Gefreiter
Dobrze znany użytkownik
http://bip.kprm.gov.pl/download/75/15673/2RM-111-53-16posuchwnr49RMz2016rWPFP2016-2019-zal.pdf
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2016–2019
str.70
V. Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)
Cel: Głównymi celami projektowanych zmian będzie:
− zdecydowane ograniczenie skali oszustw podatkowych;
− zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych;
− zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych;
− zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie;
− obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu
uzyskiwanych dochodów budżetowych;
− rozwój profesjonalnej kadry.
W wyniku wprowadzonych zmian na poziomie organizacyjnym, procesowym oraz systemów
informatycznych, przygotowane zostaną podwaliny do stworzenia nowoczesnej, profesjonalnej,
ale zarazem przyjaznej administracji skarbowej.
Podstawowe cele, jakie powinny być osiągnięte dzięki powołaniu Krajowej Administracji
Skarbowej wynikają zarówno z oczekiwań podatników, jak i wewnętrznych potrzeb resortu
finansów. Mogą być one widziane w czterech perspektywach wg metodyki BSC (Balanced
Scorecard).
− Perspektywa klienta:
• Stworzenie jednolitego i spójnego modelu obsługi podatnika, w pełnym zakresie
usług – niezależnie od rodzaju daniny publicznej pobieranej przez resort finansów;
• Pełne wdrożenie usługowego podejścia do podatnika, z zastosowaniem
nowoczesnych, zintegrowanych narzędzi informacyjnych;
• Ograniczenie obciążeń administracyjnych i kosztów podatnika.
− Perspektywa wewnętrzna:
• Zwiększenie poziomu dochodów budżetowych w wyniku dobrowolnego regulowania
zobowiązań podatkowych (voluntary compliance), przy zachowaniu stosowania
kontroli opartej o analizę ryzyka;
• Lepsze wykorzystanie kluczowych kompetencji już posiadanych przez istniejące
obecnie służby oraz ich koncentracja, w celu optymalnego zarządzania zasobami;
• Doprecyzowanie roli politycznej Ministra Finansów oraz roli wykonawczej KAS.
− Perspektywa rozwoju:
• Realizacja elementów docelowej strategii Ministerstwa Finansów oraz przygotowanie
nowej strategii rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce sektorowych
strategii Służby Celnej, Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej;
Załącznik - Działania uszczelniające system podatkowy w latach 2017–19
Program konwergencji. Aktualizacja 2016 71
• Wzmocnienie sprawności istniejących służb skarbowych, umożliwiające realizację
nowych zadań publicznych.
− Perspektywa finansowa:
• Zwiększenie efektywności poboru poprzez ograniczanie kosztów obsługi procesów
podstawowych i pomocniczych;
• Obniżenie kosztów po stronie podatnika;
• Zwiększenie przychodów w wyniku ograniczania luki podatkowej.
Narzędzia: Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej zostanie zrealizowane za pomocą
ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz szeregu działań organizacyjnych stanowiących
realizację zapisów tej ustawy.
Adresaci: Skutki realizacji zadania będą dotyczyły całego otoczenia administracji skarbowej.
Organ odpowiedzialny: Minister Finansów
Termin: 1 stycznia 2017 r.
Szacowany skutek finansowy: Na podstawie doświadczeń administracji węgierskiej, która
w 2011 r. przeprowadziła konsolidację służb podatkowych i celnych na poziomie regionalnym i
lokalnym, można założyć, że efektywność kontroli skarbowych prowadzonych przez jednostki
administracji skarbowej wzrośnie m.in. w wyniku konsolidacji baz danych dostępnych trzem
pionom administracji (Administracji Podatkowej, Służbie Celnej oraz Kontroli Skarbowej), jak
również wdrożeniu nowych, wykorzystujących zgromadzone w tych pionach informacje,
systemów analizy ryzyka i typowania do podmiotów do kontroli.
Na przestrzeni lat 2012-15 efektywność kontroli prowadzonych przez organy węgierskie
wzrosła od 10% do nawet 35%, w zależności od kontrolowanych obszarów w zakresie m.in.
różnic pomiędzy podatkiem deklarowanym a podatkiem faktycznie należnym.
Przyjmując podobne założenie w przypadku zadań kontrolnych KAS, odnosząc się do danych
przedstawianych ustaleń w postępowaniach kontrolnych przeprowadzonych przez urzędy
kontroli skarbowej w 2015 roku, należy zakładać, że wzrost efektywności kontroli skarbowych
przełoży się na dodatkowe ustalenia od 5% do 10%, co oznacza wzrost kwotowy m.in. 0,93 mld
zł do 1,9 mld zł począwszy od 2018 roku (18 545 625 000 zł x 5% = 927 281 250 zł;
18 545 625 000 zł x 10% = 1 854 562 500 zł). Na podstawie założeń dla wprowadzenia
Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) kwota 0,93 mld zł powinna być pomniejszona o 0,70 mld
zł, zatem zakłada się, że faktyczny wzrost efektywności wynikający z konsolidacji służb
skarbowych będzie się kształtował na poziomie 0,23 mld zł.
Dodatkowo zakłada się, że wzrost skuteczności kontroli podatkowych przełoży się na realizację
dochodów jednostek KAS (szczególnie dotyczy to dochodów realizowanych przez urzędy
skarbowe) o 1% do 1,5%, w latach 2018-19, co oznacza wzrost dochodów budżetowych o
kwotę od 2,3 mld zł do 3,4 mld zł (228 088 836 536 zł x 1% = 2 280 888 365 zł;
228 088 836 536 zł x 1,5% = 3 421 332 548 zł).
Zakłada się, że całkowite korzyści wynikające z wdrożenia KAS w roku 2018 oraz w roku 2019
wyniosą minimalnie 2,51 mld zł (0,23 zł + 2,28 mld zł = 2,51 mld zł). Wariant maksymalny
wzrostu dochodów budżetowych będzie się zawierał w kwocie 3,42 mld zł.
Skutki finansowe* 2017 2018 2019
Dochody (w mln zł)
min. 0 2 511 0
tylko skutki bezpośrednie 0 230 0
max. 0 3 651 0
tylko skutki bezpośrednie 0 230 0
* Skutki finansowe przedstawione w ujęciu rok do roku.
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2016–2019
str.70
V. Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)
Cel: Głównymi celami projektowanych zmian będzie:
− zdecydowane ograniczenie skali oszustw podatkowych;
− zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych;
− zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych;
− zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie;
− obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu
uzyskiwanych dochodów budżetowych;
− rozwój profesjonalnej kadry.
W wyniku wprowadzonych zmian na poziomie organizacyjnym, procesowym oraz systemów
informatycznych, przygotowane zostaną podwaliny do stworzenia nowoczesnej, profesjonalnej,
ale zarazem przyjaznej administracji skarbowej.
Podstawowe cele, jakie powinny być osiągnięte dzięki powołaniu Krajowej Administracji
Skarbowej wynikają zarówno z oczekiwań podatników, jak i wewnętrznych potrzeb resortu
finansów. Mogą być one widziane w czterech perspektywach wg metodyki BSC (Balanced
Scorecard).
− Perspektywa klienta:
• Stworzenie jednolitego i spójnego modelu obsługi podatnika, w pełnym zakresie
usług – niezależnie od rodzaju daniny publicznej pobieranej przez resort finansów;
• Pełne wdrożenie usługowego podejścia do podatnika, z zastosowaniem
nowoczesnych, zintegrowanych narzędzi informacyjnych;
• Ograniczenie obciążeń administracyjnych i kosztów podatnika.
− Perspektywa wewnętrzna:
• Zwiększenie poziomu dochodów budżetowych w wyniku dobrowolnego regulowania
zobowiązań podatkowych (voluntary compliance), przy zachowaniu stosowania
kontroli opartej o analizę ryzyka;
• Lepsze wykorzystanie kluczowych kompetencji już posiadanych przez istniejące
obecnie służby oraz ich koncentracja, w celu optymalnego zarządzania zasobami;
• Doprecyzowanie roli politycznej Ministra Finansów oraz roli wykonawczej KAS.
− Perspektywa rozwoju:
• Realizacja elementów docelowej strategii Ministerstwa Finansów oraz przygotowanie
nowej strategii rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce sektorowych
strategii Służby Celnej, Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej;
Załącznik - Działania uszczelniające system podatkowy w latach 2017–19
Program konwergencji. Aktualizacja 2016 71
• Wzmocnienie sprawności istniejących służb skarbowych, umożliwiające realizację
nowych zadań publicznych.
− Perspektywa finansowa:
• Zwiększenie efektywności poboru poprzez ograniczanie kosztów obsługi procesów
podstawowych i pomocniczych;
• Obniżenie kosztów po stronie podatnika;
• Zwiększenie przychodów w wyniku ograniczania luki podatkowej.
Narzędzia: Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej zostanie zrealizowane za pomocą
ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz szeregu działań organizacyjnych stanowiących
realizację zapisów tej ustawy.
Adresaci: Skutki realizacji zadania będą dotyczyły całego otoczenia administracji skarbowej.
Organ odpowiedzialny: Minister Finansów
Termin: 1 stycznia 2017 r.
Szacowany skutek finansowy: Na podstawie doświadczeń administracji węgierskiej, która
w 2011 r. przeprowadziła konsolidację służb podatkowych i celnych na poziomie regionalnym i
lokalnym, można założyć, że efektywność kontroli skarbowych prowadzonych przez jednostki
administracji skarbowej wzrośnie m.in. w wyniku konsolidacji baz danych dostępnych trzem
pionom administracji (Administracji Podatkowej, Służbie Celnej oraz Kontroli Skarbowej), jak
również wdrożeniu nowych, wykorzystujących zgromadzone w tych pionach informacje,
systemów analizy ryzyka i typowania do podmiotów do kontroli.
Na przestrzeni lat 2012-15 efektywność kontroli prowadzonych przez organy węgierskie
wzrosła od 10% do nawet 35%, w zależności od kontrolowanych obszarów w zakresie m.in.
różnic pomiędzy podatkiem deklarowanym a podatkiem faktycznie należnym.
Przyjmując podobne założenie w przypadku zadań kontrolnych KAS, odnosząc się do danych
przedstawianych ustaleń w postępowaniach kontrolnych przeprowadzonych przez urzędy
kontroli skarbowej w 2015 roku, należy zakładać, że wzrost efektywności kontroli skarbowych
przełoży się na dodatkowe ustalenia od 5% do 10%, co oznacza wzrost kwotowy m.in. 0,93 mld
zł do 1,9 mld zł począwszy od 2018 roku (18 545 625 000 zł x 5% = 927 281 250 zł;
18 545 625 000 zł x 10% = 1 854 562 500 zł). Na podstawie założeń dla wprowadzenia
Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) kwota 0,93 mld zł powinna być pomniejszona o 0,70 mld
zł, zatem zakłada się, że faktyczny wzrost efektywności wynikający z konsolidacji służb
skarbowych będzie się kształtował na poziomie 0,23 mld zł.
Dodatkowo zakłada się, że wzrost skuteczności kontroli podatkowych przełoży się na realizację
dochodów jednostek KAS (szczególnie dotyczy to dochodów realizowanych przez urzędy
skarbowe) o 1% do 1,5%, w latach 2018-19, co oznacza wzrost dochodów budżetowych o
kwotę od 2,3 mld zł do 3,4 mld zł (228 088 836 536 zł x 1% = 2 280 888 365 zł;
228 088 836 536 zł x 1,5% = 3 421 332 548 zł).
Zakłada się, że całkowite korzyści wynikające z wdrożenia KAS w roku 2018 oraz w roku 2019
wyniosą minimalnie 2,51 mld zł (0,23 zł + 2,28 mld zł = 2,51 mld zł). Wariant maksymalny
wzrostu dochodów budżetowych będzie się zawierał w kwocie 3,42 mld zł.
Skutki finansowe* 2017 2018 2019
Dochody (w mln zł)
min. 0 2 511 0
tylko skutki bezpośrednie 0 230 0
max. 0 3 651 0
tylko skutki bezpośrednie 0 230 0
* Skutki finansowe przedstawione w ujęciu rok do roku.