie liczby funkcjonariuszy celnych, przy czym związane to będzie także z przemieszczeniem pracowników pomiędzy poszczególnymi służbami. Zakres tych zmian wynikać będzie z dokonanych szczegółowych analiz i rozpoznania istniejących potrzeb na danym terenie. Zakłada się, że służby mundurowe wykonywać będą jedynie zadania w obrębie granic RP.
Obecnie jest rozważana opcja wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej, przy czym trwają symulacje rozwiązań mających doprowadzić do wyeliminowania rozbieżności w wydawanych interpretacjach.
FEDERACJA ZZ PRACOWNIKÓW SKARBOWYCH RADA SEKCJI KRAJOWEJ PRACOWNIKÓW SKARBOWYCH NSZZ „S"
KOMUNIKAT
W dniu 25 stycznia br. przedstawiciele Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność" oraz Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych spotkali się z Szefem Służby Celnej Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów Panem Marianem Banasiem oraz Dyrektorem Departamentu Administracji Podatkowej Panem Jerzym Grygiercem. Spotkanie było odpowiedzią na wniosek o spotkanie złożony w grudniu ub. roku w związku planowaną reformą służb skarbowych i celnych.W trakcie spotkania przedstawiciele Kierownictwa Ministerstwa Finansów przedstawili wstępne założenia planowanej reformy, zastrzegając jednak, iż ostateczne decyzje co do jej kształtu zapadną prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.
W dniu 8 stycznia 2007 roku podjęta została decyzja o połączeniu służb skarbowych i celnych w jeden spójny system mający funkcjonować pod nazwą Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). W ramach KAS funkcjonować mają izby i urzędy administracji skarbowej wykonujące zadania realizowane do tej pory przez administrację celną (w tym służby szczególnego nadzoru podatkowego) i podatkową. Struktura organizacyjna, procedury działania oraz sposób przekształcenia dotychczasowych służb skarbowych i celnych w jednolitą administrację skarbową określi ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej nie została przedstawiona stronie związkowej, gdyż decyzje co do ostatecznego jej kształtu zapaść mają w najbliższych dniach i wtedy projekty zostaną przedstawione do konsultacji wszystkim związkom zawodowym funkcjonującym w służbach podległych Ministrowi Finansów. Uchwalenie ustawy powinno nastąpić do końca pierwszego półrocza 2007 roku, a jej wejście w życie ma nastąpić od 1 stycznia 2008 roku. Terminy te uzależnione są od tempa prac legislacyjnych.
W celu realizacji reformy przeprowadzone zostaną zmiany przedmiotowe na poziomie departamentów Ministerstwa Finansów oraz przekształcenia podmiotowe na poziomie izb i urzędów skarbowych a także izb i urzędów celnych. Nie są jeszcze określone ostateczne szczegóły i procedury związane z alokacją pracowników i likwidacją dotychczasowych struktur skarbowych i celnych. Dla związków zawodowych jest to sprawa kluczowa, gdyż wiązać się będzie z przekształceniami dotychczasowych stosunków pracy zatrudnionych w aparacie skarbowym i celnym pracowników i funkcjonariuszy. Zdaniem związków zawodowych należy zminimalizować koszty społeczne całej operacji.
Nie są także podjęte jeszcze decyzje dotyczące struktury sieci urzędów i izb krajowej administracji skarbowej. W założeniu jest wykorzystywanie dla jej potrzeb wyłącznie budynków własnych oraz funkcjonowanie takiej liczby urzędów i izb, która z jednej strony zabezpieczy możliwości właściwego funkcjonowania i obsługi podatników, a z drugiej nie będzie powodowało konieczności tworzenia jednostek organizacyjnych zatrudniających zbyt dużą liczbę pracowników. Oznacza to, że jest możliwe tworzenie w niektórych województwach kilku izb administracji skarbowej z jednej strony (w zależności od potrzeb wymuszonych koniecznością sprawnego zorganizowania obsługi podatników i realizacji zadań), a z drugiej tworzenie punktów obsługi podatnika zamiast dotychczasowych urzędów (co oznacza likwidacje niektórych urzędów w dotychczasowej formie). Decyzje w tych sprawach będą zapadać po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.
Tzw. „wyspecjalizowane" urzędy skarbowe funkcjonować będą tylko tam, gdzie ilość „dużych" podmiotów rzeczywiście uzasadnia ich funkcjonowanie, a w tych przypadkach, gdzie liczba „dużych" podmiotów jest niewielka na danym terenie, zadania tych urzędów przejmą oddziały „zwykłych" urzędów. Generalnie celem reformy jest usprawnienie działań administracji skarbowej i celnej oraz optymalizacja wydatków związanych z działaniem służb podległych administracji podległej Ministrowi Finansów. Nie przewiduje się wyłączenia krajowej administracji skarbowej ze struktur Ministerstwa Finansów. Obecnie w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace w temacie łączenia KAS z ZUS.Realizacja idei tzw. „jednego okienka" ma się odbywać na zasadach zaakceptowanych przez Ministerstwo Finansów, planowane jest wprowadzenie sytemu ewidencji podatników opartego jedynie o Numery Identyfikacji Podatkowej (rozważana jest rezygnacja z REGON).
W związku z mającą nastąpić od 1 stycznia 2008 roku całkowitą likwidacją granicy zachodniej nastąpi zmniejszenie liczby funkcjonariuszy celnych, przy czym związane to będzie także z przemieszczeniem pracowników pomiędzy poszczególnymi służbami. Zakres tych zmian wynikać będzie z dokonanych szczegółowych analiz i rozpoznania istniejących potrzeb na danym terenie. Zakłada się, że służby mundurowe wykonywać będą jedynie zadania w obrębie granic RP.
Obecnie jest rozważana opcja wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej, przy czym trwają symulacje rozwiązań mających doprowadzić do wyeliminowania rozbieżności w wydawanych interpretacjach.
FEDERACJA ZZ PRACOWNIKÓW SKARBOWYCH RADA SEKCJI KRAJOWEJ PRACOWNIKÓW SKARBOWYCH NSZZ „S"