Witam nie wiem czy były uwas takie informacje:
W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.
=================
W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.
Ad. 1
Prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) oraz ustawy wprowadzającej KAS są w toku.
Aktualnie przeanalizowano uwagi zgłoszone przez jednostki podległe Ministrowi Finansów do projektu ustawy o KAS z dnia 17 lutego 2016 r.
Przepisy wprowadzające KAS zredagowane zostaną w ostatecznym kształcie po przyjęciu końcowych rozwiązań w ustawie o KAS. Obecnie jest przygotowywany wstępny projekt ustawy wprowadzającej KAS, który nie był jeszcze poddawany konsultacjom.
Przewiduje się, że część dotychczas obowiązujących aktów wykonawczych zostanie utrzymana w mocy do czasu wydania nowych.
Ad. 2
Ocena Skutków Regulacji ustawy o KAS jest w trakcie opracowywania.
Ad. 3,4, 5
W związku z wprowadzeniem KAS planuje się zmniejszenie w 2017 r. zatrudnienia w pionach administracji podatkowej, skarbowej i celnej o około 10%. Przewiduje się, co do zasady, że osiągnięcie redukcji zatrudnienia będzie możliwe poprzez przejście osób, które osiągnęły wiek emerytalny oraz w drodze redukcji wakatów.
Wedle wstępnych założeń dotyczących ustawy wprowadzającej KAS, pisemna propozycja pracy lub pełnienia służby, złożona przez kierownika jednostki KAS, będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.
Ad. 6
Przewiduje się, co do zasady, że inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole podatkowe, otrzymają propozycję realizacji zadań w urzędach celno-skarbowych. Natomiast inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole środków publicznych zostaną zatrudnieni w urzędzie kierowanym przez dyrektora izby administracji skarbowej. Podobnie pracownicy wywiadu skarbowego, a także pracownicy tzw. komórek realizacyjnych. Jednakże kwestie te jeszcze mogą ulec zmianie.
Z aktualnych założeń wynika również, iż propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej może otrzymać nie tylko inspektor kontroli skarbowej, lecz także inny pracownik urzędu kontroli skarbowej.
Ponieważ procesy pomocnicze będą realizowane przez izbę administracji skarbowej, stąd pracownicy dotychczas wykonujący te zadania uzyskają, co do zasady, propozycję zatrudnienia w tych jednostkach. Należy jednak zastrzec, iż pewne procesy pomocnicze mogą okazać się niezbędne do wykonania w ramach działania odpowiednio urzędów administracji skarbowej oraz urzędów celno-skarbowych.
Ad. 7, 8, 9
Jak już wyżej wskazano, aktualnie trwają prace nad oceną skutków finansowych proponowanych regulacji. Ich wyliczenie może nastąpić dopiero po skonstruowaniu ostatecznych rozwiązań w ustawie o KAS, w tym założeń dotyczących aktów wykonawczych do tej ustawy.
Ad. 10
Spotkanie ze „wszystkimi pracownikami” będzie realizowane w ramach cyklu wizyt GIKS w poszczególnych urzędach kontroli skarbowej w trakcie, których pracownicy będą mogli zgłaszać ewentualne pytania, czy uwagi dot. KAS. Spotkania takie odbyły się w UKS: Białystok, Kielce, Łódź, a także w UKS w Warszawie. Następne spotkania planowane są z pracownikami zatrudnionymi w UKS w Bydgoszczy i w UKS w Gdańsku.
Informacje o przebiegu prac nad ustawą o KAS będą na bieżąco, w miarę ich postępu, konsultowane ze związkami zawodowymi. Jedno z takich spotkań odbyło się w dniu 4 marca br. w siedzibie Ministerstwa Finansów, na którym zadeklarowałem wolę zorganizowania kolejnego spotkania ze stroną związkową, w celu omówienia projektu ustawy o KAS oraz projektu przepisów wprowadzających ustawę o KAS, po przekazaniu projektów do konsultacji ze związkami zawodowymi, a przed upływem terminu na zgłaszanie uwag.
Na spotkaniu przedstawicieli Ministerstwa Finansów z reprezentantami związków zawodowych, które odbyło się w dniu 18 lutego 2016 r., poinformowano, że przedstawiciele związków zawodowych zostaną zaproszeni do udziału w pracach zespołów prowadzących pracę nad projektem ustawy o KAS, zanim projekt ustawy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, co ma nastąpić pod koniec marca br.
Ad. 9 (powtórzona numeracja)
Kierownik jednostki organizacyjnej KAS będzie decydował, jaką propozycję przedłoży pracownikowi lub funkcjonariuszowi. Przejście pracowników do poszczególnych jednostek organizacyjnych KAS uzależnione będzie przede wszystkim od tego, gdzie przypisane zostanie dotychczasowe zadanie, odpowiednio do urzędu celno-skarbowego albo izby administracji skarbowej. Zgodnie z projektowanymi postanowieniami ustawy wprowadzającej KAS, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. przebiegać ma proces przedkładania propozycji pracy. Propozycja pracy będzie składana w formie pisemnej. W redagowanych przepisach wprowadzających ustawę o KAS nie przewiduje się szczególnego trybu konsultowania zamiarów pracodawcy ze związkami zawodowymi. Należy zauważyć, iż projektowane przepisy ustawy wprowadzającej KAS nie regulują w inny sposób, niż wynika to z aktualnie obowiązujących przepisów prawa pracy, zasad odwoływania się od decyzji pracodawcy.
Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, iż pisemna propozycja pracy złożona przez kierownika jednostki KAS będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.
W ramach uzgodnień, stosownie do postanowień ustawy o związkach zawodowych, w terminie tam przewidzianym, projekty ustaw zostaną przesłane do konsultacji związkom zawodowym.
Ad. 10 (powtórzona numeracja).
Na takich samych zasadach propozycje pracy w urzędach celno-skarbowych mają otrzymywać zarówno funkcjonariusze celni, jak i inspektorzy kontroli skarbowej. Zasady ogólne zostaną określone w ustawie wprowadzającej KAS. Zgodnie z informacją przedstawioną w pkt 6 przyjęcie do urzędu celno-skarbowego będzie związane z rodzajem wykonywanego zadania. Natomiast szczegółowe procedury rekrutacji dotyczące pracowników kontroli skarbowej, które zapewnią możliwość kontroli i przejrzystość procesu przechodzenia do urzędów celno- skarbowych, będą opracowywane w terminie późniejszym.
Ad. 11 i 12
Minister Finansów w drodze zarządzenia powoła i określi zakres zadań oraz zasięg terytorialny pełnomocników do spraw likwidacji i organizacji.
Ad. 13 i 14
Kierownik jednostki KAS, a nie pełnomocnik, już po 1 stycznia 2017 r., w terminie do 31 maja 2017 r., będzie przedkładał pracownikom oraz funkcjonariuszom pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby; według potrzeb jednostek zdeterminowanych rodzajem zadań. Rozważa się, aby propozycja pełnienia służby w służbie celno-skarbowej stanowić będzie decyzję ustalającą warunki pełnienia służby, od której, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, następnie ew. skarga do sądu.
Ad. 15
Na ten moment można jedynie wskazać, iż wstępnie zakłada się, że pracownicy będą przenoszeni do tych jednostek, które przejmą wykonywanie zadań konsolidowanych jednostek. Szczegółowe kryteria przyjmowania pracowników kontroli skarbowej do urzędów celno-skarbowych będą opracowane po etapie przygotowywania projektu ustawy wprowadzającej KAS.
Ad. 16, 17 i 36
Projektowane rozwiązania uwzględnią szczególne kompetencje inspektorów kontroli skarbowej. Uznaje się, iż osoby te powinny otrzymać, co do zasady, propozycję pełnienia służby w urzędach celno-skarbowych.
W przepisach przejściowych zostaną utrzymane w mocy uprawnienia dot. zdanego egzaminu na inspektora kontroli skarbowej, m.in. uprawnienia związane z egzaminem na doradcę podatkowego.
Ad. 18
Z założenia zmiana formy organizacyjno-prawnej nie powinna doprowadzić do obniżenia wynagrodzeń pracowników. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy, w związku z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia, pracownikowi przysługują świadczenia należne w związku z likwidacją pracodawcy, w tym także odprawy.
Ad. 19
Z projektowanych przepisów wynika, że wszystkie urzędy są likwidowane lub znoszone.
Ad. 20
Z aktualnych założeń przepisów wprowadzających KAS wynika, że pracownikowi, jak i funkcjonariuszowi, przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż dotychczasowe obejmujące także dodatkowe składniki tego wynagrodzenia np. dodatek skarbowy. Wobec pracowników kontroli skarbowej, którzy będą nadal w nowych jednostkach wykonywali kontrole nie przewiduje się przeprowadzania, w związku z przejściem do urzędu celno-skarbowego, dodatkowych testów sprawnościowych albo testów wiedzy.