Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo Energetyczne
Projekt procedowany poza wykazem prac legislacyjnych
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12285003/katalog/12351028#12351028
z uzasadnienia projektu:
(..) Uszczelnienie poboru podatku VAT w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą. Uszczelnienie systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą.
Zmiany w podatku akcyzowym
Obecnie przestępcy tworzą fikcyjne firmy za granicą, które uzyskują koncesję OPZ i pełnią funkcje pośredników w dostawach paliw z wykorzystaniem mechanizmu uproszczonych transakcji trójstronnych. „Wyprowadzenie" koncesji OPZ poza granice kraju z wykorzystaniem podmiotu, który dzięki ułatwieniom w rozliczaniu międzynarodowych transakcji trójstronnych, nie posiada żadnych obowiązków podatkowych w kraju powoduje, że egzekwowanie nałożonego na te podmioty zabezpieczenia majątkowego staje się niemożliwe. Proponowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym obejmują ograniczenie wykonywania funkcji usługowej przez składy podatkowe, zarejestrowanych odbiorców i podmioty nabywające wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą. Ograniczenie polegać będzie na możliwości świadczenia usług wyłącznie na rzecz podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub podmiotów zagranicznych posiadających oddział z siedzibą na terytorium kraju oraz dotyczyć będzie wyłącznie sytuacji nabywania paliw silnikowych, z wyłączeniem paliw zwolnionych z akcyzy. Rozwiązanie to pozwoli powiązać obowiązek koncesyjny ze statusem podatnika podatku VAT od transakcji międzynarodowego obrotu paliwami i w sposób zasadniczy zwiększy możliwości nadzoru właściwych organów nad realizacją obowiązków podatkowych i administracyjnych związanych z obrotem paliwami.
W celu usprawnienia monitorowania wywiązywania się przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców z obowiązku weryfikacji posiadania przez ich klientów koncesji paliwowej, informacja o podmiotach, na rzecz których dokonano w danym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych będzie przekazywana, obok Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych, również ministrowi właściwemu do spraw finansów.
Proponowane zmiany zakładają również wyłączenie możliwości nabywania paliw na rzecz innych podmiotów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast nabycie paliwa na własną rzecz ograniczone byłoby do podmiotów, które posiadają koncesję na obrót paliwami z zagranicą.
Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług.
Dodanie w ustawie definicji „podmiotu prowadzącego skład podatkowy" i „zarejestrowanego odbiorcy", odsyłających do definicji zawartych W ustawie o podatku akcyzowym pozwoli uniknąć rozbieżności w interpretacji przepisów obu ustaw dotyczących tych podmiotów.
Dodawany art. 17a związany jest ze zmianami w zakresie zasad poboru podatku Vat od transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw. W przypadku nabyć realizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem usług składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy podmioty te będą płatnikiem podatku VAT należnego od
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Pobrany podatek będzie wpłacany na rachunek tego samego organu celnego, który jest właściwy w zakresie podatku akcyzowego od transakcji.
Proponowana zmiana art. 99 i 103 wprowadza zmiany w zakresie zapłaty podatku w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych mających za przedmiot paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Obecnie WNT paliw jest neutralne podatkowo (podatek należny od WNT jest jednocześnie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu w deklaracji ) do czasu sprzedaży go w kraju (od sprzedaży podmiot odprowadza cały podatek należny ponieważ nie posiada podatku naliczonego podlegającego odliczeniu). Ta sytuacja powoduje, że kwota podatku należnego od sprzedaży staje się przedmiotem oszustwa. Aby uniknąć ryzyka braku wpłaty podatku art. 103 ust. 4a-4d przewiduje wprowadzenie, analogicznego do nabyć krajowych, sposobu rozliczania nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw płynnych. ;Obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT paliw powstawałby w momencie wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek pomniejszałby podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej. Podmiot będzie musiał zapłacić podatek w momencie WNT, a następnie odliczyć go od podatku należnego z tytułu sprzedaży.
Dodawany w art. 99 ust. lla i llb przewiduje wprowadzenie nowej deklaracji VAT w zakresie należnych kwot podatku z tytułu dokonanych nabyć wewnątrzwspólnotowych. (...)
z OCR:
4 Podmioty na które oddziałuje projekt:
Urzędy Celne - 45 - Dane Służby Celnej -
Urzędy celne będą odpowiedzialne za przyjmowanie deklaracji na podatek VAT pobierany przy wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliw.