Sorry, że nawiąże do przedstawionych wczoraj na forum pism GIKS i interpelacji poselskiej dotyczącej pracowników i iks, po prostu człowiek czasem musi inaczej się udusi. Koledzy z UKS stale podnoszą kwestię swojego egzaminu oraz korzyści jakie winny im się należeć w związku z jego zdaniem. Szczególną uwagę przykuła kwestia utrzymania korzyści związanych z ułatwieniami jakie zostały przewidziane dla IKS przy egzaminach na doradców podatkowych. W tym miejscu warto przytoczyć regulację ustawy o doradztwie podatkowym:
Art. 20. 1. Egzamin jest sprawdzianem teoretycznego i praktycznego przygotowania kandydatów na doradców podatkowych z następujących dziedzin:
1) źródła prawa i wykładnia prawa;
2) analiza podatkowa;
3) podstawy międzynarodowego oraz wspólnotowego prawa podatkowego;
4) materialne prawo podatkowe;
5) postępowanie przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi oraz postępowanie egzekucyjne w administracji;
6) międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne;
7) prawo dewizowe;
8) prawo karne skarbowe;
9) organizacja i funkcjonowanie administracji podatkowej i kontrola skarbowa;
10) rachunkowość;
11) ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych;
12) przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa.
2. 3. Państwowa Komisja Egzaminacyjna do Spraw Doradztwa Podatkowego, zwana dalej "Komisją Egzaminacyjną", ustala zakres tematyczny egzaminu na doradcę podatkowego dla osób zajmujących stanowiska lub wykonujących zawody wymienione w ust. 2.
4. Zakres tematyczny egzaminu, o którym mowa w ust. 3, ustalany jest w stosunku do sędziów, asesorów sądowych i prokuratorów po zasięgnięciu opinii Ministra Sprawiedliwości, w stosunku do adwokatów, radców prawnych, notariuszy i biegłych rewidentów - właściwego samorządu zawodowego, a w stosunku do inspektorów kontroli skarbowej oraz osób, o których mowa w ust. 5 - ministra właściwego do spraw finansów Egzamin na doradcę podatkowego w stosunku do osób, które zajmowały stanowiska sędziów, asesorów sądowych, prokuratorów oraz inspektorów kontroli skarbowej lub wykonywały zawód adwokata, radcy prawnego, notariusza, biegłego rewidenta, nie obejmuje zakresu egzaminu wymaganego do uzyskania takiego stanowiska lub zawodu.
publicznych.
5. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do:
1) osoby spełniającej warunek określony w art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214), posiadającej ośmioletni staż pracy w organach administracji podatkowej lub skarbowej;
2) funkcjonariusza celnego w służbie stałej posiadającego ośmioletni staż służby w organach celnych.
Istotna jest również treść art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o kontroli skarbowej zgodnie z którym Inspektorem kontroli skarbowej może być ten, kto złożył egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora przed komisją powołaną przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
Z tego co tutaj przytoczyłem wynika, że dla ustawodawcy jesteśmy tak samo merytoryczni jak m.in. iks oraz pracownicy uks, który zdali egzamin na iks.
Myślę, że powinniśmy zacząć wzorem naszych kolegów z UKS wszędzie podkreślać tek fakt. Ponadto powinniśmy również uświadomić wszystkich, że celnikiem w pełni samodzielnym może zostać tylko i wyłącznie funkcjonariusz, który odbył służbę przygotowawczą i zdał egzaminy zawodowe z zakresu prawa celnego, podatkowego, prawa dewizowego, karnego skarbowego, postępowania podatkowego i administracyjnego oraz z języka obcego. Pracownicy UKS nie przechodzą takiego przygotowania zawodowego. Ponadto w trakcie służby funkcjonariusz celny przed awansem na pierwszy stopień w korpusie aspiranckim oraz na pierwszy stopień w korpusie oficerskim musi ukończyć odpowiednio kurs aspirancki i kurs oficerski oraz zdać stosowne egzaminy. W przypadku kursu i egzaminu aspiranckiego obejmują one m.in. zagadnienia dotyczące wykonywanych przez Służbę Celną kontroli, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, nadawania przeznaczeń celnych, podatków pobieranych przez organy celne, zwalczania przestępczości, postępowania w sprawach celnych oraz postępowania podatkowego oraz prawa Unii Europejskiej. Natomiast kurs oficerski obejmuje szkolenie z języka obcego oraz zagadnienia dotyczące psychologii i etyki, organizacji i zarządzania, finansów publicznych, prawa zamówień publicznych, prawa konstytucyjnego, administracji publicznej, funkcjonowania Służby Celnej, międzynarodowych aspektów działania Służby Celnej oraz bezpieczeństwa informacji.
Nie jesteśmy dziećmi gorszej matki. Informujmy wszystkich o tym. Ponadto należy również podkreślać tak jak UKSOwcy (co zresztą jest zgodne z prawdą), że wielu funkcjonariuszy celnych również posiada wykształcenie prawnicze, ekonomiczne, administracyjne, a jeżeli posiadają inne wykształcenie wyższe to bardzo często jest ono uzupełniane w formie studiów podyplomowych.....