Hipotetyczna konsolidacja AP i SC

Robespier, poczytaj moje posty. nieraz pisałem, że stopnie nie powinny być z automatu, że każdy powinien dostać stopień (stanowisko) odpowiednie do tego, co będzie robił. Nigdy nie pisałem, że wasza praca jest łatwiejsza czy mniej ważna. Podobnie jak ja uważa wielu skarbowców.
 
To jeszcze wymuście na swoich reprezentantach z ZZ żeby zmienili swoje zdanie i przestali w taki sposób pogrywać, bo odnoszę wrażenie, że was głos nie jest słyszalny...
Chciałbym również żebyście przekazali im, że pierwsi stopień w korpusie oficerów we wszystkich służbach i w wojsku nadaje Prezydent RP a nie jakiś Bolek z butki z piwem i nie można sobie go rozdawać każdemu jak kawałek bezwartościowego papierka.... Stanowiska to stanowiska, a stopnie to stopnie.
 
Robespier, poczytaj moje posty. nieraz pisałem, że stopnie nie powinny być z automatu, że każdy powinien dostać stopień (stanowisko) odpowiednie do tego, co będzie robił. Nigdy nie pisałem, że wasza praca jest łatwiejsza czy mniej ważna. Podobnie jak ja uważa wielu skarbowców.

Stopień dostaje się za lata służby a stanowisko za to co się robi. Jeżeli pracownikom uks z 5 letnim stażem zaproponują stopień oficerski to strach pomysleć co będzie za 15 lat ....... same generały poprzebierane
 
Mam nadzieję, że z tymi stopniami to padnie, bo jakoś nie wydaje mi się możliwe, żeby nagle porobili tylu oficerów. Faktycznie, jak napisał(a) celina, za parę lat to sami generałowie by robili :)
 
A ja myślę ,że nie padnie IKSy mają o sobie takie mniemanie ( jeden z dwustu), że nie odpuszczą , ma oficer być i basta.
 
No to musimy im w tym przeszkodzić. Nie mam zamiaru pozwalać komukolwiek na realizację jego chorych ambicji... Choroby trzeba leczyć, a nie przyglądać się jak nabierają rozpędu...
 
No to musimy się również skupić na KAS.... Nie ma innego wyjścia, bo widzę że partner nie jest uczciwy i wykorzysta każdą okazję, żeby wydymać innych.... Przykre to, ale prawdziwe. Dlatego prosiłbym władze ZZ Celnicy.pl, którego jestem członkiem, o stosowną reakcje i to w trybie pilnym...
 
To co chce zrobić minfin sięgnęło już granic absurdu, czy ci ludzie w ogóle myślą. Najwyższy czas żeby zz zajęły konkretne stanowisko w sprawie tego badziewia, mamy dość takiego traktowania funkcjonariuszy. Ja żeby zostać oficerem musiałbym w sumie pełnić służbę 35 lat a taki ukaesowiec ma dostać stopień oficerski po 5 latach, zaznaczam to pracy w urzędzie skarbowym nie znając nawet regulaminu musztry i służby. To brzmi jak jakiś cienki żart. Albo ci którzy z takim zapałem chcą zrealizować to badziewie są oderwani od rzeczywistości i żyją w jakimś dziwnym świecie. Połowa funkcjonariuszy Słuzby Celnej ma zostać wyrzucona a na ich miejsce maja przyjść ukaesowcy, czy to jest normalne. Czy min fin zdaje sobie sprawę z tego, że tych kilka tysięcy skrzywdzonych funkcjonariuszy Służby Celnej wniesie sprawę do sądów. Związki powinny postawić sprawę jasno nie ma zgody na kas.
 
Interpelacja nr 1044 w sprawie toczących się prac nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej- zgłaszający Marek Opioła
Data wpływu: 11-02-2016


Szanowny Panie Ministrze,


projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej zakłada utworzenie jednolitej administracji skarbowej, składającej się z urzędów celno-skarbowych i urzędów administracji skarbowej. Wejście w życie ustawy przewidziano na dzień 1 stycznia 2017 r. Zgodnie z ustawą o KAS urzędy celno-skarbowe miałyby prowadzić kontrolę podatkową, natomiast urzędy administracji skarbowej tzw. kontrolę uproszczoną. Projekt przewiduje likwidację urzędów kontroli skarbowej. Urzędy kontroli skarbowej stanowią odrębne, niezależne od urzędów skarbowych i celnych, wyspecjalizowane jednostki do walki z przestępczością podatkową. Zgodnie z ustawą o kontroli skarbowej postępowanie kontrolne prowadzą inspektorzy kontroli skarbowej przy współudziale pozostałych pracowników (referendarzy i komisarzy skarbowych). W ramach urzędów kontroli skarbowej działa też wywiad skarbowy.


Reforma administracji skarbowej i powstanie jednolitej Krajowej Administracji Skarbowej budzi uzasadniony niepokój pracowników zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej, odnośnie do perspektyw dalszego zatrudnienia. Zgodnie z koncepcją Ministerstwa Finansów część inspektorów kontroli skarbowej miałaby wzmocnić urzędy celno-skarbowe. Nie mówi się natomiast nic o przyszłości pozostałych inspektorów i pracowników, szczególnie o komisarzach skarbowych którzy zdali, organizowany przez Ministerstwo Finansów, bardzo trudny egzamin na inspektora kontroli skarbowej i których wiedza i doświadczenie pozwalają na samodzielne prowadzenie postępowań kontrolnych.


Według projektu ustawy o KAS wiodącą rolę w kontroli podatkowej będą sprawować urzędy celno-skarbowe i zatrudnieni w obecnych urzędach celnych funkcjonariusze celni. Aktualnie funkcjonariusze celni prowadzą kontrole podatkowe w zakresie podatku akcyzowego. Nie prowadzą natomiast kontroli podatkowych podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Pobór należności celnych, w tym podatku VAT i podatku akcyzowego w ramach odpraw celnych, lub pobór podatku akcyzowego w ramach przywozu samochodów osobowych z krajów Unii Europejskiej nie stanowią kontroli podatkowej w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa lub postępowania kontrolnego, uregulowanego w ustawie o kontroli skarbowej. Należy tu podkreślić, że planowane zatrudnienie tylko części inspektorów i komisarzy UKS w urzędach celno-skarbowych może znacznie osłabić możliwość walki z oszustwami podatkowymi, gdyż funkcjonariusze celni, przy całym szacunku dla tej formacji, nie znają się na kontroli podatku VAT, CIT i PIT. Planowana konsolidacja, zdaniem Ministerstwa Finansów, spowoduje zmniejszenie zatrudnienia w administracji o 10-15%.


We wrześniu 2003 roku, w ramach wzmocnienia Służby Celnej, wszyscy pracownicy, bez względu na wiek i pełnioną funkcję, zatrudnieni w urzędach kontroli skarbowej i wykonujący zadania szczególnego nadzoru podatkowego (stały nadzór nad wyrobami akcyzowymi w bazach paliw lub inna kontrola podatku akcyzowego) przeszli z urzędów kontroli skarbowej do urzędów celnych. Ustawodawca przewidując, że 1 maja 2004 r. Polska wejdzie do Unii Europejskiej już w 2003 r. umocował urzędy celne do wykonywania nowych zadań w zakresie poboru i kontroli podatku akcyzowego. Pracownicy urzędów kontroli skarbowej mieli za zadanie nauczyć funkcjonariuszy celnych nowych obowiązków. Zasadnym wydaje się, że wszyscy pracownicy urzędów kontroli skarbowej (nie tylko inspektorzy, ale również komisarze), wykonujący zadania kontrolne, powinni mieć możliwość przejścia do urzędów celno-skarbowych, ponieważ, zgodnie z projektem ustawy o KAS, tylko te urzędy będą prowadzić właściwą kontrolę podatkową. Natomiast urzędy administracji skarbowej, które będą tworzyć obecne urzędy skarbowe, mają, w zamyśle autorów projektu, prowadzić tzw. kontrolę uproszczoną. Tylko w kontroli podatkowej zdobyta wiedza i doświadczenie zawodowe pracowników UKS (w tym także tych, którzy zdali egzamin na inspektora kontroli skarbowej) mogą być w pełni wykorzystane.


W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:


1. Czy komisarze kontroli skarbowej, którzy zdali egzaminy uprawniające do objęcia funkcji inspektora (często po wyższych studiach prawniczych, bądź ekonomicznych) mają pewność zatrudnienia od stycznia 2017 roku?
2. W jaki sposób konsolidacja przewidziana w projekcie ustawy ma spowodować zmniejszenie zatrudnienia w administracji skarbowej o 10-15%?


Z poważaniem,
Marek Opioła

Odpowiadający Marian Banaś - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów data wpływu 09-03-2016


Warszawa, dnia 09 marca 2016 r.



RZECZPOSPOLITA POLSKA
MINISTER FINANSÓW
AP5.054.1.2016

Pan
Marek Kuchciński
Marszałek Sejmu RP

W związku z interpelacją z dnia 22 lutego 2016 r. posła na Sejm Rzeczypospolitej
Polskiej, Pana Marka Opioły w sprawie toczących się prac nad projektem ustawy o Krajowej
Administracji Skarbowej, uprzejmie wyjaśniam co następuje.
Administracja podatkowa i celna zajmująca się gromadzeniem dochodów budżetowych w
ramach administracji rządowej posiada obecnie strukturę rozproszoną, skupioną w trzech
niezależnie funkcjonujących pionach, tj:
• administracja podatkowa: izby skarbowe (16 jednostek) oraz urzędy skarbowe (400
jednostek);
• Służba Celna: izby celne (16 jednostek), urzędy celne (45 jednostek, w tym 141 oddziałów
celnych);
• kontrola skarbowa: urzędy kontroli skarbowej (16 jednostek) oraz oddziały zamiejscowe (8
jednostek).
Wszystkie powyższe jednostki na poziomie regionalnym posiadają własne budżety, kadry
oraz zarządzają majątkiem ruchomym i nieruchomym.
Rozproszenie i powielanie niektórych zadań związanych z procesem poboru należności
podatkowych i celnych w ramach poszczególnych służb (np. kontrola prawidłowości realizacji
obowiązków podatkowych i celnych) powoduje, iż nie jest możliwe ich realizowanie w sposób
spójny i jednolity, a zarazem z optymalnym wykorzystaniem dostępnej kadry oraz zasobów
organizacyjnych i finansowych. Stąd też w świetle powyższych problemów, Ministerstwo
Finansów podjęło prace legislacyjne zmierzające do przygotowania projektu ustawy o Krajowej
Administracji Skarbowej, który zakłada zreformowanie służb podległych Ministrowi Finansów.
W ramach reformy administracji podatkowej, celnej oraz kontroli skarbowej planowane jest
utworzenie jednolitej administracji skarbowej zajmującej się gromadzeniem dochodów
budżetowych i kontrolą ich wydatkowania.
Krajowa Administracja Skarbowa będzie odpowiedzialna za realizację wszystkich zadań
związanych z poborem należności podatkowych i celnych, począwszy od procesu rejestracji
podmiotów, poprzez obsługę deklaracji i innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolę
prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczanie wpłat i ich dystrybucję oraz
egzekwowania powstałych zaległości.
Głównymi celami projektowanych zmian będzie:
• zdecydowane ograniczenie skali oszustw podatkowych;
• zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych;
• zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych;
• zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie;
• obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu
uzyskiwanych dochodów budżetowych;
• rozwój profesjonalnej kadry.
Jednolite jednostki administracji skarbowej na poziomie regionalnym będą zapewniać
odpowiednią organizację pracy, zasoby finansowe oraz majątkowe, a przede wszystkim dobór
odpowiednio wyszkolonej kadry, odpowiedniej do ilości i rodzaju realizowanych procesów.
Zatem mając powyższe na uwadze, odpowiadając na pytanie Pana posła, czy komisarze
kontroli skarbowej, którzy zdali egzaminy uprawniające do objęcia funkcji inspektora (często po
wyższych studiach prawniczych, bądź ekonomicznych) mają pewność zatrudnienia od stycznia
2017 roku, pragnę uprzejmie poinformować, iż fundamentem koncepcji KAS jest właśnie jak
najbardziej efektywne wykorzystanie obecnych zasobów kadrowych. Oznacza to oparcie
działalności powstającej służby na wiedzy, zaangażowaniu i doświadczeniu osób obecnie już
pracujących w strukturach podległych Ministrowi Finansów. Przewiduje się, iż w nowej
strukturze, pracownicy obecnych urzędów kontroli skarbowej, w tym inspektorzy kontroli
skarbowej, którzy wejdą do KAS, obok pracowników administracji podatkowej i Służby Celnej,
będą realizowali zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, w odpowiednich urzędach
obsługujących organy Krajowej Administracji Skarbowej. Jednocześnie powierzanie zadań
poszczególnym osobom, w tym także inspektorom kontroli skarbowej zatrudnionym obecnie w
urzędach kontroli skarbowej, będzie następowało w oparciu o potrzeby jednostek KAS oraz
przebieg dotychczasowego zatrudnienia tych osób tak, aby uzyskać nowoczesną, jednolitą, a
przede wszystkim skuteczną służbę.
Odnosząc się natomiast do drugiego pytania Pana posła, tj. w jaki sposób konsolidacja
przewidziana w projekcie ustawy ma spowodować zmniejszenie zatrudnienia w administracji
skarbowej o 10-15%, pragnę poinformować, iż w chwili obecnej trwają prace koncepcyjne oraz
analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej wraz z
Oceną Skutków Regulacji. Stąd też, na tym etapie procedowania nad ww. projektami ustaw
przedwczesne byłoby podawanie, w sposób wiążący, prognoz skali zmniejszenia zatrudnienia w
administracji skarbowej. Niemniej jednak zakłada się, że ewentualne ograniczenie zatrudnienia
może zostać zrealizowane w sposób naturalny, poprzez osiągnięcie wieku emerytalnego przez
część pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych i urzędach kontroli skarbowych oraz
funkcjonariuszy pełniących służbę w Służbie Celnej.
Wyrażam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia okażą się wystarczające.
 
Witam nie wiem czy były uwas takie informacje:

W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.



=================




W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.

Ad. 1

Prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) oraz ustawy wprowadzającej KAS są w toku.

Aktualnie przeanalizowano uwagi zgłoszone przez jednostki podległe Ministrowi Finansów do projektu ustawy o KAS z dnia 17 lutego 2016 r.

Przepisy wprowadzające KAS zredagowane zostaną w ostatecznym kształcie po przyjęciu końcowych rozwiązań w ustawie o KAS. Obecnie jest przygotowywany wstępny projekt ustawy wprowadzającej KAS, który nie był jeszcze poddawany konsultacjom.

Przewiduje się, że część dotychczas obowiązujących aktów wykonawczych zostanie utrzymana w mocy do czasu wydania nowych.

Ad. 2

Ocena Skutków Regulacji ustawy o KAS jest w trakcie opracowywania.
Ad. 3,4, 5
W związku z wprowadzeniem KAS planuje się zmniejszenie w 2017 r. zatrudnienia w pionach administracji podatkowej, skarbowej i celnej o około 10%. Przewiduje się, co do zasady, że osiągnięcie redukcji zatrudnienia będzie możliwe poprzez przejście osób, które osiągnęły wiek emerytalny oraz w drodze redukcji wakatów.

Wedle wstępnych założeń dotyczących ustawy wprowadzającej KAS, pisemna propozycja pracy lub pełnienia służby, złożona przez kierownika jednostki KAS, będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Ad. 6

Przewiduje się, co do zasady, że inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole podatkowe, otrzymają propozycję realizacji zadań w urzędach celno-skarbowych. Natomiast inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole środków publicznych zostaną zatrudnieni w urzędzie kierowanym przez dyrektora izby administracji skarbowej. Podobnie pracownicy wywiadu skarbowego, a także pracownicy tzw. komórek realizacyjnych. Jednakże kwestie te jeszcze mogą ulec zmianie.

Z aktualnych założeń wynika również, iż propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej może otrzymać nie tylko inspektor kontroli skarbowej, lecz także inny pracownik urzędu kontroli skarbowej.

Ponieważ procesy pomocnicze będą realizowane przez izbę administracji skarbowej, stąd pracownicy dotychczas wykonujący te zadania uzyskają, co do zasady, propozycję zatrudnienia w tych jednostkach. Należy jednak zastrzec, iż pewne procesy pomocnicze mogą okazać się niezbędne do wykonania w ramach działania odpowiednio urzędów administracji skarbowej oraz urzędów celno-skarbowych.

Ad. 7, 8, 9

Jak już wyżej wskazano, aktualnie trwają prace nad oceną skutków finansowych proponowanych regulacji. Ich wyliczenie może nastąpić dopiero po skonstruowaniu ostatecznych rozwiązań w ustawie o KAS, w tym założeń dotyczących aktów wykonawczych do tej ustawy.

Ad. 10

Spotkanie ze „wszystkimi pracownikami” będzie realizowane w ramach cyklu wizyt GIKS w poszczególnych urzędach kontroli skarbowej w trakcie, których pracownicy będą mogli zgłaszać ewentualne pytania, czy uwagi dot. KAS. Spotkania takie odbyły się w UKS: Białystok, Kielce, Łódź, a także w UKS w Warszawie. Następne spotkania planowane są z pracownikami zatrudnionymi w UKS w Bydgoszczy i w UKS w Gdańsku.

Informacje o przebiegu prac nad ustawą o KAS będą na bieżąco, w miarę ich postępu, konsultowane ze związkami zawodowymi. Jedno z takich spotkań odbyło się w dniu 4 marca br. w siedzibie Ministerstwa Finansów, na którym zadeklarowałem wolę zorganizowania kolejnego spotkania ze stroną związkową, w celu omówienia projektu ustawy o KAS oraz projektu przepisów wprowadzających ustawę o KAS, po przekazaniu projektów do konsultacji ze związkami zawodowymi, a przed upływem terminu na zgłaszanie uwag.

Na spotkaniu przedstawicieli Ministerstwa Finansów z reprezentantami związków zawodowych, które odbyło się w dniu 18 lutego 2016 r., poinformowano, że przedstawiciele związków zawodowych zostaną zaproszeni do udziału w pracach zespołów prowadzących pracę nad projektem ustawy o KAS, zanim projekt ustawy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, co ma nastąpić pod koniec marca br.

Ad. 9 (powtórzona numeracja)

Kierownik jednostki organizacyjnej KAS będzie decydował, jaką propozycję przedłoży pracownikowi lub funkcjonariuszowi. Przejście pracowników do poszczególnych jednostek organizacyjnych KAS uzależnione będzie przede wszystkim od tego, gdzie przypisane zostanie dotychczasowe zadanie, odpowiednio do urzędu celno-skarbowego albo izby administracji skarbowej. Zgodnie z projektowanymi postanowieniami ustawy wprowadzającej KAS, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. przebiegać ma proces przedkładania propozycji pracy. Propozycja pracy będzie składana w formie pisemnej. W redagowanych przepisach wprowadzających ustawę o KAS nie przewiduje się szczególnego trybu konsultowania zamiarów pracodawcy ze związkami zawodowymi. Należy zauważyć, iż projektowane przepisy ustawy wprowadzającej KAS nie regulują w inny sposób, niż wynika to z aktualnie obowiązujących przepisów prawa pracy, zasad odwoływania się od decyzji pracodawcy.

Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, iż pisemna propozycja pracy złożona przez kierownika jednostki KAS będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.

W ramach uzgodnień, stosownie do postanowień ustawy o związkach zawodowych, w terminie tam przewidzianym, projekty ustaw zostaną przesłane do konsultacji związkom zawodowym.

Ad. 10 (powtórzona numeracja).

Na takich samych zasadach propozycje pracy w urzędach celno-skarbowych mają otrzymywać zarówno funkcjonariusze celni, jak i inspektorzy kontroli skarbowej. Zasady ogólne zostaną określone w ustawie wprowadzającej KAS. Zgodnie z informacją przedstawioną w pkt 6 przyjęcie do urzędu celno-skarbowego będzie związane z rodzajem wykonywanego zadania. Natomiast szczegółowe procedury rekrutacji dotyczące pracowników kontroli skarbowej, które zapewnią możliwość kontroli i przejrzystość procesu przechodzenia do urzędów celno- skarbowych, będą opracowywane w terminie późniejszym.


Ad. 11 i 12

Minister Finansów w drodze zarządzenia powoła i określi zakres zadań oraz zasięg terytorialny pełnomocników do spraw likwidacji i organizacji.

Ad. 13 i 14

Kierownik jednostki KAS, a nie pełnomocnik, już po 1 stycznia 2017 r., w terminie do 31 maja 2017 r., będzie przedkładał pracownikom oraz funkcjonariuszom pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby; według potrzeb jednostek zdeterminowanych rodzajem zadań. Rozważa się, aby propozycja pełnienia służby w służbie celno-skarbowej stanowić będzie decyzję ustalającą warunki pełnienia służby, od której, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, następnie ew. skarga do sądu.

Ad. 15

Na ten moment można jedynie wskazać, iż wstępnie zakłada się, że pracownicy będą przenoszeni do tych jednostek, które przejmą wykonywanie zadań konsolidowanych jednostek. Szczegółowe kryteria przyjmowania pracowników kontroli skarbowej do urzędów celno-skarbowych będą opracowane po etapie przygotowywania projektu ustawy wprowadzającej KAS.

Ad. 16, 17 i 36

Projektowane rozwiązania uwzględnią szczególne kompetencje inspektorów kontroli skarbowej. Uznaje się, iż osoby te powinny otrzymać, co do zasady, propozycję pełnienia służby w urzędach celno-skarbowych.

W przepisach przejściowych zostaną utrzymane w mocy uprawnienia dot. zdanego egzaminu na inspektora kontroli skarbowej, m.in. uprawnienia związane z egzaminem na doradcę podatkowego.

Ad. 18

Z założenia zmiana formy organizacyjno-prawnej nie powinna doprowadzić do obniżenia wynagrodzeń pracowników. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy, w związku z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia, pracownikowi przysługują świadczenia należne w związku z likwidacją pracodawcy, w tym także odprawy.

Ad. 19

Z projektowanych przepisów wynika, że wszystkie urzędy są likwidowane lub znoszone.

Ad. 20

Z aktualnych założeń przepisów wprowadzających KAS wynika, że pracownikowi, jak i funkcjonariuszowi, przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż dotychczasowe obejmujące także dodatkowe składniki tego wynagrodzenia np. dodatek skarbowy. Wobec pracowników kontroli skarbowej, którzy będą nadal w nowych jednostkach wykonywali kontrole nie przewiduje się przeprowadzania, w związku z przejściem do urzędu celno-skarbowego, dodatkowych testów sprawnościowych albo testów wiedzy.
 
Ad. 21

Kwestie w trakcie opracowywania. W obecnym kształcie projektowanych przepisów zakłada się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej:

- pracownikowi - przysługuje stopień służbowy odpowiadający posiadanym kwalifikacjom, doświadczeniu i przebiegowi dotychczasowej pracy,

- inspektorowi kontroli skarbowej oraz pracownikowi wywiadu skarbowego i pracownikowi wyodrębnionej komórki organizacyjnej kontroli skarbowej, o której mowa w art. 11 g ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej posiadającemu, co najmniej 5-letni staż pracy w tej komórce lub w wywiadzie skarbowym - przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.

Ad. 22

W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono alby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byliby do zdawania egzaminu specjalistycznego.

Ad. 23, 32 i 55

Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, że pracownikom będzie przysługiwać wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami do wynagrodzenia nie niższe od dotychczas otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkami do wynagrodzenia.

Ad. 24,47 i 48

W projekcie ustawy o KAS zostały uregulowane jedynie zasady ogólne struktury organizacyjnej jednostek KAS. Natomiast szczegóły dot. organizacji nowych struktur zostaną uregulowane w aktach wykonawczych, zgodnie z wprowadzoną delegacją ustawową dla Ministra Finansów do określenia, w drodze:

- rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów administracji skarbowej, naczelników


urzędów celno-skarbowych, z uwzględnieniem potrzeby właściwej organizacji wykonywania zadań wykonywanych przez ww. organy zadań;

- rozporządzenia, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby naczelników urzędów

administracji skarbowej właściwych do obsługi podatników;

- zarządzenia, organizacji izby administracji skarbowej, urzędu administracji skarbowej

oraz urzędu celno-skarbowego oraz nadania im statutu.

Ad. 25

W projektowanych przepisach brak jest zapisu, że kierownikiem urzędu celno-skarbowego może być wyłącznie funkcjonariusz celny.

Ad. 26

Przewiduje się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno- Skarbowej - inspektorowi kontroli skarbowej przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.

Ad. 27

Obecni funkcjonariusze celni przechodzili już analogiczne procedury, jakie będą przechodzili funkcjonariusze celno-skarbowi. W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono aby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byli do zdawania egzaminu specj alistycznego.

Ad. 28

Jak już wcześniej wskazano posiadanie statusu inspektora kontroli skarbowej zostanie uwzględnione w kształcie przyszłych regulacji.

Ad. 29 i 51

Z aktualnych propozycji przyjętych w przepisach wprowadzających ustawę o KAS wynika, że do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej oraz pracy w jednostkach organizacyjnych KAS, od którego zależą należne uprawnienia i świadczenia, wlicza się okres pracy w urzędach kontroli skarbowej (np. przy wyliczeniu nagród jubileuszowych). Odnosząc się do kwestii związanej z uprawnieniami emerytalnymi należy wskazać, iż materia ta nie będzie przedmiotem regulacji ustawy wprowadzającej KAS. Należy zaznaczyć, iż kwestie przyznania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom celnym reguluje odrębny projekt ustawy. Rozwiązanie to związane jest z wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że zróżnicowanie sytuacji prawnej funkcjonariuszy Służby Celnej w stosunku do innych służb mundurowych jest dyskryminujące. Trybunał uznał, że funkcjonariusze Służby Celnej mają węższe uprawnienia emerytalne niż funkcjonariusze Straży Granicznej mimo wielu cech wspólnych tych służb.

Ad. 30, 31, 33 i 35

Pracownicy kontroli skarbowej uzyskają propozycję pełnienia służby lub pracy w jednostkach organizacyjnych utworzonych na mocy ustawy o KAS. Co do zasady, przenoszenie pracowników do poszczególnych organów będzie podyktowane przede wszystkim rodzajem wykonywanych zadań, posiadanym stopniem służbowym, kwalifikacjami, a także dotychczasowym miejscem zamieszkania.

Ad. 34

Z przyjętych regulacji projektu ustawy wprowadzającej KAS wynika, że mienie Skarbu Państwa będące w dyspozycji izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej oraz nieruchomości znajdujące się w trwałym zarządzie izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej, stanie się mieniem będącym odpowiednio w dyspozycji lub w trwałym zarządzie właściwych miejscowo izb administracji skarbowej.

Ad. 37

Planuje się, że urzędnik służby cywilnej, który przyjął propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej zachowuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za 2017 r. Zakłada się, iż przyjęcie propozycji pełnienia służby w urzędzie celno-skarbowym nie może prowadzić do obniżenia wysokości wynagrodzenia łącznie z przysługującym urzędnikowi dodatkiem z tytułu posiadanego stopnia.

Ad. 38

W obecnym kształcie projektowanych przepisów przewiduje się, że kierownik jednostki KAS, w terminie do dnia 31 maja 2017 r., będzie przedkładał wszystkim pracownikom oraz funkcjonariuszom (a nie tylko pracownikom kontroli skarbowej), zatrudnionym w likwidowanych i znoszonych urzędach, pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, według potrzeb jednostek, zdeterminowanych rodzajem zadań.

Ad. 39

Na aktualnym etapie prac nad ustawą o KAS nie zostało określone minimalne wynagrodzenie dla pracowników KAS.

Ad. 40

Projekt ustawy o KAS przewiduje, że w jednostkach organizacyjnych KAS może być zatrudniona albo pełnić służbę osoba, która nie pełniła służby zawodowej, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388).

Ad. 41 i 42

Przedstawione wątpliwości nie należą do zakresu spraw, które powinny zostać rozstrzygnięte w ustawie. Decyzja dotycząca złożenia propozycji zatrudnienia w nowych urzędach, będzie decyzją podjętą w indywidualnej sprawie przez powołanych do tego piastunów nowych organów KAS.

Ad. 43

Według aktualnej wersji projektu ustawy o KAS zadanie polegające na przestrzeganiu prawa podatkowego powierzono urzędom celno-skarbowym i urzędom administracji skarbowej. Natomiast zwalczanie przestępstw skarbowych, w tym eliminowanie z obiegu zorganizowanych grup przestępczych, będzie stanowiło zadanie urzędów celno-skarbowych. Jednocześnie w projekcie ustawy wprowadzającej planuje się zawrzeć propozycję przyznania dodatkowych kompetencji w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych, naczelnikowi urzędu-celno- skarbowego, aktualnie przysługujących prokuratorowi.

Ad. 44

Przewiduje się, że audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będzie wykonywał Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast pozostałe czynności audytowe będą należały do zakresu zadań dyrektora izby administracji skarbowej. Przy czym organami uprawnionymi do prowadzenia czynności audytowych będą naczelnicy urzędów celno-skarbowych.

Ad. 45

Propozycję pracy w urzędach celno-skarbowych mogą otrzymać również pracownicy cywilni, którzy będą wykonywali zadania administracyjne, niezastrzeżone dla funkcjonariuszy.

Ad. 46

Ustawa o służbie cywilnej będzie nadal stosowana wobec pracowników jednostek KAS. Natomiast w projekcie ustawy o KAS reguluje się w sposób wyczerpujący status funkcjonariuszy.

Ad. 49

W projekcie ustawy o KAS zniesiono właściwość terytorialną urzędów celno-skarbowych w zakresie wykonywania kontroli. Odnoszą się do obecnej sytuacji, należy zauważyć, iż wykonywanie kontroli poza zasięgiem terytorialnym dyrektora UKS, wynika w dużej mierze z faktu, iż dany urząd prowadzi działania wobec określonej grupy podmiotów, uczestniczących w tzw. karuzeli podatkowej, której podmioty zlokalizowane są często w obszarze działania kilku urzędów.

Ad. 52

Na dotychczasowym etapie prac nad ustawą o KAS oraz przepisami wprowadzającymi ustawę o KAS nie była rozważana kwestia poruszona w tym pytaniu. Jednakże kwestia ta będzie jeszcze przedmiotem uwagi na kolejnych etapach wdrażania ustawy o KAS.

Ad. 56

Zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w projekcie ustawy o KAS - dyrektorem izby administracji skarbowej, naczelnikiem urzędu administracji skarbowej oraz naczelnikiem urzędu celno- skarbowego, w tej samej jednostce organizacyjnej KAS, można być nie dłużej niż pięć lat. Przewiduje się również, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, może przedłużyć termin, o którym mowa powyżej, nie dłużej jednak niż o kolejne pięć lat.
 
Po tym co przeczytałem tutaj w treści przytoczonej interpelacji muszę z przykrością stwierdzić, że poziom bezczelności reprezentantów środowiska UKS sięgnął zenitu... Jest mi niezmiernie przykro, że przyszło nam wspólnie oczekiwać na reformę z ludźmi o tak niskim poziomie kultury osobistej...
 
Czy wypowiedzi polityków PIS, PO i PSL padające z trybuny sejmowej podczas pierwszego czytania projektu obywatelskiego w sprawie emerytur mundurowych f.c w których zapewniali, iż wkrótce celnicy zostaną objęci systemem emerytalnym zgodnie z orzeczeniem TK zostały też zmanipulowane przez media?
Odnoszę wrażenie, że przyszło nam żyć w kraju jednej wielkiej manipulacji i mistyfikacji.
 
Proste, likwidacja w Bydgoszczy i Toruniu i utworzenie w Solcu �� i wszyscy pogodzeni ��
 
Back
Do góry